Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Voorstelronde zelfbouw camper (en bedankje)

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
klaasviss
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 apr 2020, 16:59

Voorstelronde zelfbouw camper (en bedankje)

Bericht door klaasviss »

Hallo Iedereen,

Omdat ik al zo vaak gebruik heb gemaakt van jullie kennis, vind ik het hoog tijd om zelf eens een bijdrage te gaan leveren aan dit forum.

Sind 2019 ben ik eigenaar van een 2,4 L diesel T4 uit 1994 moter blok AAB. In het begin van de corona crisis heb ik deze van binnen helemaal gestript en verbouwd.
Aan de achterzijde 3 grote lades gemaakt waarvan 1 het keukentje is geworden. Zo sta je altijd mooi onder de klep te koken.
Zelf vond ik het niet z'n fijn idee dat je in de camper zelf staat te koken met vuur.
Aan de binnen zijde zit nog een groot opberg la onder het bed voor kleding en spul waar je snel bij moet. Daarnaast heb ik dan de accu ruimte gemaakt. Klein keuken blokje gemaakt met 2 kleine jerrycans zodat de kraan evt. bruikbaar is. In het la zit een elktrische koelbox en het andere kastje in gewoon opslag. het bed bestaat uit 4 delen waarvan 2 omhoog geklapt kunnen worden tot bank. Je kunt dus binnen zitten maar zou ook aan de achterzijde kunnen zitten mocht je daar goed uitzicht hebben.

Afgelopen jaren al meerdere dingen moeten vervangen (niet allemaal door mijzelf)
nieuwe radiator
Nieuw instumenten paneel
nieuwe (2de hands) wiel kasten voor (had vorige eigenaar goed weg gesmeerd)

voor de APK dit jaar was de verlicht stuk. dimlicht deed niks meer en groot licht bleef niet aan.
bleek de schakelaar stuk te zijn. (opgelost dankzij jullie)
Ook de diesel injectie pomp lekte. op de O-ring tussen het verstuiferleiding blok en de pomp zelf zeg maar.
Hier zelf een nieuwe O-ring ingeplaatst en is daar weer helemaal droog. (opgelost dankzij jullie)
Nu drupt ie alleen ook op de gashendel dus hier ook onderdelen voor besteld, hier begin ik komende week aan.

Verder wil ik de komende tijd nog:
De versnellings bak olie verversen (geen flauw idee hoe lang die er al in zit)
Vsnaar dynamo vervangen.
Stuurkogel links vervangen (APK puntje)
Koelkast plaatsen ipv koelbox (koelbox houd bier wel koel maar maakt lauw bier niet koud :proost )


Maar hoofdzakelijk wil ik iedereen bedanken die zijn kennis hier deelt. Ik heb hier al vele malen gebruik van kunnen maken en zal dat waarschijnlijk in de toekomst ook nog vaak doen

Bedankt!

Groet,
Klaas

(Zal meer foto proberen te plaatsen, max 3 blijkbaar)
20210709_220040-min.jpg
20210804_090436-min.jpg
20200708_162331-min.jpg
klaasviss
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 apr 2020, 16:59

Re: Voorstelronde zelfbouw camper (en bedankje)

Bericht door klaasviss »

20200708_142356-min.jpg
20200708_142410-min.jpg
20200708_191858-min.jpg
klaasviss
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 apr 2020, 16:59

Re: Voorstelronde zelfbouw camper (en bedankje)

Bericht door klaasviss »

20200507_175754-min.jpg
20200516_094925-min.jpg
20200516_120949-min.jpg
klaasviss
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 apr 2020, 16:59

Re: Voorstelronde zelfbouw camper (en bedankje)

Bericht door klaasviss »

20200518_120031-min.jpg
20200623_111858-min.jpg
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Voorstelronde zelfbouw camper (en bedankje)

Bericht door Remco_T5 »

Ziet er goed uit :yes
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Voorstelronde zelfbouw camper (en bedankje)

Bericht door Mickel Moen »

Heel netjes gedaan. :toppie

Veel plezier met de bus.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Voorstelronde zelfbouw camper (en bedankje)

Bericht door Mickel Moen »

Wat de koelkast betreft. In principe is er geen verschil tussen een koelkast of een koelbox. Behalve, dat je in de praktijk meer in een koelbox kwijt kunt bij gelijk aantal liters.

