Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dashboard/lichtschakelaar/verwarming- verlichting werkt niet meer

vragen over de T5
Plaats reactie
san_terp
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 aug 2021, 19:07

Dashboard/lichtschakelaar/verwarming- verlichting werkt niet meer

Bericht door san_terp »

Goedenavond,

Ik heb VW T5 uit 2008. Tijdens de vakantie heb ik wat problemen gehad met de sigarettenaansluiting. Deze maakte kortsluiting waardoor de zekering doorbrandde. Simpel opgelost door de sigarettenaansluiting en bijbehorende zekering te vervangen. Niet lang daarna zag ik ineens dat mijn dashboardverlichting, lichtschakelaarverlichting en verwarmingsbedieningverlichting niet meer werkt toen ik in het donker reed. Wellicht is het toeval dat, na het gedoe met de sigarettenaansluiting, de verlichting in het dashboard ineens niet meer werkt maar het valt wel op.

Via het forum al een en ander opgezocht maar ik kom er niet helemaal uit hoe ik kan controleren waar de fout zit. Ik vermoed dat de dashboardverlichting via de lichtschakelaar wordt aangestuurd.. Als het donker is en de koplampen staan uit dan brand het lampje in de lichtschakelaar wel, maar zodra ik de koplampen aan zet gaat dit lampje uit.

Is de lichtschakelaar kapot (hoe kan ik dat checken?) of kan het aan iets anders liggen?

Alvast hartelijk dank!
:driveT5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dashboard/lichtschakelaar/verwarming- verlichting werkt niet meer

Bericht door Multivan Generation »

Heb je niet toevallig een draaiwieltje rechts naast je lichtschakelaar waarmee je de dashboardverlichting mee kunt dimmen/aanpassen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Dashboard/lichtschakelaar/verwarming- verlichting werkt niet meer

Bericht door krekwakwol »

Er zit ook nog een dimmer voor de dashboardverlichting aan de linkerkant van de stuurkolom, die zou misschien ook problemen kunnen veroorzaken.
Maar als het lampje op de schakelaar uit gaat als je verlichting aandoet, zou je ook een slecht contact of massa in de schakelaar kunnen zijn.
Maar van afstand is het altijd moeilijk meekijken.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
san_terp
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 aug 2021, 19:07

Re: Dashboard/lichtschakelaar/verwarming- verlichting werkt niet meer

Bericht door san_terp »

Deze bus heeft alleen een draaiwieltje voor het stellen van de koplampen maar geen dimmer voor de verlichting binnen.. is de lichtschakelaar de eerste schakel waar het dan fout kan zitten?

Is het mogelijk de schakelaar te verwijderen en 2 draadjes (welke?) met elkaar te verbinden om de schakelaar te simuleren?
En kan ik bijvoorbeeld de lichtschakelaar checken met een multimeter? Heb wel via het forum een schema gevonden van de lichtschakelaar maar werd hier niet veel wijzer van.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Dashboard/lichtschakelaar/verwarming- verlichting werkt niet meer

Bericht door krekwakwol »

Multivan Generation schreef: 07 jan 2022, 19:18 Heb je niet toevallig een draaiwieltje rechts naast je lichtschakelaar waarmee je de dashboardverlichting mee kunt dimmen/aanpassen?
Ah, ik zie dat onze berichten elkaar gekruisd hebben.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Dashboard/lichtschakelaar/verwarming- verlichting werkt niet meer

Bericht door Hanz »

san_terp schreef: 08 jan 2022, 01:17 Deze bus heeft alleen een draaiwieltje voor het stellen van de koplampen maar geen dimmer voor de verlichting binnen.
Weet je dit zeker? Een auto van 2008 waar je de dashboardverlichting niet kan dimmen lijkt mij erg onwaarschijnlijk.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dashboard/lichtschakelaar/verwarming- verlichting werkt niet meer

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 08 jan 2022, 13:17
san_terp schreef: 08 jan 2022, 01:17 Deze bus heeft alleen een draaiwieltje voor het stellen van de koplampen maar geen dimmer voor de verlichting binnen.
Weet je dit zeker? Een auto van 2008 waar je de dashboardverlichting niet kan dimmen lijkt mij erg onwaarschijnlijk.
@Hanz, dat is helaas heel normaal bij een T5.
Bij onze T5 kombi, die zilveren is dat ook zo,
bij die rode multivan zitten er 2 draaiwieltjes, eentje voor de hoogteverstelling, de andere voor het dimmen van de dashboardverlichting.
Ik stelde die vraag om het troubleshooten eenvoudig te beginnen.. Want soms kan iets heel simpel zijn.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dashboard/lichtschakelaar/verwarming- verlichting werkt niet meer

Bericht door Multivan Generation »

Welke zekering heb je vervangen?
SB - positie 11 5A al eens vervangen?(bovenste van de 2 zekeringenkasten in de midenconsole
SB - positie 12 15A is voor je sigarettenaanstekker

Wellicht heb je er iets aan?

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
san_terp
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 aug 2021, 19:07

Re: Dashboard/lichtschakelaar/verwarming- verlichting werkt niet meer

Bericht door san_terp »

Het is opgelost. Bleek toch een zekering te zijn op positie 35. Bedankt voor het meedenken iedereen! :jumpklap
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dashboard/lichtschakelaar/verwarming- verlichting werkt niet meer

Bericht door Multivan Generation »

fijn!
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie