Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gasveer hefdak los

vragen over de T4
Plaats reactie
jakko
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 apr 2022, 13:35

Gasveer hefdak los

Bericht door jakko »

Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje: de gasveer van mijn hefdak is los gekomen. Aan de andere kant zit deze nog wel vast, dus als ik mijn hefdak lift, dan blijft ie scheef hangen :(

Op zich lijkt de ‘losse’ gasveer nog heel, maar ik krijg hem zelf niet meer op zijn plek. Heeft iemand tips hoe ik de gasveer weer vast zou kunnen krijgen?

Groet,
Jakko
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Gasveer hefdak los

Bericht door pwhooftman »

Hoe ik het altijd doe: ik maak een lus van bijvoorbeeld een spanband, iets kleiner dan de lengte die de gasveer moet hebben.

Dan haal ik de gasveer er helemaal af, en zet die verticaal op de grond en druk hem in, terwijl ik de lus er om doe. Dan heb je dus een deels ingeschoven gasveer op spanning in de lus, die je op je gemak vast kan maken, en als die eenmaal zit trek je het dak wat dicht en haal je zo de lus er af.
jakko
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 apr 2022, 13:35

Re: Gasveer hefdak los

Bericht door jakko »

pwhooftman schreef: 06 mei 2022, 21:48 Hoe ik het altijd doe: ik maak een lus van bijvoorbeeld een spanband, iets kleiner dan de lengte die de gasveer moet hebben.

Dan haal ik de gasveer er helemaal af, en zet die verticaal op de grond en druk hem in, terwijl ik de lus er om doe. Dan heb je dus een deels ingeschoven gasveer op spanning in de lus, die je op je gemak vast kan maken, en als die eenmaal zit trek je het dak wat dicht en haal je zo de lus er af.
Ok, dank! Ik ga het proberen!
jakko
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 apr 2022, 13:35

Re: Gasveer hefdak los

Bericht door jakko »

jakko schreef: 07 mei 2022, 13:16
pwhooftman schreef: 06 mei 2022, 21:48 Hoe ik het altijd doe: ik maak een lus van bijvoorbeeld een spanband, iets kleiner dan de lengte die de gasveer moet hebben.

Dan haal ik de gasveer er helemaal af, en zet die verticaal op de grond en druk hem in, terwijl ik de lus er om doe. Dan heb je dus een deels ingeschoven gasveer op spanning in de lus, die je op je gemak vast kan maken, en als die eenmaal zit trek je het dak wat dicht en haal je zo de lus er af.
Ok, dank! Ik ga het proberen!
Gelukt!!!
jakko
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 apr 2022, 13:35

Re: Gasveer hefdak los

Bericht door jakko »

pwhooftman schreef: 06 mei 2022, 21:48 Hoe ik het altijd doe: ik maak een lus van bijvoorbeeld een spanband, iets kleiner dan de lengte die de gasveer moet hebben.

Dan haal ik de gasveer er helemaal af, en zet die verticaal op de grond en druk hem in, terwijl ik de lus er om doe. Dan heb je dus een deels ingeschoven gasveer op spanning in de lus, die je op je gemak vast kan maken, en als die eenmaal zit trek je het dak wat dicht en haal je zo de lus er af.
En helaas, de gasveer is weer losgeschoten… ik kan me voorstellen dat het borgringetje het gewoon niet goed meer doet. Heb je hier misschien ook een goeie tip voor?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Gasveer hefdak los

Bericht door krekwakwol »

Is de kogelkop niet versleten, dat hij er daarom uitschiet?
Het borgveertje is misschien wel los te koop bij een ijzerwarenshop die ook gasveren verkoopt.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Gasveer hefdak los

Bericht door krekwakwol »

Kun je een foto plaatsen van het borgveertje even op een rolmaat, zodst we de diameter kunnen zien, misschien heb ik nog wel wat liggen, maar dan moet ik even de maat hebben.
Pennetje en ronding die om de kop klemt.

Of je kijkt even bij een camperbouwer bij je in de buurt of die wat heeft liggen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gasveer hefdak los

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt vaak ook losse kopjes met borgingsveren kopen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jakko
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 apr 2022, 13:35

Re: Gasveer hefdak los

Bericht door jakko »

Bijlagen
IMG_0980.jpg
IMG_0976.jpg
IMG_0979.jpg
jakko
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 apr 2022, 13:35

Re: Gasveer hefdak los

Bericht door jakko »

Nu ik dat kogelgewricht eraf heb zie ik dat ik dit gewoon online kan bestellen, of denk ik dan te simpel?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gasveer hefdak los

Bericht door Multivan Generation »

Dat kan ja
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Gasveer hefdak los

Bericht door krekwakwol »

Die kop lijkt mij te ver uitgesleten, dus even een nw. er op., anders blijft hij los gaan.
Is de kogel nog wel mooi rond, of is die ook versleten?

Dan zou ik de rest ook even controleren, als je toch nieuwe gaat halen.

Ik had trouwens een andere kogelkop in gedachten, deze kun je loshalen door met een schroevendraaiertje het klemmetje naar buiten te drukken bij de inkeping die je op de eerste foto ziet.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
jakko
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 apr 2022, 13:35

Re: Gasveer hefdak los

Bericht door jakko »

krekwakwol schreef: 18 mei 2022, 00:41 Die kop lijkt mij te ver uitgesleten, dus even een nw. er op., anders blijft hij los gaan.
Is de kogel nog wel mooi rond, of is die ook versleten?

Dan zou ik de rest ook even controleren, als je toch nieuwe gaat halen.

Ik had trouwens een andere kogelkop in gedachten, deze kun je loshalen door met een schroevendraaiertje het klemmetje naar buiten te drukken bij de inkeping die je op de eerste foto ziet.
Die kogel ziet er nog redelijk goed uit. Ik heb maar een setje nieuwe besteld, hopelijk gaat dat werken.
Plaats reactie