Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Longlife olie of een fles whiskey

vragen over de T4
Plaats reactie
Sandrrr
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 aug 2007, 23:49
Locatie: Zaanstad

Longlife olie of een fles whiskey

Bericht door Sandrrr »

Mijn bus, 2.5 tdi 102 pk uit 2000, loopt zijn hele leventje al op longlife.
Daar het mijn eerste is die op longlife olie loopt schrok van de prijs van een liter longlife olie. Daar had ik ook een lekkere fles whiskey van kunnen kopen.

nu mijn vraag:
Is longlife een must voor mijn tditje.
is het een fabeltje en kun je net zo goed andere olie erin doen.
Of hoe zit dat?
wie kan me er meer over vertellen.

grt sandrrr
T4-EVERREADY
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

In mijn ogen is dat hele "long-life" gedoe verkoopspraat .
Toen ik mijn T4 nieuw kocht , was er ook longlife olie op de motor. Ik heb die door de garage meteen laten vervangen door gewone half-synthetische olie en de computer laten omzetten naar "gewoon" onderhoud , dus om de 15.000km.
Ik gebruik doodgewone 10w40 semi-synthetic olie , en doe dat nu al 190.000km lang , zonder enig probleem , geen olieverbruik . EN goedkoop ! Stukken goedkoper dan het longlife gedoe :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Bericht door Leo45 »

Gewone olie kopen en voor de winst een lekkere malt dat zou ik doen.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
bertje
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 jan 2007, 11:00

Bericht door bertje »

:ie denk even na voor er weer van die indianenkreten worden gegeven :ie
nog even en ze hebben weer frituurvet in de wisselbak en oliebollenolie in het motorblok, en diesel kun je vervangen door benzine te mengen met motorolie 1 op 13,934 luistert vrij precies jaja!!
ja dat spul is duur maar ik hoef de olie om 35000 km te vervangen en niet om de 15000 km.
jou blok is uitgerust met sensoren die de kwaliteit van de olie meet.
de auto,s met longlife blokken waren al duurder bij de aanschaf.
ik heb het nu meer dan vaker gehoord de olie is onzin en onderhoud bij de dealer is geldklopperij.
maar dan begint het mijn ditrubitieriem zelf vervangen en geknapt mijn blok loopt ruw.
enz enz enz.
ik ben zo,n sufferd die het wel doet en ik heb dan ook werkelijk nooit wat en als er wat is wat onder de zorg van de garage valt dan wordt dat vergoed.
ja de kosten zijn hoger maar de servise is super.
en olie die 2 keer zo duur is maar meer dan 2 keer zo lang mee gaat ?
reken zelf want dat is niet mijn sterkste punt.
:muur doe waar je het beste van slaapt :muur maar stoot je kop niet aan bijzondere hoge kosten :muur

bertje
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

bertje schreef::ie denk even na voor er weer van die indianenkreten worden gegeven :ie

ja dat spul is duur maar ik hoef de olie om 35000 km te vervangen en niet om de 15000 km.
jou blok is uitgerust met sensoren die de kwaliteit van de olie meet.
de auto,s met longlife blokken waren al duurder bij de aanschaf.
ik heb het nu meer dan vaker gehoord de olie is onzin en onderhoud bij de dealer is geldklopperij.
maar dan begint het mijn ditrubitieriem zelf vervangen en geknapt mijn blok loopt ruw.
enz enz enz.
ik ben zo,n sufferd die het wel doet en ik heb dan ook werkelijk nooit wat en als er wat is wat onder de zorg van de garage valt dan wordt dat vergoed.
ja de kosten zijn hoger maar de servise is super.
en olie die 2 keer zo duur is maar meer dan 2 keer zo lang mee gaat ?
reken zelf want dat is niet mijn sterkste punt.
:muur doe waar je het beste van slaapt :muur maar stoot je kop niet aan bijzondere hoge kosten :muur

bertje
Ik doe ook zowat alles zelf aan mijn T4 , dus ook de olie . En ik vervang ze niet om de 15.000km , maar zelfs om de 7500km :toppie
En ja , er is over nagedacht . Zelfs om de 7500km oliewissel met half-synthetische olie komt mij stukken goedkoper uit dan om de 30.000km met longlife-gedoe. :lach En zo heeft mijn T4 steeds versie olie , en hij is toch zo tevreden wanneer ik hem zo verwen :klappen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Bericht door frank884 »

bertje schreef::ie denk even na voor er weer van die indianenkreten worden gegeven :ie
nog even en ze hebben weer frituurvet in de wisselbak en oliebollenolie in het motorblok, en diesel kun je vervangen door benzine te mengen met motorolie 1 op 13,934 luistert vrij precies jaja!!
ja dat spul is duur maar ik hoef de olie om 35000 km te vervangen en niet om de 15000 km.
jou blok is uitgerust met sensoren die de kwaliteit van de olie meet.
de auto,s met longlife blokken waren al duurder bij de aanschaf.
ik heb het nu meer dan vaker gehoord de olie is onzin en onderhoud bij de dealer is geldklopperij.
maar dan begint het mijn ditrubitieriem zelf vervangen en geknapt mijn blok loopt ruw.
enz enz enz.
ik ben zo,n sufferd die het wel doet en ik heb dan ook werkelijk nooit wat en als er wat is wat onder de zorg van de garage valt dan wordt dat vergoed.
ja de kosten zijn hoger maar de servise is super.
en olie die 2 keer zo duur is maar meer dan 2 keer zo lang mee gaat ?
reken zelf want dat is niet mijn sterkste punt.
:muur doe waar je het beste van slaapt :muur maar stoot je kop niet aan bijzondere hoge kosten :muur

bertje
Bert,
ze kunnen me vertellen wat ze willen bij VW met hun longlife onzin...
die olie is veel te duur,..en iets laten doen bij de dealer wat iedereen kan is ook niet nodig.... 2 jaar de vervuiling rond laten zwemmen door het blok,.. lijkt me veel slechter als elk jaar verse olie EN een nieuwe filter
(ik heb al het vuil van 2 jaar verdeeld over 2 x 5.5 liter = 11 liter olie en 2 ipv 1 filter) trek zelf maar de conclusie wat het beste voor de motor is.
ik weet het wel.
en Qua olie heb ik er volledig synthetische 5 w 40 in van Kendall
voor de liefhebber; specificatie: vw 500.00 505.00
Api SL/CF Acea A3 / B3 / B4 -98 kost mij 5.92 euro/liter x 5.5 lter = 32.56 euro
en een filter 12.70 euro is samen 45.26 euro per jaar.
en het verversen doe ik gewoon zelf , bij de baas op de put.

Er mag longlife olie/service in 0 w 30 of 5 w 30 want ik heb code QG1 maar ik wil het niet.
Overigens er mag in deze ACV blok (102 pk) geen minerale 15 w 40 in die ik wel in de ABL (de 1.9TD) had en die olie koste maar 1.30 euro/ liter
(olie van de vrachtwagens op het werk)
de TDI motor stelt wel veel hogere eisen aan de olie kwaliteit als de eenvoudige 1.9 TD.
Gebruikersavatar
keescv
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:50
Locatie: anna paulowna

Bericht door keescv »

long life is toch echt het beste en echt geen verkoop truc.

mijn oude t4 ging om de 40 a 42.000 km voor een beurt als de meter het weer aangaf.

en zullen ze nu bij vw echt zo dom zijn om iets op de markt te brengen dat niet werkt nee denk het niet ,maar goed ieder moet doen wat hij denkt goed te doen.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Bericht door frank884 »

keescv schreef:long life is toch echt het beste en echt geen verkoop truc.

mijn oude t4 ging om de 40 a 42.000 km voor een beurt als de meter het weer aangaf.

en zullen ze nu bij vw echt zo dom zijn om iets op de markt te brengen dat niet werkt nee denk het niet ,maar goed ieder moet doen wat hij denkt goed te doen.
De bestuurder heeft eenmaal andere belangen als VW.
Ik blijf erbij dat 2 jaar of 40.000 km alle smurrie in de olie te laten zitten
te lang is en dat ik een betere smering heb met elk jaar nieuw olie en nieuwe
filter, logisch bekeken is daar geen speld tussen te krijgen.

