Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
StijnT4
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door StijnT4 »

krekwakwol schreef: 27 okt 2021, 20:39 Gewoon een kabeltje met aan een kant een AMP schuifje op aansluiting 86 van de cyrix en aan de andere kant een 6mm amp oogje en die op je minpool van de accu schroeven.
Moeilijker is het niet, precies zoals beschreven in de installatie handleiding.
Ik doe er niet voor niets een foto bij van de installatie beschrijving.

Maar als jij het anders doen wilt prima, maar dan haak ik af.
Ik probeer het allemaal te begrijpen. Dit was niet om bijdehand te doen. Ik ben hier om iets te leren.

Ik snap dat er een min kabel van de cyrix naar de start accu moet. Maar mijn vraag was of ik het goed zag dat er nog een kabel van de hh accu min naar de start accu min moest.
Maar goed ik ga er mee aan de gang, bedankt voor alle tips 👍
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4800
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door Hanz »

StijnT4 schreef: 27 okt 2021, 20:01
Hanz schreef: 27 okt 2021, 19:15 UMaar jij hebt nog een extra koppeling gemaakt van de min- van de load via de minpool van de accu met de min van de accu-aansluiting op de mppt. Ik denk dat die verbinding er gewoon tussen uit kan.
Die extra verbinding is niet erg toch? Het is alleen overbodig bedoel je
Niet alleen overbodig. Door deze verbinding heb je de twee min-aansluitingen rechtstreeks verbonden en daarmee omzeil je dus alle regelapparatuur die er in de mppt tussen zit. Daar zou de boel wel eens door van slag kunnen raken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4800
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door Hanz »

StijnT4 schreef: 27 okt 2021, 20:51 Ik snap dat er een min kabel van de cyrix naar de start accu moet. Maar mijn vraag was of ik het goed zag dat er nog een kabel van de hh accu min naar de start accu min moest.
Maar goed ik ga er mee aan de gang, bedankt voor alle tips 👍
Hier vind je een handleiding voor het aansluiten van een Cyrix met schema. Misschien handig om eerst de handleidingen voor de mppt en de Cyrix eens door te nemen. Simpel op internet te vinden.
https://handleidingen.acculaders.nl/wp- ... v-120a.pdf
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door krekwakwol »

[/quote]

Ik probeer het allemaal te begrijpen. Dit was niet om bijdehand te doen. Ik ben hier om iets te leren.

Ik snap dat er een min kabel van d7e cyrix naar de start accu moet. Maar mijn vraag was of ik het goed zag dat er nog een kabel van de hh accu min naar de start accu min moest.
Maar goed ik ga er mee aan de gang, bedankt voor alle tips 👍
[/quote]


Stijn,

Er hoeft geen min kabel tussen de start accu en de huishoudaccu, de min van de huishoudaccu kan op het chassis. Bijvoorbeeld op de stoel console bevestiging, als de verbinding maar goed is.

Ik heb tussen de huishoudaccu en de aansluiting op de mppt wel een + en - kabel, dus deze - niet via het chassis.

Veel succes, ik denk dat je door alle tips nu voldoende op weg geholpen bent.
En vragen mag altijd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie