Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verlagen t4

vragen over de T4
Flippo
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 nov 2021, 18:34

Verlagen t4

Bericht door Flippo »

Beste medeforumleden,

Na al veel informatie van dit geweldige forum te hebben gevonden was ik naar mijn idee ervan verzekerd de juiste onderdelen gevonden te hebben om de achterkant van mijn multivan te verlagen. Maar helaas heb ik nu toch jullie kennis en expertise nodig.
Zo had ik verlagingsveren besteld van eibach en bij de dealer de dunste schijven gehaald.

Nu blijkt dat mijn bus al op de dunste schijf stond en er een originele VW veer met kleurcode lichtgrijs heeft. Als ik het goed heb dus de laagste fabrieks af verlaging.

Ik was in de veronderstelling (ook als ik op internet naar foto's kijk van andere te eigenaren) dat een eibach veer nog lager zou komen, echter naar plaatsing van de eibach veer staat mijn bus enkele centimeters hoger?

Kan iemand mij vertellen of ik iets fout doe, over het hoofd zie en misschien wel kan doen om mijn bus lager te krijgen? Is mijn bus niet zwaar genoeg beladen?

Ik hoef niet over de grond te schuren, maar wil graag nog een cm of 3 naar beneden zodat de kasten mooi gevuld staan.

Ik heb de veren naast elkaar gelegd en het zichtbare verschil in veren is ook het verschil in hoogte als ze uiteindelijk onder de bus zitten.

Wat kan ik nog doen?

Bijgevoegd verschil in veren, en een foto van de hoe de nu staat op lichtgrijze veren.
Afbeelding
Afbeelding


Thanks, Flip
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Verlagen t4

Bericht door Pascal-141 »

Die nieuwe veren zijn volgens mij geen verlagingsveren , maar "gewone" veren ter vervanging van standaard veren
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Verlagen t4

Bericht door Pascal-141 »

Verlagingsveren worden altijd aangeduid als bvb -3cm , -5cm , -6cm ... Maar dat zijn verlagingingswaardes uitgaande van standaard Transporterveren . Jij hebt zo te zien een Multivan die al wat lager hangt , dus jij hebt al zeker -6cm veren (of meer )nodig om bvb een cm of 2 a 3 te verlagen .

Je kan ook , als je geen veren vind die jou passen, altijd veren 'op maat' laten maken om de wielkasten netjes te vullen in combinatie met de velgen
20180512_082514.jpg
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verlagen t4

Bericht door Multivan Generation »

@ topicstarter, hoe ziet het er onder je bus uit?
Kun je daar eens wat foto's van plaatsen?

Welke eibach set heb je gekocht (linkje)?
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 27 mei 2022, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Flippo
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 nov 2021, 18:34

Re: Verlagen t4

Bericht door Flippo »

@pascal-141
Ik was het overwegen om voor een schroef set te gaan, maar ben bang dat comfort dan erop achteruit gaat. Hoe bevalt het comfort jou met op maat gemaakte veren? En hoe gaat dat precies in zijn werk?

@multivan generation
Dit is een linkje van de veren die ik heb:
https://eibachshop.com/index.php?p4219, ... rm-chassis

Met een foto van onder de bus, bedoel je daarmee hoe de veer en schijf op de draagarm zitten?
Er zit enkel een dunne schijf (ik meen 10mm) bovenop de veer tegen de body aan. Verder geen schijf eronder tegen de draagarm. En tussen draagarm en schijf de lichtgrijze veer.
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: Verlagen t4

Bericht door hangover »

Hai,

Ik heb nog een set verlagingsveren liggen.
Nooit opgemeten hoe laag hij hier mee hing achter, maar wel foto van gemaakt.
IMG_20190624_174356.jpg
Met de 235/45R18 banden en het te verwachten extra gewicht na camper ombouw heb ik ze voor 'standaard' veren vervangen.
IMG_20191109_100154.jpg
Ik zal eens kijken wat voor tekst en/of markeringen erop staan.

Nadat die zwarte veren erin zaten kon ik wel veel soepeler over verkeersdrempels heen, met de rode moest dat wel met wat beleid. :jump

Groet,
Erik
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Verlagen t4

Bericht door Pascal-141 »

Flippo schreef: 26 jan 2022, 10:14

@multivan generation
Dit is een linkje van de veren die ik heb:
https://eibachshop.com/index.php?p4219, ... rm-chassis

Dat zijn dus gewone vervangveren voor de standaard veren , en geen verlagings veren
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verlagen t4

Bericht door Multivan Generation »

Flippo schreef: 26 jan 2022, 10:14 @pascal-141
Ik was het overwegen om voor een schroef set te gaan, maar ben bang dat comfort dan erop achteruit gaat. Hoe bevalt het comfort jou met op maat gemaakte veren? En hoe gaat dat precies in zijn werk?

@multivan generation
Dit is een linkje van de veren die ik heb:
https://eibachshop.com/index.php?p4219, ... rm-chassis

Met een foto van onder de bus, bedoel je daarmee hoe de veer en schijf op de draagarm zitten?
Er zit enkel een dunne schijf (ik meen 10mm) bovenop de veer tegen de body aan. Verder geen schijf eronder tegen de draagarm. En tussen draagarm en schijf de lichtgrijze veer.
Zoals Pascal al schreef, je hebt OEM vervangingsveren gekocht.
De verlagingskit heet de Eibach pro kit.
https://www.ebay.de/itm/313404913282?ep ... SwXZVhPpkd

Voor verlagen: zie ook hier http://www.eldiape.com/verlagen/verlagen.htm
Je hebt dus schijfjes van 19, 13 en 5 mm

Het dunste schijfje (5 mm) zet je dus van boven en geeft je in combinatie met je lichtgrijze veren al dat waar je waarschijnlijk naar op zoek bent.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Verlagen t4

Bericht door Pascal-141 »

Flippo schreef: 26 jan 2022, 10:14 @pascal-141
Ik was het overwegen om voor een schroef set te gaan, maar ben bang dat comfort dan erop achteruit gaat. Hoe bevalt het comfort jou met op maat gemaakte veren? En hoe gaat dat precies in zijn werk?

Een schroefset voor een T4 is weggegooid geld , er zitten geen voordelen aan . Duurder dan gewone verlagingsveren , en je kan er niet eens laag mee gaan .

Ik had speciale verlagingsveren voor mijn 151pk Westfalia California , wat op zich al een best zware auto is , en die veren waren vrij laag (zoals je kon zien op de foto) , ik had die veren destijds in de UK gekocht .
Ik heb al veel getest met diverse verlagingsveren , en het comfort valt of staat met hoeveel je gaat verlagen . Bij veren van bvb -6cm dan heb je niet veel meer over bij de bumpstops . En als je vaak op de bumpstops gaat tijdens het rijden , ja , dan gaat het wel "hard" aanvoelen en wel eens bonken .
Ik heb jaren rondgereden met de T4 op de bumpstops , of met de bumpstops aangepast/verkort/verwijderd.
De schokdempers spelen ook een grote rol in het comfort (stuggere schokdempers laten de T4 "harder" aanvoelen) , maar strakker rijden .

Jij hebt zo te zien een Multivan , dat gewicht in combinatie met verlaging kan ik je de Sachs heavy duty schokdempers aanraden . Die zijn gewoon top , en bijna onverslijtbaar .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Flippo
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 nov 2021, 18:34

Re: Verlagen t4

Bericht door Flippo »

Bedankt allemaal voor jullie snelle antwoorden en handige info! Ik was er al bang voor dat ik stiekem toch de verkeerde veren had besteld.. eigen schuld.

@multivan generation;
De foto die ik had geplaatst was de oorspronkelijke ophanging zoals ik de bus had gekocht, (dunste schijf en lichtgrijze veren) maar ik zou hem graag nog zo'n 3cm lager willen hebben.

@pascal, stugger rijden dan ben ik wel gewend. Ik rij ook rond in een Jetta MK2 met een schroefset en polyurethaan rubbers.. kleine kart :knipoog Ik lees inderdaad dat de schroefsets voor de bussen niet het gewenste resultaat geven. Ik heb inderdaad een multivan. Ik was al van plan de Sachs dempers aan te schaffen zodra de Bilstein die er nu onder zit aan vervanging toe is.

@hangover, de foto die je stuurd is precies de juiste hoeveelheid opvulling die ik zoek! Ik heb interesse in de veren, ik zal je een bericht sturen! :mail
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verlagen t4

Bericht door Multivan Generation »

Flippo schreef: 26 jan 2022, 13:38 Bedankt allemaal voor jullie snelle antwoorden en handige info! Ik was er al bang voor dat ik stiekem toch de verkeerde veren had besteld.. eigen schuld.

@multivan generation;
De foto die ik had geplaatst was de oorspronkelijke ophanging zoals ik de bus had gekocht, (dunste schijf en lichtgrijze veren) maar ik zou hem graag nog zo'n 3cm lager willen hebben.
Ja dat schreef je al, (had je het artikeltje waar ik naar linkte ook al gelezen?) maar je schreef ook dat je schijven ongeveer 10 mm dik zijn, en dat is waarschijnlijk origineel de 13mm variant.
Als je voor de 5 mm variant gaat(als je ze nog kunt vinden) dan is dat verschil al 8 mm met de 13 mm variant en kun je rekenen op een extra verlaging van zo'n 8 x 2,5 = 20 mm extra tegen lage kosten en met behoud van comfort. Die factor 2,5 heb ik uit ervaring.

Wil je meer geld uitgeven dan zou ik voor de Eibach prokit gaan en dan de -45mm versie kiezen en zeker in combinatie met de schokdempers die Pascal al noemde ga je er dan enorm op vooruit qua weggedrag.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Flippo
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 nov 2021, 18:34

Re: Verlagen t4

Bericht door Flippo »

Multivan Generation schreef: 26 jan 2022, 14:26 [
Ja dat schreef je al, (had je het artikeltje waar ik naar linkte ook al gelezen?) maar je schreef ook dat je schijven ongeveer 10 mm dik zijn, en dat is waarschijnlijk origineel de 13mm variant.
Als je voor de 5 mm variant gaat(als je ze nog kunt vinden) dan is dat verschil al 8 mm met de 13 mm variant en kun je rekenen op een extra verlaging van zo'n 8 x 2,5 = 20 mm extra tegen lage kosten en met behoud van comfort. Die factor 2,5 heb ik uit ervaring.

Groeten Peter
Ik begrijp wat je bedoelt. Ik had zelf ook al bij de dealer (tegenwoordig via classic parts) de dunste schijven besteld, Artikelnummer 7D0 511 139. Deze via de handige howto gevonden 👌

Deze schijf heb ik daarna vergeleken met de schijf de onder de bus zat en die was identiek. Helaas heb ik de dunste al.

Excuses voor de gecreëerde verwarring, ik was vergeten hoe dik de bestelde schijf ook alweer was.

Groet, Flip
Flippo
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 nov 2021, 18:34

Re: Verlagen t4

Bericht door Flippo »

Excuses voor het bumpen van dit topic, maar na een tijdje rond gereden te hebben met de rode veren die ik heb overgenomen van hangover (en de bus zelfs hoger was dan met lichtgrijze veren) vraag ik me toch iets af.. kan het komen door mijn schokdempers icm weinig gewicht achterin dat de bus achter zo hoog blijft staan? Ik rij momenteel op de bilstein b4 dempers.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Verlagen t4

Bericht door Pascal-141 »

Flippo schreef: 21 mei 2022, 22:54 Excuses voor het bumpen van dit topic, maar na een tijdje rond gereden te hebben met de rode veren die ik heb overgenomen van hangover (en de bus zelfs hoger was dan met lichtgrijze veren) vraag ik me toch iets af.. kan het komen door mijn schokdempers icm weinig gewicht achterin dat de bus achter zo hoog blijft staan? Ik rij momenteel op de bilstein b4 dempers.
Nee, schokdempers bepalen niet de rijhoogte , alleen de veren zijn bepalende factor
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 646
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Verlagen t4

Bericht door Jan anno NU »

Waarom heb je niet het advies van Peter opgevolgd.?
Dus veren met grijze markering voor een multivan maar met dunnere onderleg schijven !!

Een beetje comfort is wel zo fijn ,een stuiterbak gaat snel vervelen.

Rij al jaren met die veren onder onze T4 ,basic camper, is perfect.

:T44EVER
T4 2,5 TDI 2002
Plaats reactie