Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rammelende (draai) bijrijdersstoel

vragen over de T6
Plaats reactie
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Rammelende (draai) bijrijdersstoel

Bericht door GertjanvD »

Mijn Transporter T6 bj 2015 heb ik vanaf mei dit jaar in mijn bezit. De auto is af-fabriek voorzien van twee comfort draaistoelen.
De auto bevalt prima, maar heeft net zoals twee eerdere Transporters (een T5 en een T6) een zeer vervelende rammel in de draaibare bijrijdersstoel.
Ik heb de stoel al eens gedemonteerd, maar kan niet ontdekken waar de rammel uit voortkomt.
Er zit natuurlijk enige speling in het onderstel als gevolg van het draai mechanisme, maar zelfs als ik daar een schroevendraaier tussen klem, blijft de rammel.
Op strakke wegen komt het niet voor, maar wegen vol hobbels (we wonen aan een zandweg vol gaten) is het gerammel knap vervelend.
Heeft iemand dezelfde ervaring met originele draaistoelen en weet hoe ik het kan oplossen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rammelende (draai) bijrijdersstoel

Bericht door Multivan Generation »

Haal de bijrijdersstoel er eens uit,
en ga dan eens een rondje rijden.

3 achtereenvolgende auto's die hetzelfde hebben, dat lijkt me sterk.
Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar uitzonderlijk zou dat wel zijn.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: Rammelende (draai) bijrijdersstoel

Bericht door GertjanvD »

Kan ik ongestraft de bijrijdersstoel uit de auto halen, en dus het stekkertje onder de stoel losmaken?
Met mijn (beperkte) technische kennis had ik begrepen dat je dan vervolgens een foutmelding krijgt.
En heus, de eerdere auto’s hadden ook een rammel.
De garage heeft bij mijn vorige T6 er anderhalf uur tevergeefs naar gezocht.
De T5 van mijn dochter en schoonzon is voorzien van een aftermarkt draai mechanisme (volgens mij van Aart camperbouw) en die hebben nergens last van. Dat mechanisme lijkt ook veel minder speling te hebben.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rammelende (draai) bijrijdersstoel

Bericht door Multivan Generation »

Dat hangt af of je zij-airbags hebt.
Zo ja, dan kun je dus een airbag-fout krijgen, maar dan kun je wel weer iets uitsluiten.
Fout kun je met een OBD-reader of VCDS weer eruit halen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Rammelende (draai) bijrijdersstoel

Bericht door Hanz »

Je hoeft de stoel er volgens mij niet uit te halen. De rammel zit niet in de chauffeurs stoel als ik het goed begrijp. Waarschijnlijk omdat daar altijd iemand zit als je rijdt. Rammelt de stoel ook als er een passagier opzit? Zo niet, dan zit de rammel in de stoel en niet ergens anders in de auto. Maar dan alleen als deze onbelast is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: Rammelende (draai) bijrijdersstoel

Bericht door GertjanvD »

Het klopt inderdaad dat de bijrijdersstoel alleen rammelt als die onbelast is.
Toen ik de stoel demonteerde (had ik wel het stekkertje laten zitten) viel me ook niets bijzonders op.
Dus geen loszittende onderdelen oid.
Het is een stoel met verstelbare lendesteun en armleuningen.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Rammelende (draai) bijrijdersstoel

Bericht door krekwakwol »

Ik weet, het is een noodoplossing, maar als jer er een klein houten wigje tussen tikt, ben je ws van het gerammel af, tot je een definitieve oplossing hebt
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie