Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ruitenwisser achter stil gevallen.

vragen over de T4
wummeke
Berichten: 54
Lid geworden op: 05 mei 2019, 16:27

Ruitenwisser achter stil gevallen.

Bericht door wummeke »

Vorige week hield mijn achter ruitenwisser er plotseling mee op. Hij staat nu ergens halverwege de achterruit stil.

Als eerste heb ik de zekering gecheckt. Die is in orde. Ik hoor het relais wel klikken en voor zover ik het goed gedaan heb met mijn beperkte kennis en kunde, heb ik met een multimeter gemeten (op de stekker die de motor in gaat) dat de motor wel gewoon spanning krijgt (iets van 10 of 11 Volt oid, ik heb het niet exact onthouden). Dat doet mij vermoeden dat de motor defect is. Als ik de prijzen bekijk van een nieuwe motor, dan hoop ik dat ze van puur goud zijn :nuts

Weet iemand hoe ik het beste correct kan vast stellen of dat de motor defect is? Of zijn er wellicht andere zaken die het probleem kunnen vormen?
Mocht het inderdaad de motor zijn, weet iemand een adres waar ik een (evt 2e hands) motor kan krijgen tegen een redelijkere prijs?
Groet, Jan Willem

Volkswagen T6 California Ocean 2017 - Indium grey
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ruitenwisser achter stil gevallen.

Bericht door Hanz »

Je kan proberen om 12V direct op de motor aan te sluiten, dus buiten bedieningsknop en relais om. Als de motor daar niet op reageert dan weet je dat het de motor zelf is.

En T4-Wiki vermeldt nog het volgende probleem dat blijkbaar vaker voorkomt:
Immer wieder kommt es vor, dass die Masseleitung vom Scheibenwischermotor (und nur diese) massiv verschmort ist. Ursache ist in der Regel ein Starthilfeversuch, bei dem die Masse an das einladend blank blitzende Wischergestänge geklemmt wurde. Beim T4 ist dieses jedoch komplett in Gummi gelagert, die Masse kommt nur durch ein relativ dünnes Kabel. Dass dieses bei den Strömen bei einem Startversuch zum Glühen anfängt verwundert nicht.

Dus even de massa-aansluiting checken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
wummeke
Berichten: 54
Lid geworden op: 05 mei 2019, 16:27

Re: Ruitenwisser achter stil gevallen.

Bericht door wummeke »

Dank voor de tip Hanz. Die 12V moet dan denk ik op pinnen 2 en 3 uit dit schema neem ik aan? https://www.t4-wiki.de/w/images/Elektri ... d_1999.jpg

Die optie die je noemt met betrekking tot de massa aansluiting lijkt bij mij niet relevant? Het lijkt mij een heel gedoe om de massa van de achter ruitenwisser te gebruiken wanneer je een starthulp nodig hebt? (bekleding van de achterklep verwijderen, dik 5 meter kabel afrollen. De massa pool van de accu zit dichterbij...)
Groet, Jan Willem

Volkswagen T6 California Ocean 2017 - Indium grey
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ruitenwisser achter stil gevallen.

Bericht door Hanz »

wummeke schreef: 30 dec 2021, 14:04 Die optie die je noemt met betrekking tot de massa aansluiting lijkt bij mij niet relevant? Het lijkt mij een heel gedoe om de massa van de achter ruitenwisser te gebruiken wanneer je een starthulp nodig hebt? (bekleding van de achterklep verwijderen, dik 5 meter kabel afrollen. De massa pool van de accu zit dichterbij...)
Dat hele gedoe is ook helemaal niet nodig. Alle massa-aansluitingen zijn via de carrosserie rechtstreeks verbonden met de massapool van de accu. En als het op T4-wiki als bekend probleem wordt genoemd dan kan je ervan uitgaan dat het iets is dat vaker voorkomt. Blijkbaar sneuvelt dat draadje soms eerder dan de zekering. In ieder geval is het een kleine moeite om dat draadje te controleren.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
wummeke
Berichten: 54
Lid geworden op: 05 mei 2019, 16:27

Re: Ruitenwisser achter stil gevallen.

Bericht door wummeke »

Daar heb je wel een punt maar:
Ursache ist in der Regel ein Starthilfeversuch, bei dem die Masse an das einladend blank blitzende Wischergestänge geklemmt wurde
Misschien zit ik helemaal mis hoor, maar hier staat toch dat dit kan voorkomen als men de massa van de starthulp aan een uitnodigend blank blinkende wisserstang geklemd wordt?

Edit: Ik zie dat jouw quote afkomstig is van de pagina over de ruitenwisser van de voorruit. Dat verklaard wel de tekst. Gelukkig werken die ruitenwissers bij mij gewoon naar behoren.
Groet, Jan Willem

Volkswagen T6 California Ocean 2017 - Indium grey
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ruitenwisser achter stil gevallen.

