Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

elektriciteit schema camper

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
LeonardN
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:30

elektriciteit schema camper

Bericht door LeonardN »

Hallo allemaal!

Sinds kort zijn wij, Anna en Leo, trotse eigenaar van een mooie T5 uit 2005. Het betreft een Caravelle (7HC) met 130 pk en 5 cilinder diesel.
Deze bus willen wij helemaal ombouwen tot camper.
De vorige eigenaar heeft er een eenvoudig hefdak in geplaatst en het voertuig laten keuren door RDW en Belastingdienst. Wij hebben de door hem gebouwde keuken en uitklapbed weer uitgehaald en gaan helemaal opnieuw beginnen.

Wij hebben ondertussen wel een idee wat we willen en we willen dat zoveel mogelijk zelf uitvoeren. Ook het elektra gedeelte willen we zoveel mogelijk zelf doen (in het kader van: alles valt te leren :-) ). Wij hebben het internet behoorlijk afgestruind en ook dit forum hebben we meermaals geraadpleegd. Toch zouden wij het wel fijn vinden als we feedback kunnen krijgen op ons elektriciteit schema.

In het kort: we willen een 250AH AGM accu gebruiken die kan worden opgeladen middels scheidingsrelais en walstroom. Wij willen 2 dagen 'off-grid' kunnen staan. Het scheidingsrelais kan via een schakelaar op het dashboard worden uitgeschakeld. Ook de led-spots, usb laders en 12v contactdoos (20A ivm 200 watt waterkoker) kunnen met een schakelaar worden bediend.

Hieronder heb ik geprobeerd alles zo helder mogelijk in een schema te plaatsen. De nummers naast de onderdelen corresponderen met de nummers op de 2e afbeelding. Ook heb ik geprobeerd de draaddikte te bereken a.d.h.v. een omrekentabel. De lengte en draaddikte staan naast de draden. De 3e afbeelding geeft de geplande locaties weer in de bus.

Ik hoop dat de afbeeldingen duidelijk zijn. Mocht je vragen of feedback hebben dan hoor ik dat graag!

Alvast bedankt!

Groetjes,
Anna en Leo

P.s. mocht je het leuk vinden om meer over de ombouw te weten te komen, dan kun je ons volgen op ons Youtube-kanaal De Camperklussers https://www.youtube.com/channel/UCtbAo3 ... lUl3PTnSJw. We zijn nog maar net begonnen dus het aanbod moet nog groeien.
Electra schema.PNG
Electra schema onderdelen.PNG
Electra schema overzicht voertuig.PNG
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: elektriciteit schema camper

Bericht door Snautzer »

Hoop wel dat je je bus op particulier terrein en geschorst hebt.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: elektriciteit schema camper

Bericht door moosev »

Paar dingen die direct opvallen:
Shunt is verkeerd aangesloten. Tussen min pool van de accu en shunt mag niets anders zitten. Chassis dus aan de andere kant van de shunt.
Er mist nog een installatie automaat, of je moet de aardlekschakelaar vervangen door een aardlekautomaat.
Diameter koelkast hoger kiezen ivm startstroom;
Geen kachel?
Diameter draad leeslampjes is wel erg groot;
Eer mist een zekering in de draad naar de acculader;
Denk aan QC3.0 voor de usb laders, kan wel eens prettig zijn.

gr
René
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: elektriciteit schema camper

Bericht door Jan anno NU »

Welkom op :wjw

TIP :
Die waterkoker zou ik thuis laten , gewoon op gas je koffie en thee zetten.
Dat spaart je accu.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: elektriciteit schema camper

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou die waterkoker thuis laten, de omvormer heb je dan niet nodig en ook de accu is erg overgedimensioneerd.

Wij hebben 2x75 en staan daar het hele jaar door mee vrij, als we dat willen.
Wel een zonnepaneel op het dak.

Zulke grote accu's zijn naar verhouding duur, je tilt je er een breuk aan, en je kunt geld besparen als je de omvormer ook laat vervallen.

Een laptop kun je ook d.m.v. een DC-DC lader opladen..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: elektriciteit schema camper

Bericht door krekwakwol »

Ik heb het idee dat hij een 12V 200W waterkoker heeft, dus geen omvormer.

Wij hebben wel een (zuivere sinus)omvormer aan boord, maar dat is om de fietsaccu's op te kunnen laden als we geen walstroom hebben.En de slowcooker kan er ook op.

En een 12V koffieapparaatje om tijdens de rit koffie te kunnen zetten, de sigaretaansteker plug is al vervangen voor een ander type, die er beter geschikt voor is.

Dus mogelijkheden zijn er zat.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: elektriciteit schema camper

Bericht door Jan anno NU »

Ik heb het idee dat hij een 12V 200W waterkoker heeft, dus geen omvormer.
Goed gelezen , een omvormer wordt niet genoemd.

Maar ook een waterkoker van 12v /200W zou ik niet gebruiken zoals ik al eerder zei.
Gewoon lekker op gas.

Verder het begrip Walstroom , dat is toch wel krom , je zit niet op een boot.
Spanning van de paal cq netstroom dekt de lading beter.
T4 2,5 TDI 2002
LeonardN
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:30

Re: elektriciteit schema camper

Bericht door LeonardN »

Allereerst iedereen bedankt voor jullie reactie! Ik had niet verwacht dat ik zo snel al reactie zou krijgen.
Ik heb me even moeten verdiepen in een aantal dingen die aangegeven werden, vandaar dat ik wat later reageer.

@Snautzer: De bus staat bij ons op de oprit, maar is niet geschorst. Doel je erop dat de bus nu geen bed en keuken meer heeft en daardoor officieel geen camper meer is? Dat klopt inderdaad, de bus wordt eigenlijk ook amper gebruikt, maar soms is het nodig

@moosev: bedankt voor je ruime reactie! Ik heb opnieuw de tekening aangepast (onderaan deze post) met de dingen die jij aangaf:
- mbt de shunt: ik heb de zwarte draad nu aan het begin van de shunt geplaatst. Is het nu in orde?
- mbt de schakelaar: ik denk dat het wel een automaat is. ik kan niet zien op de verpakking. Volgens de meneer van Obelink was deze goed voor campers. Het ziet er als volgt uit, kun jij hier wat mee? :
aardlekautomaat.PNG
- mbt de koelkast: ik kan zo niet vinden wat de startstroom is bij een koelkast (Dometic CRE65). Wel heb ik de draaddikte aangepast naar 10mm2 voor de zekerheid. Is dat volgens jou wel voldoende?
- mbt Kachel. Wij hebben geen vaste kachel. Wel hebben wij een klein kacheltje gekocht en die willen we alleen gebruiken bij stroom aan de paal (zoals "Jan anno NU" aangeeft). Misschien dat we in de toekomst iets anders willen, maar dat moeten we nog ervaren. We zijn nog geen ervaren camperaars, we gingen altijd met de auto en een tent.
- mbt diameter draad leeslamp: Ik vond het zelf ook vrij dik, maar had het zo berekend met een online tool. Het komt misschien ook omdat het een lamp incl. USB-socket is. Ik heb al het amperage van alle lampen bij elkaar opgeteld. Ik zal daar nog eens achteraan gaan, want ik ga er denk ik maar 3 aansluiten.
- Zekering naar draad acculader: ik heb er een 30a zekering geplaatst. bedoel je een zekering op de rode draad? is 30a genoeg?
- USB 3.0: ik zal me er in verdiepen. misschien dat ik er 1 plaats bij het 'keukentje'.

@Jan anno NU, Multivan Generation , krekwakwol
Wij gebruiken voor de koffie een perculator op gas. Wij willen een waterkoker voor de sporadische thee-momenten. En gasverbruik leek mij duurder dan elektriciteits verbruik, vandaar mijn keuze voor een 200w waterkoker. Ik zal me er nog eens in verdiepen :-D
Ik heb inderdaad geen omvormer. Dat leek mij niet nodig.
En vwb de accu-grootte heb ik het inderdaad een beetje ruim aangehouden. ik had een ruime berekening gemaakt van alle apparaten en dan kwam ik op ongeveer 110ah. Dat x2 dagen (=220) en tot 50% ontladen. Er vanuit gaande dat wij toch eigenlijk altijd willen rijden, wordt de accu tussendoor wel weer opgeladen, dus leek mij dat voldoende. Maar misschien dat een 180ah accu ook kan. Ik zal er nog eens naar kijken.

Ik hoop dat ik zo voldoende antwoord heb gegeven. Hier het schema.
Electra schema.PNG
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: elektriciteit schema camper

Bericht door moosev »

Dit plaatje is inderdaad een aardlekautomaat , maar dit is niet dezelfde die bij punt 5 van je opsomming noemt.
Shunt zit zo goed.
Gr
Rene
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: elektriciteit schema camper

Bericht door Jan anno NU »

Wij gebruiken voor de koffie een perculator op gas. Wij willen een waterkoker voor de sporadische thee-momenten. En gasverbruik leek mij duurder dan elektriciteits verbruik, vandaar mijn keuze voor een 200w waterkoker.
Die waterkoker trekt wel een 17 ampere , dus als je een accu wil sparen om wat langer vrij te staan.
Heb je bij je keuze voor een accu ook naar Optima accu,s gekeken ? , bv een yellow top of blue top
Zijn compacter en lichter in gewicht ! en zelfs liggend te plaatsen.

En gas duur ? , ja dat campingaz , butaan , in die blauwe flesjes is bizar duur.
Je kan beter een kleine hervulbare fles kopen voor propaan, tussendoor bijvullen als je twijfelt of er nog genoeg in de fles zit voor een lang weekend is toch wel prettig.
Bijlagen
gasflesje.JPG
DSC_1392.JPG
T4 2,5 TDI 2002
DJSmiley
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 mar 2021, 11:46

Re: elektriciteit schema camper

Bericht door DJSmiley »

LED spotjes + USB trekken bijna niets. Die kunnen prima met 2.5mm2

USB is een keertje 2A max (bij de meeste simpele dingen), dus 10W bij 5V. Dat is net iets minder dan 1A bij 12V

5 van die dingen zijn, maximaal, 10A. Dat kan prima met 2.5mm2. Ik geloof nooit dat die lengte 12M is, dat is meer formaat vrachtwagen. De gemiddelde lengte zal eerder 2-4m zijn

Koelkast: 10mm2 is wel weer het andere uiterste. Bij een kabellengte van 1m is 4mm2 al meer dan zat, al zou je voor de zekerheid op 6mm2 kunnen gaan zitten. Zekering zal wel 20A moeten zijn, die 10A die je nu getekend hebt kan wat krap zijn bij de startstroom (Ding trekt kortstondig meer)

Zekering van de acculader op 40 of 50A doen. 30A op een 30A lader is te krap.

12V stekker 20A? Een sigarettenplug kan maximaal 10A aan. Daar 20A doorheen jagen lijkt me niet verstandig. Ik zou m op 10A afzekeren. Kabeldiameter 2.5mm2 of 4mm2, ook hier lijkt 10m lengte me erg lang.

Wil je ook overal schakelaartjes tussen? Koelkast en sigarettenplug lijken me vrij nutteloos. Bedenk ook dat je schakelaars moet nemen die die 10-20A kunnen hebben (En niet volgens de chinese specificaties, maar ECHT 20A.)

Je BMV heeft ook een + draad nodig, zit er al bijgeleverd met een kleine zekering. Die moet op de huishoudaccu.

Aardlekautomaat: Zou ik persoonlijk niet bij de Wit kopen. Gacia (/Chint/Emat) is toch het goedkopere spul. Voor hetzelfde geld koop je ook merkspul: Bij sandervunderink.nl ofzo kun je dan ook de stopcontacten kopen.

Zo'n Crusader kastje met onbekende automaten kost net zoveel als een fatsoenlijke Eaton aardlekautomaat met een klein kastje. En dan kun je ook meteen fatsoenlijke stopcontacten kopen (Busch Jaeger, Gira oid) ipv dat merkloze spul.

Hoe kom je met gewicht uit? 250Ah loodaccu tikt aardig aan.
LeonardN
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:30

Re: elektriciteit schema camper

Bericht door LeonardN »

Wederom allen bedankt voor jullie reacties en het meedenken!

Ik heb toch maar besloten om de waterkoker te laten vallen, we zouden hem toch maar sporadisch gebruiken. Ook zag ik in mijn elektriciteitsberekening dat ik er nog een omvormer (voor de laptop) op had staan. Als ik deze 2 dingen er vanaf haalde, kwam ik nog maar op 66 ah (erg ruim bemeten). Dus met een accu van 180ah moet ik wel vooruit kunnen. Wij gebruiken geen zonnepaneel, dus moeten het hebben van het opladen tijdens het rijden of via laadpaalstroom.
En ik had begrepen dat je beter 1 accu van 180ah kon hebben dan 2 accu's in parallelschakeling van 90ah. Klopt dit? Vandaar dat ik niet bij die Optima's uitkom, want die hebben ze niet in 180Ah volgens mij.

- ivm de nieuwe accu heb ik de acculader aangepast naar eentje van 20A.
- Ik heb een Eaton installatiekast gevonden, voldoet deze? (Ik weet niet of ik mag linken, dus maar een beschrijving vd website: Deze EATON installatiekast/ groepenkast of walstroomkast bevat een aardlekautomaat van 10A en 30mA (10A 1P+N B 30mA A). Deze groepenkast is gemaakt voor een aansluitspanning van 230V.)
- ik heb verscheidene draaddiktes aangepast
- (n.a.v. de opmerking hierboven) ik laat de schakelaars nog even zitten, maar ik snap je reactie. dus misschien gaan die er wel tussenuit.
- mbt de kabellengte: Ik had voor mezelf de totale lengte erop gezet, zodat ik weet wat ik moet bestellen. Ik heb het nogmaals voor mezelf bemeten en het duidelijker neergezet

Hier weer het aangepast schema:
LeonardN
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:30

Re: elektriciteit schema camper

Bericht door LeonardN »

(ik kreeg het schema niet in het vorige bericht geplaatst, dus vandaar dit bericht)
Electra schema nieuw.PNG
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: elektriciteit schema camper

Bericht door Remco_T5 »

De bedrading naar je radio mag wel 2,5mm2. Trek echt niet veel.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Plaats reactie