Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Hoi Arnold,

Dank voor je reactie. Klinkt interessant! Ik heb je post bekeken en met name je foto's bestudeerd. Ik kan niet zo heel goed zien hoe alles uiteindelijk vast zit. Wel nog even gegoogled op zonnepaneel / kanaalplaat maar zie niet zo veel bruikbaars. Hoe ben je op het idee gekomen? En is het hierbij nodig dat je zonnepaneel flexibel is? (Dat is die van mij niet)
En gebruik je hierbij geen hoeksteunen. Ik heb deze klaar liggen: https://www.amperewinkel.nl/product/mon ... el-op-dak/ maar moet hierbij ook nog puzzzelen hoe ik met het relief op het dak rekening houd.
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Door de lockdown is het lastiger om aan materialen te komen. Met name de houtaanvoer stagneert. Daarom vorige week armaflex en alubitumen besteld. Alibitumen zit er deels in. Armaflex hopelijk deze week binnen.

Was intussen al aardig opgeschoten met het keukenblok. Vandaag de laden eruit gezaagd (beslag komt ook snel hoop ik). Doordat ik zoveel mogelijk de scherpe randjes eraf wil halen en rekening moet houden met de vorm van de bus voelt het meer als beeldhouwen dan als meubelmaken ;-)
keuken2.jpg
keuken1.jpg
Door de lockdown omstandigheden meer aan het multitasken dan de bedoeling was: isoleren / betimmeren / keuken apparatuur / audio / stroomvoorziening / vloerbedekking loopt allemaal tegelijk.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3686
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door krekwakwol »

ewoudwijma schreef: 28 dec 2020, 17:04 Hoi Arnold,

Dank voor je reactie. Klinkt interessant! Ik heb je post bekeken en met name je foto's bestudeerd. Ik kan niet zo heel goed zien hoe alles uiteindelijk vast zit. Wel nog even gegoogled op zonnepaneel / kanaalplaat maar zie niet zo veel bruikbaars. Hoe ben je op het idee gekomen? En is het hierbij nodig dat je zonnepaneel flexibel is? (Dat is die van mij niet)
En gebruik je hierbij geen hoeksteunen. Ik heb deze klaar liggen: https://www.amperewinkel.nl/product/mon ... el-op-dak/ maar moet hierbij ook nog puzzzelen hoe ik met het relief op het dak rekening houd.
Ik heb het idee geleend van Michel Moen.
Ik heb eerst de kanaalplaten op maat gemaakt , rondom iets groter dan de zonnepanelen.deze op het dak gelijmd, daarna de panelen er op gelijmd, beide met TEC 7.
De kanaalplaten bij de Hornbach gekocht met een dikte van 4.5mm.
Ik heb flexibele panelen omdat die veel dunner zijn en ik eigenlijk niet boven de 2 meter uit wou komen, nu is de luifel het hoogste punt, dus dat is wel mislukt. Maar door ze in het geheel te lijmen zitten ze goed vast op het dak en ik hoef geen gaten te boren in de cabine uitsparing in het dak..

Zie ook deze link naar de blogspot van Michel Moen.
https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... l.html?m=1
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Ha Arnold, dank je wel voor je reactie en het linkje. Heb de blog van Michel Moen bekeken. Heel uitgebreid! Zo te zien gebruiken jullie flexibele panelen, had ik misschien achteraf ook moeten doen maar heb nu gewone liggen. Maar ga kijken of ik de kanaalplaat ook kan gebruiken voor strakkere montage op het dak.
Groeten, Ewoud.
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Multivan Generation schreef: 16 dec 2020, 16:11 Je kunt zonder boren met een slang van 19 mm naar buiten en onder de auto uitkomen
Hoi Peter, ik herinnerde mij deze opmerking nog van je. Kun je vertellen waar de slang dan van binnen naar buiten gaat?
Groeten, Ewoud.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33810
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door Multivan Generation »

Vertellen heb je denk ik niet zo veel aan :knipoog
Met plaatjes zal ik het proberen.
Je moet zijn achter de B-stijl, een cm of 10 a 15 zit er daar een gat in het gootje
net achter de B-stijl aan de bestuurderszijde
net achter de B-stijl aan de bestuurderszijde
20160924_155202.jpg (48.56 KiB) 1193 keer bekeken
Stop in dat gat een hele stugge draad, bijvoorbeeld installatiedraad, en duw dat in de wijsrichting naar beneden
Let op de richting van mijn vinger, die is bepalend
Let op de richting van mijn vinger, die is bepalend
20161221_152026.jpg (36.54 KiB) 1193 keer bekeken
Je komt dan in een soort van kokerruimte en het jammere is dat de gaten niet recht onder elkaar zitten, maar dat het onderste gat, naar mijn idee ongeveer een cm of 3 verder naar achter zit en een cm naar buiten.

Ga naar de buitenzijde en haal op je gevoel op die positie de rubberen stop los en er uit, en doe dat ook een positie verder naar voor en verder naar achter.
Zet een sterke lamp tegen de carrosserie en laat hem in het gat schijnen zodat je wat meer indicatie krijgt welke richting je op moet.
hier kom je er dan uit..
hier kom je er dan uit..
20161221_153056.jpg (36.08 KiB) 1193 keer bekeken
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33810
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door Multivan Generation »

Voor een betere indicatie nog een iets gemakkelijker plaatje.
20161221_153112.jpg
20161221_153112.jpg (24.4 KiB) 1193 keer bekeken
20161221_153126.jpg
20161221_153126.jpg (36.24 KiB) 1193 keer bekeken
Bewerk de afwerkdop en je kunt de slang er strak doorheen steken
20161221_155031.jpg
20161221_155031.jpg (44.86 KiB) 1193 keer bekeken
succes :toppie

Laat je even weten of het gelukt is?

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Wauw wat een topuitleg! Ik laat het je weten! Dat multitask ik er nog wel even bij😉
Laatst gewijzigd door ewoudwijma op 28 dec 2020, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3686
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door krekwakwol »

ewoudwijma schreef: 28 dec 2020, 18:28 Ha Arnold, dank je wel voor je reactie en het linkje. Heb de blog van Michel Moen bekeken. Heel uitgebreid! Zo te zien gebruiken jullie flexibele panelen, had ik misschien achteraf ook moeten doen maar heb nu gewone liggen. Maar ga kijken of ik de kanaalplaat ook kan gebruiken voor strakkere montage op het dak.
Groeten, Ewoud.
Als jij vaste panelen hebt zit er waarschijnlijk ook een aluminium rand omheen, en heb je ruime tussen je paneel en de onderzijde van de rand. Ik weet niet of de kanaal plaat nog iets toevoegt voor jou.
Bijlagen
Heb jij een paneel als deze?
Heb jij een paneel als deze?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

krekwakwol schreef: 28 dec 2020, 19:26 Als jij vaste panelen hebt zit er waarschijnlijk ook een aluminium rand omheen, en heb je ruime tussen je paneel en de onderzijde van de rand. Ik weet niet of de kanaal plaat nog iets toevoegt voor jou.
Ha Arnold, zo een heb ik idd. Die rand zit vastlijmen in de weg dan. In dit geval zal ik het met die hoekmontage blokken moeten doen
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3686
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door krekwakwol »

Hopelijk is de profilering van je dak zo dat je de hoekjes volledig kunt vast kitten.
Er zijn genoeg campers die de panelen ook zo vast hebben, dus dan zal het wel los lopen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Vandaag de laatste alubitumen geplaatst voor het ontdempen van de auto.
demping1.jpg
Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat meer demping te veroorzaken :ikrij Volgens deze instructie geplaatst: https://www.youtube.com/watch?v=chicCcvkyFk&t=889s. Geinspireerd door:
BosscheBol schreef: 05 dec 2020, 19:01 Gisteren en vandaag aan het klussen geweest, helaas vergeten foto's te maken :bonk
Met wat hulp van Peter / Multivan Generation...
demping2.jpg
En vandaag 2 dozen Armaflex XG geleverd - to be continued...
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Multivan Generation schreef: 28 dec 2020, 18:50 Laat je even weten of het gelukt is?

Groetjes Peter
Hoi Peter,
Van binnen zie je dit:
slang1.jpg
Met trekstang geprobeerd gat schuin te vinden maar niet gelukt...
Van onder zie je dit:
slang2.jpg
Ook met trekstang geprobeerd, ook niet gelukt. Of moet de bodemplaat eraf?

Fijne jaarwisseling!
Groetjes,
Ewoud
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33810
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door Multivan Generation »

Bodemplaat moet er af ja..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Multivan Generation schreef: 31 dec 2020, 16:54 Bodemplaat moet er af ja..
OK, gaan we daar later mee verder ;-)
Plaats reactie