Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schurend stuur

vragen over de T4
Plaats reactie
Freds
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Schurend stuur

Bericht door Freds »

Onder het stuur schuurt het. Van een T3 weet ik nog dat je dan het stuur moet verwijderen en het platte metalen schijfje smeren met wat vet.
Maar in deze t4 heb ik een stuur met airbag. Is er een andere manier om erbij te kunnen?
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schurend stuur

Bericht door Multivan Generation »

Concentreer je eens op de kunststof kappen rondom de stuurkolom. Heel vaak komt het daar vandaan.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Freds
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Schurend stuur

Bericht door Freds »

Dat heb ik gedaan. Daar zit het niet. Het is echt een metaal-slepend geluid.
Nu kan ik wel wat beter bij de rest. Zal er eens een klein beetje olie tussen spuiten.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Schurend stuur

Bericht door Jan anno NU »

Over het algemeen is die cockpit een grote stofbak.
Ik zou een smeermiddel nemen waar geen stof aan plakt.
T4 2,5 TDI 2002
Bartzagato
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 jun 2018, 23:09
Locatie: Mol - België

Re: Schurend stuur

Bericht door Bartzagato »

Dit is met grote zekerheid de sleepcontacten van het stuur (klakson) naar stuurkolom.
Ik heb het zelfde voor. Demonteren, goed zuiver maken en met een stroomgeleidende vetstof (kopervet) lichtjes insmeren.
Je wil ook geen kortsluitingen maken.

Heb ooit te enthousiast WD40 in mijn remlichtschakelaar gespoten, maar dat gaf veel muziek en licht - dus doe ik niet meer...
1991 VW T4 California - 2.4d - :campingT4
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi - :T4politie
Freds
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Schurend stuur

Bericht door Freds »

Dat demonteren is nog wel even iets. Ten eerste is mijn bus momenteel aan het logeren bij Erdem ;-) Maar ik weet dat als ik m straks weer heb dat ik na demonteren van de kappen bij het stuur er nog niet helemaal goed bij kon.
Wat heb je allemaal gedemonteerd?
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
janschilder
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2020, 21:37

Re: Schurend stuur

Bericht door janschilder »

Hallo allemaal, mijn T5 van 2014, 120.000 km heeft ook een schurend geluid bij het draaien van het stuur op hele lage snelheid. Met een koude motor heb ik het nog niet gemerkt, wel als de bus wat kilometers gelopen heeft. Het is ook niet altijd te horen, vaak bij het nemen van een rotonde of bij het indraaien op de oprit voor ons huis.
De tip van de kunststof behuizing zou ik graag willen gebruiken, maar mag ik die als leek zelf verwijderen? Er zit ook een airbag in het stuur. In januari is de olie van de stuurbekrachting nog bijgevuld door VW dealer.
Wat is wijsheid? Punt is dat ik de camper ook te koop ga aanbieden en dus wil ik dit soort kleinigheden (??) graag verhelpen. Zelf durf ik gerust hiermee verder te rijden, heb niet het idee dat er iets ernstigs aan de hand is. Zou heel blij zijn met goed advies!
Plaats reactie