Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ik weet het niet meer ;( (let op: enge beelden)

vragen over de T5
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Ik weet het niet meer ;( (let op: enge beelden)

Bericht door whizzi »

Een tijdje geleden heeft mijn prachtige 2014 T5gp een Audi gebruikt om te remmen, omdat die van zichzelf niet meer functioneerde.

Door de schadeherstel: Economisch total loss want €7500 aan onderdelen, maar "staat van voertuig" staat als Goed beschreven. De motor start en loopt goed, is ook op eigen kracht na het ongeval langs de kant van de weg geparkeerd.

Dankzij aardige weetjewellers heb ik al een aanbod gehad om de kapotte onderdelen (bumperophanging, airbags, gordels(spanners), koplampen en de koeling) voor een hele fijne prijs over te nemen. De auto lijkt ook gewoon recht te zijn (panelen aan de zijkant zijn niet verbogen).

Nou heb ik toch maar eens mijn (VW-)dealer benaderd, ook omdat hij mogelijk het HomeComputerMuseum wil steunen (dat is mijn bedrijf) en ik daar trouw mijn T5gp naartoe breng (en al het onderhoud daar wordt gedaan). Mijn contactpersoon is er van overtuigd dat op basis van de dashcam beelden blijkt dat de remmen inderdaad niet werkte.. Dus hij heeft het geëscaleerd en vandaag kwam het antwoord:
  • Wanneer er een elektronische storing optreed in het remsysteem zal er een storing uit te lezen zijn. Helaas zitten er geen storingen in
  • Wanneer er een lekkage is aan het remsysteem waardoor er verminderde remkracht is zal het pedaal “laag” zitten. Dit is nu niet het geval. Pedaal voelt nu gewoon goed. Teven is het remsysteem kruislinks gescheiden. Dwz lv met ra en rv met la. Als er 1 gedeelte van het systeem niet zou werken hebben we altijd het andere gedeelte nog.
  • Wanneer de rembooster een afwijking geeft zal de auto nog steeds remmen maar is de bekrachtiging weg. Dwz dat we het pedaal met meer kracht in moeten trappen als normaal

De auto heeft op dit moment een normaal voelend rempedaal en geen zichtbare lekkage. Hierdoor moet ik concluderen dat het remsysteem goed is.
Nou.. lekker dan..

Maar ik wil graag jullie mening (mijn collega die reed heeft al sorry gezegd wegens zijn valse zingen)


Hij reed overigens op Cruise Control hier.

Mijn punten:
- Collega is aan het opletten, ook in de filmpjes daarvoor is er geen slingerend rijgedrag te zien.
- Collega houdt op met zingen, want de auto reageert niet op de rem
- Collega probeert nogmaals te remmen. Motorgeluid blijft hetzelfde, snelheid blijft hetzelfde.
- Daarna stampt hij op de rem, zonder merkbare vertraging
- Direct na de aanrijding, wordt de handrem aangetrokken maar de auto gaat nog een tijdje door. Langer dan ik zou verwachten.

Mijn collega had op dat moment al bijna 200 km gereden in de bus.

KM-stand: 153xxx, afgelopen februari zijn de remschijven en remblokken voor vervangen door de VW dealer.

Ik wil vooral weten wat er is gebeurd, waarom werkte de remmen niet? Wat kan dit veroorzaken? Kan ik de bus herbouwen en daarna erop vertrouwen dat het goed gaat?

Of moet ik de bus verkopen (as is of na opknappen) en investeren in een nieuwe (of andere) bus?

Mijn gevoel is totaal nietszeggend. Deze bus was echt mijn ding en hij was bekend hier in de regio als de bus van het HomeComputerMuseum. Hij reed (rijdt) heel fijn. Maar als dit voor kan komen, moet ik deze bus nog vertrouwen?

Zoveel vragen. Ik heb overigens mijn contactpersoon van VW gevraagd of hij die conclusies ook echt heeft gecontroleerd bij de bus en of hij het filmpje heeft gezien. Want ik wil vooral een verklaring en ik kan niet verklaren waarom mijn collega, die echt wel vaker in de bus rijdt, niet kon remmen.

:huilen :huilen
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Ik weet het niet meer ;( (let op: enge beelden)

Bericht door bvddobb »

Je zegt: hij reed op cruise control. De indruk die ik krijg is dat de cruise control niet uitging bij het remmen, maar dat de auto ‘door bleef rijden’, tegen het remmen in. Daarom blijft het motorgeluid ook hetzelfde.

Dus: misschien geen probleem met de rem als zodanig, maar met de aansturing van de cruise control?
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Ik weet het niet meer ;( (let op: enge beelden)

Bericht door whizzi »

Wat mij is verteld is dat dit 2 losstaande systemen zijn. Dus er zit alleen een sensor op het rempedaal die de CC uitschakelt, de CC heeft verder geen controle over de rem of werking hiervan (alleen gas).

Maar, van een ander forum kwam dit:
Wat een horror-filmpje. Het schijnt dus idd wel te te kunnen dat een rembekrachtiger het rempedaal volledig blokkeert in plaats van dat bij een defect de remmen weliswaar zwaarder, maar wel blijven functioneren. Je vindt met enig zoeken soortgelijke ervaringen. Door de impact van de klap if het opnieuw vacuum trekken kan e.e.a. ook weer loskomen dus dat spoort dan met het feit dat de remmen het nu weer gewoon doen.
Is dit een scenario wat voor kan komen? De bus had niet veel lading en incl de bestuurder misschien iets over de 100 kg, dus laten we zeggen dat er +/- 2400 kg met 80km/u rijdt.. dan moet je toch wel heel hard trappen om inderdaad het pedaal naar beneden te krijgen. Mijn collega gaf aan dat hij het pedaal niet ingetrapt kreeg, dus dit zou op dat gebied wel kunnen. Misschien niet diep genoeg om de sensor te raken voor de CC?

Ik wil vooral de oorzaak weten en dat ik er iets aan kan doen. Ik heb al helemaal geen geld om een nieuwe bus te kopen en in de lease zit ik al dik over de 700 euro p/mnd heen. Ik heb zelfs niet eens geld om een 2e hands te kopen (want probeer maar eens een ongesubsidieerd museum te draaien in coronatijd).
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Ik weet het niet meer ;( (let op: enge beelden)

Bericht door bvddobb »

whizzi schreef: 13 dec 2021, 22:35 Wat mij is verteld is dat dit 2 losstaande systemen zijn. Dus er zit alleen een sensor op het rempedaal die de CC uitschakelt
Dat is nou net mijn punt, dat dat uitschakelen/die sensor niet heeft gewerkt. Omdat je de motor ook hoort doorrazen. Nou ja, mijn € 0,00.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Ik weet het niet meer ;( (let op: enge beelden)

Bericht door whizzi »

Ja, maar dan nog zou je moeten zien dat er wel geremd wordt, al is het misschien maar 1 seconde, helemaal net voor de crash had je, als je zo hard op het rempedaal stampt, wel echt wel de bus moeten zien reageren (lijkt mij). Maar dank voor je reactie hoor ;)
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
MLLL
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2021, 12:02

Re: Ik weet het niet meer ;( (let op: enge beelden)

Bericht door MLLL »

Ik zou nooit meer met deze bus durven rijden.
Zeker niet na het zien van het filmpje, zo'n situatie lijkt mij de horror, is die Audibestuurder er nog goed vanaf gekomen, want het was een beste klap.
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Ik weet het niet meer ;( (let op: enge beelden)

Bericht door peetjeadhdtje »

ik weet niet of je hier stukjes uit andere fora mag plaatsen en of je Duits kunt lezen maar het komt er in het kort op neer dat het een rem vacumpomp storing/ slang/ lek in het vacuum gedeelte de oorzaak is dus geen Hydrauliek fout. Je kunt dus remmen zonder rembekrachtiger maar je moet dus echt op je rempedaal gaan staan wat je collega begrijpelijkerwijze niet gewend is dus ook niet mocht verwachten.

ielleicht mal kurz ne Klärung zum Thema Bremskraftverstärker (BKV):

Der BKV wird durch unterdruckbetätigt. Dieser Unterdruck wird beim Dieselmotor von eine Unterdruckpumpe erzeugt, die auch noch weitere Systeme versorgt (z.B. VTG-Verstellung, AGR...). Der BKV unterstützt nur die Fusskraft des Fahrer,das heisst, der Fahrer tritt aufs Pedal, der BKV hilft sobald er einen Druck verspürt mit und Bremsfuss und BKV bewegen nun gemeinsam ein Gestäge, welches den HAuptbremszylinder (HBZ) betätigt.
Sollte der Unterdruck nicht vorhanden sein (z.B. Schlauch defekt) , so wird die Brems HART, soll heissen die Betätigungskräfte steigen auf ein x-faches an. Für den gleichen Bremsweg muss man also viel kräftiger treten!
Kann man die Bremse allerdings "durchtreten", dann sind logischerweise die Betätigungskräfte geringer geworden. Ursache: Undichtigkeit in der Bremshydraulik (alles was nach dem HBZ kommt) oder Dampfblasenbildung durch zu alte und/oder zu heisse Bremsflüssigkeit. Man tritt also "ins Leere".

Fazit:
harte Bremse (hohe Betätigungskraft) => Fehler im Berich BKV
ins Leere Treten => Fehler in der Hydraulik
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Ik weet het niet meer ;( (let op: enge beelden)

Bericht door whizzi »

peetjeadhdtje schreef: 14 dec 2021, 13:34 ik weet niet of je hier stukjes uit andere fora mag plaatsen en of je Duits kunt lezen maar het komt er in het kort op neer dat het een rem vacumpomp storing/ slang/ lek in het vacuum gedeelte de oorzaak is dus geen Hydrauliek fout. Je kunt dus remmen zonder rembekrachtiger maar je moet dus echt op je rempedaal gaan staan wat je collega begrijpelijkerwijze niet gewend is dus ook niet mocht verwachten.

ielleicht mal kurz ne Klärung zum Thema Bremskraftverstärker (BKV):

Der BKV wird durch unterdruckbetätigt. Dieser Unterdruck wird beim Dieselmotor von eine Unterdruckpumpe erzeugt, die auch noch weitere Systeme versorgt (z.B. VTG-Verstellung, AGR...). Der BKV unterstützt nur die Fusskraft des Fahrer,das heisst, der Fahrer tritt aufs Pedal, der BKV hilft sobald er einen Druck verspürt mit und Bremsfuss und BKV bewegen nun gemeinsam ein Gestäge, welches den HAuptbremszylinder (HBZ) betätigt.
Sollte der Unterdruck nicht vorhanden sein (z.B. Schlauch defekt) , so wird die Brems HART, soll heissen die Betätigungskräfte steigen auf ein x-faches an. Für den gleichen Bremsweg muss man also viel kräftiger treten!
Kann man die Bremse allerdings "durchtreten", dann sind logischerweise die Betätigungskräfte geringer geworden. Ursache: Undichtigkeit in der Bremshydraulik (alles was nach dem HBZ kommt) oder Dampfblasenbildung durch zu alte und/oder zu heisse Bremsflüssigkeit. Man tritt also "ins Leere".

Fazit:
harte Bremse (hohe Betätigungskraft) => Fehler im Berich BKV
ins Leere Treten => Fehler in der Hydraulik
Maar had het motormanagement dit niet aan moeten geven? Ik neem aan als er een vacuüm lek is, dat dit direct wordt geconstateerd door het motormanagement en er dus een foutcode moet zijn? Dit laatste is dus niet het geval noch heeft het dashboard een fout aangegeven.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Ik weet het niet meer ;( (let op: enge beelden)

Bericht door Beckontheroad »

Weet niet hoe jullie naar t filmpje kijken, maar tussen t eerst oplichten van de remlichten van de Audi en de klap zit ca 6 hele seconden.. al die tijd geen enkele reactie, verandering of beweging.
Je zou zeggen dat er ruim tijd is om bijv de handrem aan te trekken of plan b uitwijken..
Na de klap komt de bus wel vlot tot stilstand......

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Ik weet het niet meer ;( (let op: enge beelden)

Bericht door whizzi »

Heb je met geluid gekeken? Daarbij, de man die in de bus rijdt, rijdt er niet dagelijks in. De handrem ligt vrij diep in de bus.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Ik weet het niet meer ;( (let op: enge beelden)

Bericht door peetjeadhdtje »

Het hoeft niet een lek te zijn. Contoleer eens de slang die naar de vacuumrempomp gaat of ie is aangevreten of op plaatsen lichter is in te drukken dan andere plekken. Misschien is ie wel ergens dun en werkt als een ballon/membraam.
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Ik weet het niet meer ;( (let op: enge beelden)

Bericht door peetjeadhdtje »

Beckontheroad schreef: 14 dec 2021, 15:24 Weet niet hoe jullie naar t filmpje kijken, maar tussen t eerst oplichten van de remlichten van de Audi en de klap zit ca 6 hele seconden.. al die tijd geen enkele reactie, verandering of beweging.
Je zou zeggen dat er ruim tijd is om bijv de handrem aan te trekken of plan b uitwijken..
Na de klap komt de bus wel vlot tot stilstand......

JB
ik hoor hem toch duidelijk op het pedaal trappen
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Ik weet het niet meer ;( (let op: enge beelden)

Bericht door krekwakwol »

whizzi schreef: 14 dec 2021, 13:40
Maar had het motormanagement dit niet aan moeten geven? Ik neem aan als er een vacuüm lek is, dat dit direct wordt geconstateerd door het motormanagement en er dus een foutcode moet zijn? Dit laatste is dus niet het geval noch heeft het dashboard een fout aangegeven.
Maar dan moet er een sensor op het vacuum gedeelte van de rembekrachtiger moeten zitten om dat te registreren en het is mij niet bekend dat die er op zit.
Misschien dat iemand ander dit weet?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Ik weet het niet meer ;( (let op: enge beelden)

Bericht door Beckontheroad »

T wordt een plaag, in Parijs nu een Tesla zonder remmen...liep wel slecht af.

https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-12-15/
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Lambiek
Berichten: 402
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: Ik weet het niet meer ;( (let op: enge beelden)

Bericht door Lambiek »

Ik zou bijna Marco Bakker nog gaan geloven

De bestuurder zal best de bedoeling hebben gehad om op de rem te trappen. Wel te laat.
Maar denk dat hij zijn voet in slaap/rust stand heeft gezet ivm cruisecontrol.

Toen hij wilde remmen was zijn voet (kwijt) op de verkeerde plek .

Wel raar dat hij niet uitwijkt
En ik had een veel hardere klap verwacht, bij 85km per uur ?


Misschien volgende bus , adaptieve cruisecontrol. ( maar daar heb je nu natuurlijk niks aan)

Succes natuurlijk
Plaats reactie