Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

freakyge's CalieFalia

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

freakyge's CalieFalia

Bericht door freakyge »

oke mischien dat ik toch ook maar hier wat ga brabbelen, over wat ik allemaal aan t klooien ben hier sinds ik vorige week maandag (07-06-21) mn eerste T4 califalia heb. het origineel is v.e. eind 1995, echter ligt er een wat nieuwer (1998, 330k km) en pittiger 2.5tdí blok in, met bijbehorend dash, neus en schuifdeur..
de eerste 4 dagen eigenluk alleen maar aan t schoonmaken (interieur) geweest, volges mij is t bussie altijd v.e. "oud vrouwtje" geweest, weinig mee gereden en er alleen maar in zitten roken en spek gebakken :groteogen . en verder wat rond gekeken hoe alles een beetje in elkaar zit, t pootje vd tafel was getordeerd, krom en zat niet echt meer vast aan t blad dus ook maar beetje recht gemaakt en verlijmd, de algenkweekbak achterin is nu weer n schoonwater tankie. had eerst alleen maar t instructie boekje vd t4 (duits en frans) dus nog n heel gezoek geweest hoe ik bij de afwal water tank kon komen.. totdat ik spontaan ineens t instructieboekje van de west falia ombouw in handen had, kraantje onder t fornuisje is dus niet vd koelkast :bonk
de afgelopen week eigelijk nog maar meer aan t schoon maken geweest, en n start gemaakt met anti roest behandeling rondom (borstelen, schuren, roestomzetter erop, drogen en alvast n tijdelijke zink spray erop.
op mn kenteken staat de kleur carribiesh groen, in t boekje n kleurcode voor indigo blauw, nja in beide landen ben ik nog nooit geweest dus voor de zekerheid de kleur maar op laten meten; karibean gruen it is. meteen maar nwe borstel van scotschbrite mee, n pot aluspachtel 2020, busje 2K verf laten vullen en resterende vd halve liter mee in n pot (niet schilderen, is voor na te vullen!!)
met de alu gaten vuller kom ik wel n heel eind, echter dorpel/spatscherm rechts achter en vooral 1 groot gat links voor op t dak, net onder de luifel baard mij zorgen. had ik dit met de koop al maar gezien dan kon het meteen uitgeslepen en nieuw stuk in gelast worden, de dag voor aankoop is er n nieuwe voorruit ingezet dus had n héél stuk handiger geweest.. uitslijpen en nieuw stuk erin lassen altijd beter maar helaas t kosten plaatje erbij in kombinatie dat ik nog niet eens weet hoe de califalia zich gaat houden in de (nabije) toekomst :vraagteken
tussendoor ook nog ff "lekker" met 30+ grdn 2 dgn met de armleuning vd bestuurders stoel aan t klooien geweest, normaal n klusje van 5minuten? als je weet hoe t zit en vooral als t gepuntlaste draadblokje/ moer iN de rugleuning niet los zat...
zal er voor nu alvast wat foto's van bij doen, en mochten jullie me nu al niet beu zijn komt er nog n vervolg wat er nog meer aan te pas gaat komen
Bijlagen
20210610_151327.jpg
20210615_203051.jpg
20210608_112920.jpg
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door freakyge »

nog maar n paar fotokes erbij ;)
Bijlagen
20210618_113420.jpg
20210618_170519.jpg
20210610_151316.jpg
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door Snautzer »

Beu van werk om een bus weer wat meer toonbaar temaken zullen we niet snel zijn. Lekker bezig.
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door freakyge »

thanks :)
ergens ging er iets mis met de foto's en ontbreken er wat zoals deze...
gat in t dak (valt onder t hefdakje) leeg gehaald met de stofzuigert, vervolgens onderin(= boven kant bekleding) wat papier gefrot, en rondom rijkelijk ingespoten met epoxy brunox zodat voor nu t verdere weg rotten hopeluk gestopt is, daarna t gat voor nu gedicht met duck tape (in laagjes+ gootje) ter voorkoming van evt in regenen of tijdens 't rijden
Bijlagen
201899954_490611138837130_5657855992382221499_n.jpg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door Hanz »

Dat gat in het dak komt doordat de kit van de rubber blokken niet meer goed aansluit en er daardoor water onderkomt. Beste maar om rondom de blokken opnieuw te kitten, anders heb je straks vier gaten in je dak.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door freakyge »

thanks voor de tip (y) aan de bestuurders kant zit wel n beetje roest maar niet net als deze kant. dus ga zeker ook de kit eruit snijden en opnieuw kitten als de roest en gaten behandeld zijn dank je
Hanz schreef: 19 jun 2021, 22:10 Dat gat in het dak komt doordat de kit van de rubber blokken niet meer goed aansluit en er daardoor water onderkomt. Beste maar om rondom de blokken opnieuw te kitten, anders heb je straks vier gaten in je dak.
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door freakyge »

had mn koelkast/vriezertje en mn standkachel nog niet uit geprobeerd, vandaag mn campingkabel/stekers en 220 verloop binnen maar ook mn Dokio zonnepaneeltje dus mooi om op deze druilerige dag (bewolkt/motregen) alles ff uit te testen..
foto's spreken voor zich en kei blij dat alles goed! doet koelkast binnen n kwartiertje van 15 naar 6 grdn had thermometer tegen t koelelement staan gaf daar zelfs 0 grdn aan) :toppie :proost stand kacheltje binnen kwartiertje van 18 naar 25 grdn (thermometer lag wel kort naast de kachel) :toppie :winter én vanwege mn dokio zonnepaneeltje word de accu niet leeg gezogen als deze 2 tegelijk aan staan :jump foutje in de lijst 14:00kkast uit moet zijn 15:00 kkast uit ;)
Bijlagen
20210621_200522.jpg
20210621_140350.jpg
20210621_130917.jpg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door Hanz »

freakyge schreef: 21 jun 2021, 20:50 thanks voor de tip (y) aan de bestuurders kant zit wel n beetje roest maar niet net als deze kant. dus ga zeker ook de kit eruit snijden en opnieuw kitten als de roest en gaten behandeld zijn dank je
Om de roest echt goed aan te pakken moeten de blokken er eigenlijk uitgehaald worden. De achterste blokken zitten, behalve met kit, ook vast met een schroef van buitenaf. Ongeveer middenin het blok de kit weg peuteren, dan zie je de schroef zitten. De voorste blokken zitten met twee schroeven van binnenuit, om deze los te draaien moet de binnenbekleding verwijderd worden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door freakyge »

super, dank je wel, ga ik zeker ook doen dan. was zowiezo al van plan om te hemeltje er even wat uit tehalen om de schade vanaf de binnenkant te bekijken... en of t nu slijpen/lassen word of plamuren, zowiezo beter om t even weg te halen, dus kom de schroeven dan meteen tegen
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door freakyge »

al paar keer zonnepaneeltje op de (start) accu gehad, en camping/220 verloop op de huishoud. gisteren koelkast naar 5gr laten koelen daarna alles uit gezet... dacht net zet m weer ff op de stoep laden en koelen... start accu leeg ... :( uiteraard de dag dat je er mee naar n VW treffen in sGravendeel wil gaan... :muur :muur :muur
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door J vd Pal »

VW Meeting in 's Gravendeel? Dat is hier om de hoek.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door freakyge »

is nog klein schalig .. dacht ik, maar komen al wel zo'n 50 busjes ¿:) denk dat t ondertussen (ver) vol zal staan https://www.facebook.com/VWbusPolderlandMeeting
:peace
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door J vd Pal »

Bedankt! Gaat helaas niet lukken om het hele weekend langs te komen maar misschien kom ik zaterdag even aanwaaien.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door odorf »

Serieuze roest bij het opvulblok.

Als je wilt weten wat er onder zit:
>>linkje<<

Been there, done that, maar niet zó erg.

Overigens leuke multikleur bus. :toppie

Ps, de poot van de tafel kan een stuk verder uitgeschoven worden. Dan klikt de poot vast en past dat aluminium stukje precies in de rails vlak bij de keukenkastjes.
(Dan zit de stang diagonaal onder de tafel)
Op de juiste plek kunnen beide kastdeurtjes ook net nog open.

Succes!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
freakyge
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jun 2021, 15:57

Re: freakyge's CalieFalia

Bericht door freakyge »

thx voor de info !!
net mn eerste meeting achter de rug, zeer tevreden, echter dag dat we weg gingen accu leeg, en ook de avond naar t voor veld verhuizen.. dus werk aan de bak om t een en ander uit te pluizen, denk zowiezo n nieuwe start accu (snel bijgeladen, maar ook snel leeg) eens gaan zoeken welke kapaciteit t beste is, en ook op zoek naar de huishoud accu, alles goed door meten en komend weekeind weer maar n kampvuur feest met t bussie :D
:driveT4
Plaats reactie