Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Goede banden voor de T5-camper.

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Goede banden voor de T5-camper.

Bericht door Jakob G »

Bauke schreef: 06 jun 2021, 11:16 Ik heb net deze besteld: Bridgestone Weather Control A005 EVO 215/65 R16 102V XL, 3PMSF (Off road 4 seizoenen)
Ha mooi ik hoop dat jullie net zo blij zijn met de nieuwe banden als wij.

Fijn @Bauke dat je dat nog even hebt vermeld, we wensen jullie nog heel veel genoegen toe op dit forum. :wjw
Schrijf later als ze geplaatst zijn en jullie er mee gereden hebben wat jullie bevindingen zijn.
Hebben jullie ook de schokdempers laten testen, best wel belangrijk het koste ons niets.

Ik heb de banden ook nog even bekeken op het internet, mooie banden, die hebben geloof ik wel hun specifieke draai richting of heb ik dat mis???
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Bauke
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 apr 2021, 20:43

Re: Goede banden voor de T5-camper.

Bericht door Bauke »

Ik heb niets gelezen over een specifieke draairichting; maar 't zou kunnen. Bij aflevering zal ik dat even bekijken bij de garage. Je hebt ook veel banden 'stunters' online; zag ook mooie Michelin crossclimate met bijna 50% korting, maar die waren van 2016 productiejaar - dus dat schiet weinig op als de verzekeraar max 6 jaar oude banden wil. Heb ze daarna een mail gestuurd, waarbij ze aangaven dat banden tot 4 jaar oud als 'nieuw' gelden.

Weet niet of hier meer ervaringen mee zijn. Ik zit nog wel in enige spanning v.w.b. het productiejaar van de banden, hoewel ik geinformeerd ben dat ze over het algemeen ook vrij nieuw zijn, als gevolg van de grote productieaantallen / verkopen ...

Schokdempers voor waren nog goed; achter zijn ze recent allebei vervangen bij de garage (camper net uit Duitsland geimporteerd).

Voor wie nog problemen heeft met schermpje van het bedieningspaneel: gewoon opsturen naar Verotronics in Eindhoven. Ze hebben het frontje vervangen (alleen de draaiknop niet uiteraard) en het scherm was ongeveer 1% afleesbaar en is nu 100% afleesbaar geworden. Dezelfde dag dat ze hem van postnl ontvangen hebben, stuurden ze hem alweer retour ... En 100 eur ex btw ongeveer. Ik heb ze nog gesproken; ze doen ook officieel onderhoud van de importeur en krijgen de apparaatjes van heel Europa opgestuurd. Ze gebruiken betere materialen voor reparatie dan VW origineel ...
Bauke
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 apr 2021, 20:43

Re: Goede banden voor de T5-camper.

Bericht door Bauke »

Het lijkt erop dat ik een (behoorlijke) beginnersfout heb gemaakt; de banden hadden geen C - voor commercial / bestelbusjes. De echte campingbanden zijn overdone voor een california, maar ik begrijp dat personenbanden (/ SUV banden) ook niet aan te raden zijn.

Zonder het af te willen schuiven vind ik het wel opmerkelijk dat dit op weinig plekken te vinden is. Bij het NKC artikel over banden staat het niet. Als je de verzekeraar opbelt dan hebben ze geen mening over de banden. Als je NKC adviseurs spreekt, dan geven ze aan dat de gewone banden in principe (als je goed naar het gewicht kijkt) wel kan, maar dat de C banden toch de voorkeur hebben. Als je bridgestone (in dit geval) mailt is het antwoord: voor hele zware bestelbusjes hebben we de Duravis all season, maar die is wellicht te zwaar, dus dan past deze gewone band wel ...

En als je eenmaal bij de garage staat heb je een overtuigende monteur tegenover je die zegt: al zou je het willen, deze banden monteer ik niet. Levensgevaarlijk.

In ieder geval duidelijk ;) Nu de Hankook RA 30 vantra besteld. Die heeft prima reviews. All season vind ik belangrijk, zodat je in het hele jaar vrij bent om Europa door te gaan (wel zo makkelijk met Duitsland naast ons, waar winterbanden verplicht zijn / all season mag). Begreep ook dat diverse mercedessen al standaard nieuw een hankook krijgt / dat die steeds beter worden.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Goede banden voor de T5-camper.

Bericht door krekwakwol »

Hallo Bauke,

Het draagvermogen is belangrijk voor je banden. Die wordt aangegeven door het getal achter de bandenmaat.
Je ziet ook genoeg busjes met mooie design lichtmetalen velgen en platte banden.
Ook dan is het draagvermogen lijdend voor velg en band.
Zelf heb ik ook SUV zomerbanden met gewichtscodering H102 onder de bus met een draagvermogen van 850 kg per band, dus 1700kg per as.
Onder de motorkap links tegen de achterwand vind je een sticker met de maximale aslast, deze moet je in acht nemen.

Een tabel hiervoor vind je hier:

https://www.bandenthuis.nl/bandenadvies ... en-banden/
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Goede banden voor de T5-camper.

Bericht door Lutra »

De speciale bestelwagenbanden (C) zijn vooral goed in heel lang meegaan. Die slijtvastheid gaat vaak ten koste van comfort, geluid maar ook prestaties op natte wegen. Een personenautoband met het juiste draagvermogen is een goede optie maar zal wat sneller slijten.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Goede banden voor de T5-camper.

Bericht door Jakob G »

Dit is een mooie topic geworden, velen kunnen hier wat aan hebben dank je wel.
Goede banden zijn van levens belang. :campingT4
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Goede banden voor de T5-camper.

Bericht door de Viking »

Mijn keuze is hier op gevallen:

NEXEN Winguard WT1 215-65-16 109R voor €109,- p.st.
Mooi winter profiel voor op de camping.
Volgens de tests zuinig en stil en een betere budget band :knipoog

Volgende week krijg ik 4 nieuwe er onder en een nieuwe keuring voor 5 jr met vaste taxatie.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Goede banden voor de T5-camper.

Bericht door Multivan Generation »

En je reservewiel, hoe oud was die?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Goede banden voor de T5-camper.

Bericht door de Viking »

Multivan Generation schreef: 24 mar 2022, 16:18 En je reservewiel, hoe oud was die?
Hele goede opmerking, 2 banden zijn nog niet af, dus ik denk dat er maar 1 op het reserve wiel moet :toppie
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Goede banden voor de T5-camper.

Bericht door J vd Pal »

Multivan Generation schreef: 24 mar 2022, 16:18 En je reservewiel, hoe oud was die?
Bij mij 15 jaar.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Goede banden voor de T5-camper.

Bericht door Multivan Generation »

J vd Pal schreef: 26 mar 2022, 13:45
Multivan Generation schreef: 24 mar 2022, 16:18 En je reservewiel, hoe oud was die?
Bij mij 15 jaar.
Vertrouw je daar nog op?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Goede banden voor de T5-camper.

Bericht door Beckontheroad »

Die heeft wel altijd in de schaduw gezeten....
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Goede banden voor de T5-camper.

Bericht door J vd Pal »

Multivan Generation schreef: 26 mar 2022, 16:33
J vd Pal schreef: 26 mar 2022, 13:45
Multivan Generation schreef: 24 mar 2022, 16:18 En je reservewiel, hoe oud was die?
Bij mij 15 jaar.
Vertrouw je daar nog op?
Nee, natuurlijk niet. Meteen vervangen toen ik het ontdekte.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Goede banden voor de T5-camper.

Bericht door de Viking »

En ik hoorde net van mijn leverancier dat door alle problemen met grondstoffen, Corona in China en carbon uit Rusland de prijzen van autobanden deze zomer om hoog schieten.
Dus wil je nog nieuwe goedkopere banden dan maar voor 1 mei doen.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Plaats reactie