Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

vragen over de T6
kameel30
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2021, 10:43

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door kameel30 »

Ik ben alweer iets verder. Er staan nu een aantal mooie exemplaren op de shortlist. De BPM zou bij een camper inderdaad iets lager uitkomen, scheelt om en nabij de € 2000,-.

Waar ik nu eigenlijk tegenaan loop is de garantiekwestie. Ik ben er eigenlijk steeds vanuit gegaan dat de 12 maanden Volkswagen Garantie van een Duitse VW dealer ook gewoon geldig is in Nederland. Dit staat ook op diverse websites van Nederlandse importbedrijfjes. Nu heb ik bij één Duitse VW dealer al te horen gekregen dat er bij export geen enkele garantie op zit... Ik weet even niet waar ik nu vanuit moet gaan, hebben jullie hier wellicht ervaring mee? Het is op zich niet onbelangrijk, aangezien het wel een forse uitgave betreft en je wel een beetje zekerheid wil hebben.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door Multivan Generation »

kameel30 schreef: 15 mar 2021, 13:36 Waar ik nu eigenlijk tegenaan loop is de garantiekwestie. Ik ben er eigenlijk steeds vanuit gegaan dat de 12 maanden Volkswagen Garantie van een Duitse VW dealer ook gewoon geldig is in Nederland. Dit staat ook op diverse websites van Nederlandse importbedrijfjes. Nu heb ik bij één Duitse VW dealer al te horen gekregen dat er bij export geen enkele garantie op zit... Ik weet even niet waar ik nu vanuit moet gaan, hebben jullie hier wellicht ervaring mee? Het is op zich niet onbelangrijk, aangezien het wel een forse uitgave betreft en je wel een beetje zekerheid wil hebben.
Duitse volkswagendealers geven wettelijk 12 maanden garantie aan Duitse ingezetenen.
Mijn ervaring is dat ze die niet kunnen geven aan Nederlanders,
dus je kunt dat in de aankoopprijs verweven bedrag wat gereserveerd is voor garantie, er uit onderhandelen.
Waar je ook rekening mee moet houden is de betaling bij een Duitse dealer.
Normaal betalen ze in Duitsland vooraf, en kun je, als je de auto mee wilt nemen, hem dan laten overschrijven, exportplaten plus verzekering regelen en rijden. Wij hebben de laatste keer echter niet eerst betaald, maar eerst proefgereden, en die dealer verwachtte eerst de betaling (kon niet via PIN !!) alvorens we met de auto weg mochten. Duurde dus een dag extra !

Als een bus scheckheft gepflegt is, dan kun je er van uitgaan dat de bus dealer vertroeteld is, en vrij van issues is.
Vraag desnoods een uitdraai uit Elsapro (mogen ze eigenlijk niet geven, maar je wilt de historie van de bus gedocumenteerd hebben en daar vragen over kunnen stellen !)

Zie dit topic: viewtopic.php?f=25&t=64627

Doe er je voordeel mee.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door Angelo-anneveld »

Ik heb in 2017 een polo geïmporteerd vanuit italie.
(Polo was van bouwjaar eind 2016)
Die had 6000km op de teller met een kapotte drukgroep. Werd gewoon in nederland gratis vervangen bij de dealer.

Groetjes
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door Lutra »

Angelo-anneveld schreef: 15 mar 2021, 15:28 Ik heb in 2017 een polo geïmporteerd vanuit italie.
(Polo was van bouwjaar eind 2016)
Die had 6000km op de teller met een kapotte drukgroep. Werd gewoon in nederland gratis vervangen bij de dealer.

Groetjes
Volgens mij maakt het verschil of het fabrieksgarantie is of garantie bij een dealer op een auto buiten de fabrieksgarantie. Fabrieksgarantie is ook in Nederland geldig op een importauto. Is ooit een relletje geweest toen VW dat niet wilde om zo de grijze import tegen te gaan.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
kameel30
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2021, 10:43

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door kameel30 »

Goedemorgen Peter,

Bedankt voor de informatie, hier ben ik goed mee geholpen. Ik zie dat beide busjes die ik op het oog heb 'scheckheft gepflegt' zijn, dus dat is erg mooi!

De betaling is een goede tip. Toevallig had ik het draadje dat je hebt gedeeld eerder gelezen, wat een verhaal! Ik overweeg ook sterk om een partij in te schakelen die de auto ophaalt en ook eventueel de betaling kan regelen. Vervoer is dan all risk verzekerd, exportkenteken is alleen WA verzekerd als ik het goed heb begrepen. Enige nadeel is dat ik de bus dan niet kan bezichtigen. En als ik wel ga bezichtigen, is het zonde van het geld en de moeite om een partij in te schakelen voor de import.

Mijn idee is ook om de bus direct bij Atrion of ander montagebedrijf af te leveren voor het hefdak, zodat de bus daarna direct als camper ingevoerd kan worden.

Groeten,
Bob

Duitse volkswagendealers geven wettelijk 12 maanden garantie aan Duitse ingezetenen.
Mijn ervaring is dat ze die niet kunnen geven aan Nederlanders,
dus je kunt dat in de aankoopprijs verweven bedrag wat gereserveerd is voor garantie, er uit onderhandelen.
Waar je ook rekening mee moet houden is de betaling bij een Duitse dealer.
Normaal betalen ze in Duitsland vooraf, en kun je, als je de auto mee wilt nemen, hem dan laten overschrijven, exportplaten plus verzekering regelen en rijden. Wij hebben de laatste keer echter niet eerst betaald, maar eerst proefgereden, en die dealer verwachtte eerst de betaling (kon niet via PIN !!) alvorens we met de auto weg mochten. Duurde dus een dag extra !

Als een bus scheckheft gepflegt is, dan kun je er van uitgaan dat de bus dealer vertroeteld is, en vrij van issues is.
Vraag desnoods een uitdraai uit Elsapro (mogen ze eigenlijk niet geven, maar je wilt de historie van de bus gedocumenteerd hebben en daar vragen over kunnen stellen !)

Zie dit topic: viewtopic.php?f=25&t=64627

Doe er je voordeel mee.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door Multivan Generation »

Wil je een hefdak of een slaaphefdak?
Ik heb pas werk van Attrion gezien, was een hefdak door hun ingebouwd.
Ik vond het resultaat eigenlijk een beetje bedroevend..

Slaaphefdak is duurder ja, maar dan wel twee slaapplaatsen extra,
en dan kun je beneden gewoon zitten ontbijten.. ipv iedere keer de slaapplaats weer op te moeten ruimen.
Lijkt een klein dingetje, maar in een korte wielbasis bus, blijf je anders tassen verplaatsen..

Doe er je voordeel mee.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Lambiek
Berichten: 402
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door Lambiek »

Doe er je voordeel mee......?

Het gaat ts om kwarttarief, dat voordeel

Ivm 3 kinderen en hond...

Dak is noodzakelijk kwaad.

Anders zou TOV de Prius de ts nu rijd een jaarlijkse kosten verhoging zijn van 800%. Gokje...haha

Ts, heeft groot gelijk, !!.

Er zijn er vele die dagelijks helemaal ALLEEN in een grote diesel bus (op camper kenteken)
rijden voor woon-werk,
Puur door het kwarttarief

Meestal ook nog de grootste milieu freaks......

Helaas,
zal de regeling kwart tarief in combinatie met diesel , woon werk enz ,natuurlijk op termijn worden aangepast, verdwijnen
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door Hanz »

kameel30 schreef: 16 mar 2021, 11:21 Ik zie dat beide busjes die ik op het oog heb 'scheckheft gepflegt' zijn, dus dat is erg mooi!
Wat voor busjes heb je op het oog? Ik vraag dit omdat je in je startbericht aangeeft dat je een auto met meer dan 4 zitplaatsen zoekt.
Een Multivan was blijkbaar afgevallen vanwege de BPM.
California's zijn het ook niet want je wilt er in Nederland nog een hefdak in laten bouwen. Bovendien hebben de T6 California's maar 4 zitplaatsen, behalve dan de Beach-uitvoering maar die voldoet niet aan de regels voor het kwarttarief.
Een bedrijfsbus? Dan kan het nog een heel probleem worden om daar goedgekeurde zitplaatsen in te bouwen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 16 mar 2021, 16:24 Slaaphefdak is duurder ja, maar dan wel twee slaapplaatsen extra,
en dan kun je beneden gewoon zitten ontbijten.. ipv iedere keer de slaapplaats weer op te moeten ruimen.
Lijkt een klein dingetje, maar in een korte wielbasis bus, blijf je anders tassen verplaatsen..
Doe er je voordeel mee.
Groeten Peter
Je hebt helemaal gelijk, als je met twee personen reist. Maar de topic starter neemt nog drie kinderen mee, en wat ik begrijp kleine kinderen die je misschien liever nog niet in een tentje naast de bus laat slapen. En er moet ook nog een hond mee.
bobv schreef: 17 mar 2021, 10:03
Hanz schreef: 17 mar 2021, 09:58 Een bedrijfsbus? Dan kan het nog een heel probleem worden om daar goedgekeurde zitplaatsen in te bouwen.
Niet als je dat ook meteen bij Atrion laat doen.
Dar krijg je voor de prijs van een regulier slaaphefdak; een superplat hefdak, een goedgekeurde bedbank met gordels en twee ramen in je bestelbus. (WV1)
En de keuring is voor dat geld geregeld en de BPM aangifte gedaan.
Dat kan natuurlijk ook maar dan heb je geen slaaphefdak en met drie kleine kinderen . . . zie boven.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
kameel30
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2021, 10:43

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door kameel30 »

Precies dit. Ik zie er uiteraard wel de meerwaarde en de lol van in om er in de toekomst mee op pad te gaan, maar het grootste belang is voor mij inderdaad de € 2000 besparing per jaar aan wegenbelasting...

Ik ben specifiek aan het kijken naar een T6 multivan, wij kijken erg uit naar het comfort en de ruimte als we met zijn vijven onderweg zijn. Het is voor mij de ultieme reisauto. Daarnaast moet ik met enige regelmaat relatief lange stukken rijden voor mijn werk, met een multivan zal mij dit een stuk beter afgaan qua comfort en zitpositie.

Wij hebben een elektrische auto als tweede auto die ik voor de kortere stukken kan inzetten.
Lambiek schreef: 16 mar 2021, 20:00 Doe er je voordeel mee......?

Het gaat ts om kwarttarief, dat voordeel
Ivm 3 kinderen en hond...
Dak is noodzakelijk kwaad.
Anders zou TOV de Prius de ts nu rijd een jaarlijkse kosten verhoging zijn van 800%. Gokje...haha
Ts, heeft groot gelijk, !!.
Er zijn er vele die dagelijks helemaal ALLEEN in een grote diesel bus (op camper kenteken)
rijden voor woon-werk,
Puur door het kwarttarief
Meestal ook nog de grootste milieu freaks......
Helaas,
zal de regeling kwart tarief in combinatie met diesel , woon werk enz ,natuurlijk op termijn worden aangepast, verdwijnen
kameel30
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2021, 10:43

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door kameel30 »

Ja, ik heb er wel over getwijfeld hoor, en moet het echt even gaan bekijken wat het mooist is. De slaapplaatsen zijn zoals gezegd bijzaak, aangezien de bank dienst kan doen als slaapplaats. Maar ik heb wel begrepen dat het hefdak van Atrion zonder slaapmogelijkheid minder of zels niet geïsoleerd is.

Ik heb Atrion gevraagd om foto's van de afwerking aan de binnenzijde, dat zag er best redelijk uit. Niet te vergelijken met Polyroof of Hilo ofzo, maar die zijn ook vele malen duurder. Ik weet alleen even niet hoe ik foto's kan delen... Ze hebben meerdere varianten. Het eigen fabricaat heeft een relatief kleine opening, daarachter is het dicht, vanaf halverwege ongeveer. Dit is aan de ene kant, als je echt veel gaat camperen, onhandig, aan de andere kant kun je daar wel mooi de ventilatie en led units naar verplaatsen.

Wat vond je tegenvallen (bedroevend;-) aan wat je bij Atrion heb gezien?

Multivan Generation schreef: 16 mar 2021, 16:24 Wil je een hefdak of een slaaphefdak?
Ik heb pas werk van Attrion gezien, was een hefdak door hun ingebouwd.
Ik vond het resultaat eigenlijk een beetje bedroevend..

