Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dienstbus DB-9 uitgerukt

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

Klaar voor 5 weken op pad. Gaan we links rijden?
Op het laatste moment de Android 9" radio toch nog met schakelaar uitgerust. Alleen uitschakelen met toets op radio is een soort sluimerstand. Heel snel weer wakker maar trok toch bijna 1 Amp. Nu de gele continu plus op de HH accu en de rode schakel plus via schakelaar. Nu houdt de solar met schaduw het weer redelijk bij. Ongetwijfeld zullen onderweg meer leerpuntjes langskomen. Nu nog een plekje voor de oppompdouche😤 zit wel redelijk vol.
Bijlagen
A0549FD1-CA7A-4715-92A3-F52C1A2A6862.jpeg
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
DirkvW
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 aug 2010, 19:30

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door DirkvW »

Vandaag zijn we bij je geweest voor het deurpaneel.
Hij is echt mooi geworden.
Goeie reis!
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door Remco_T5 »

Heerlijk zeg, vijf weken. Veel plezier :zwaai
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

Dank voor reacties.
Nu nog iets van de hangmat plaatsen. Onze hangmat gebruiken we ook thuis in de woonkamer. Op vakantie is het heerlijk om een boek in te lezen of een tukkie te doen. Twee geschikte bomen komt minder voor dan een. Dan is een ophangpunt op de bus een uitkomst. Hierbij 2 foto's voor het idee.
Wellicht gaat het ophangen met een klep iets makkelijker dan met deuren. Onze deuren kunnen doorslaan naar voren en zitten vast met magneet. Het ophangoog bevestigen was wat lastig. Ik heb de opening met een grijs kapje gebruikt. Je wil geen boutjes moertjes of ringetjes in je D-stijl laten vallen. Ik weet nu zeker dat een gynaecoloog het beter zou kunnen. 😉
Ik heb vier m6 boutjes met acht dikke chassis ringen en 4 nylock moeren. Voor de roest behandeling gebruik ik transparante primer roestomvormer van de action in spuitbus.
Bijlagen
83793317-23A2-47E3-B666-492DE9DB0DD5.jpeg
9D6E4389-20F3-46DF-95FF-AD8510F9F414.jpeg
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door krekwakwol »

Daarom zijn popnuts zo makkelijk, dat is het eerste wat ik heb aangeschaft bij de verbouw van onze bus. Dan hoef ik niet met mijn kolenscheppen in balken of holle ruimtes te werken, om vervolgens klem te komen zitten :knipoog .
Ik snap dat je daar nu niets meer aan hebt, maar voor een volgende die dit leest en zelf gaat bouwen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

Popnuts of blindklink moeren?
Ik vermoed dat ik met grote dikke chassis ringen meer kracht op het plaatmateriaal verdeel.
Ik wil niet pretenderen dat mijn oplossing de beste is. Maar graag een overweging of het sterk genoeg is. Ik weeg momenteel 90kg schoon aan de haak. Per boutje zeg 25 kg. En wat doen chassis ringen ipv blindklinkmoer? Hier kom ik net even wat fietsenmaker kennis te kort. Wat is sterker en sterk genoeg?
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door krekwakwol »

Daar heb je wel gelijk in met die carrosserieringen aan de achterkant, die kan meer hebben, maar ik durf die hangmat met mijzelf er in 90+ kg ook wel aan 4 popnuts (blindklinkmoeren) met M6 boutjes te hangen, mits goed geplaatst. Die kunnen best veel kracht opvangen, je moet het ook niet als kritiek opvatten, maar meer een tip voor een volgende zelfbouwer met grote handen.

Wij zijn zelf ook voor een week of 4-5 vertrokken, maar we blijven rechts rijden.
We staan nu een dag in Frankrijk en zakken morgen verder af.
Veel plezier en Bon voyage.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

Nee samen op zoek naar meerdere oplossingen lijkt mij het beste. 👍
Ipv UK 16C is het nu 26C Vogezen. We gaan maandag verder richting zuid. Alpen? Corsica?
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door krekwakwol »

Wij staan nu in Riel-les-Eau op een prachtige minicamping, wij dachten dat we de eerste nederlanders waren die deze camping hadden gevonden in the middle of no where, maar dus niet. Veel dreigende luchten gehad onderweg en geluncht op een oud overdekte marktplein waar het lekker droog was.
20220605_142732.jpg
Morgen of overmorgen richting het meer van Annecy.
Maar ik zal je topic niet verder kapen.
Jullie veel plezier tijdens de eerste reis in de dienstbus en een goede reis toegewenst.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

Na bijna 3 weken onderweg en Krekwakwol Arnold en Heleen even bezocht nabij Annecy, komen we na vele cols er wel achter dat het span wel wat heen en weer zwiebert.
Ik heb zojuist wat veer kleurcodering lijstjes door gewerkt maar ik kwam onze kleuren nog niet tegen. Voor rood groen. Achter 3x groen. Op de sticker op het schutbord staat 3000/5200kg en as1 1575 en as 2 1600kg.
Bij keuring had ik iets van 2200kg en dat zal met bagage mogelijk wel 2500kg zijn.
Hierbij is te melden dat als de plek waterpas is ook de bus waterpas. Ook de bodemspeling is prima in orde. Wellicht staat tie wat hoog op de poten.
Ik weet niet hoe dik de stabilisatorstang is. Het is een lwb 7hc kombi. Ik heb geen schuifmaat mee op de camping bij de Verdon. Maar ik kan er wel even onder kruipen voor meer informatie.
Lang verhaal korte vraag. Welke veren zou een goede upgrade zijn? Origineel of bilstein lees ik wel eens. Ik rij meer onverhard (op de camping) dan op het circuit. Liever voldoende bodemspeling dan een lowrider zegmaar.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door krekwakwol »

Hoi Marcel, het was leuk om jullie even te ontmoeten zo ver van huis en het blijkt dat we nog meer gezamelijke overnachtings plaatsen hadden, toch leuk.

Even over je stabiliteit van je bus, ik heb destijds om mijn bus opgekeurd te krijgen naar 3000kg stabilisator stangen gekocht van een multifan van Peter (MG).
Ik weet niet of die dikker zijn als die jij er nu onder hebt, maar wat een verschil in het bochten werk.
Dus als die anders zijn dan die jij hebt, kan ik je die aanraden. Nummers moet ik even opzoeken, maar misschien weet Peter ze nog wel.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb van mijn nieuwe project de achterstabilisatorstang in 25mm over, nieuw en helemaal compleet met alle beugels, houders etc

Heb je interesse, stuur me dan een PB
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

De H&R stabilisatoren zijn binnen. Wordt vervolgd.
De camera boven de kenteken plaat op de linker deur was ik niet zo tevreden over. Het zicht was niet over de volle breedte en ik zag mijn trekhaak niet. Goed zichtbaar waren vooral de fietsen op de drager. Kortom naar het derde remlicht met de camera.
F8CACBA6-F408-4E67-9C8D-13DACE6C44EE.jpeg
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
runnerted
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 feb 2013, 14:53

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door runnerted »

Mooie oplossing.

De Chinese vrienden hebben ook een kant en klare camera in het 3e remlicht voor zowel deurtjes als een klep en kosten dacht ik 25 euro
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

Dat klopt. Die had ik gelijk moeten kopen ipv kenteken plaathouder.
Ik zie nu wel de volle breedte vd bus. En de trekhaak.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Plaats reactie