Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

chassis auto onder stroom bij aansluiting op 230V

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
EvD
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 feb 2017, 21:20

chassis auto onder stroom bij aansluiting op 230V

Bericht door EvD »

Beste hobbyisten en techneuten,
Als ik mijn camper T5 aansluit op het net, 230V, voel ik een hele lichte spanning op het chassis. Ik voel het het beste op het kale aluminium van de fietsendrager. Het lijkt er dus op dat een eventuele lekstroom niet wordt afgevoerd naar het net. Waar en hoe zou ik het beste kunnen beginnen met het zoeken van de oorzaak van de lekstroom en hoe kan ik er voor zorgen dat deze lekstroom goed wordt afgevoerd naar het net (aarde).
Groetjes Erik
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: chassis auto onder stroom bij aansluiting op 230V

Bericht door peetjeadhdtje »

Is het niet zo dat jij/ je kleding geladen is en doordat je bus via de aansluitkabel aan aarde ligt je een ontladingvoelt/kriijgt. Indien je aardlekschakelaar 30MA werkt zou deze bij een spanningslek gelijk reageren.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: chassis auto onder stroom bij aansluiting op 230V

Bericht door krekwakwol »

Hallo, is het een zelfbouw camper of een originele camper.
Om het statische verhaal van peet uit te sluiten, zou je met een goede multimeter even tussen de aarde(grond) en het chassis even een meting kunnen doen.
En je zou na de eerste aanraking geen 2e keer een schokje moeten voelen, want dan is de statische electriciteit al weg.

En bij lekstroom zul je de 230V componenten moeten checken van de buitenaansluiting tot de gebruikers op 230V . Eerst de stekkers van de gebruikers er uit en zo verder.
Ook even de 230V automaat uitschalelen en dan checken, misschien zit er vocht in de buitenaansluiting. En zo stap voor stap verder naar de gebruiker.

Zo kun je zelf wat zaken uitsluiten en als je het zelf niet vertrouwd, dan iemand er naar laten kijken die verstand van zaken heeft, zoals een electricien of een camper inbouwer.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
EvD
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 feb 2017, 21:20

Re: chassis auto onder stroom bij aansluiting op 230V

Bericht door EvD »

Het is geen statische elektriciteit. Op bijvoorbeeld de rug van je hand voel je kleine tintelingen als je langs een metaaloppervlak van de camper gaat.
Het is een originele VW camper. Zelf heb ik een elektra achtergrond, maar er is veel ervaring op het forum. Ik ga even wat meten, zoals "Krekwakwol" al zei. Ik ben wel benieuwd hoe ik bij de achterkant van de elektraaansluiting op de auto kan komen? En hoe ik bij de aansluitingen van de automatische zekering kan komen, om de aansluitingen te controleren.
Kan het achterwandje van de kast er uit, om er bij te komen?
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 755
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: chassis auto onder stroom bij aansluiting op 230V

Bericht door limburger »

voordat je de hele auto gaat napluizen eerst nog een simpele vraag, gebeurt dit bij iedere 230v aansluiting waar je de bus in steekt of alleen thuis? afhankelijk van hoe de installatie in huis is beveiligd kun je een fout van binnenshuis mee naar buiten nemen en valt het daar pas op gezien alle metalen delen waar je aan kunt komen.

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Busfever
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 jun 2019, 19:47
Locatie: gem. Bunnik
Contacteer:

Re: chassis auto onder stroom bij aansluiting op 230V

Bericht door Busfever »

Ik heb het ooit ook eens gehad bij mijn vorige camper.
Bleek de buitenkabel te zijn
Mijn advies eerst deze doorpiepen
Thijs1976
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 aug 2021, 10:27

Re: chassis auto onder stroom bij aansluiting op 230V

Bericht door Thijs1976 »

EvD schreef: 02 apr 2022, 11:24 Beste hobbyisten en techneuten,
Als ik mijn camper T5 aansluit op het net, 230V, voel ik een hele lichte spanning op het chassis. Ik voel het het beste op het kale aluminium van de fietsendrager. Het lijkt er dus op dat een eventuele lekstroom niet wordt afgevoerd naar het net. Waar en hoe zou ik het beste kunnen beginnen met het zoeken van de oorzaak van de lekstroom en hoe kan ik er voor zorgen dat deze lekstroom goed wordt afgevoerd naar het net (aarde).
Groetjes Erik
Hey Erik, is dit al opgelost? Ik heb dezelfde klachten met m’n T4?
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: chassis auto onder stroom bij aansluiting op 230V

Bericht door Remco_T5 »

De eerste vraag is natuurlijk of de stekker binnen in een stopcontact met randwaarde zit. Mogelijk werkt de aardlek niet meer optimaal, deze zou je eigenlijk moeten laten controleren om de paar jaar.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Plaats reactie