Vandaag de bus even rijdend uitgelezen om de temperatuur van de inlaatlucht (en daarmee de efficiëntie van de intercooler) te meten
Deze was bij de huidige buitentemperatuur (8 graden) keurig rond de 34 graden, wat aardig overeenkomt met de meting van Peter (op zijn eigen site gepubliceerd).
Aangezien ik ook een airco-unit heb en een korte neus is er geen ruimte voor een grotere intercooler.
Onder de voorbumper heb ik ze op het engelse forum ook wel gezien, maar is wel een hele klus dan.
En een upgrade met een L200 van mitsubishi ligt hier ook niet voor het oprapen
Maarr... nu de vraag waar ik wellicht wel iets mee moet:
Vervolgens zag ik wel in dezelfde regel meetwaardeblokken dat de temperatuur van de koelvloeistof op 79 graden stond, tijdens optrekken oploopt naar 81 en dan stabiliseert op 80.1, en met constante snelheid (100km/h) echter wel verder afkoelde naar 76.5.
Hoewel de meter altijd op '9 uur' staat (het derde streepje boven de C) en ook swinters na 5-10min rijden op temperatuur is, lijkt het me toch wat aan de koele kant...?
Geen idee wat voor thermostaat er nu in zit...
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Temperatuur koelvloeistof?
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Temperatuur koelvloeistof?
Ik zou je meting ook eens doen bij 20 graden Celsius.
Nu met deze buitentemperatuur, kun je een vertekend beeld krijgen door de koude rijwind.
Groetjes Peter
Nu met deze buitentemperatuur, kun je een vertekend beeld krijgen door de koude rijwind.
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Temperatuur koelvloeistof?
Oké dank je
Re: Temperatuur koelvloeistof?
Van de week weer even gemeten, lijkt een stuk beter
Ook nog wat meer zitten lezen over verschillende intercoolers... valt er een verbetering te verwachten van het plaatsen van een grotere intercooler op een ACV met standaard injectoren, turbo en inlaatspruitstuk? Wel een afgedopte EGR, uitlaat zonder katalysator en gechipte ECU
En op welke momenten? Normaal rijden, of alleen bij vol gas accelereren?
Ook nog wat meer zitten lezen over verschillende intercoolers... valt er een verbetering te verwachten van het plaatsen van een grotere intercooler op een ACV met standaard injectoren, turbo en inlaatspruitstuk? Wel een afgedopte EGR, uitlaat zonder katalysator en gechipte ECU
En op welke momenten? Normaal rijden, of alleen bij vol gas accelereren?