Slaaphefdak is duurder ja, maar dan wel twee slaapplaatsen extra,
en dan kun je beneden gewoon zitten ontbijten.. ipv iedere keer de slaapplaats weer op te moeten ruimen.
Lijkt een klein dingetje, maar in een korte wielbasis bus, blijf je anders tassen verplaatsen..

Doe er je voordeel mee.

Groeten Peter
kameel30
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2021, 10:43

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door kameel30 »

Ik kijk nog steeds naar T6 multivans voornamelijk vanwege mooie afwerking, de 7 zitplaatsen en 2 schuifdeuren.
Hanz schreef: 17 mar 2021, 09:58
kameel30 schreef: 16 mar 2021, 11:21 Ik zie dat beide busjes die ik op het oog heb 'scheckheft gepflegt' zijn, dus dat is erg mooi!
Wat voor busjes heb je op het oog? Ik vraag dit omdat je in je startbericht aangeeft dat je een auto met meer dan 4 zitplaatsen zoekt.
Een Multivan was blijkbaar afgevallen vanwege de BPM.
California's zijn het ook niet want je wilt er in Nederland nog een hefdak in laten bouwen. Bovendien hebben de T6 California's maar 4 zitplaatsen, behalve dan de Beach-uitvoering maar die voldoet niet aan de regels voor het kwarttarief.
Een bedrijfsbus? Dan kan het nog een heel probleem worden om daar goedgekeurde zitplaatsen in te bouwen.
kameel30
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2021, 10:43

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door kameel30 »

Ik had in de openingpost nog mijn beeld van de (slaap)hefdaken geplaatst, wat is jullie beeld hierbij, of zijn er andere opties die ik over het hoofd zie?
Ik krijg maar moeilijk meer informatie over de hefdaken, zeker qua afwerking binnenzijde is het echt een zoektocht wat je uiteindelijk krijgt.

Polyroof: € 9000, erg mooi, (licht en ventilatie units aan de zijkanten), erg duur, enorme wachtlijst
Hilo: £ 3700 + VAT (prijs van Hilo zelf), erg mooi, (licht en ventilatie units aan de zijkanten) even plat als standaard bus
SCA: € 5400, zou luxer zijn dan Atrion en Reimo? geen verdere info
Reimo easyfit: € 5650 groot gat, lastig met behoudt licht- en ventilatie units
Reimo: € 4450, klein gat, behoudt licht- en ventilatie unit(s)
Atrion: € 3950, klein gat, behoudt licht- en ventilatie unit(s)
Atrion junior: € 2650, valt voor mij af vanwege hoogte na inbouw
Atrion hefdak (geen slaap): € 1600
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door Hanz »

kameel30 schreef: 18 mar 2021, 11:09 Precies dit. Ik zie er uiteraard wel de meerwaarde en de lol van in om er in de toekomst mee op pad te gaan, maar het grootste belang is voor mij inderdaad de € 2000 besparing per jaar aan wegenbelasting...
kameel30 schreef: 18 mar 2021, 11:15 De slaapplaatsen zijn zoals gezegd bijzaak, aangezien de bank dienst kan doen als slaapplaats.
Waarom dan niet gewoon een eenvoudig pop-up dakje laten monteren? Dan heb je met een kleine investering je kwarttarief en het scheelt ook nog in gewicht met een slaaphefdak. En als je later toch behoefte hebt aan meer ruimte en/of slaapplaatsen dan kan je alsnog een slaaphefdak in laten bouwen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
kameel30
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2021, 10:43

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door kameel30 »

Ik ga daar nog maar eens naar kijken, misschien zijn er ook ultra platte varianten van. In het begin van mijn zoektocht wel voorbij zien komen, maar dan zat er zo'n bult midden op je dak, vond ik niet zo mooi en het lijkt mij qua weerstand en windgeruis meer in de weg zitten dan iets over je hele dak, zoals een hefdak.
Hanz schreef: 18 mar 2021, 12:50
Waarom dan niet gewoon een eenvoudig pop-up dakje laten monteren? Dan heb je met een kleine investering je kwarttarief en het scheelt ook nog in gewicht met een slaaphefdak. En als je later toch behoefte hebt aan meer ruimte en/of slaapplaatsen dan kan je alsnog een slaaphefdak in laten bouwen.
Plaats reactie