Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke overwegingen voor revisie injectoren

vragen over de T4
Plaats reactie
Ilja1974
Berichten: 138
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Welke overwegingen voor revisie injectoren

Bericht door Ilja1974 »

Hallo,

Ondertussen rijden wij alweer een aantal jaren naar alle tevredenheid in onze bus en loopt de km stand richting de 350k aan.
Volgens de info die ik hier kon vinden zouden de injectoren volgens VW om de 150k aan de beurt zijn maar rijd het gross eigenlijk probleemloos door.
Onze bus eigenlijk ook en het is een 102pk 2.5 TDI waarvan de software is aangepast, egr is afgedopt en het roetfilter er niet meer in zit.
Wij gebruiken de bus dagelijks en rijden er gemiddeld zo’n 450km per week mee en dan gaan we er ook mee op vakantie( wintersport en zomer vakantie ).
De bus ruik je wel wat als de motor koud is en doet het beter op merkdiesel tov de diesel van de goedkopere leveranciers.
Als dat er in zit nagelt de bus wat meer, verbruikt ie iets meer, ruik je hem meer en roet ie sneller als je de bus even op zijn staart trapt…
Nu zit ik er aan te denken om met de eerst volgende beurt de injectoren mee te laten nemen zodat die weer helemaal top zijn voor de volgende jaren.
Mijn vraag is , wat zijn jullie overwegingen om ze te laten reviseren?
En voor de gene die het al hebben gedaan, merkten jullie nog verschillen na de revisie?

Groet,
Ilja
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Welke overwegingen voor revisie injectoren

Bericht door Snautzer »

Heb je andere oorzaken uit gesloten?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Welke overwegingen voor revisie injectoren

Bericht door Pascal-141 »

ACV injectoren kunnen makkelijk veel meer kilometers aan voordat revisie echt nodig is .
Ik heb er al meerdere gehad met bijna 500.000km zonder dat de injectoren uit het blok geweest zijn , en het eigenlijk nog goed deden.
Uiteraard zal er na die km's wel slijtage opzitten , maar zolang ze goed werken ...
Zonder je roetfilter ga je hem toch altijd blijven ruiken , zelfs met nieuwe injectoren .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Welke overwegingen voor revisie injectoren

Bericht door Snautzer »

Idd Pascal. Denk eerder dat het roeten uit de tuning komt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke overwegingen voor revisie injectoren

Bericht door Multivan Generation »

Ilja1974 schreef: 06 apr 2022, 11:24 Hallo,

Ondertussen rijden wij alweer een aantal jaren naar alle tevredenheid in onze bus en loopt de km stand richting de 350k aan.
Volgens de info die ik hier kon vinden zouden de injectoren volgens VW om de 150k aan de beurt zijn maar rijd het gross eigenlijk probleemloos door.
Onze bus eigenlijk ook en het is een 102pk 2.5 TDI waarvan de software is aangepast, egr is afgedopt en het roetfilter er niet meer in zit.
Wij gebruiken de bus dagelijks en rijden er gemiddeld zo’n 450km per week mee en dan gaan we er ook mee op vakantie( wintersport en zomer vakantie ).
De bus ruik je wel wat als de motor koud is en doet het beter op merkdiesel tov de diesel van de goedkopere leveranciers.
Als dat er in zit nagelt de bus wat meer, verbruikt ie iets meer, ruik je hem meer en roet ie sneller als je de bus even op zijn staart trapt…
Nu zit ik er aan te denken om met de eerst volgende beurt de injectoren mee te laten nemen zodat die weer helemaal top zijn voor de volgende jaren.
Mijn vraag is , wat zijn jullie overwegingen om ze te laten reviseren?
En voor de gene die het al hebben gedaan, merkten jullie nog verschillen na de revisie?

