Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Multivan Generation »

@zwartbusje.
Lees ook dit topic even..

https://tx-board.de/threads/zusatzbelas ... pe.101024/
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 26 jul 2022, 18:52 .. maar ik heb een lwb hè.. een korte wielbasis Cali is een beetje krap, zeker in slaap stand.
Groetjes Peter
Niet een beetje krap, een fiets past daar domweg niet in, ook niet met de bank in de achterste stand. En ook niet met het voorwiel eruit en de voorvork in een klem. En bij een racefiets is het voorwiel er zo uit te pakken maar bij de meeste toerfietsen vraagt dat vaak wat meer (sleutel)werk.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Zwartbusje »

Tja, alles bij elkaar ga ik toch maar een nieuwe klepdrager bestellen. En wie weet, ook nog lichtere fietsen. Ik vind het concept verder wel handig, alleen de kwaliteit is bagger...
Dank voor alle reakties :knipoog
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door J vd Pal »

De originele van VW kopen. Heb ik zelden negatieve dingen over gehoord) gelezen.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Multivan Generation »

@ J vd Pal,
Zie ook deze bijlage..
Screenshot_20220729-151633_Google PDF Viewer.jpg
Dus met 60 kg aan fietsen en het eigen gewicht van de drager is er weinig marge.. Maar ook ik denk dat het voor de T5-T6 bussen de beste en stabielste klepdrager is. Thule heeft ook een goede trouwens..
Prijzen voor die goede dragers zijn en blijven 2de hands ook niet mals..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Zwartbusje »

Thanks !
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door de Viking »

Mickel Moen schreef: 24 jul 2022, 08:07 Gewicht en gewicht. Het kan ook andersom. De juiste fietsen uitzoeken op hoe je wilt vervoeren.
Wij hebben onze meer dan 20 jaar oude Koga’s laten ombouwen naar elektrisch. Wegen nu zonder accu 18kg.
Maar ook dat wil ik niet op de klep. Wij nemen de fietsen alleen mee in Nederland en België. Op de trekhaak dus.
Heb nooit begrepen waarom fietsen aan de klep moeten hangen, bij mij is dat een hoge deur.
Net zoals Mickel Moen schrijft, ik wil niet 2x 20 kg aan een deur hebben hangen en er op tillen al helemaal niet.
En als ik thuis ben fietsdrager afkoppelen en klaar is kees, zoveel handiger allemaal.
En ook nog volledig kantelbaar die van de ANWB voor de laagste prijs! en geschikt voor mijn elektrische fietsen (zonder accu, die gaat naar binnen)
Niet het hele jaar zo'n stom rek achter op mijn deur :)
.
download/file.php?id=50160&mode=view
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Remco_T5 »

de Viking schreef: 08 dec 2022, 19:39
Mickel Moen schreef: 24 jul 2022, 08:07 Gewicht en gewicht. Het kan ook andersom. De juiste fietsen uitzoeken op hoe je wilt vervoeren.
Wij hebben onze meer dan 20 jaar oude Koga’s laten ombouwen naar elektrisch. Wegen nu zonder accu 18kg.
Maar ook dat wil ik niet op de klep. Wij nemen de fietsen alleen mee in Nederland en België. Op de trekhaak dus.
Heb nooit begrepen waarom fietsen aan de klep moeten hangen, bij mij is dat een hoge deur.
Net zoals Mickel Moen schrijft, ik wil niet 2x 20 kg aan een deur hebben hangen en er op tillen al helemaal niet.
En als ik thuis ben fietsdrager afkoppelen en klaar is kees, zoveel handiger allemaal.
En ook nog volledig kantelbaar die van de ANWB voor de laagste prijs! en geschikt voor mijn elektrische fietsen (zonder accu, die gaat naar binnen)
Niet het hele jaar zo'n stom rek achter op mijn deur :)
.
download/file.php?id=50160&mode=view
.
Dat is persoonlijk, ik vindt het rek wel stoer staan en het hoort een beetje bij een camper. Maar nogmaals, dat is persoonlijk. :lach
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door SyncRoon »

de Viking schreef: 08 dec 2022, 19:39
En als ik thuis ben fietsdrager afkoppelen en klaar is kees, zoveel handiger allemaal.
En ook nog volledig kantelbaar die van de ANWB voor de laagste prijs! en geschikt voor mijn elektrische fietsen (zonder accu, die gaat naar binnen)
Niet het hele jaar zo'n stom rek achter op mijn deur :)
Bijzonder dat de ANWB op de website vermeld dat de Touring Flex 2 en 3 niet geschikt is voor campers of busjes. Zal wellicht te maken hebben dat het kantelsysteem niet voldoende is om de deuren/klep te openen. Mag je die drager dan wel gebruiken als de ANWB zegt dat die niet geschikt is voor je buscamper. (jawel je bent dubbel fout, met de bus en als camper!) Volgens mij staat in de handleiding enkel uitzonderingen van type trekhaken waarop de drager niet gemonteerd mag worden. Geen uitsluitingen van voertuigen/merk/type.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Multivan Generation »