- Vw heeft bijv ook milieu doelstellingen (minder olie verversen)
Het ERG systeem is ook zo iets, en de roetfilters dat zijn niet zaken die beter zijn voor de wagen of het brandstof verbruik, maar heeft een andere herkomst

Ik kan ook niet uitsluiten dat VW liever heeft dat een klant na 200.000 km
sommige dure onderdelen komt kopen zoals bijv de turbo door slechte smering met sterk vervuilde olie slijten onderdelen sneller en is dat zo slecht voor VW??
denk het niet.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb het eens uitgerekend:
het verschil tussen 10 keer verversen met longlife met 10 filters of 20 keer met vol-synthetische inclusief 20 filters.

Prijsonderscheid was te verwaarlozen destijds.
Dan kies ik liever voor vaker verversen, vaker ook de afvalstoffen eruit.

En je kunt het goed zelf uitvoeren.
Wel de afdekplugring iedere keer vervangen, just in case.

Olie netjes bij de mileustraat afgeven.. :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Bericht door T4Dick »

Hallo,

rij ook in een T4 met longlifeblok.

Na aankoop overgegaan op zelf verversen om de 15.000 met filter, doe er dan een vol synthetische olie 5w-40 in.

Het uitgangspunt bij de longlife olieen was volgens mij dat er dan minder beurten nodig waren, ook was de olie een stuk dunner om brandstof te besparen en de uitstoot van schadelijke gassen te verminderen (typegoedkeuring).

In het begin kon de olie zelfs 50.000 blijven zitten maar dit is door VW teruggedraaid omdat er teveel schades optraden (meerdere typen). Ik bedoel maar.

Ik vind zelf een 0W-30 bijvoorbeeld veel te dun. Bij hoge buitentemperaturen en zwaar trekken (vakantie?) wordt de olie dan erg dun en kan er grenssmering optreden. Dit merk je natuurlijk pas na een x-aantal km en niet aan het begin van de levensduur. Bij een TDI is vooral het zuigerpenlager zwaar belast. Kijk maar eens bij de doorsnede van de 5 cil. T5 motor hoe dik de zuigerpen is! Ook heeft de doorsnede van de zuiger ter plekke een afgeschuinde vorm zodat er een groter dragend vlak ontstaat. Verder zou ik nog willen zeggen dat er ook nog een aantal merken de dunloop olien niet toestaan om motorschade te voorkomen.

Bedenk dat de SAE klassen worden gemeten bij standaard temperaturen, maar in het algemeen geldt dat hoe heter de olie des te dunner deze is.
Te hoge temperaturen zijn dus funest voor de oliedikte (viscositeit).
Viscositeitsverbeteraars zijn moleculen die in koude toestand als het ware zich oprollen en zich weer afrollen bij hoge temperaturen. Zo onstaat de multigrade olie die in verhouding tot een single grade(oude) olie bij warmer worden minder snel aan dikte zal verliezen. Ooit eens geleerd in een grijs verleden. Vroeger moest er dan ook in de zomer een andere olie in als in de winter.

Ik denk zelf dat de turbo wel mee zal vallen als je deze maar netjes behandelt. Dus na het starten niet gelijk wegscheuren maar de motor even de gelegenheid (20 sec.) geven de olie rond te pompen. Na een lange rit de motor een aantal minuten stationair laten lopen om overtollige warmte(ophoping) af te voeren. Dan uitzetten zonder dat er gas is gegeven omdat de turbo niet gelijk stil staat maar de smering wel bij het uitzetten. Dus zeker geen stoot gas geven. Dit zal elke chauffeur weten denk ik.

Ook wil het nog wel eens voorkomen dat een motor met een erg dunne olie een erg hoog olieverbruik heeft, dan wordt het alsnog duur (literprijs) en zal de motor ook inwendig lekker vervuilen.

Ververs dus zelf met 5W-40 vol synthetisch en een nieuw filter.

Leuk testje voor thuis. Doe wat vol synthetische olie en een minerale olie in een potje en plaats ze in de vriezer. Kijk maar eens wat het verschil is bij min 18 graden! ( op de kop houden).
Vol syntheet smeert beter en geeft dus een lagere inwendige wrijving wat het brandstofverbruik ten goede komt. Bij dezelfde dikte als die van een minerale olie. Geen gevaar voor grenssmering.

Groetjes.
Plaats reactie