Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 LWB 2014 Klusbus naar Camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Lor
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 apr 2021, 07:12

T5 LWB 2014 Klusbus naar Camper

Bericht door Lor »

Hoi iedereen,

Ik ben al een tijdje geleden begonnen met de bouw van een T5 LWB campertje.
Ik heb het forum voornamelijk gebruikt om ideeen op te doen en andermans oplossingen te ' jatten' :D
deze camper wordt gebouwd bij mijn moeder voor op de oprit, dat is al een uitdaging op zich...

maar gezien de waardering die ik zie voor de vele projecten en aangezien ik dit nog nooit eerder gedaan heb en ook nog wel wat tips kan gebruiken ga heb ik besloten toch maar eens wat te gaan delen omtrent mijn ombouw (waar ik veel te weinig foto's van genomen heb tot nu toe)

vooral de campers van Rene en Peter heb ik als inspiratie bron gebruikt, waarvoor alvast dank voor de uitgebreide verslagen van die twee heren.

Inmiddels ben ik zo ver dat de bus al door de keuring is (met tijdelijke inrichting), er al een extra raam in zit en ik met mijn handige schoonpa het hefdak geplaatst heb.
aankoop bus
aankoop van de bus
aankoop van de bus
Ophalen van het hefdak bij Atrion in Friesland.. het is te doen, maar past natuurlijk eigenlijk niet.. vooral als je drie uur ermee moet rijden richting Limburg, maar eind goed al goed.
ophalen hefdak
ophalen hefdak
plaatsen raam
plaatsen raam
plaatsen raam
Daarnaast heb ik de 'fout' gemaakt het hele interieur zwart te gaan spuiten, het resultaat is wel mooi, maar de lak houdt niet overal even goed..
ik ben bang dat ik me in de toekomst hier nog vaak aan ga storen wanneer de verf er afbladert.

Gr,
Laurent
Lor
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 apr 2021, 07:12

Re: T5 LWB 2014 Klusbus naar Camper

Bericht door Lor »

Tijdens de lange ritten naar Friesland en Drenthe waar ik de bus gekocht heb kwam ik erachter dat het ontbreken van armleuningen toch wel zeer vervelend was.
Gelukkig heb ik een vriend met een lasapparaat en heb ik een verkoper in NL gevonden die me wat armleuningen inclusief de van andere stoelen afgeslepen beugels wel kon verkopen.
Dit kwam met de waarschuwing dat het wel veel werk zou zijn.. achteraf viel dit wel mee, zogauw je ontdekt hebt hoe je de stoelen moet ontleden.Ik

Ik had me ook bedacht dat het een goed idee zou zijn de plastic delen rondom de stoelen te wrappen, aangezien spuiten zoveel zooi gaf en ook achteraf niet ideaal was. resultaat is wel mooi, maar zeer lastig rondom alle ronde delen..

Tip voor degenen die dit ook willen gaan doen.
Alle video's op youtube waarbij de rugschuim gesloopt wordt om er makkelijk aan te komen zijn incorrect, dit is NIET nodig, je kunt de hele rugbekleding eraf halen. Ik ben hier achter gekomen door de assemblage schema's te bekijken van de hoofdsteunen en stoelen. Wanneer je de pinnen waarmee de hoofdsteunen vastzitten er uit weet te trekken kun je de hele rugbekleding eraf nemen.

Ik heb weer een chronisch gebrek aan goede voor en na foto's, maar hier zijn er een aantal die ik wel heb gemaakt.
Ik heb zo te zien alleen een foto waarbij de beugels er al op zitten en ik het hele zaakje weer zwart gespoten heb..
Frame inc beugel
Frame inc beugel
vriend aan het werk zetten in de oost-europese chop shop.
lassen
lassen
het resultaat:
great succes
great succes
mocht iemand tips willen hoe je de stoelen uit elkaar trekt, daar heb ik wegens gebrek aan goede info wel een aantal extra's foto's van genomen.

Gr,
Laurent
Lor
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 apr 2021, 07:12

Re: T5 LWB 2014 Klusbus naar Camper

Bericht door Lor »

foto's van het plaatsen van het dak op een regenachtige dag mogen natuurlijk niet ontbreken :)
Inspiratie voor deze operatie zelf op de parkeerplek uit te voeren heb ik van Jay Saunders, na het kijken van zijn video leek het me een goed idee dit zelf, met handige schoonpa en een aantal extra man voor het optillen van het dak, te doen.

uiteindelijk heeft het me twee lange weekenden gekost om het voor elkaar te krijgen.
De inbouwinstructies van Atrion zijn echt slecht, wanneer je al 30x een hefdak geplaatst hebt snap je ze wel, bij de eerste keer loop je toch vaak tegen problemen aan... maar goed het zit er op.

Nog een tip, die mooie youtube instructies waarmee je blindklinkmoeren er 'even' indraait met de ratel en een moer ertussen.. doe het niet, koop gewoon het juiste gereedschap dit bespaart je echt heeeeeel veel ellende. ik heb weer een les geleerd mbt het juiste gereedschap gebruiken.
de zaag er in
de zaag er in
het dak er af
het dak er af
tussendoor kregen we nog een hoosbui.. altijd leuk wanneer je het dak open hebt liggen.. gelukkig waren we voorbereid, maar de moed zakte even in de schoenen..
hoosbui
hoosbui
helaas kan ik maar drie foto's toevoegen, meer in de volgende post.
Lor
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 apr 2021, 07:12

Re: T5 LWB 2014 Klusbus naar Camper

Bericht door Lor »

Weekend nr2, dak gaat er nu echt op.

Ik had de gaten inc blindklinkmoeren voor de achterste scharnieren niet op de juiste plek gezet.. de cryptische instructies inc zeer slechte plaatjes en mijn eigen interpretatie hiervan hebben ervoor gezorgd dat we het dak er een aantal keren weer af hebben moeten halen, nieuwe gaten maken (gelukkig heb je een dikke 4 a 5 cm speling in de scharnieren) en nieuwe blindklinkmoeren zetten..

Het stressniveau bij een dergelijke operatie die ik nog nooit gedaan heb was ook best hoog, helaas heb ik ook van deze operatie te weinig foto's, ik ben alleen maar non-stop aan het werken geweest en heb niet de tijd genomen foto's te nemen..

Ook heb ik het voor elkaar weten te krijgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen bij het verwijderen van de achterste steunbalk de kabelboom van de trekhaak te raken.. weer wat extra tijd kwijt voor het herstellen van deze kabels, net als met elke verbouwing gaat er altijd wel weer iets mis (of dit bij iedereen zo is weet ik niet, bij mij wel haha)
IMG_2711.jpg
skyline
skyline
het zit er op!
het zit er op!
Laurent
Lor
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 apr 2021, 07:12

Re: T5 LWB 2014 Klusbus naar Camper

Bericht door Lor »

Tijdelijke, maar functionele inrichting voor de camperkeuring.

Veel tijd (te veel) aan besteedt, maar ik ben er inmiddels achter dat dit project ontzettend veel tijd kost.
En ik zie veel dingen als investering in skills, ik heb van resthout een keukentje in elkaar gezet, als oefening voor het bouwen van de uiteindelijke meubels.
en ik heb een pull-out bank/bed gemaakt welke aan de eisen voldoet.
bank
bank
wanneer de bank uitgeschoven is is hij te kort om op te slapen, dus ik heb er een afneembaar verlengstuk bijgebouwd.
bed
bed
de tijdelijke keuken, met mooi eikenhouten blad (wat er van over is), campeer gasstel wat ik nog had liggen van eerdere campeertrips erin verwerkt, wasbak en kraan op marktplaats op de kop getikt voor een paar centen.
keuken
keuken
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 LWB 2014 Klusbus naar Camper

Bericht door krekwakwol »

Hallo Laurent, ik bewonder je moed om op deze manier een hefdak te plaatsen, ik heb alles zelf gedaan behalve......het slaaphefdak.
Die ingreep was mij te groot.
Verder kun je hier op het forum heel veel zelfbouw projecten doorsnuffelen voor tips en inspiratie.
Veel succes met de ombouw.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: T5 LWB 2014 Klusbus naar Camper

Bericht door MarkV »

Respect, jullie zijn ware stoepsleutelaars :sjaal
Mooi resultaat!
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T5 LWB 2014 Klusbus naar Camper

Bericht door Snautzer »

Wat hij hierboven zegt. :sjaal
Plaats reactie