Remco_T5 schreef: 08 dec 2022, 22:06 .
Dat is persoonlijk, ik vindt het rek wel stoer staan en het hoort een beetje bij een camper. Maar nogmaals, dat is persoonlijk. :lach
Wat je ook in ogenschouw kunt nemen, is het zicht naar achteren door de binnenspiegel.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Hanz »

SyncRoon schreef: 09 dec 2022, 08:56 Bijzonder dat de ANWB op de website vermeld dat de Touring Flex 2 en 3 niet geschikt is voor campers of busjes. Zal wellicht te maken hebben dat het kantelsysteem niet voldoende is om de deuren/klep te openen. Mag je die drager dan wel gebruiken als de ANWB zegt dat die niet geschikt is voor je buscamper. (jawel je bent dubbel fout, met de bus en als camper!) Volgens mij staat in de handleiding enkel uitzonderingen van type trekhaken waarop de drager niet gemonteerd mag worden. Geen uitsluitingen van voertuigen/merk/type.
De ANWB heeft het niet over camperbusjes maar over campers (die vrijwel nooit een achterklep hebben) en bussen. En met bussen bedoelen ze volgens mij touringcars (die ook nooit een achterklep hebben). Heeft dus niets te maken met het openen van de achterklep.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Busfever
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 jun 2019, 19:47
Locatie: gem. Bunnik
Contacteer:

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Busfever »

Ik ga voor de trekhaak

Achterklep voor rommel :knipoog
Bijlagen
IMG_20220108_113808.jpg
IMG_20220108_112628.jpg
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door de Viking »

Remco_T5 schreef: 08 dec 2022, 22:06 Dat is persoonlijk, ik vindt het rek wel stoer staan en het hoort een beetje bij een camper. Maar nogmaals, dat is persoonlijk. :lach
Tuurlijk is dat persoonlijk, maar of het nu mooi is of niet, in ieder geval lijkt mij niet praktisch, een fiets van 20 kg zo hoog tillen, waarom zou je dat willen.
Zo stond er een oude meneer met een camper van 100.000,- (nieuw) naast me die ook een hoog rek had en de fietsen er niet op kon tillen.
En ik denk dat de wat oudere buscamper liefhebbers daar ook moeite mee hebben.
Ik hoef gelukkig met een trekhaakdrager niet zo hoog te tillen :knipoog
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door SyncRoon »

Hanz schreef: 09 dec 2022, 11:24
De ANWB heeft het niet over camperbusjes maar over campers (die vrijwel nooit een achterklep hebben) en bussen. En met bussen bedoelen ze volgens mij touringcars (die ook nooit een achterklep hebben). Heeft dus niets te maken met het openen van de achterklep.
Hanz, ik heb het over camperbusje.... De ANWB heeft het over campers en bussen. Hoe je het leest laat ik aan het individu over. 'assumption is the mother of all fuckups'. De aanname dat een camperbusje hier wellicht ook mee bedoeld wordt is veiliger dan er van uitgaan dat dit niet zo is.
Anderzijds, wat is de beperking om een fietsdrager aan een touringcar te hangen? Of ducato/sprinter/iveco basis met woondoos op 4250kg? Ik gaf al aan dat de gebruikershandleiding daar niets over vermeld anders dan enkele typen trekhaak niet geschikt zijn om de drager op te bevestigen.

Mijn water zegt dat het kantelen de beperkende factor is vanwege het openen van klep/deuren. Bij een kofferbakwagen zit de klepsluiting doorgaans hoger dan de vloer van de wagen en draait dan over de omgeklapte drager heen. Ik raad een ieder aan om zoiets na te gaan voor aanschaf, ook al heb je bedenktijd en kan je gratis terugsturen. Bij mijn MFT drager zal je deuren ook niet (volledig) kunnen openen, de klep draait er bij mijn expert in ieder geval wel overheen. Misschien dat bij die ANWB drager de klep er ook over kan, op de foto van De Viking kunnen zijn achterdeuren ook niet open over de gekantelde drager.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door krekwakwol »

de Viking schreef: 09 dec 2022, 12:48
Remco_T5 schreef: 08 dec 2022, 22:06 Dat is persoonlijk, ik vindt het rek wel stoer staan en het hoort een beetje bij een camper. Maar nogmaals, dat is persoonlijk. :lach
Tuurlijk is dat persoonlijk, maar of het nu mooi is of niet, in ieder geval lijkt mij niet praktisch, een fiets van 20 kg zo hoog tillen, waarom zou je dat willen.
Zo stond er een oude meneer met een camper van 100.000,- (nieuw) naast me die ook een hoog rek had en de fietsen er niet op kon tillen.
En ik denk dat de wat oudere buscamper liefhebbers daar ook moeite mee hebben.
Ik hoef gelukkig met een trekhaakdrager niet zo hoog te tillen :knipoog
Dan had je die man wel even kunnen vertellen, dat er voor campers ook fietsendragers met electrische lift zijn.
Maar dat zal misschien niet meer in het budget gezeten hebben :knipoog .
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie