Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Uitvallen / niet starten VW T4 2.4D 1995

vragen over de T4
Plaats reactie
Nicolaas
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 feb 2017, 13:14

Uitvallen / niet starten VW T4 2.4D 1995

Bericht door Nicolaas »

Beste T4 fanaten,

Ik heb een leuke VW T4 Westfalia 2.4D uit 1995, met 380.000km op de teller, loopt netjes en is goed onderhouden.
Vorig jaar is het 2x voorgekomen dat deze plotseling niet meer wou starten, startmotor slaat wel aan, motor gaat ook wel rond, maar slaat niet aan.
Wegenwacht gebeld, 60min wachten en toen starten en lopen en 15.000km later weer eens gehad.
Beide keren dat dit gebeurde liep de motor voor het uitzetten gewoon prima, niks aan de hand.

Hebben jullie een idee wat dit kan zijn?

Brandstof systeem is goed, geen lekkage.
Motor start normaal altijd, geen probleem. maar nu dus 2x een probleem gehad.

Ik hoor het graag, alvast bedankt voor jullie reactie!

Mvg Nico van Noord
Tom_Marloes
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 jan 2017, 08:56

Re: Uitvallen / niet starten VW T4 2.4D 1995

Bericht door Tom_Marloes »

Er zit een stopmagneet in de brandstofpomp. Deze gaat open als je contact maakt en valt dicht zodra je het contact uit zet. Er loopt een twee aderig kabeltje naartoe en zit op een centimeter of 15 met een stekker in elkaar. Het kan in de stekker zitten of de magneetstop. De brandstofpomp die wij eerst hadden kon ik de magneet zo benaderen vanaf boven, maar de nieuwe die we nu hebben had een startonderbreker er op. Die zit over de stopmagneet heen en die communiceert met de ecu (boordcomputer) die hem vervolgens pas vrij geeft als met de passende contactsleutel gestart word. Mocht je die er niet op hebben zitten kan je eenvoudig testen of je magneet werkt door er 12 volt op te zetten en dan hoor je de magneet klikken. Het wordt ook wel de solenoid genoemd. Ik denk dat het daarin moet zoeken
VW T4 1998 2,4 diesel ofwel "Torretje"
Nicolaas
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 feb 2017, 13:14

Re: Uitvallen / niet starten VW T4 2.4D 1995

Bericht door Nicolaas »

Hallo Tom,
De brandstofafsluiter zou inderdaad een optie kunnen zijn. ik zal er er naar kijken.
Bedankt voor je reactie!
Mvg Nico
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Re: Uitvallen / niet starten VW T4 2.4D 1995

Bericht door JeremyP »

Hallo Nicolaas,

Als hij niet uitvalt tijdens het rijden maar als gewoon af en toe niet wil starten. Kijk dan eens of de connectors van het voorgloei relais nog voldoende contact maken.
Had dit fenomeen ook en was slecht contact a/h voorgloei relais.

Dit kan je testen door het relais wat te bewegen in de relaisplaat.

Mvg,
Jeremy
Nicolaas
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 feb 2017, 13:14

Re: Uitvallen / niet starten VW T4 2.4D 1995

Bericht door Nicolaas »

Hallo Jeremy,

Jij ook bedankt voor je reactie.
Volgens mij kun je wel eens gelijk hebben ( hoop ik)
Ik heb het gloeirelais (nr 102) eens heen en weer bewogen en hoorde idd wat klikken van het relais als ik deze bewoog.
Relais verwijderd en zag inderdaad dat er een stekker wat matig contact had gemaakt, deze opgeschuurd en met contactspray weer gemonteerd.
Hoop dat het nu is opgelost :-)

Mvg Nico
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Re: Uitvallen / niet starten VW T4 2.4D 1995

Bericht door JeremyP »

Nicolaas schreef: 06 jun 2022, 21:47 Hallo Jeremy,

Jij ook bedankt voor je reactie.
Volgens mij kun je wel eens gelijk hebben ( hoop ik)
Ik heb het gloeirelais (nr 102) eens heen en weer bewogen en hoorde idd wat klikken van het relais als ik deze bewoog.
Relais verwijderd en zag inderdaad dat er een stekker wat matig contact had gemaakt, deze opgeschuurd en met contactspray weer gemonteerd.
Hoop dat het nu is opgelost :-)

Mvg Nico
Hey Nicolaas,

Bij mij heeft dit tijdelijk gewerkt en na een tijdje ging het helemaal niet meer... Heb dan de beentjes in de relaiskast moeten richten zodat ze weer goed contact maken met het relais.
Daarvoor moet de relaiskast open gemaakt worden.
Is naar het schijnt een veel voorkomend probleem bij de oudere types.

In deze link staat daarover meer uitleg, bij "reparatur" https://www.t4-wiki.de/wiki/Zentralelektrik

Mvg,
Jeremy
Nicolaas
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 feb 2017, 13:14

Re: Uitvallen / niet starten VW T4 2.4D 1995

Bericht door Nicolaas »

Nadat het een hele tijd goed is gegaan had ik vorige week weer hetzelfde probleem. De auto heeft vele probleemloze KM gemaakt. Maar ik zag dat de gaskabel aan vervanging toe was, nieuwe erop gezet en toen weer startproblemen, startmotor gaat wel rond, maar slaat niet aan.

Er kwam wel spanning op de brandstofafsluiter op de pomp, klikt ook wel. Gloeispiralen kregen wel stroom.
Poos aan het zoeken geweest maar er bleek dus wat lekkage op het brandstofasje te zitten. Omdat ik met de gaskabel vervangen het asje wat had bewogen kwam er dus lucht in de pomp en hierdoor liep alle brandstof uit de pomp weer terug in het filter.
Ik heb het deksel van de pomp gehaald en zag dat de pomp zo goed als droog stond. En het asje was behoorlijk versleten. Wel vreemd dat deze geen brandstof lekte naar buiten.., maar dus wel lucht.

Revisie setje geplaatst en nu is het weer goed.

Het zou dus ook goed kunnen zijn dat de vorige 2 keer dat ik dit probleem had dat gashendel toen is bediend. (gaspendaal bediend) daardoor liep alle brandstof uit de pompt en startproblemen tot gevolg.

Lang verhaal maar ik ben er eigenlijk wel zeker van dat dit de oorzaak was :-)
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Uitvallen / niet starten VW T4 2.4D 1995

Bericht door Snautzer »

:toppie
Plaats reactie