Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

brandstofmeter en de temperatuurmeter probleem

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
RealT4
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 okt 2021, 16:45

brandstofmeter en de temperatuurmeter probleem

Bericht door RealT4 »

Onlangs heb ik een VW Transporter T4 California uit 1993 gekocht.
Bij aankoop waren de meters 'omgekeerd' in uit- een inschakeling. De meters (brandstofmeter en de temperatuurmeter) doen het wanneer het contact uit staat en gaan uit wanneer het contact wordt ingeschakeld (Naaldjes naar beneden). Soms gaat de brandstofmeter wel omhoog, maar lijkt niet het juiste weer te geven.
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee en mogelijk een oplossing?
VW Transporter T4 California '93
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: brandstofmeter en de temperatuurmeter probleem

Bericht door Hanz »

Als het probleem zich consequent voordoet bij in- en uitschakelen van het contact dan kan je denken aan het contactblokje onderin je contactslot. Dat is een beruchte bron van vage storingen.
Gebruik de zoekfunctie van het forum maar eens.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
RealT4
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 okt 2021, 16:45

Re: brandstofmeter en de temperatuurmeter probleem

Bericht door RealT4 »

Ok, dat zal ik doorgeven aan de monteur waar ik vrijdag naartoe ga.
Ik heb even de artikelen doorgenomen over het 'contactblokje' en hierbij viel me op dat de problemen hiermee vooral met starten te maken hebben, klopt dit? Ook las ik een geval waarbij alle meters raar deden vanwege het contactblokje, maar in mijn geval zijn het slechts de brandstofmeter en de temperatuurmeter, de toerenteller en snelheidsmeter werken normaal. Is dit dan ook te verklaren met het contactblokje?
VW Transporter T4 California '93
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: brandstofmeter en de temperatuurmeter probleem

Bericht door Hanz »

Dat weet ik niet. Ik heb hier zelf nooit mee te maken gehad maar herinnerde mij van eerdere berichten op het forum dat het contactblokje voor vreemde storingen kan zorgen, onder andere bij de meters. En omdat het probleem zich bij jou voordoet bij het gebruik van het contact heb ik je op dat spoor gezet.
Het is natuurlijk wel zo dat de brandstofmeter en de temperatuurmeter al werken als het contact aangezet wordt zonder dat de motor draait. Pas na het starten van de motor gaan toerenteller en snelheidsmeter werken. Dus dat alleen brandstof- en temperatuurmeter zo reageren op het contact lijkt niet onwaarschijnlijk.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: brandstofmeter en de temperatuurmeter probleem

Bericht door krekwakwol »

Achter op de klokkenwinkel zit een print met een spanningstabilisator (of regelaar). De soldeerpunten op die print willen wel eens los gaan of slecht contact maken, ik heb die van mij destijds een keer allemaal opnieuw doorgesoldeerd (een 2.4D uit 1991), toen waren de problemen weg.
Ik zeg niet dat het daar aan ligt, maar het is wel iets om te proberen.
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 10 okt 2021, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: brandstofmeter en de temperatuurmeter probleem

Bericht door Jan anno NU »

Met de zoekfunctie kommen dit soort zaken allemaal naar boven , tot vrijdag de tijd om te lezen toch.
Net als de elektrische verbinding van die gecombineerde klok , temp en brandstof , dat zijn twee pinnen op de print.
Schoonmaken en zien dat ze voldoende klemmen in die aansluitingen achterop de combi meter.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: brandstofmeter en de temperatuurmeter probleem

Bericht door gcSunrader »

Er staat op de site wel informatie over, deze heb ik, zelf ook al vaker gedaan bij voorkomende problemen.

https://weetjewel.com/tips_en_trucs/spa ... gelaar.htm
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
RealT4
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 okt 2021, 16:45

Re: brandstofmeter en de temperatuurmeter probleem

Bericht door RealT4 »

Ik ben vrijdag langs de garage gegaan en daar hebben ze geconstateerd dat de printplaat achter de teller al eerder gesoldeerd is door iemand. Dit blijkt zo slecht te zijn gedaan dat deze onherstelbaar beschadigd is geraakt. Ondanks meerdere pogingen van de monteur blijft de teller een eigen leven leiden en zal ik de de printplaat vervangen moeten worden. Nu Heb ik mijn bus terug maar weet eigenlijk niet wat het part nummer van de printplaat is en kan ik deze dus ook niet zoeken op internet. Heeft iemand misschien een idee?
Laatst gewijzigd door RealT4 op 12 okt 2021, 17:47, 2 keer totaal gewijzigd.
VW Transporter T4 California '93
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: brandstofmeter en de temperatuurmeter probleem

Bericht door Timy »

En die spanningsregelaar? Dat al gecheckt c.q. late vervangen?
Staat ook het e.e.a. over op het forum.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: brandstofmeter en de temperatuurmeter probleem

Bericht door Multivan Generation »

Timy schreef: 11 okt 2021, 22:21 En die spanningsregelaar? Dat al gecheckt c.q. late vervangen?
Staat ook het e.e.a. over op het forum.
Als je printplaat al vernaggeld is, dan is de spanningsregelaar een onzinnige exercitie.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie