Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 Carthago - Trilt + vastzittende rem RA

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Brian ST
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 mar 2019, 19:52

T4 Carthago - Trilt + vastzittende rem RA

Bericht door Brian ST »

Hallo weetjewellers :zwaai ,

We hebben net pech gereden op de snelweg en willen graag jullie advies over wat er gebeurd kan zijn. Het betreft een VW T4 Carthago Malibu '99 met een 2,5TDI motor die 290dkm gelopen heeft. De afgelopen weken is de bus gekeurd (campercheck) en heeft hij groot onderhoud gekregen van zowel de mechanische delen als het campergedeelte. Hierbij zijn o.a. zowel de remschijven als de remblokken achter aan beide kanten vervangen. Als kers op de taart hebben we hem volledig laten polijsten. De bus is al 4 jaar in ons bezit en we hebben er al een hoop mooie reizen mee gemaakt.

Vanmiddag reden we op de snelweg toen de bus enorm begon te schudden/trillen alsof we een lekke band hadden, het trillen werd steeds erger en we hebben de bus op de vluchtstrook geparkeerd. Bij een kleine inspectie waren de banden ok maar kwam er een enorme hitte van het rechterachterwiel (niet de band). We roken ook een brandlucht.

Na enige tijd gewacht te hebben zijn we met een slakkengang weggereden en was het schokken/trillen verdwenen. Na +/- 10km hebben we de bus geparkeerd bij een tankstation en is de wegenwacht gebeld. Het wiel was niet zo heet meer maar wel voelbaar warmer dan het wiel linksachter.

De wegenwacht heeft het wiel verwijderd en constateerde dat de rem aanliep en meende dat de remcilinder waarschijnlijk defect zou zijn. Een tik met de hamer deed de rem los maar wanneer er opnieuw werd geremd of de handrem kort werd aangetrokken (en weer losgelaten) dan liep de rem opnieuw aan. Op de remschijf (z.g.a.n.) waren ook lichte zwart/blauwe sporen zichtbaar.
De lichte verkleuring op de remschijf
De lichte verkleuring op de remschijf
Het advies was om niet meer door te rijden en onze mooie bus staat nu bij een depot om volgende week naar onze garage gebracht te worden waar ook het onderhoud heeft plaatsgevonden.
Bye bye bus
Bye bye bus
Nu gaan wij er vanuit dat een vastzittende rem (cilinder) de oorzaak is maar we kunnen moeilijk plaatsen waarom de bus zo intens aan het trillen/schudden was. Heeft iemand iets dergelijks meegemaakt? Tips/advies over waar onze garagehouder ook naar zou moeten kijken zijn heel welkom. We willen deze zomer heel graag weer veel op reis zonder problemen. Alvast hartelijk dank!
Laatst gewijzigd door Brian ST op 02 apr 2022, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Carthago Malibu T4 28.1 ‘99
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: T4 Carthago - Trillen bij vastzittende rem RA

Bericht door Erdem50 »

Toevallig heb ik een bus staat met dezelfde klachten, na een tijdje rijden begint de hele bus te trillen en schudden. Wielen voor warm, heb geconstateerd dat de remzuiger/cilinder rechtsvoor klemt. Dus dat trillen komt daar het aanlopen van de rem(men).
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Brian ST
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 mar 2019, 19:52

Re: T4 Carthago - Trillen bij vastzittende rem RA

Bericht door Brian ST »

Dank voor de snelle reactie! vervelend dat je er ook last van hebt maar ergens ook fijn om te horen dat we niet de enige zijn. Waarschijnlijk zullen we dan de cilinder/klauw gaan vervangen. Ik zal nog een berichtje plaatsen als het probleem is opgelost. Andere input is nog steeds erg welkom. Groet
Laatst gewijzigd door Brian ST op 02 apr 2022, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Carthago Malibu T4 28.1 ‘99
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 Carthago - Trillen bij vastzittende rem RA

Bericht door Pascal-141 »

Brian ST schreef: 02 apr 2022, 20:30 Dank boor de snelle reactie! vervelend dat je er ook last van hebt maar ergens ook fijn om te horen dat we niet de enige zijn. Waarschijnlijk zullen we dan de cilinder/klauw gaan vervangen. Ik zal nog een berichtje plaatsen als het probleem is opgelost. Andere input is nog steeds erg welkom. Groet
De remklauw vervangen is vaak niet nodig (soms wel uiteraard) , vaak komt de remklauw vast te zitten op de glijpennen . En dat gebeurd wel vaker na het vervangen van de remblokken omdat de remklauw / glijpennen dan in een andere positie moeten werken. Ik heb onlangs zelf ook nog zo' n geval gehad .
Revisiesetjes kosten weinig .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 Carthago - Trilt + vastzittende rem RA

Bericht door Multivan Generation »

Ik ga ook voor de glijpennen,
en revisie setjes daarvoor kun je van TRW vinden..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: T4 Carthago - Trilt + vastzittende rem RA

Bericht door pwhooftman »

Het is ook goed mogelijk dat de remzuiger is gaan klemmen door vuil en prut die zich in de loop van de jaren achter de zuiger heeft gevormd en klem gaat zitten omdat de zuiger naar binnen geduwd werd om de dikkere nieuwe remblokken ruimte te geven ( zelf meegemaakt). Je kunt de garage de remzuigers laten laten uitnemen en e.e.a. inspecteren, maar dat kost waarschijnlijk bijna net zoveel tijd als nieuwe remklauwen ( aftermarket exemplaren zijn niet duur).
Ik zou beide remklauwen laten vervangen, waarbij je m.i. ook wel een beetje coulance van de garage mag vragen.
Ilja1974
Berichten: 138
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: T4 Carthago - Trilt + vastzittende rem RA

Bericht door Ilja1974 »

Het toeval wil dat afgelopen donderdag bij mij de achterrem ook bleef hangen nadat ik de bus van de handrem haalde.
Bij mij waren de glijpennen de boosdoener..
Gebruikersavatar
Brian ST
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 mar 2019, 19:52

Re: T4 Carthago - Trilt + vastzittende rem RA

Bericht door Brian ST »

Dat is inderdaad toevallig! De bus staat nu bij de garage en we moeten nog terug horen. Wordt vervolgd.
Carthago Malibu T4 28.1 ‘99
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: T4 Carthago - Trilt + vastzittende rem RA

Bericht door Erdem50 »

Toeval bestaat niet, gisteren nog een T4 met piepende achterremmen. Glijpen staat vast en het hoesje is stuk van de remzuiger.
Bijlagen
8B4515D3-9B69-4C05-B0EB-AC7C8F1928B0.jpeg
996B0FAE-8885-4AE9-A7C6-37788601FA0E.jpeg
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Brian ST
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 mar 2019, 19:52

Re: T4 Carthago - Trilt + vastzittende rem RA

Bericht door Brian ST »

Verdorie, de garage geeft aan dat hij het probleem niet kan vinden. Hij heeft de remmen uit elkaar gehaald en er zelf nog mee gereden maar kan het probleem niet reproduceren. Specifiek de glijpennen zouden volgens hem ook goed zijn.
Carthago Malibu T4 28.1 ‘99
ladanivabelgium
Berichten: 117
Lid geworden op: 25 okt 2017, 12:30

Re: T4 Carthago - Trilt + vastzittende rem RA

Bericht door ladanivabelgium »

Lijkt me dat de garage de boel nu wèl goed schoon gemaakt heeft en niet als schuldige wil aangeduid worden.
'99 T4 2.5 TDI
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: T4 Carthago - Trilt + vastzittende rem RA

Bericht door Erdem50 »

ladanivabelgium schreef: 08 apr 2022, 08:21 Lijkt me dat de garage de boel nu wèl goed schoon gemaakt heeft en niet als schuldige wil aangeduid worden.
En waar baseer jij deze beschuldiging op? Ik vind het ronduit onbeschoft om zomaar te roepen dat de garage hier de boel loopt te naaien.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Brian ST
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 mar 2019, 19:52

Re: T4 Carthago - Trilt + vastzittende rem RA

Bericht door Brian ST »

In overleg met de garage besloten om de remklauwen te vervangen en de glijpennen na te lopen. Naar eigen zeggen had hij deze al schoongemaakt en opnieuw ingevet dus hij dacht niet dat deze vervangen zouden moesten worden. Ze worden wel nog een keer dubbel gecheckt.

Ik ga er vanuit dat hiermee het probleem opgelost is, zo niet dan zal ik in dit topic nog een update sturen. Dank allemaal voor het meedenken!

:proost
Carthago Malibu T4 28.1 ‘99
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 Carthago - Trilt + vastzittende rem RA

Bericht door Multivan Generation »

Glijpennen niet dubbelchecken maar gewoon vervangen.. dan heb je meteen ook nieuwe rubbertjes..
En meteen links en rechts..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Brian ST
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 mar 2019, 19:52

Re: T4 Carthago - Trilt + vastzittende rem RA

Bericht door Brian ST »

Yes ik ben het met je/jullie eens. De garage is gevraagd ook de glijpennen mee te nemen.
Carthago Malibu T4 28.1 ‘99
Plaats reactie