Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Cruise control heractiveren?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Cruise control heractiveren?

Bericht door Chewbacca »

Toch maar opnieuw de vraag stellen... ik kom er namelijk niet goed uit.

Wat is er aan de hand: de cruise control doet het sinds vorige weekend niet meer. Eerst wel kort even, maar tijdens het laatste gebruik stopte hij ermee en is daarna niet meer aan gegaan. Sinds het weekend pakte hij slecht op, versnelde ineens, of stopte er uit het niks mee.
Als ik de schakelaars test aan de computer met VCDS zie ik alle signalen doorkomen. Er zijn ook geen foutieve signalen van het rem- en koppelingspedaal, en deze komen ook goed door.

Tot vorige week werkte alles goed, vorig weekend heb ik het dashboard uitgebouwd (incl stuur en stuurkolomschakelaars) en de EGR vervangen voor een vervangende pijp.
Nu heeft alleen de stuurkolomschakelaar in dit hele verhaal met de CC te maken (denk ik), maar ja, de signalen komen wel door...

Voor de rest werkt alles (tellerunit, richtingaanwijzers etc). Er staan geen andere foutmeldingen in de ECU.
Zelf verdenk ik nog het 'geschwindigkeitssignal', maar de laatste keer bij rijdend uitlezen kwam deze wel goed door.
Helaas heb ik dat nu sinds het compleet falen niet meer kunnen herhalen.

Ik heb hetzelfde systeem als op eldiape wordt beschreven... niet meer dan 1 kabelboom en stekker.
Waar kan het probleem nog in zitten?
Moet de CC in de ECU weer geactiveerd worden?
Gebruikersavatar
8ze
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 aug 2017, 21:24
Locatie: Veluwe

Re: Cruise control heractiveren?

Bericht door 8ze »

Kabelbreukje en daarmee kortsluiting?
Heb je https://t4-wiki.de/wiki/Geschwindigkeit ... mit_E-Gas) gezien? Daar wordt -in nog meer detail dan Peter op zijn site beschrijft- uit de doeken gedaan hoe de CC werkt. Er wordt ook beschreven hoe je met twee schakelaartjes hetzelfde kunt bewerkstelligen. Dat zou je kunnen proberen om uit te sluiten dat het aan je hendel of kabel tot aan het schutbord ligt.
Ook de codes voor activeren en deactiveren vind je daar.

Wietze
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Cruise control heractiveren?

Bericht door Chewbacca »

Ha dank voor die link. Ik kon alleen 'tempomat' vinden, maar dat lijkt een heel ander systeem met vacuumpompen en slangen...

Ik ga proberen of ik de laptop weer werkend kan krijgen zodat ik hem nog eens kan uitlezen... kabelbreuk lijkt wel meest waarschijnlijk he?
En aangezien ik in eerste instantie alleen aan de hendel heb gezeten is die wel verdacht.
Dus dan eerst maar aan de knutsel met een losse schakelaar :toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33897
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Cruise control heractiveren?

Bericht door Multivan Generation »

Heeft jouw bus abs en of ESP?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Cruise control heractiveren?

Bericht door Chewbacca »

Multivan Generation schreef: 03 mar 2021, 13:43 Heeft jouw bus abs en of ESP?
Nope
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Cruise control heractiveren?

Bericht door Chewbacca »

Dank voor de reacties.
Volgens t4-wiki zou het onderstaand schema moeten zijn voor mijn bus uit '96:

Afbeelding

Als ik nu het contact aan zet, meet ik keurig 12V op de eerste pin, witte draad.
Als ik dan de CC aan/ uit schakel zie ik op pin 4 keurig 12 of 0 volt.
Pin 2 en 3 geven bij ingeschakelde CC continu 12V, en dan 0 op moment dat de 'set' danwel de schuifschakelaar in uiterste positie wordt geschakeld.

Klopt die laatste meting? Hoort dat continu 12V te zijn?
Verder meet ik in het stukje kabelboom waar ik bij kan geen draad breuken....

Edit: terwijl ik dit aan het typen ben bedenk ik dat het toch wel een gekke meting is. Nogmaals meten en het is nu zoals je zou verwachten: 0V naar 12V als je de schakelaar bedient.
Waarschijnlijk dus toch een defecte schakelaar in de hendel die blijft hangen?
Gebruikersavatar
8ze
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 aug 2017, 21:24
Locatie: Veluwe

Re: Cruise control heractiveren?

Bericht door 8ze »

En heb je aan het kabeltje op de hendel al metingen verricht met een weerstandsmeter? CC aan: 1 en 4 verbonden, plus ingedrukt: 2 en 4 verbonden, min ingedrukt: 3 en 4 verbonden.
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Cruise control heractiveren?

Bericht door Chewbacca »

8ze schreef: 04 mar 2021, 07:31 En heb je aan het kabeltje op de hendel al metingen verricht met een weerstandsmeter? CC aan: 1 en 4 verbonden, plus ingedrukt: 2 en 4 verbonden, min ingedrukt: 3 en 4 verbonden.
Zojuist even gedaan: ik heb dan verbinding tussen 1 en 4; als ik de plus indruk niet tussen 2 en 4; als ik de min indruk tussen 2 en 4 (niet tussen 3 en 4 -> met de plus ook niet tussen 3 en 4) Misschien afhankelijk vanaf welke kant je telt :bonk
Ik tel vanaf wit (constante plus), zoals in het schema hierboven.

Ook heb ik mijn 'mobiele' laptop werkend gekregen met de OBD-kabel, zodat ik nu op pad ook kan uitlezen (eindelijk). :yes
Dus uitgelezen, krijg ik eerst deze foutcodes:
20210303_205616.jpg
Daarna nog maar eens rijdend uitlezen bevestigd het vermoeden:
20210304_173034.jpg
Hier rij ik ongeveer 30km/h. Bij het wegrijden schiet hij eerst even naar 29 en 38, om vervolgens op 0.0 te blijven staan.
Hierbij doet de teller in de cockpit het goed: deze geeft een waarde aan die overeenkomt met de gps op de telefoon

Na dit korte testritje staat er overigens geen nieuwe foutcode opgeslagen, maar ik vermoed na een langere rit wel.
Wat hij overigens nu ook nieuw doet is wat bokken na het schakelen, wat ook zou kunnen passen bij een niet werkend signaal.

Maarr... waar gaat dit dan mis?
Afbeelding
Mijn idee is: de G22-sensor doet het, en de bekabeling tot aan de cockpit is in orde, want de teller geeft een juiste snelheid aan.
Blijkbaar moet het signaal daarna terug naar de 'zentralelektrik' om vervolgens door de rest gebruikt te kunnen worden.
Dus ligt het probleem dan bij de stekker achterop de cockpit (hier ben ik als enige in dit systeem aan geweest in eerste instantie)?
Gebruikersavatar
8ze
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 aug 2017, 21:24
Locatie: Veluwe

Re: Cruise control heractiveren?

Bericht door 8ze »

De nummering is gebaseerd op wat in 't schema staat (en wat de nummering op de stekker tegen het schutbord is).

De foutcodes 0625 en0626 zouden kunnen wijzen op aanluitprobleem op de dynamo volgens
https://www.gerritspeek.nl/vag-com_fout ... jst-h.html
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Cruise control heractiveren?

Bericht door Chewbacca »

8ze schreef: 04 mar 2021, 18:38 De nummering is gebaseerd op wat in 't schema staat (en wat de nummering op de stekker tegen het schutbord is).

De foutcodes 0625 en0626 zouden kunnen wijzen op aanluitprobleem op de dynamo volgens
https://www.gerritspeek.nl/vag-com_fout ... jst-h.html
De codes zijn 00625 en 00626, zonder p -> deze foutcode zou betekenen dat er tegelijkertijd een te hoog en te laag signaal is.
Als ik deze pagina moet geloven klopt dat beter met wat vcds zelf ook zegt...


Edit: het lijkt, vooralsnog, opgelost. :yes
Ik heb de stekker van de cockpit los gemaakt om door te meten naar de zekeringkast, naar stekker U2/2.
Maar ik meette helemaal niks met de korte dikke piefjes van mijn multimeter :bifun
Toen de stekkers weer teruggestoken, en tijdens de proefrit daarna kwam het snelheidssignaal wel door.
De CC werkte daarbij ook weer.

Hopelijk blijft het hiermee weg, anders volgende keer eerst de een dan de ander opnieuw steken... hoop dat het niet hoeft, de stekker op de tellerunit is niet een gemakkelijk om uit te pluizen :bonk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33897
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Cruise control heractiveren?

Bericht door Multivan Generation »

Chewbacca schreef: 04 mar 2021, 19:10
Maar ik meette helemaal niks met de korte dikke piefjes van mijn multimeter :bifun

Hirschmann, maar ook Fluke levert opzet micromeet adapterpennen.
Wel oppassen dat je er niet mee in je vingers steekt :knipoog :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Cruise control heractiveren?

Bericht door Chewbacca »

Net naar huis gereden, in het begin mooi op de cruise control. Helaas maar kort, door de hobbels in de ring Groningen verloor hij het signaal alweer waarna hij heel onrustig werd (versnellen en afremmen).

Halverwege toch even de laptop eraan: hij heeft wel signaal, maar niet constant. Het schommelt tussen 100 en 115 bij een snelheid van 105 op de teller (die overigens niet schommelt). Vervolgens in de wijk valt me op dat bij een snelheid tot 50km/h het signaal wel overeen komt. Dan doet de cruise control het ook gewoon.

Kan de oorzaak dan nog aan de g22 zelf liggen? - ik denk het niet omdat de teller unit het wel goed doet.

Kan ik alles bypassen door U1/11 met U2/2 te verbinden? Of is dat niet aan te raden?
Hoe tel je de pinnen op de mehrfachstecker?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33897
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Cruise control heractiveren?

Bericht door Multivan Generation »

Op de stekkers staan heel klein de nummertjes vermeldt.
Je hebt er wel wat licht bij nodig.

En anders hier:
https://www.t4-wiki.de/wiki/Mehrfachstecker

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Cruise control heractiveren?

Bericht door Chewbacca »

Ja die heb ik gelezen, alleen werd de nummering van de pinnetjes me niet duidelijk. Maar dan zal ik er met wat extra licht nog eens goed naar kijken.

Makkelijkste is om U1/11 met U2/2 te verbinden, dan schakel je zowel de kabel als de tellerunit als oorzaak uit, maar ik weet niet of dat kan? VW heeft het vast met een reden zo aangesloten...

Anders een nieuwe kabel van T28/7 naar U2/2... als ik die stekker achterop de teller unit (T28) uit elkaar kan pluizen
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Cruise control heractiveren?

Bericht door DE KNEU »

Trekhaak?Dan eens de elektra connector nakijken deze kan ook een storing geven op de CC.Sommige hebben een microswitch die bij aansluiten stekker van aanhanger de remlichten op de bus uitzet.
Plaats reactie