Groet,
Ilja
88 pk verstuivers en dan met name de nozzles slijten sneller als 102 pk verstuivers.
De 102 pk verstuivers spuiten ook onder een hogere druk in.
Overwegingen om te reviseren is een te groot onderling verschil.
Dit kun je uitlezen via VCDS.
Is het verschil groter als 0.5 is revisie aan te raden, omdat het dan lastiger wordt om te compenseren.
Dit wordt gemeten ten opzichte van referentie verstuiver 4 die 0.000 aangeeft.
Verstuiver 5 staat in volgende meetwaardenblok ;-)
Dus onderling mogen ze in het ideale geval max 0.5 verschillen.
Voorbeeld: +0.360 - +0.230 - +0.180 - 0.000 - -0.280
Lijkt t.o.v. de referentie okee te zijn,
echter is het onderlinge verschil +0.360 - 0.280 is > 0.5 dus zou vervangen te overwegen zijn.

Na revisie en controle en balanceren is de motorloop rustiger.

Met vriendelijke groeten

Peter
PS denk ook eens aan brandstofpomp revisie, daarin zitten ook zaken die aan slijtage onderhevig zijn.. :zwaai


Als de roetkat leeg is gemaakt, dan kun je als de wind van achterzijde komt, de uitlaatgassen meer ruiken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Welke overwegingen voor revisie injectoren

Bericht door freek »

Onze tdi 102pk heeft nu 630.000 km gereden en rijdt nog steeds met de originele verstuivers. Maar hij roet dan ook niet tijdens rijden en accelereren. Wel is bij plm. 350000km de pomp gereviseerd omdat de poelie eraf was gelopen en de as had beschadigd. Geen idee dus of de originele pomp ook nog steeds goed zou functioneren bij deze km stand. Ps. we tanken altijd tango, tinq etc
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Ilja1974
Berichten: 138
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Welke overwegingen voor revisie injectoren

Bericht door Ilja1974 »

Kijk hier kan ik wat mee!
Ik zal de boel eens uit laten lezen als de bus voor zijn beurtje gaat en dan kijken of er echt wat nodig is.
Wat de tuning betreft heb ik toentertijd bij een andere garage vernomen dat de betreffende tuner wat royaal kon zijn met de brandstof..
Hier heb ik al vaker goede dingen gelezen over B&B in Venhuizen en misschien is het wel een idee om daar eens langs te gaan om te horen wat zij kunnen betekenen.
Wat het roeten bij onze bus, komt het echt pas voor als ik de bus flink doortrek met optrekken maar bij normaal gebruik niet.
Ook zie je de bus even wat roet uitgooien als je de snelweg op gaat nadat je een stuk rustig hebt gereden(motor koud naar warm).
Naar mijn idee is dat meer wat roetopbouw die je er dan uitblaast omdat je de motor dan voor het eerst even doortrekt..
Over het algemeen rij ik rustig en trek niet heel ver door in de versnellingen..
Doe ik het zelfde na een stuk snelweg dan doet het zich niet voor.
Het ruiken van de bus is dan maar even wat het is..
MLLL
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2021, 12:02

Re: Welke overwegingen voor revisie injectoren

Bericht door MLLL »

Misschien een idee om gewoon weer een roetfilter terug te monteren, of zeg ik nu iets heel geks?!
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Welke overwegingen voor revisie injectoren

Bericht door sgsdebruijn »

MLLL schreef: 11 apr 2022, 17:02 Misschien een idee om gewoon weer een roetfilter terug te monteren, of zeg ik nu iets heel geks?!
Ja :lach De bussen hebben altijd wel een pluimpje, zeker bij een flinke gaspedaalstand

EGR afdoppen of vervangende pijp met flens kopen, brandstof- en luchtfilter periodiek vervangen, inlaatspruitstuk schoonmaken, brandstofpomp op tijd. en LMM ff uitlezen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke overwegingen voor revisie injectoren

Bericht door Multivan Generation »

MLLL schreef: 11 apr 2022, 17:02 Misschien een idee om gewoon weer een roetfilter terug te monteren, of zeg ik nu iets heel geks?!
Een T4 is niet geleverd geweest (af-fabriek) met een roetfilter.
Wel met een oxidatiekatalysator, die in de volksmond roetkat genoemd wordt.
Dus wellicht haal je wat dingen door elkaar.. :gekte

Als je ineens vol het gaspedaal intrapt, dan komt er ineens veel brandstof naar binnen,
waardoor de turbodruk indirect stijgt en eventueel terug geregeld wordt (bij overshoot)
En precies in die fase kan het voorkomen dat de verhouding diesel: lucht net niet optimaal is, met een beetje roet tot gevolg.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie