Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Acculader plaatsen bij een af fabrieks gemonteerde 2e accu

vragen over de T6
Plaats reactie
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Acculader plaatsen bij een af fabrieks gemonteerde 2e accu

Bericht door aveld »

Hoi,

We hebben bij een camper projectje een af fabriek gemonteerde 2e accu met stand kachel in onze bus (VW T6 uit 2015).

Kunnen we zonder problemen een acculader op 2e accu onder de bestuurdersstoel aansluiten? We hebben verhalen gehoord dat dit computer storingen / problemen kan geven.

en hoe werkt het VW scheidingsrelais bij een fabriek gemonteerde 2e accu, zal de start accu ook opgeladen worden door de nieuw geplaatste accu lader? Of werkt het scheidingsrelais alleen bij draaiende motor en blijven de twee accu (start en 2e accu) systemen gescheiden als de motor uit staat.

Heeft iemand toevallig een foto van hoe het er onder de bestuurdsstoel uit ziet bij een fabrieks 2e accu? Dan kan ik alvast wat denk werk vooraf doen, voordat de hele stoel eruit is.

Alvast bedankt voor de informatie!
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: Acculader plaatsen bij een af fabrieks gemonteerde 2e accu

Bericht door RobS »

hoe werkt het VW scheidingsrelais bij een fabriek gemonteerde 2e accu, zal de start accu ook opgeladen worden door de nieuw geplaatste accu lader? Of werkt het scheidingsrelais alleen bij draaiende motor en blijven de twee accu (start en 2e accu) systemen gescheiden als de motor uit staat.
Het laatste. Het is een scheidingsrelais welke beide accu-systemen van elkaar scheidt indien de motor uit staat. Een walstroom-acculader aan de huishoud-accu is een prima investering, maar zal niks doen voor de start-accu. Ompluggen van één lader of het installeren van twee laders zijn wel de eenvoudigste oplossingen.

NB de T6 is een Euro-6 auto. Dat wil zeggen dat dat de laadspanning wordt bepaald door de ECU naar aanleiding van de veronderstelde energiebehoefte van de start-accu. Door toepassing van een simpel scheidingsrelais krijgt de huishoud-accu hetzelfde laadprofiel voor zijn kiezen als de start-accu terwijl zijn gebruikstoestand anders zal zijn. :muur Mishandeling van de huishoud-accu waar de levensduur onder te lijden heeft. Ik ben in afwachting van aflevering van een T6.1, en ben voornemens het scheidingsrelais zsm te vervangen door een nette laadstroomregelaar.
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Acculader plaatsen bij een af fabrieks gemonteerde 2e accu

Bericht door Multivan Generation »

Bij euro6 auto's zul je iets van een laadbooster moeten gebruiken om de huishoudaccu echt goed vol te krijgen met de dynamo.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: Acculader plaatsen bij een af fabrieks gemonteerde 2e accu

Bericht door aveld »

RobS schreef: 22 mei 2021, 22:51 Het laatste. Het is een scheidingsrelais welke beide accu-systemen van elkaar scheidt indien de motor uit staat. Een walstroom-acculader aan de huishoud-accu is een prima investering, maar zal niks doen voor de start-accu.
Thanks ! dat is waar ik op hoopte, dat betekend dat we gewoon een acculader voor het camperdeel kunnen plaatsen zonder dat het verder met de bus / motor deel zelf iets doet of verstoord. Dat de startaccu niet geladen wordt is geen probleem, we gebruiken de radio en fabrieks interieur lampjes etc. toch niet als we aan het kamperen zijn.
RobS schreef: 22 mei 2021, 22:51 NB de T6 is een Euro-6 auto. Dat wil zeggen dat dat de laadspanning wordt bepaald door de ECU naar aanleiding van de veronderstelde energiebehoefte van de start-accu. Door toepassing van een simpel scheidingsrelais krijgt de huishoud-accu hetzelfde laadprofiel voor zijn kiezen als de start-accu terwijl zijn gebruikstoestand anders zal zijn. :muur Mishandeling van de huishoud-accu waar de levensduur onder te lijden heeft. Ik ben in afwachting van aflevering van een T6.1, en ben voornemens het scheidingsrelais zsm te vervangen door een nette laadstroomregelaar.
Multivan Generation schreef: 23 mei 2021, 00:11 Bij euro6 auto's zul je iets van een laadbooster moeten gebruiken om de huishoudaccu echt goed vol te krijgen met de dynamo.
Ik snap wat julle beide vertellen, en ben daar ook een beetje bang voor. Maar het betreft een door VW fabrieks ingebouwde 2e accu en standkachel. Ik kan mij dus bijna niet voorstellen dat VW het niet wat intelligenter gemaakt heeft en de huishoud accu wel correct oplaad. Daar betaal je immers best wat geld voor als je al die opties aanvinkt... Als je zelf de 2e accu inbouwt, dan hebben jullie 100% zeker gelijk.

