Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

waterkraantje doet het niet meer

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

waterkraantje doet het niet meer

Bericht door fvzwieten »

Hallo, ik heb een T5 cali uit juli 2007. De waterkraan doet het niet meer. Vorig jaar haperde hij ook al, maar na een paar keer met de kraan open en dicht doen begon hij weer te werken. Nu blijft alles stil. Ik hoor ook de pomp niet lopen. Zoekend op dit forum kom ik een aantal mogelijke oorzaken tegen:
1. De zekering. Maar waar zit die? welke kleur heeft ie? Ik heb een foto gemaakt van de zekeringkast onder de bestuurdersstoel
2. De schakelaar in de kraan. Ik lees over oxidatie problemen e.d. Hoe haal ik die kraan er het gemakkelijkst uit?
3. De pomp zelf. Waar zit deze pomp?

Alvast bedankt voor enige hulp!
IMG_3509.jpeg
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: waterkraantje doet het niet meer

Bericht door moosev »

Geen antwoord op je vragen maar hier wat leesvoer ter informatie en wat meer inzicht:
https://www.poptop.nl/wp-content/upload ... nglish.pdf

gr
René
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: waterkraantje doet het niet meer

Bericht door Angelo-anneveld »

Zet je kraan is aan. En klop is flink op de deksel waar je pomp zit. Heb ik ook wel eens gehad met mij bus.
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: waterkraantje doet het niet meer

Bericht door Lutra »

Pompje is een dompelpompje en zit in de watertank.
Het kraantje zit aangesloten met een stekkerverbinding. Kun je volgens mij bijkomen via het keukenkastje. Stekker losnemen en even doorverbinden. Als het pompje dan gaat lopen weet je dat het de microswitch van kraantje is die weigert. Daar kun je bijkomen door de draaiknop er af te halen. Ik heb de contactjes dan wel eens lichtjes opgeschuurd maar dat is vaak maar een tijdelijke oplossing. Kraan vervangen is dan de enige remedie.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: waterkraantje doet het niet meer

Bericht door bvddobb »

Lutra schreef: 18 mei 2022, 22:05Ik heb de contactjes dan wel eens lichtjes opgeschuurd maar dat is vaak maar een tijdelijke oplossing. Kraan vervangen is dan de enige remedie.
Speelde bij ons ook, maar al weer jaren geleden. Na één keertje lichtjes schuren houdt het nu al weer ruim 5 jaar…
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: waterkraantje doet het niet meer

Bericht door Deskman »

Contactspray helpt. En je zou er eigenlijk bij een oude bus zo ongeveer alle stekkerverbindingen mee moeten behandelen. Wel echte contactspray en niet de standaard WD40.

Schuren helpt ook maar is bij microswitches eigenlijk een nogal brute methode en je schuurt de contactlaag van het metaal af (vaak koper op een stukje veer-staal).

Het kan ook heel goed de pomp zijn. Die hebben ook niet het eeuwige leven en gaan nogal eens vastzitten. Je kunt hem uit je tank vissen en aan de onderkant de rotor een beetje ronddraaien - kijken of dat helpt. Maar meestal is een nieuw pompje de meest zekere optie.

Ik gebruik mijn cali ook voor dagelijks gebruik. Er zit alleen water in de tank als we op reis zijn - anders is de tank gewoon leeg. Dat schijnt voor de pomp ook niet slecht te zijn :D
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: waterkraantje doet het niet meer

Bericht door fvzwieten »

Uit je tank vissen? Hoe doe ik dat??
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: waterkraantje doet het niet meer

Bericht door Hanz »

'Opening to reach the sender and the pump' via de kast:
Watertank T5.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: waterkraantje doet het niet meer

Bericht door fvzwieten »

Ja, inmiddels gevonden. Maar die draaideksel zit muuuuurvast!

Ben er overigens vrij zeker van dat het de pomp is, want de ik heb de microschakelaar doorgemeten en die doet het. En vanaf de andere zijde heb ik 12v gemeten.

Is er een truc om die dekselse deksel los te krijgen? Zelf zit ik te denken aan een houtje tegen een rib en met een hamertje er op slaan, maar het is plastic…
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: waterkraantje doet het niet meer

Bericht door fvzwieten »

Om mijn eigen vraag te beantwoorden (voor andere zoekers):

https://vwcampershop.nl/top-volgens-rob/waterdophevel/
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: waterkraantje doet het niet meer

Bericht door eurocook »

Maak een beukenhouten lat met hierin 2 deuvels van 8 mm op de juiste afstand.
Groet Eurocook
:T54LIFE
Laatst gewijzigd door eurocook op 19 mei 2022, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: waterkraantje doet het niet meer

Bericht door Hanz »

En bij het weer dichtdraaien misschien een klein beetje vaseline op de schroefdraad (niet te veel zodat het niet in het water komt) en niet te strak dichtdraaien.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: waterkraantje doet het niet meer

Bericht door fvzwieten »

Gelukt!! Met “onderdelen” uit de oude ijzerdoos :-) :sjaal

Morgen verder want het wordt te donker nu.

Iedereen bedankt voor de hulp tot hier! :toppie
Bijlagen
5A6444A7-FB51-44A8-9FF7-9B76B67A4D10.jpeg
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: waterkraantje doet het niet meer

Bericht door Deskman »

Als je dan toch tot hier bent gekomen, kijk dan ook even naar de level-sensor. Dat is de plastic pijp die in de dop steekt met een vlotter. Die dingen gaan na verloop van tijd scheuren en lekken en dan houden ze er mee op.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: waterkraantje doet het niet meer

Bericht door fvzwieten »

Nou, hij doet het weer hoor!

Pompje uit de bak gevist. Bij testen hoorde ik een kleine tik uit de motor komen. Vastgelopen dus, maar niet stuk. Een paar flinke tikken met de achterkant van de schroevendraaier er tegen en ja hoor! Vroem!

Even een tijdje in natuurlijke antikalk vloeistof gelegd en alles weer ingebouwd.

Vlotter zag er nog prima uit overigens.

Bedankt iedereen!!

- Fred
Plaats reactie