Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Acv met kapotte turbo?
Acv met kapotte turbo?
Goedenavond allen,
Recentelijk een nieuwe bus gekocht, een heuse 2,5 TDI acv verlengd. Enorm blij met de ruimte en grotere motor maar echt snel is de bus niet. Had het gevoel alsof de turbo niet bijkwam rond 2000rpm. Net even onder de motorkap gekeken en toen kwam ik als eerst een vacuümslangetje tegen die loshing(??). Toen na even graven een stekker die niet was ingeplugd (weet ook niet waar die zou horen).
Nu de intercooler er af en kom meer vacuumslangetjes tegen die los hangen. Ze lijken van de turbo te komen. Ook is de binnenkant van de intercooler slang een beetje vochtig van olie.
Mag ik hieruit concluderen dat mijn turbo kapot is. En voor de verkoop maar gewoon is losgekoppeld (als dit kan).
Nog nooit een turbo motor gehad of 1 met boordcomputer. Maar als ik de computer zo uitlees geeft hij fout melding dat de magneetklep is onderbroken/kortsluiting maakt.
Op het dashboard branden geen waarschuwingslampjes en de bus rookt ook niet. Motor loopt prima
Het betreft dus een 2,5 TDI acv motor uit 2002
Ik heb foto’s bijgevoegd van de slangetjes en stekker
Recentelijk een nieuwe bus gekocht, een heuse 2,5 TDI acv verlengd. Enorm blij met de ruimte en grotere motor maar echt snel is de bus niet. Had het gevoel alsof de turbo niet bijkwam rond 2000rpm. Net even onder de motorkap gekeken en toen kwam ik als eerst een vacuümslangetje tegen die loshing(??). Toen na even graven een stekker die niet was ingeplugd (weet ook niet waar die zou horen).
Nu de intercooler er af en kom meer vacuumslangetjes tegen die los hangen. Ze lijken van de turbo te komen. Ook is de binnenkant van de intercooler slang een beetje vochtig van olie.
Mag ik hieruit concluderen dat mijn turbo kapot is. En voor de verkoop maar gewoon is losgekoppeld (als dit kan).
Nog nooit een turbo motor gehad of 1 met boordcomputer. Maar als ik de computer zo uitlees geeft hij fout melding dat de magneetklep is onderbroken/kortsluiting maakt.
Op het dashboard branden geen waarschuwingslampjes en de bus rookt ook niet. Motor loopt prima
Het betreft dus een 2,5 TDI acv motor uit 2002
Ik heb foto’s bijgevoegd van de slangetjes en stekker
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Re: Acv met kapotte turbo?
Volgens mij is een beetje olie/aanslag normaal, doordat de carter-ontluchting uitmond in het inlaattraject.
Misschien heb je hier wat aan:
https://www.t4-wiki.de/wiki/Unterdruckanlage
Misschien heb je hier wat aan:
https://www.t4-wiki.de/wiki/Unterdruckanlage
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39
Re: Acv met kapotte turbo?
ik had een keer dat de waiste gate bout los zat, die aangedraaid en toen werkte het weer
Re: Acv met kapotte turbo?
Oké, dat over de olie is goed om te horen. het was inderdaad niet veel. ik heb de vacuüm slangen nu duidelijk en ga morgen even nieuwe halen en meteen alles maar vervangen. maar dan zit ik nog steeds even met die stekker die maar los hangt in de motor ruimte. Ik heb op de egr klep wel een aansluiting gezien waar niks op zat. Maar de stekker die los hing past daar niet op. iemand enig idee?Chewbacca schreef: ↑08 apr 2021, 19:47 Volgens mij is een beetje olie/aanslag normaal, doordat de carter-ontluchting uitmond in het inlaattraject.
Misschien heb je hier wat aan:
https://www.t4-wiki.de/wiki/Unterdruckanlage
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Re: Acv met kapotte turbo?
Waar zit dat boutje precies?Jonathan L schreef: ↑08 apr 2021, 20:31 ik had een keer dat de waiste gate bout los zat, die aangedraaid en toen werkte het weer
Ik denk niet dat dat gaat werken aangezien er 3 vacuüm slangen los hangen. maar zodra ik de slangen weer vast heb dan ga ik naar de waste gate bout kijken. Bedankt voor de tips!
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39
Re: Acv met kapotte turbo?
als ik het me goed herinner achter de koeler. kun je zonder demonteren net met je hand bij en voelen oftie vast zit.
zit met twee boutjes vast, bij nmj was één los.
zit met twee boutjes vast, bij nmj was één los.
Re: Acv met kapotte turbo?
is dat dit boutje?Jonathan L schreef: ↑08 apr 2021, 20:56 als ik het me goed herinner achter de koeler. kun je zonder demonteren net met je hand bij en voelen oftie vast zit.
zit met twee boutjes vast, bij nmj was één los.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Acv met kapotte turbo?
Stijn, die stekker, vermoed ik, past op de N18, maar zou ook kunnen passen op de N75 en dat is het magneet ventiel/klep wat indirect zorgt voor de wastegate aansturing.
Er zitten 2 kleppen in de buurt van het koelvloeistof expansie vaatje. Op een van de 2, zo vermoed ik, zit nu niets op.
Succes
Groetjes Peter
Er zitten 2 kleppen in de buurt van het koelvloeistof expansie vaatje. Op een van de 2, zo vermoed ik, zit nu niets op.
Succes
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Acv met kapotte turbo?
thanks Peter! ik ga morgen meteen kijken. ik heb toevallig gezien dat er wel een stekker op de n18 klep zit. De n75 klep heb ik nog niet kunnen vinden (ben helemaal niet bekend met deze motoren). ook dat ga ik morgen bekijken. Als iemand de precieze locatie weet van de n75 klep houd ik me aanbevolen ;)Multivan Generation schreef: ↑08 apr 2021, 21:22 Stijn, die stekker, vermoed ik, past op de N18, maar zou ook kunnen passen op de N75 en dat is het magneet ventiel/klep wat indirect zorgt voor de wastegate aansturing.
Er zitten 2 kleppen in de buurt van het koelvloeistof expansie vaatje. Op een van de 2, zo vermoed ik, zit nu niets op.
Succes
Groetjes Peter
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39
Re: Acv met kapotte turbo?
Ik probeer van het weekend te kijken
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Acv met kapotte turbo?
Ik schreef al dat de N75 een paartje vormt met de N18 en dat ze boven elkaar gemonteerd zitten.StijnT4 schreef: ↑08 apr 2021, 21:30
thanks Peter! ik ga morgen meteen kijken. ik heb toevallig gezien dat er wel een stekker op de n18 klep zit. De n75 klep heb ik nog niet kunnen vinden (ben helemaal niet bekend met deze motoren). ook dat ga ik morgen bekijken. Als iemand de precieze locatie weet van de n75 klep houd ik me aanbevolen ;)
Even goed lezen he
Op je 2de foto, die vaccuumleiding komt van je kachelunit en wordt aangesloten op:
groetjes Peter
PS vaccuumleiding één voor één vervangen, en koop op nieuwe koppelstukjes.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Acv met kapotte turbo?
Dat is wel bijzonder dan, de n75 klep zit er bij mij niet op?? Zie foto. De n18 klop zit er wel. Maar daar achter niksMultivan Generation schreef: ↑09 apr 2021, 09:14Ik schreef al dat de N75 een paartje vormt met de N18 en dat ze boven elkaar gemonteerd zitten.StijnT4 schreef: ↑08 apr 2021, 21:30
thanks Peter! ik ga morgen meteen kijken. ik heb toevallig gezien dat er wel een stekker op de n18 klep zit. De n75 klep heb ik nog niet kunnen vinden (ben helemaal niet bekend met deze motoren). ook dat ga ik morgen bekijken. Als iemand de precieze locatie weet van de n75 klep houd ik me aanbevolen ;)
Even goed lezen he
Op je 2de foto, die vaccuumleiding komt van je kachelunit en wordt aangesloten op:
groetjes Peter
PS vaccuumleiding één voor één vervangen, en koop op nieuwe koppelstukjes.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Acv met kapotte turbo?
De N75 en N18 zitten samen op dat zwarte beugeltje,
zit daar maar een klep op, dan mis je er dus een.
Neem je tijd om het vaccuum systeem goed te doorgronden, en op de juiste plaatsen het juiste slangetje terug te steken.
Er zijn een aantal topics over.. Topic van daimen als ik me goed herinner.
https://www.weetjewel.com/tips_en_trucs ... extern.htm
zit daar maar een klep op, dan mis je er dus een.
Dat zou wel het een en ander verklaren.Maar als ik de computer zo uitlees geeft hij fout melding dat de magneetklep is onderbroken/kortsluiting maakt.
Neem je tijd om het vaccuum systeem goed te doorgronden, en op de juiste plaatsen het juiste slangetje terug te steken.
Er zijn een aantal topics over.. Topic van daimen als ik me goed herinner.
https://www.weetjewel.com/tips_en_trucs ... extern.htm
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Acv met kapotte turbo?
Is dit de N75 klep?
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Acv met kapotte turbo?
zou kunnen, wel op een vreemde plaats.
Welk onderdeelnummer staat er op?
Bij nader inzien, denk ik van niet, maar wat het wel is,
is voor mij te lang geleden (heb geen T4 meer)
Edit: aansturing smoorklep in EGR?
Welk onderdeelnummer staat er op?
Bij nader inzien, denk ik van niet, maar wat het wel is,
is voor mij te lang geleden (heb geen T4 meer)
Edit: aansturing smoorklep in EGR?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...