Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

waterkraantje doet het niet meer

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: waterkraantje doet het niet meer

Bericht door Jan anno NU »

In feite is het een motortje , bij lange tijd niet in gebruik wil zo,n ding wel eens vast gaan zitten , net als een CV pomp.
Ze kosten slechts een paar tientjes , ik zou hem vervangen .
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Panadero
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:37

Re: waterkraantje doet het niet meer

Bericht door Panadero »

De originele pomp “doet” volgens de opgezochte specificaties 16 liter bij 0,65 bar. Ik heb zojuist een alternatief (Comet Elegant) van 11 euro ingebouwd (10 liter bij 0,55 bar). Dit voldoet ook prima. Direct twee pompjes gekocht, die ene gaat als reserve mee!
Cali-T5.2-CFCA-DSG-4M-2010
Leon de Winter
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 okt 2020, 21:19

Re: waterkraantje doet het niet meer

Bericht door Leon de Winter »

Panadero schreef: 30 mei 2022, 18:49 De originele pomp “doet” volgens de opgezochte specificaties 16 liter bij 0,65 bar. Ik heb zojuist een alternatief (Comet Elegant) van 11 euro ingebouwd (10 liter bij 0,55 bar). Dit voldoet ook prima. Direct twee pompjes gekocht, die ene gaat als reserve mee!
Die heb ik ook erin gezet en bevalt uitstekend, voordeel is dat de kraan minder verbruikt, dan gaat het water een stuk langer mee als er ook veel handen gewassen worden etc. Bij onze cali uit 2007 zowel de kraan als het pompje vervangen, beide bleken niet het eeuwige leven te hebben. Zelfs de gehele waterslang vervangen omdat de schimmel / aanslag er niet meer uit wilde.
Gebruikersavatar
Panadero
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:37

Re: waterkraantje doet het niet meer

Bericht door Panadero »

[/quote]
Die heb ik ook erin gezet en bevalt uitstekend, voordeel is dat de kraan minder verbruikt, dan gaat het water een stuk langer mee als er ook veel handen gewassen worden etc. Bij onze cali uit 2007 zowel de kraan als het pompje vervangen, beide bleken niet het eeuwige leven te hebben. Zelfs de gehele waterslang vervangen omdat de schimmel / aanslag er niet meer uit wilde.
[/quote]

Ja, snap ook niet dat VW origineel een pompje monteert met zoveel druk/opbrengst. Die aanslag met nieuwe levensvormen had ik ik ook, maar dan alleen op het stukje slang in de tank. Deze ook maar vervangen. Mag ik nog vragen wat het merk/type van de kraan is? Dan ga ik die ook vast bestellen. Bedankt!
Cali-T5.2-CFCA-DSG-4M-2010
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: waterkraantje doet het niet meer

Bericht door Multivan Generation »

Reden is wellicht omdat dit pompje ook druk kan leveren voor een buitendouche?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Langbeest
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2018, 16:15

Re: waterkraantje doet het niet meer

Bericht door Langbeest »

Multivan Generation schreef: 09 jun 2022, 23:10 Reden is wellicht omdat dit pompje ook druk kan leveren voor een buitendouche?
idd dat is de rede.
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: waterkraantje doet het niet meer

Bericht door fvzwieten »

Hmmm. Nu voor de derde maal vastgelopen. Wellicht toch beter om hem te vervangen. De kosten zijn het niet. Maar ik zie de bedrading van de dompelpomp ergens achterin de zijkant van de tank verdwijnen. Daar kan je dus nooit bij komen lijkt me. De kabel doorknippen en in de tank aan de kabel van de nieuwe pomp bevestigen lijkt me niet heel erg verstandig. Iemand tips?

Overigens knippert het icoontje van de schoonwatertank in mijn display. Dat betekent dat hij zelf door heeft dat de zaak kapot is. Vraag me wel af hoe dit wordt bepaald..
Gebruikersavatar
Panadero
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:37

Re: waterkraantje doet het niet meer

Bericht door Panadero »

Als het icoontje knippert heeft dat te maken met de levelmeting, niet met pompje. Ik denk dat het stekkertje van de levelmeting nog los is, wellicht na losdraaien en weer terugplaatsen van het topdeksel.

Toen ik het pompje vervangen heb, heb ik de twee aders van de draad net na het betreffende stekkertje boven op de tank doorgeknipt. Let op dat het kraantje niet aan staat, anders staat er spanning op 1 van deze draden. Beter nog om de zekering even te trekken natuurlijk.
Dan tankdeksel openen, oude pompje uitnemen, inclusief oude draad, die je nu helemaal door de rubber tankdoorvoering terug trekt.
Nieuw pompje incl draad in de tank brengen. De nieuwe draad in de tank omhoog door de tankdoorvoering wurmen (een halve druppel Dreft doet wonderen).
Slang aansluiten op het pompje in de tank, draden van het nieuwe pompje weer aansluiten op het punt waar eerder geknipt is. Zelf heb ik heb de twee draadeindjes verzilverd met de soldeerbout (die van het nieuwe pompje zijn standaard al verzilverd) en een kroonsteentje gebruikt (+ingetaped). Dit is wel makkelijk bij volgende keer pompje wisselen.
Cali-T5.2-CFCA-DSG-4M-2010
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: waterkraantje doet het niet meer

Bericht door fvzwieten »

Hartelijk dank voor de tips! Ik heb een nieuw pompje gekocht bij de Wit voor 11,- (+ verzendkosten). Het is inderdaad een wat kleiner model dan het origineel. Ik heb de draad door het rubberen gat kunnen wurmen middels een trekdraad die ik er vanaf de bovenkant doorheen geduwd had. Daarna de aansluitkabel aan de trekdraad bevestigd met tape met zeer hoge kleefkracht en hem er doorheen kunnen trekken. De slang die er op moest is eigenlijk net iets te groot (of te glad) dus die met een tierapje vastgezet

Ik heb toevallig een krimptang, dus ik heb de aansluiting met kabelschoentjes kunnen maken.

De knipperende icoon is ook weg. Was idd de niet goed aangesloten level meter.

Loopt weer als een zonnetje! :yes
Plaats reactie