Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hemeltje hefdak

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Hemeltje hefdak

Bericht door Jonathan L »

Het hemeltje van ons hefdak is aan een upgrade toe. Nu zie ik er wat tegen op om het dak er af te halen, de tent bevestiging (geniet) los te halen en opnieuw vilt in te lijmen. Nu vroeg ik me af of er misschien spuitvilt bestaat, of verfvilt of iets wat geschikt zou kunnen zijn. Wellicht is plastidip een mogelijkheid? Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Hemeltje hefdak

Bericht door Jonathan L »

Bestaat niet?
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Hemeltje hefdak

Bericht door Jonathan L »

Soort vilt, maar dat gaat eraf.
Ik denk toch dat het tentdoek los moet anders past het niet mooi onder het randje.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Hemeltje hefdak

Bericht door odorf »

Is 'Flocking' een optie?

Hiervoor wordt een lijmlaag aangebracht en daarna electrostatisch vezeltjes in gewenste kleur aangebracht.
Weet alleen niet of dit ook ondersteboven kan.

Voorbeeldje:
https://www.flockspeed.co.uk/our-services

:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hemeltje hefdak

Bericht door Multivan Generation »

misschien is dit iets?
https://www.fortispolster.de/category/a ... immelstoff

Maarre :tiwwp zeker als je goed advies wilt :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Hemeltje hefdak

Bericht door Jonathan L »

Hoi, het duurde even (drukdruk) en uiteraard wil ik goed advies. Hierbij wat foto's, tijdens een reis heeft het hemeltje het te verduren gehad, enerzijds vanwege de hitte, anderzijds omdat we klittenband er op hebben geplakt voor een klamboe.
Bijlagen
IMG_20210530_115551415_HDR_copy_868x1157.jpg
IMG_20210530_115621449_copy_868x1157.jpg
IMG_20210530_115603816_copy_868x1157.jpg
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Hemeltje hefdak

Bericht door Jonathan L »

Het dak staat ook iets scheef aan de voorkant. Kun je dit richten? En hoe kan dat dan?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Hemeltje hefdak

Bericht door Hanz »

Jonathan L schreef: 30 mei 2021, 12:20 Het dak staat ook iets scheef aan de voorkant. Kun je dit richten? En hoe kan dat dan?
Op de foto lijkt het erop dat je een aluminium profiel om een van de gasveren hebt. Wellicht dat deze gasveer daardoor iets hoger staat dan de andere. Is dat profiel nodig omdat je nog spullen op het dak hebt liggen? Dan is het niet zo gek dat het dak scheef zakt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Hemeltje hefdak

Bericht door Jonathan L »

Het gaat om het dak als ie ingeklapt is. De profielen, die even lang zijn, zijn er dan tussen uit.
We hebben meegemaakt dat het bed in één keer naar beneden klapte. Dat wil je niet in je slasptoestand meemaken. Vandaar de borging.
Er zitten geen spullen op het dak.
Bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Hemeltje hefdak

Bericht door Hanz »

Als het dak spontaan naar beneden komt dan zijn de gasveren wel wat te slap voor dit dak. Als het in gesloten stand scheef ligt dan kan je dat bijstellen bij de scharnieren, zie de laatste pagina van de bijlage.
Van de foto's krijg ik de indruk dat het geen Westfalia dak is maar het afstellen van de scharnieren zal waarschijnlijk op dezelfde manier gaan.
Umrüstsatz Gasdruckfedern.pdf
(145.66 KiB) 71 keer gedownload
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Hemeltje hefdak

Bericht door Jonathan L »

Het dak komt niet spontaan naar beneden, dat gebeurde een keer met het bed. Het bed werkt ook met gasveren net zoals het dak.
Om zeker te zijn dat we niet in slapende toestand geplet worden heb ik die profielen er tussen, just to be sure.
Ik ga de handleiding bestuderen, bedankt voor het delen!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hemeltje hefdak

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou hemelstof uitzoeken waar een rug van foam tegenaan zit.
Neem de breedte van de binnenzijde en hou aan beide zijden 5cm extra breedte aan, aan de voor en achterzijde ook 5 cm extra.
Aan een lange zijde een dunne lat van 6mm 1 keer omwikkelen met die stof en daarna met montagekit er tegenaan plakken en een paar uur laten drogen.
Daarna bij de andere lange zijde hetzelfde doen, je kunt daarmee de stof wat spannen.
Eventueel kun je met spuitlijm, het tussen gedeelte tegen je dakschaal aan lijmen (2 zijden lijm spuiten, even aan laten trekken en in een keer er tegen drukken. Niet te veel, anders kan het door je hemelstof komen en zichtbaar worden en blijven.)
Scharnieren wel even los, zodat de stof er tussen komt.

Als laatste het zelfde aan de voor en achterzijde.

Wil je de korte route nemen, dan neem je de maat en spuit aan weerszijden in met spuitlijm en drukt het er tegen.
Hoe dikker de schuimlaag, des te meer oneffenheden het kan verhullen.

Kijk anders ook eens bij de Wit in Schijndel, en Carmat in Zevenbergen voor wat voorbeelden.

Belangrijkste is dat je er echt de tijd voor neemt, dat komt het eindresultaat ten goede.
En dat je spuitlijm gebruikt wat bestand is tegen hoge temperaturen.

groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie