Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Achterste versnellingsbaksteun 91er?

vragen over de T4
Plaats reactie
Jenson
Berichten: 110
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Achterste versnellingsbaksteun 91er?

Bericht door Jenson »

Beste Weetjewellers,

Misschien kunnen jullie met mij meedenken.

Bij afremmen op de motor en bij verkeersdrempel schokt de wagen een beetje na. Als ik de koppeling indruk geen probleem bij drempels. Als ik de koppeling te snel laat opkomen in de 2e versnelling hoor ik een "kloenk". Lijkt uit het midden van de wagen te komen.

Voor de zekerheid fusee kogels gecontroleerd, maar geen speling gevonden. (kan je dit checken zonder torsiespanning eraf te halen?) Homokineten kon ik ook geen speling op bemerken. Stabirubbers had ik eerder al vervangen. Het enige wat ik kon vinden was dat als ik de wagen in z'n 3 zet en hem vooruit duw de achterste vernellingsbaksteun ( het is de oudste versie) 2 cm meegeeft. Ik denk dat dat dit de "kloenk" zou kunnen veroorzaken.

Hebben jullie nog andere ideeën die ik zou kunnen checken, of zal ik gewoon die steun vervangen?

Het is nr 8 in deze link, volgens mij is die na 96 vervangen door een "pendelsteun".
https://volkswagen.7zap.com/nl/rdw/tran ... 99-399010/

Alvast dank voor het meedenken.
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Jenson
Berichten: 110
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: Achterste versnellingsbaksteun 91er?

Bericht door Jenson »

Vandaag eindelijk tijd gehad om versnellingsbaksteun te vervangen. En het lijkt het euvel te hebben verholpen. Zeker het afremmen op de motor bij gas los gaat nu weer soepel en ook veel minder nahikken over drempels, de "klonk" kwam niet vaak voor dus eerlijk gezegd weet ik na een kort stukje nog niet zeker of die weg is. Ik kwam erachter dat dit type versnellingsbaksteun maar tot juli 92 werd gebruikt. Maar aangezien ik nog steeds veel 90ers en 91ers te koop zie, zou je als je bovenstaande symptomen ervaart hier eens naar kunnen kijken, vooral de test met visuele inspectie in z'n 2 of 3 iemand tegen de bus te laten duwen maakte het bij ons duidelijk.

Het vervangen is niet moeilijk, maar je komt er wel moeilijk bij, dus hadden we even een brug gehuurd.

Dag van tevoren 9 en 10 (link uit vorige post) inspuiten met WD40

Bus op de brug
Versnellingsbak ondersteunen
De 2 bouten en een moer (9 en 10) loshalen
Versnellingsbak nog iets verder oplichten
Oude steun ertussenuit
Kijken of de nieuwe steun precies hetzelfde is voordat je hem monteert, anders moet ie er weer uit om het centreerpinnetje net wat aan te passen :bonk
Op zijn plek laten zakken en alles aandraaien met 45NM
Bakkie drinken en genieten dat ie weer lekker gaat :ikrij
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Plaats reactie