Bericht door Hanz »

wummeke schreef: 30 dec 2021, 16:21 Edit: Ik zie dat jouw quote afkomstig is van de pagina over de ruitenwisser van de voorruit. Dat verklaard wel de tekst. Gelukkig werken die ruitenwissers bij mij gewoon naar behoren.
Je hebt helemaal gelijk. Mijn Duits is blijkbaar niet meer zo goed. Dan toch eerst maar de motor testen en eventueel op zoek naar een redelijk geprijsde vervanger.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Ruitenwisser achter stil gevallen.

Bericht door koensch »

dat de wisser is stilgevallen op een willekeurige positie houdt in dat de stroomtoevoer is weggevallen; deze is niet doorgelopen tot de eindstand. 12V of massa of de achtrwisser is onderbroken.

blijft de tip om even de 12V direct op de motor te zetten of een extra massa aansluiting maken. Het feit dat je het hebt over de "de" achtrruitwisser maak ik op dat je een T4 met achtrklep hebt (bij deurjes hebben beide deuren een wisser). Bekleding van de achterklep verwijderen, pak een multimeter en meet of je 12V meet op de motor, of de massa aanwezig is.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Roontje
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 sep 2021, 17:19

Re: Ruitenwisser achter stil gevallen.

Bericht door Roontje »

Is er iemand die mij het elektrische schema kan uitleggen voor die achterwisser?

Ik heb t dezelfde probleem, ga morgen er 12 V op zetten en de massa doormeten 😉👍
Roontje
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 sep 2021, 17:19

Re: Ruitenwisser achter stil gevallen.

Bericht door Roontje »

Rechtstreeks 12V gezet ( op punt 3 en 2),motor gaat draaien. 👍
Op punt 1 heb ik wel 12V ..op punt 3 dus niet.
Nu had ik al n nieuw relais ( 174 ) erop gezet, heeft iemand n idee wat er mis is , of wat ik kan onderzoeken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ruitenwisser achter stil gevallen.

Bericht door Multivan Generation »

Begin eens met je schakelaar.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
wummeke
Berichten: 54
Lid geworden op: 05 mei 2019, 16:27

Re: Ruitenwisser achter stil gevallen.

Bericht door wummeke »

Hi Roontje, zo te zien ben je al verder dan mij, qua troubleshooten. Ik heb nog geen tijd gehad om met 12V te gaan spelen.

Wat de tip van de poster hierboven mij (Multivan Generation) betreft: Das een goed begin punt. Alleen is die bij mij wel in orde, denk ik. Ik hoor namelijk het relais wel klikken, wanneer ik de achter ruitenwisser probeer in te schakelen. Hopelijk kom ik er volgend weekend aan toe om hier mee verder te gaan.
Groet, Jan Willem

Volkswagen T6 California Ocean 2017 - Indium grey
Roontje
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 sep 2021, 17:19

Re: Ruitenwisser achter stil gevallen.

Bericht door Roontje »

Ik hoor mijn relais totaal niet 🤔.
Ik moet het dus juist in het relais/aansluiting/schakelaar zoeken.
Ook achter het linker achterlicht krijg ik geen signaal.
😊
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ruitenwisser achter stil gevallen.

Bericht door Hanz »

Roontje schreef: 08 jan 2022, 19:39 Is er iemand die mij het elektrische schema kan uitleggen voor die achterwisser?

Ik heb t dezelfde probleem, ga morgen er 12 V op zetten en de massa doormeten 😉👍
Heb je hier iets aan?
s17d_v-w_78.pdf
(30.93 KiB) 124 keer gedownload
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
wummeke
Berichten: 54
Lid geworden op: 05 mei 2019, 16:27

Re: Ruitenwisser achter stil gevallen.

Bericht door wummeke »

Ik ben bang dat ik toch echt de ruitenwissermotor moet gaan vervangen. Gister 12V op pinnen 2 en 3 gezet, maar geen beweging in te krijgen helaas.

Nou zit ik op onderdelenlijn te zoeken naar een 2e hands vervangende motor, maar ik kom alleen 701955713C tegen, terwijl ik er nu een 701955713A heb zitten. Kan iemand mij vertellen of deze motoren hetzelfde zijn? of is die C variant echt verkeerd?
Bijlagen
achterruitenwissermotor.png
Groet, Jan Willem

Volkswagen T6 California Ocean 2017 - Indium grey
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Ruitenwisser achter stil gevallen.

Bericht door J vd Pal »

Reageert de motor op de 12 V of gebeurt er helemaal niets?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie