Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

PDC storing / is het voltage juist? T5 2010

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bram 696
Berichten: 117
Lid geworden op: 23 mei 2008, 11:08
Locatie: zuid holland

PDC storing / is het voltage juist? T5 2010

Bericht door Bram 696 »

Goedendag,

Ik heb al meerdere fora topics en andere fora gehad en kom heel wat parkeersensor ellende tegen, ook wat deels lijkt op het probleem van mijn bus, maar geen die het antwoord geeft op mijn vraag.

Het gaat om een VW T5GP 2010 met af fabriek parkeersensoren en camera geïnstalleerd.
Een paar geleden is een trekhaak gemonteerd met een Bosal kabelboom.

Het heeft een tijd goed gewerkt, alleen nu heb ik al een aantal keer storingen gehad.

De huidige storing is dat het gehele systeem niet werkt, als je hem uitleest wordt er verwezen naar de achtersensoren (specifiek de twee rechter). De PDC knop op het dashboard knippert geel en je hoort een lange pieptoon bij inschakelen van de achteruit.
Soms komt de melding op de RNS510 dat het optische systeem niet functioneert.


Dit is eerder al gebeurd, toen zijn twee sensoren vervangen (ook achter).
Daarna wat het weer een aantal maanden opgelost, alles werkte weer als vanouds.

Na een bepaalde periode ging het systeem weer in storing.
Toen is de PDC computer vervangen en heeft het weer een jaartje gewerkt, alleen nu zijn we weer aan de beurt…

Nu heb ik ze allemaal (achter) eruit gehaald, er zitten twee orginele en twee van Veleo in. Het wisselen heeft geen effect op de storing (ook niet na het wissen van de storing).

Ik heb de stekkers allemaal gemeten (met een circuit tester) terwijl hij in zijn achteruit stond.

Alle stekkers geven het zelfde voltage (ter referentie heb ik ook een voor sensor gemeten) van 13,3v.
Dit is een stuk van de vraag, weet iemand of dit voltage wel klopt en niet te hoog is?

En of heeft iemand iets gelijks mee gemaakt en kent de oplossing?

Ik heb vooralsnog geen nieuwe sensoren besteld, gezien de output overal het zelfde is.
T5 Multivan .. heerlijk rijden.
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: PDC storing / is het voltage juist? T5 2010

Bericht door marrcel »

Ga eerst eens alle connectoren langs. Loshalen en btje vaseline.
Vlak bij het linker achterlicht de parkeer unit en onder de bestuurdersstoel zit de canbus vd trekhaak.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Bram 696
Berichten: 117
Lid geworden op: 23 mei 2008, 11:08
Locatie: zuid holland

Re: PDC storing / is het voltage juist? T5 2010

Bericht door Bram 696 »

Hee Marrcel, bedankt voor je reactie.
Ga eerst eens alle connectoren langs. Loshalen en btje vaseline.
Ik ben ze allemaal langs gegaan en zie op geen enkel corrosie of iets wat duid op een slechte verbinding.
Wat bedoel jij met een beetje vaseline, waar smeer je dat op?
Vlak bij het linker achterlicht de parkeer unit en onder de bestuurdersstoel zit de canbus vd trekhaak.
Die stekkers heb ik gevonden, ik kan de draden nog eens meten vanaf die punten.
Ik ben vooral nieuwsgierig of iemand weet welk voltage er op de sensoren hoort te staan als ze in werking zijn, straks is dit al veel te hoog en moet ik het elders zoeken?
T5 Multivan .. heerlijk rijden.
Gebruikersavatar
Bram 696
Berichten: 117
Lid geworden op: 23 mei 2008, 11:08
Locatie: zuid holland

Re: PDC storing / is het voltage juist? T5 2010

Bericht door Bram 696 »

Na van alles geprobeerd te hebben zoals onderling wisselen, een/twee nieuwe plaatsen, vaseline, schoonmaken, etc, niks loste het op .... :nuts

Uiteindelijk vier nieuwe geplaatst en wonderwel werkt het weer als een zonnetje, schiet mij maar lek, maar goed het systeem werkt weer :jump
T5 Multivan .. heerlijk rijden.
Plaats reactie