Wat wel verschil maakt is het systeem. Absorptie koelkasten/boxen koelen een x aantal graden onder de omgevingstemperatuur. Is het dus warm, koelen ze voor je gevoel dus minder goed.

Een compressorkoelbox stel je in op de gewenste temperatuur en kun je zelfs laten vriezen. Die van mij tot -18 C.
Aborptiekoelboxen kun je eigenlijk niet op de service accu aansluiten. Die dingen vreten stroom. Daarom draaien die meestal op gas of 230V. Een compressor kan niet op gas. Onder voorwaarden kan die wel op de service accu.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 14 apr 2022, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Voorstelronde zelfbouw camper (en bedankje)

Bericht door krekwakwol »

Leuk project heb je er van gemaakt en ook slim dat je een minimaal keukentje binnen hebt gehouden i.v.m. de eisen van onze overheid.

Veel plezier met het camperen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
klaasviss
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 apr 2020, 16:59

Re: Voorstelronde zelfbouw camper (en bedankje)

Bericht door klaasviss »

Mickel Moen schreef: 14 apr 2022, 21:48 Wat de koelkast betreft. In principe is er geen verschil tussen een koelkast of een koelbox. Behalve, dat je in de praktijk meer in een koelbox kwijt kunt bij gelijk aantal liters.

Wat wel verschil maakt is het systeem. Absorptie koelkasten/boxen koelen een x aantal graden onder de omgevingstemperatuur. Is het dus warm, koelen ze voor je gevoel dus minder goed.

Een compressorkoelbox stel je in op de gewenste temperatuur en kun je zelfs laten vriezen. Die van mij tot -18 C.
Aborptiekoelboxen kun je eigenlijk niet op de service accu aansluiten. Die dingen vreten stroom. Daarom draaien die meestal op gas of 230V. Een compressor kan niet op gas. Onder voorwaarden kan die wel op de service accu.
De koelbox die er nu in zit is geen absorpsie koelbox maar gewoon zn goedkoop ding met een koel elementje.
voor weekendjes weg is het prima maar als je wat langer weg niet echt handig.

Dus nu aan het kijken voor een absorpsie koelkast die in de bestaande keukenkast past.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Voorstelronde zelfbouw camper (en bedankje)

Bericht door Mickel Moen »

Dat is dan waarschijnlijk een met een peltier element. Hoewel absorptie ook binnenin met een koelelementje is.

Om te herkennen wat het is, is vrij simpel.

Peltier: alleen op stroom. In het deksel zit een ventilatortje.

Absorptie. Heeft naast 12V en 230V ook een gasaansluiting. (Er zijn ook absorptie koelkastjes zonder gasaansluiting, maar die zijn niet voor recreatief gebruik. Meer voor studentenkamers. In koelbox uitvoering heb ik die nog nooit gezien.)

Compressor. Alleen op stroom 12/24V en 230V
Temperatuur is instelbaar.



Als je voor absorptie gaat bedenk dan wel, dat je voor werken op gas roosters in jouw mooie bus moet maken. Of je zorgt er voor, dat je altijd aan de paal gaat. Op 12V kan eigenlijk alleen onder het rijden. Ook dan moet er goede ventilatie achter de koelkast. Absorptie werkt met een verwarmingselement en moet z'n warmte dus goed kwijt kunnen. Vandaar dus bijna altijd roosters in de buitenwand bij absorptie koelkasten.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Voorstelronde zelfbouw camper (en bedankje)

Bericht door Jan anno NU »

Je zou het bijna vergeten Geert
Maar de volgende kan ook nog als koelelement .
Hele volksstammen gebruiken dat in een koelbox naar het strand .
excellent-houseware-excellent-houseware-koelelemen.jpg
Zou best kunnen dat TS het hier over heeft.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Voorstelronde zelfbouw camper (en bedankje)

Bericht door Mickel Moen »

:toppie :gekte

Maar ik lees in het openingsbericht iets over een elektrische koelbox.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
klaasviss
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 apr 2020, 16:59

Re: Voorstelronde zelfbouw camper (en bedankje)

Bericht door klaasviss »

Dit is de huidige situatie.

