Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoud accu kapot?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
JorisenLilian
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Huishoud accu kapot?

Bericht door JorisenLilian »

Goeiemiddag allemaal,

Onze koelkast doet het minder dan een dag op onze huishoudaccu. Grote kans dat de accu op is en ik sowieso een nieuwe moet kopen. Maar ik dacht haal hem eens eruit en probeer met de acculader nog een herstelprogramma te draaien en het geheel eens goed doorladen. Weggooien kan altijd nog en normaal staan we max 1-2 dagen ergens aan walstroom en als ik alle topics zo lees is het beter om de accu 1 keer per maand wat langer door te laden.
Het betreft een T4 2.5 TDI California uit 96. Accu is (waarschijnlijk) niet origineel en ooit vervangen door de vorige eigenaar. De accu is een EXIDE ES1600 140Ah, leeftijd onbekend maar het oogt nog niet zo oud.

Toen ik de accu uit de bus tilde zag ik aan de achterkant dit.
WhatsApp Image 2021-06-06 at 13.14.35.jpeg
WhatsApp Image 2021-06-06 at 13.14.35 (1).jpeg
Dit lijkt mij niet de bedoeling maar zoveel weet ik niet van accu's af.

Weet iemand of dit einde verhaal is voor deze accu?
Is dit reden om ook de lader na te laten kijken?

Alvast bedankt.
T4 California 2.5TDI ACV '96
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Huishoud accu kapot?

Bericht door J vd Pal »

Als dat gele uit de accu komt dan is de accu lek en moet je hem weggooien.

Acculader en koelkast elektronica laten reviseren door HenkK hier op het forum is een goed idee. De lader gast een keer kapot, enige vraag is wanneer.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
JorisenLilian
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Re: Huishoud accu kapot?

Bericht door JorisenLilian »

He Jasper,

Het gele komt volgens mij niet uit de accu. De accu is een tikkel groot voor de oorspronkelijke kast dus iemand heeft ooit de achterkant van de kast eruit gezaagd en de accu steekt nu in de holte erachter. Volgens mij heeft er iets gelekt vanuit de kast erboven want alles daar zit onder hetzelfde gele plakspul. Geen idee wat het is maar als het uit de accu komt lijkt het me zeer sterk dat het rondgeslingerd is naar boven. Op de foto zie je de onderkant van de kast erboven.
WhatsApp Image 2021-06-06 at 16.51.31.jpeg

Wat ik verdachter vind is de hoek onderaan de vlek. Op de accu lijkt het alsof het plastic van de accu is gesmolten of in ieder geval enigzins beschadigt is. In de bus zit er een zwarte vlek bij de beugel die de accu op zijn plek houdt en op de wielkast. Het lijkt wel alsof er kortsluiting heeft plaatsgevonden op die plek. Maar dan zou het door de bekleding van de accu heen zijn gegaan.
WhatsApp Image 2021-06-06 at 16.51.36.jpeg

Ik ga Henk contacteren. Kijken of die zin en tijd heeft om een blik op de lader te werpen. Bedankt voor de tip. :toppie
T4 California 2.5TDI ACV '96
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Huishoud accu kapot?

Bericht door krekwakwol »

En als je de accu naar een oud ijzerhandelaar brengt, kun jer er nog 50 cent per kilo voor krijgen, vast een aanbetaling voor een nieuwe.
Mocht het nodig zijn.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Huishoud accu kapot?

Bericht door J vd Pal »

Fijn dat dat gele niet uit de accu komt. Als het lekkage van accuzuur was geweest dan had dat tot problemen kunnen leiden.

Het lijkt er inderdaad op dat de accu tegen de kop van de bout heeft zitten schuren en da accu daarmee beschadigd is.

De koelkast hoort het veel langer te doen dan een dagje dus ik verwacht dat de accu vervangen moet worden. Mijn 18 jaar oude Exide GEL accu hield het vorig jaar zomer nog 2,5 dagen vol. Zorg er in ieder geval voor dat je die boutkop of afdekt of weghaalt want anders gaat de accu er weer op schuren.

Stuur behalve de lader OOK de elektronica van de koelkast naar HenkK. Ook die gaat een keer kapot.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
JorisenLilian
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Re: Huishoud accu kapot?

Bericht door JorisenLilian »

krekwakwol schreef: 06 jun 2021, 17:42 En als je de accu naar een oud ijzerhandelaar brengt, kun jer er nog 50 cent per kilo voor krijgen, vast een aanbetaling voor een nieuwe.
Mocht het nodig zijn.
Bedankt voor de tip. Hij weegt tegen de 50 kilo aan dus dat tikt dan nog best lekker door :proost

Accu bij een accubedrijf langs gebracht en laten doormeten. Niet meer nieuw maar ze vonden hem zeker nog niet afgeschreven. Ook doen alle zes de cellen nog mee dus de beschadiging in de hoek hoeft intern geen probleem te zijn. Accu is blijkbaar van 2016. Zij hadden het idee dat de koelkast mogelijk meer verbruikt dan de bedoeling. Gister de hele dag de koelkast aangehad en bijgehouden wat het verval in voltage is. Dan heb ik in ieder geval een idee bij de huidige stand van zaken.

Nou was de accu denk ik niet volledig opgeladen. Het voltage op de display ging van 12,7V naar 11,9V in 10,5 uur met de koelkast op 6 graden en van 6 blokjes naar 2 blokjes. Toen moest ik helaas even iets buiten de deur doen en pas 6 uur later weer kunnen kijken. Toen was de accu zo ver leeg dat de koelkast uit was en het batterij symbooltje knipperde. Raar genoeg was het voltage dat werd aangegeven 12,1V. Ik dacht dat die pas echt uitviel als die 11,5 V was oid. Wat ik met deze informatie moet weet ik nog even niet :nuts maar het is iets :sjaal

Ondertussen met HenkK een afspraak gemaakt om het geheel even door te meten en waarschijnlijk de lader en de koelkast te reviseren. Hopelijk dan wat hardere cijfers en diagnose. Al zal het waarschijnlijk neerkomen op een nieuwe accu en revisie. Het geheel zit nu aan de netstroom en display geeft 13,6V aan. Dat fluctueerde trouwens ook, was toen ik hem instak 12,5V en toen gestegen na een paar uur naar 13,6V. HenkK gaf telefonisch aan dat dat eigenlijk 13,8V moet zijn.

Ik leer in ieder geval genoeg :yes
T4 California 2.5TDI ACV '96
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Huishoud accu kapot?

Bericht door J vd Pal »

JorisenLilian schreef: 09 jun 2021, 15:06 Nou was de accu denk ik niet volledig opgeladen. Het voltage op de display ging van 12,7V naar 11,9V in 10,5 uur met de koelkast op 6 graden en van 6 blokjes naar 2 blokjes. Toen moest ik helaas even iets buiten de deur doen en pas 6 uur later weer kunnen kijken. Toen was de accu zo ver leeg dat de koelkast uit was en het batterij symbooltje knipperde. Raar genoeg was het voltage dat werd aangegeven 12,1V. Ik dacht dat die pas echt uitviel als die 11,5 V was oid. Wat ik met deze informatie moet weet ik nog even niet maar het is iets

Ondertussen met HenkK een afspraak gemaakt om het geheel even door te meten en waarschijnlijk de lader en de koelkast te reviseren. Hopelijk dan wat hardere cijfers en diagnose. Al zal het waarschijnlijk neerkomen op een nieuwe accu en revisie. Het geheel zit nu aan de netstroom en display geeft 13,6V aan. Dat fluctueerde trouwens ook, was toen ik hem instak 12,5V en toen gestegen na een paar uur naar 13,6V. HenkK gaf telefonisch aan dat dat eigenlijk 13,8V moet zijn.

De koelkast wordt afgeschakeld als de spanning te laag wordt. Als de accu daarna niet belast wordt dan loopt de spanning weer langzaam op. Als je op dat moment de koelkast weer had aangezet dan was hij er waarschijnlijk binnen 5 minuten weer mee gestopt.

Het display geeft de spanning van de accu weer. Als de accu leeg is is is de spanning lager dan als deze vol is. Hier een site met wat uitleg over de relatie tussen spanning en ladingstoestand https://www.awaccu.nl/pagina/21-ontladi ... 12v-accu-s
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Michel-AXG
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 jan 2021, 11:55

Re: Huishoud accu kapot?

Bericht door Michel-AXG »

Klopt het écht dat deze Exide ES1600 niet past in de bestaande accukast van de T4 uit 4-2003.
23 cm zou volgens mij toch moeten lukken.

Productnr.: 702
EAN: 3661024035767
Gewicht: 48,00 kg
Afmetingen 513 mm x 223 mm x 223 mm (L x B x H)
Groet, Michel
(Albrandswaard)
VW T4 (111kW, 2,5 TDi, 4-2003)
JorisenLilian
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Re: Huishoud accu kapot?

Bericht door JorisenLilian »

Michel-AXG schreef: 07 jun 2022, 15:58 Klopt het écht dat deze Exide ES1600 niet past in de bestaande accukast van de T4 uit 4-2003.
23 cm zou volgens mij toch moeten lukken.

Productnr.: 702
EAN: 3661024035767
Gewicht: 48,00 kg
Afmetingen 513 mm x 223 mm x 223 mm (L x B x H)
Bij mij past het. Zowel oude als nieuwe accu was een ES1600. Maar mijn bus is van 96 en heeft geen gasfles achterin. Dus ik heb wat meer speelruimte.
T4 California 2.5TDI ACV '96
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Huishoud accu kapot?

Bericht door J vd Pal »

Wie zegt dat dat niet zou passen? Ik lees zowel op dit forum als op het Duitse T4 forum dat dei accu gewoon past.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Huishoud accu kapot?

Bericht door Hanz »

Michel-AXG schreef: 07 jun 2022, 15:58 Klopt het écht dat deze Exide ES1600 niet past in de bestaande accukast van de T4 uit 4-2003.
23 cm zou volgens mij toch moeten lukken.
Gewoon even de duimstok pakken. Meten is weten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Huishoud accu kapot?

Bericht door Martens-Tvier »

ES1600 past prima in mijn T4 Event uit 2003. Heb er in 2019 eentje (Exide ES1600 dus) gekocht en werkt als een trein met de originele lader. Kreeg nog 47€ voor mijn oude, defecte accu. Zoek ff op mijn draadje hierover.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Plaats reactie