Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dienstbus DB-9 uitgerukt

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

Vandaag een lange T5 uit 2012 met een ton op de teller opgehaald.
Deze bus heeft dienst gedaan in Hulst Zeeland las ik op het brandweerforum. Ik zal proberen met mijn telefoon foto's te plaatsen.

Het is mijn eerste eigen vw bus. In de jaren 90 veel met T3 op Texel gereden met een dubbelasser trailer met zeekano's. Maar camper ervaring heb ik nauwelijks. Ja een weekje Texel met een T2 in de jaren 80. Mijn meissie en ik zijn meer van fietskamperen en kanocamperen.

Even wat gegevens van de bus. CAAC motor, 103kW non-chipped (yet), SG6, tornado rot LY3D. Pr-nummers zal ik jullie besparen :nuts
Deze staat recent van geel op grijs maar alle originele 7 zitplaatsen zijn aanwezig. Stoelhoezen hebben er altijd om gezeten en zijn erbij. Bekleding ziet er uit als nieuw. Lak op enkele plekken bij te werken. Valt mee voor een ton.
Ik zie een redelijk nieuwe EGR. Er is recent een nieuw 2massa vliegwiel en een koppeling ingekomen.

Wat gaat het niet worden.
Een caravan indeling zoals een California wordt het niet. Zonde van het uitzicht. Het wordt dus een 4-5 persoons met glas rondom en een maximaal breed bed. Bed met een rol of drie a vier platen op alu profielen aan het chassis. Ik weet het nog niet helemaal.
Het lijkt ons verstandiger om voorlopig een simpel keukentje er in te doen voor de keuring en gewoon aan het voorjaar beginnen. 2022 wordt proefcampereren, dan wordt het vanzelf helder wat we willen en denken nodig te hebben. Houtkachel, koelkast, wokbrander (9kW) of skottelbraai gaan mee.
De ontwerpen van slide pods keukens uit de UK lijken ons wel wat, maar zijn die ook met de deuren dicht te bedienen? Of met aanpassing ook legaal te maken? Buiten op stahoogte koken past ons beter. Dit jaar begint mijn 60e levensjaar. :proost

Klussen te veel om op te noemen. kleine stapjes. 1 voor 1. Een lijst maken, pfoe ik wordt al bang van het idee. Maar wat moet dat moet.
Vrijdag as is het plan om een lang rood Austops dak met skyline te bestellen. Dit is een laag dak. Ja een Reimo of SCA daar passen onze zeekano's wel weer op kwa gewicht. Maar al die kanozooi mee in de bus voor 4 weken, dat gaan we echt niet doen. Als we een kanotrektocht van een week willen maken kan het transport ook met de e-klasse station.

Waarom Austops? De verschillen in prijs, terecht overigens, zijn toch wel groot. Bij Austops is Rood geen meerprijs en de kleur zit al lekker dik in de gelcoat. Vooral het platte om op 1m99 uit te komen lijkt mij fijn bij de tolpoort, parkeergarage en veerboten. Huidige veerkracht is 5 volgens de PR-nummers. Bodemspeling met een lange bus is belangrijk. Verlagen? Liever grondspeling voor mij. (Lage bussen vind ik overigens wel leuk om naar te kijken.)
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

Hierbij een paar foto's
Bijlagen
78195C5F-752E-401A-A398-5233694ACE0F.jpeg
ADFA1C7D-104F-4DC0-8637-FE749070F03A.jpeg
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

Nog 2
Bijlagen
F6E887C3-BE33-4350-9797-84476700A6D1.jpeg
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

Deze nog
Bijlagen
Vertikaal is lastig
Vertikaal is lastig
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door Snautzer »

Ben benieuwd wat de rdw zegt over zo een slide keuken.
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

Die slide pods is recent besproken in dit draadje:
https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 24#p492724

Ik vond nog een leuk T-shirt voor bij de bus. :yes
Bijlagen
een_brandweerman_doet_het_als_hij_uitgerukt_is_tshirt_korte_mouw_1402245752_original_1.jpg
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door GertjanvD »

Je hebt een bewuste keuze gemaakt voor een Austop hefdak.
Ben wel benieuwd waar je die wilt aanschaffen en/of laat monteren.
Voor zover mij bekend was Aart Camperbouw in Heino leverancier tot de Brexit roet in het eten gooide.
Sindsdien komt een groot deel van zijn daken uit Polen.
Maar misschien laat je het in de UK monteren?
Heb je eventueel een prijsindicatie.
Succes met de ombouw, mooie bus!
Groet, Gertjan
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door Snautzer »

marrcel schreef: 03 jan 2022, 22:31 Die slide pods is recent besproken in dit draadje:
https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 24#p492724

Ik vond nog een leuk T-shirt voor bij de bus. :yes
Ja dat weet ik.Toch benieuwd wat de reacrie zal zijn.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door Snautzer »

Trouwens zitten er nog extra van de brandweer op? Ik heb een ex brandweer metcedes sprinter waar nog wat restanten van aanwezig zijn.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door Snautzer »

Snautzer schreef: 04 jan 2022, 09:32 Trouwens zitten er nog extra van de brandweer op? Ik heb een ex brandweer metcedes sprinter waar nog wat restanten van aanwezig zijn. Sterkere remmen vering deurafsluiting binnen accu naloop warme pomp etc
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door hangover »

GertjanvD schreef: 04 jan 2022, 07:01 Je hebt een bewuste keuze gemaakt voor een Austop hefdak.
Ben wel benieuwd waar je die wilt aanschaffen en/of laat monteren.
Voor zover mij bekend was Aart Camperbouw in Heino leverancier tot de Brexit roet in het eten gooide.
Sindsdien komt een groot deel van zijn daken uit Polen.
Maar misschien laat je het in de UK monteren?
Heb je eventueel een prijsindicatie.
Succes met de ombouw, mooie bus!
Groet, Gertjan
Ik heb mijn Austops dak uit Nijmegen. Levering ging vorig jaar niet zo soepel door Corona en Brexit dus het duurde wel wat langer dan geplanned.
Weet niet hoe het nu gaat, hij had wel een beetje z'n buik vol van hoe Austops z'n export regelde.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door Jan anno NU »

Mooie bus en prima kleur voor het poetswerk.
:toppie

Wat betreft je indeling , geen kastenwand zou ook mijn idee zijn , zo ruimtelijk en luchtig mogelijk .

Enne , die waterkraan die ga je echt wel waarderen hoor ! , juist als je overstapt van tentkamperen naar een campertje.
Zou ook de raamisolatie niet vergeten met al die ruiten , en natuurlijk wel aan de buitenzijde voor het beste resultaat.

Succes met alle keuzes.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

Snautzer schreef: 04 jan 2022, 09:32 Trouwens zitten er nog extra van de brandweer op? Ik heb een ex brandweer metcedes sprinter waar nog wat restanten van aanwezig zijn.
Wat extra gaten in het dak en een aanbouw motorola speaker :huilen
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

GertjanvD schreef: 04 jan 2022, 07:01 Je hebt een bewuste keuze gemaakt voor een Austop hefdak.
Ben wel benieuwd waar je die wilt aanschaffen en/of laat monteren.
Voor zover mij bekend was Aart Camperbouw in Heino leverancier tot de Brexit roet in het eten gooide.
Sindsdien komt een groot deel van zijn daken uit Polen.
Maar misschien laat je het in de UK monteren?
Heb je eventueel een prijsindicatie.
Succes met de ombouw, mooie bus!
Groet, Gertjan
Ik kan je er vrijdag meer over vertellen. Ik ga dan naar camperenco in Lijnden.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

Jan anno NU schreef: 04 jan 2022, 16:21 Mooie bus en prima kleur voor het poetswerk.
:toppie

Wat betreft je indeling , geen kastenwand zou ook mijn idee zijn , zo ruimtelijk en luchtig mogelijk .

Enne , die waterkraan die ga je echt wel waarderen hoor ! , juist als je overstapt van tentkamperen naar een campertje.
Zou ook de raamisolatie niet vergeten met al die ruiten , en natuurlijk wel aan de buitenzijde voor het beste resultaat.

Succes met alle keuzes.
mmm raamisolatie, daar heb ik me nog niet op ingelezen. Ik dacht alleen aan een limo tint. Dat komt aan de binnenkant dacht ik. Is dat niet kwetsbaar aan de buitenkant?
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Plaats reactie