Koel vermogen van een absorptie koelkast zal iets minder zijn dan een compresor maar krijgt het drinken ook wel koud toch?
Een compressor koelkast zal net zo goed koeling nodig hebben neem ik aan?

20220416_123456-min.jpg
20220416_123505-min.jpg
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Voorstelronde zelfbouw camper (en bedankje)

Bericht door Mickel Moen »

Wat je nu hebt is dus peltier.

Er is een groot verschil tussen absorptie en compressor. Zeker ook een compressor geeft warmte af, wat deze kwijt moet, maar dat hindert de werking niet, zolang je de ventilatie sleuven van het apparaat zelf niet afdekt en de warmte naar de ruimte kan. Bij hoge omgevingstemperaturen slaat deze vaker aan. Bij gemiddelde temperaturen is de omlooptijd van een compressor ongeveer 20%. In een uur werkt de compressor gemiddeld dus dan zo’n 12 minuten. Stel je hebt de koelbox ingesteld op 3 C. Dan slaat hij aan op ongeveer 4 C, koelt tot 2 C en slaat dan weer uit. Hoe warmer het buiten de koeler is, hoe eerder het weer 4 C en hij dus weer aanslaat.

Een absorptiekoeler staat continu aan. Bij werken op gas brandt er een vlammetje. Op stroom is dit een verwarmings elementje. Die moeten continu aanstaan om het koelproces op gang te houden. Op o.a. Wikipedia kun je vinden hoe dit precies werkt.
Er wordt dus ook continu warmte geproduceerd. Als deze warmte niet weg kan, gaat de koeler minder goed werken. Ook al heeft de koeler standen, het maximum is niet aan graden gebonden, maar aan hoeveel het apparaat kan koelen onder de omgevingstemperatuur. Hoe hoger de omgevingstemperatuur hoe hoger de temperatuur in de koeler.

De ervaring is, dat de meeste aborptiekoelers het beste werken op gas.

Laat je een absorptiekoeler op 12V werken, dan moet deze ook z’n warmte kwijt kunnen. In een hete bus werkt het niet meer. Bovendien staat hij dus continu aan. Dat vreet stroom. Je moet een heel groot accupakket hebben om met een absorptiekoeler net zolang vrij te kunnen staan als met een compressor koeler op 12V. Het goedkope van de absorptiekoeler wordt dan teniet gedaan door de duurte van het accupakket en meer dan dat. Op 12 V gebruik je een absorptie daarom alleen onder het rijden en bij een korte stop, bijvoorbeeld voor een boodschapje.

Wil je een vaste absorptiekoeler, dan is het plaatsen van roosters dus aangeraden. Laat je deze ook nog werken op gas kun je er lang mee vrij staan. Op 230V aan de paal kan dus ook. De meeste fabriekscampers zijn daarom uitgerust met een absorptiekoeler, omdat de koelers zelf relatief goedkoop zijn en omdat ze werken op gas, je dan met een lichte service accu kunt volstaan. In technische voorzieningen dus relatief goedkoop.

Wil je geen roosters en toch een absorptiekoeler, dan kun je ook voor de volgende oplossing kiezen, welke ik verschillende keren gezien heb en zoal wij het met de tent ook deden. Je neemt een absorptiekoelbox. Die zet je los in de bus. Onder het rijden op 12V en op de plaats van bestemming zet je deze buiten de bus, bijvoorbeeld onder de luifel. Aangesloten op gas of 230V.

Wil je geen roosters maar wel de beste koeling ben je aangewezen op compressorkoeling. De meest voorkomende oplossing bij ons formaat busjes.

Voor meer zie mijn blog: https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... waeco.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
klaasviss
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 apr 2020, 16:59

Re: Voorstelronde zelfbouw camper (en bedankje)

Bericht door klaasviss »

Bedankt voor alle info! Ik zal me er even in verdiepen.

Ik hou jullie op de hoogte
Plaats reactie