Maar zou VW er niet wat slimme electronica bijgeleverd hebben ?
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: Acculader plaatsen bij een af fabrieks gemonteerde 2e accu

Bericht door RobS »

Ik kan mij dus bijna niet voorstellen dat VW het niet wat intelligenter gemaakt heeft en de huishoud accu wel correct oplaad. Daar betaal je immers best wat geld voor als je al die opties aanvinkt...
en
Maar zou VW er niet wat slimme electronica bijgeleverd hebben ?
Uw veronderstellingen zijn, naar mijn beleving, redelijk en toch moet ik u teleurstellen, want een relais is goedkoper dan een laadbooster. Het verdient een aanbeveling om het scheidingsrelais te vervangen door een laadbooster.
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Sarafian
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 apr 2019, 18:47

Re: Acculader plaatsen bij een af fabrieks gemonteerde 2e accu

Bericht door Sarafian »

Beste RobS,
Ik bezit ook dergelijke configuratie, en heb hier nog zo'n laadbooster liggen.
Kun je zeggen waar de scheidingsrelais zit (en eventueel hoe ik hem herken)?
Zijn er veel aanpassingen nodig?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Acculader plaatsen bij een af fabrieks gemonteerde 2e accu

Bericht door Multivan Generation »

Sarafian schreef: 14 jun 2021, 13:09 Beste RobS,
Ik bezit ook dergelijke configuratie, en heb hier nog zo'n laadbooster liggen.
Kun je zeggen waar de scheidingsrelais zit (en eventueel hoe ik hem herken)?

Zit in de bestuurders console gemonteerd, beetje aan de voorzijde.
Is ongeveer 10 bij 7 cm en er zijn 2 dikke en 2 dunne draden op aangesloten.


Zijn er veel aanpassingen nodig? Nee
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Sarafian
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 apr 2019, 18:47

Re: Acculader plaatsen bij een af fabrieks gemonteerde 2e accu

Bericht door Sarafian »

Dank je voor de snelle reactie.
Ik vond onder de bestuurderszetel naast de batterij een relais die ongeveer overeenkomt met je beschrijving.
Er komen 2 dikke rode draden en een dunne zwarte en een bruine draad op toe. Er staat 100 op.
Zou dit hem kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Acculader plaatsen bij een af fabrieks gemonteerde 2e accu

Bericht door Multivan Generation »

Ja dat klopt..
Dat is hem.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Sarafian
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 apr 2019, 18:47

Re: Acculader plaatsen bij een af fabrieks gemonteerde 2e accu

Bericht door Sarafian »

OK
Als ik het goed voor heb is een dikke rode komende van de startbatterij, de andere rode om de huishoud-batterij te voeden, de bruine massa en de zwarte geschakelde + om de relais te activeren.
Verbeter me indien nodig.
Alvast vriendelijke dank.
Sarafian
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Acculader plaatsen bij een af fabrieks gemonteerde 2e accu

Bericht door Multivan Generation »

dat klopt in grote lijnen,
maar het relais wordt met massa gestuurd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: Acculader plaatsen bij een af fabrieks gemonteerde 2e accu

Bericht door RobS »

Suggestie: met een plug-in vervanging van het fabrieksrelais hoef je niet prutsen aan de bekabeling van VW (garantie...). Ik vond deze in Engeland. Wellicht dat iemand een adresje binnen de EU weet?

Afbeelding
https://www.travelvolts.net/product-pag ... ay-upgrade
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Plaats reactie