Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Beste lighouding hefdak bed

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Beste lighouding hefdak bed

Bericht door fvzwieten »

Waarschuwing: Dit is een raar onderwerp. :lach

Wij bezitten en T5 cali en slapen eigenlijk altijd beneden. "Wij" zijn dan 2 volwassenen. Dit doen wij omdat we ers nachts altijd wel een keertje uit moeten voor een gang naar de toilet (een potti die dan tussen het uitgeschoven bed en de voorstoel in staat (ken net..). We slapen dan met ons hoofd aan de kant van de achterklep. Op die manier kun je het gemakkelijkst en vaak zonder de ander wakker te maken even naar de potti en terug. Nu nemen we ook nog eens onze hond mee en die slaap dan op de voorstoelen (met een tussenstuk die ik daarvoor gemaakt heb).

Al met al wordt dat best krap zo. Ik kijk dan toch vaak naar het hefdek. Dan slapen we daar met z'n tweeën, je hoeft beneden niet om te bouwen en de hond heeft alle ruimte. De reden dat we dat toch niet doen is omdat het nachts naar de potti gaan een acrobatiek tour van jewelste is. We liggen dan met onze hoofden naar de voorzijde en als je er dan uit moet, moet je over de ander heen klimmen. Andersom (met je hoofd naar voren) wordt te krap voor je hoofd..

Vraag: hoe doen jullie dit?
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Beste lighouding hefdak bed

Bericht door eurocook »

Koop een deelbaar trapje (4 tree). Wij zetten dit s'nachts in de midden tegen de voorkant en kunnen dan gemakkelijk naar onze "slaapkamer". Beneden is de leefruimte en "zitkamer".

Groet Eurocook
:T54LIFE
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Beste lighouding hefdak bed

Bericht door Hanz »

Om wat makkelijker naar boven en beneden te klimmen heb ik een laddertje in mijn T4. Zal waarschijnlijk ook wel in een T5 passen. Zie dit topic:
https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 83#p426183

Voor het uit bed komen naar de ladder toe heb ik geen oplossing. Misschien gewoon flink oefenen, maar het is boven inderdaad wat krap voor dit soort toeren.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Beste lighouding hefdak bed

Bericht door MGA1600 »

Op de volgende wijze slaan wij twee vliegen in een klap. Boven slapen willen we niet, maar als het warm is vinden wij het slapen beneden met het hoofd bij de achterklep (onder het bovenbed) gauw tamelijk benauwd. En ook wij moeten we wel eens uit in de nacht en herkennen het probleem van de krappe binnenruimte.

Om meer frisse lucht te krijgen slapen wij - als het warm is - met het hoofd naar de voorzijde. Daar is het Multivan bed ook wat breder trouwens, ook fijn, en je ligt met je hoofd onder de schuiframen die we dan open zetten.

We hebben een heel simpel achterklep tentje van Reimo wat we in een paar minuten kunnen installeren omdat eenvoudig over de openstaande achterklep hangt en alleen met een paar haringen vast wordt gezet. Er zit een vast grondzeil in en een ingenaaid hor voor de frisse lucht. In die ruimte zetten we onze porta porti en dan heb je een riante ruimte daar omheen. Groter dan thuis…….!

Je kunt je bed heel gemakkelijk via het voeteneind verlaten zonder klauterpartijen en zonder je wederhelft te storen, de achterklep staat immers helemaal open?

Het is wel een hele afstap vanaf je bed tot de grond, daarom staat er een inklapbaar krukje met een paar treden (wat ik dan aan de trekhaak vastbind om valpartijen door het wegschuiven daarvan tegen te gaan).

Deze mooi-weer oplossing bevalt ons heel goed: slapen met meer frisse lucht en geen porta porti als obstakel in de beperkte binnenruimte.
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: Beste lighouding hefdak bed

Bericht door fvzwieten »

Tamelijk geniaal idd. Bedankt voor deze oplossing. Heb hem ook bij Obelisk gevonden "voor weinig". https://www.obelink.nl/obelink-backside-kleptent.html

Vraagje. Kun je hem van de klep aftrekken, terwijl de tent zelf op de plaats blijft? Ik snap dat hij dan in elkaar zakt, maar op die manier kan je wat spullen zoals de potti er onder achterlaten terwijl we even met de bus weg zijn.
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Beste lighouding hefdak bed

Bericht door MGA1600 »

fvzwieten schreef: 24 nov 2021, 12:54 Tamelijk geniaal idd. Bedankt voor deze oplossing. Heb hem ook bij Obelisk gevonden "voor weinig". https://www.obelink.nl/obelink-backside-kleptent.html

Vraagje. Kun je hem van de klep aftrekken, terwijl de tent zelf op de plaats blijft? Ik snap dat hij dan in elkaar zakt, maar op die manier kan je wat spullen zoals de potti er onder achterlaten terwijl we even met de bus weg zijn.
Ja, dat kan, maar het zal even manoeuvreren worden om de bus weer op precies dezelfde plek te krijgen. Maar de tent staat immers maar met een paar haringen in de grond vast dus even opnieuw insteken is nog wel sneller denk ik.

Deze hebben wij dit is overigens niet onze bus maar een plaatje uit de folder. Aan alle kanten zitten ‘deuren’ en horren. En de flap aan de achterkant kun je zelfs nog als luifeltje gebruiken - er zitten stokken bij.
Bijlagen
F563411A-4629-46B9-B27B-DD0525D5254D.png
PieterH
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 mei 2022, 21:33

Re: Beste lighouding hefdak bed

Bericht door PieterH »

wij, allebei in de 70-tig slapen boven met ons hoofd aan het lage deel, achterkant. Geen enkel probleem en spullen vallen niet naar beneden. Ik moet er ook een paar keer uit s'nachts maar het stapje via de rugleuning is geen enkel probleem.
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Beste lighouding hefdak bed

Bericht door eurocook »

Wij zijn ook ruim zeventig. Wij slapen altijd boven met ons hoofd baan de voorzijde. Wij zien het in en uit bed komen als een soort fitness therapie. De kussens liggen met liggen met een flap vast onder de matras. Ook een trapje bij de hand.
Groet Eurocook
:T54LIFE
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Beste lighouding hefdak bed

Bericht door Jan anno NU »

Tja ondanks de prijskaartjes blijft het kamperen ,dat zijn zo van die keuzes .
:campingT4
T4 2,5 TDI 2002
Langbeest
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2018, 16:15

Re: Beste lighouding hefdak bed

Bericht door Langbeest »

Even over het kunnen vallen van de kussens als men boven slaapt.
ik doe de jaloezie een klein stukje dicht, deze loopt iets omhoog zo vallen de kussens nooit naar beneden.
Plaats reactie