Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aansluiten led bar op grootlicht

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank Lorier
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2021, 07:55

Aansluiten led bar op grootlicht

Bericht door Frank Lorier »

Onlangs heb ik een ledbar gemonteerd op de voorbumper van mijn T4 syncro, goedgekeurd voor gebruik op de weg. Belangrijk detail is dat deze nog aangesloten moet worden. Ik heb er een kabelboom bij gehad, maar niet helemaal van toepassing op wat ik wil. Vanuit de led bar gaan er een rood en zwart draad naar een relais, vanuit het relais gaan er een rood en zwart draad naar de accu en vanuit het relais gaan er ook nog een rood, zwart en blauw draad naar een 2 standen (aan/uit) schakelaar.
Ik wil deze niet gaan schakelen met de schakelaar van de kabelboom, maar ik wil de ledbar tegelijk laten branden met grootlicht. Volgens mij moet ik dan de blauwe draad gaan verbinden met het draad van het grootlicht o.i.d. Maar hoe snap ik nog niet. En wellicht moet er nog wel meer anders. Hoor graag jullie advies.

Alvast bedankt,

Frank

hieronder 2 foto's van de draden richting H4 lamp en foto van de schakelaar:
kopie 20220521_173613.jpg
kopie 20220521_173535.jpg
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Aansluiten led bar op grootlicht

Bericht door Chewbacca »

Als je een draad van de plus van het grootlicht verbindt met het relais als stuurstroom (dus op pool 86 meestal), dan kun je rest van de kabelboom gebruiken en gewoon aansluiten op de accu, en heb je die losse schakelaar niet nodig.

Als je dan je grootlicht inschakelt, schakelt ook het relais. De stroom van de led-bar gaat dan niet via de (oude) bedrading va het grootlicht, maar via zijn eigen kabelboom.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aansluiten led bar op grootlicht

Bericht door Multivan Generation »

Wat zou de APK hier van zeggen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Aansluiten led bar op grootlicht

Bericht door krekwakwol »

Ik zou persoonlijk de grootlicht schakeling gebruiken zoals chewbacca aangeeft, maar wel met een schakelaar bij het dashboard, zodat je de ledbar wel uit kunt schakelen.
Dan kun je signaaldraad vanaf het grootlicht naar het relais schakelen met de schakelaar, dan loopt er niet veel stroom door. Ook deze draad vanaf het grootlicht naar de schakelaar even zekeren, net als de voeding naar het relais.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Frank Lorier
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2021, 07:55

Re: Aansluiten led bar op grootlicht

Bericht door Frank Lorier »

Bedankt voor de antwoorden. Komt het er dan als volgt uit te zien?

1 x zwart van ledbar naar 85
1 x zwart van accupool naar 85
1 x rood van accupool naar 30
1 x rood van ledbar naar 87
1 x blauw van plus grootlicht naar 86
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Aansluiten led bar op grootlicht

Bericht door Hanz »

Het lijkt mij helemaal niet praktisch om twee verschillende verlichtingen aan elkaar te koppelen waardoor ze altijd samen branden. Zo kan je het grootlicht nooit meer apart gebruiken (altijd een ledbar erbij is soms wel wat teveel van het goede) en je kunt de ledbar niet meer apart als werklicht gebruiken. Dan brandt altijd je grootlicht mee wat een behoorlijke aanslag op de accu is.
Als je de ledbar nodig hebt is het toch niet zoveel moeite om een schakelaar om te zetten?
En dat nog los van het feit of dit allemaal wel toegestaan is en door de APK komt zoals Peter ook al opmerkte.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Frank Lorier
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2021, 07:55

Re: Aansluiten led bar op grootlicht

Bericht door Frank Lorier »

Volgens mij is het juist zo dat de apk verwacht dat dit gekoppeld is. Ik meen dat het niet apart schakelbaar mag zijn. Als het wel mag, dan is apart schakelen wel een optie.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aansluiten led bar op grootlicht

Bericht door Multivan Generation »

Frank Lorier schreef: 23 mei 2022, 10:52 Volgens mij is het juist zo dat de apk verwacht dat dit gekoppeld is. Ik meen dat het niet apart schakelbaar mag zijn. Als het wel mag, dan is apart schakelen wel een optie.
Dat is het hem nu juist:
Volgens mij. En ik meen dat...

Vraag dit voor de zekerheid eerst even na of het wettelijk gezien mag, en vooral hoeveel lampen er tegelijk mogen branden aan de voorzijde.
Het zou toch lullig zijn, dat je een APK-afkeur krijgt of langs de kant van de weg gezet wordt, met je goede bedoelingen en een E-keuringsnummer op het glas van je led-bar.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Aansluiten led bar op grootlicht

Bericht door StijnT4 »

Je mag officieel de ledbar installeren en apart schakelen. Een gekeurde lamp mag ook via het groot licht geschakeld worden. Ik heb 6 led lampen (4werklichten, 2 verstralers) gemonteerd en werd niks van gezegd bij de apk omdat ze niet met het groot licht schakelen
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aansluiten led bar op grootlicht

Bericht door Multivan Generation »

Waar kun je dit terug lezen, wat wel en niet mag?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Aansluiten led bar op grootlicht

Bericht door StijnT4 »

Multivan Generation schreef: 24 mei 2022, 23:07 Waar kun je dit terug lezen, wat wel en niet mag?
Zie hier Peter: https://apk-handboek.rdw.nl/personenaut ... eflectoren
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aansluiten led bar op grootlicht

Bericht door Multivan Generation »

Mooi, dank je wel :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Frank Lorier
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2021, 07:55

Re: Aansluiten led bar op grootlicht

Bericht door Frank Lorier »

Bedankt voor alle tips en adviezen. Het is uiteindelijk met een aparte schakelaar geworden.
Bijlagen
20220529_175509.jpg
Plaats reactie