Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Standkachel probleem - welke accu?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Standkachel probleem - welke accu?

Bericht door Goldkiwi »

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben Jantine en woon in Zwolle. Ik heb afgelopen maand een T4 uit 1997 gekocht, welke 20 jaar geleden is ongebouwd tot camper. Foto’s volgen nog! Ik ben er heel erg blij mee, en lekker aan het klussen (roest wegwerken, nieuw vloertje etc). Nu loop ik alleen tegen een probleem aan met m’n standkachel.


Het is een eberspacher airtronic d2 welke alleen aanslaat als de motor draait. Ik heb het vermoeden dat hij is aangesloten op de startaccu (vast vanwege de stroompiek die hij nodig heeft bij het starten) omdat de voltmeter van mijn huishoudaccu helemaal niet beweegt wanneer ik de standkachel aan zet. Deze voltmeter beweegt wel als ik de koelkast aanzet bijvoorbeeld.

De huishoudaccu (varta, 75ah, leeftijd onbekend) is door een caravanwinkel doorgemeten, daar zeiden ze dat hij nog in goede staat was maar met aantekening det zo’n accu eigenlijk niet gemeten moet worden als je net een eind gereden hebt (en dat had ik wel).

De startaccu (100ah) ziet er nog vrij nieuw uit, deze heb ik nog niet door laten meten. Er staat geen controledatum op, maar wel een stickertje waarop aangegeven kan worden wanneer de laatste controle was, en dat stickertje begint bij 2019. Dus ik goo dat hij it 2019 komt, zo oud is dat niet.

Ik vind het geen ramp dat ik de motor even moet starten om de standkachel aan te slingeren. Maar als ik op een camperplek of camping sta, is dat niet zo fijn voor mijn buren.

Kan iemand mij advies geven?

Alvast super bedankt!

Edit: hij zit inderdaad aangesloten op de hh accu, dus er gaat een nieuwe in. Foto is van de huidige accu.
Laatst gewijzigd door Goldkiwi op 28 mei 2022, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Standkachel probleem - welke accu?

Bericht door Hanz »

Welkom op het forum Jantine en veel plezier gewenst met je campertje.
Wat betreft de standkachel lijkt het of deze verkeerd of op een vreemde wijze is aangesloten. Normaal gesproken draait deze niet op de startaccu en kan een standkachel juist werken als de camper stilstaat en de motor niet draait. Dus in stilstand. Die huishoudaccu moet deze kachel toch wel aankunnen. Wellicht heeft degene die de kachel gemonteerd heeft bewust zo geschakeld dat de motor moet draaien zodat de kachel de startaccu niet leeg trekt. Maar dit is op een camping inderdaad een erg ongewenste werkwijze.
Ik zou de aansluiting en de aansturing van de kachel (laten) veranderen zodat deze op de huishoudaccu draait. En kijk ook eens waar de kachel zijn brandstof vandaan haalt. Misschien hangt hij wel achter de brandstofpomp van de motor en moet daarom de motor draaien. Als dit zo is dan is dat ook een verkeerde manier van aansluiten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Standkachel probleem - welke accu?

Bericht door Goldkiwi »

Hanz schreef: 26 mei 2022, 16:48 Welkom op het forum Jantine en veel plezier gewenst met je campertje.
Wat betreft de standkachel lijkt het of deze verkeerd of op een vreemde wijze is aangesloten. Normaal gesproken draait deze niet op de startaccu en kan een standkachel juist werken als de camper stilstaat en de motor niet draait. Dus in stilstand. Die huishoudaccu moet deze kachel toch wel aankunnen. Wellicht heeft degene die de kachel gemonteerd heeft bewust zo geschakeld dat de motor moet draaien zodat de kachel de startaccu niet leeg trekt. Maar dit is op een camping inderdaad een erg ongewenste werkwijze.
Ik zou de aansluiting en de aansturing van de kachel (laten) veranderen zodat deze op de huishoudaccu draait. En kijk ook eens waar de kachel zijn brandstof vandaan haalt. Misschien hangt hij wel achter de brandstofpomp van de motor en moet daarom de motor draaien. Als dit zo is dan is dat ook een verkeerde manier van aansluiten.
Bedankt voor uw reactie!
Alleen voor het opstarten van de standkachel hoeft de motor te draaien. Zodra de standkachel eenmaal is aangeslagen, kan de motor uit. Dit is Omdat de accu dan net een wat hoger vermogen heeft, volgens de leverancier van de kachel welke mij de tip gaf om de kachel eens te starten met een draaiende motor. Aan welke accu hij nou echt hangt, weet ik niet zeker. Ik ga ernaar laten kijken. Ben nog op zoek naar een goede garage die ervaring heeft met dit soort zaken.
Groetjes!
Pieter1976
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 apr 2022, 20:08

Re: Standkachel probleem - welke accu?

Bericht door Pieter1976 »

Haal de + pool eens los van de huishoud accu, als de standkachel het dan alsnog doet zit ie aangesloten op de startaccu, en dat is mijn insziens niet de ‘normale’ manier. Die van ons(westfalia) zit op de hh accu, die viel op het gegeven moment ook onder een bepaalde waarde qua voltage zodat de standkachel niet meer opstartte, bij niet lopende motor starte de standkachel niet en bij draaiende motor wel door bijladen van dynamo, zodra die 1 x brandde kon de auto wel weer uit. Misschien heb je wat aan deze ervaring van ons
Goldkiwi schreef: 26 mei 2022, 19:52
Hanz schreef: 26 mei 2022, 16:48
Welkom op het forum Jantine en veel plezier gewenst met je campertje.
Wat betreft de standkachel lijkt het of deze verkeerd of op een vreemde wijze is aangesloten. Normaal gesproken draait deze niet op de startaccu en kan een standkachel juist werken als de camper stilstaat en de motor niet draait. Dus in stilstand. Die huishoudaccu moet deze kachel toch wel aankunnen. Wellicht heeft degene die de kachel gemonteerd heeft bewust zo geschakeld dat de motor moet draaien zodat de kachel de startaccu niet leeg trekt. Maar dit is op een camping inderdaad een erg ongewenste werkwijze.
Ik zou de aansluiting en de aansturing van de kachel (laten) veranderen zodat deze op de huishoudaccu draait. En kijk ook eens waar de kachel zijn brandstof vandaan haalt. Misschien hangt hij wel achter de brandstofpomp van de motor en moet daarom de motor draaien. Als dit zo is dan is dat ook een verkeerde manier van aansluiten.
Bedankt voor uw reactie!
Alleen voor het opstarten van de standkachel hoeft de motor te draaien. Zodra de standkachel eenmaal is aangeslagen, kan de motor uit. Dit is Omdat de accu dan net een wat hoger vermogen heeft, volgens de leverancier van de kachel welke mij de tip gaf om de kachel eens te starten met een draaiende motor. Aan welke accu hij nou echt hangt, weet ik niet zeker. Ik ga ernaar laten kijken. Ben nog op zoek naar een goede garage die ervaring heeft met dit soort zaken.
Groetjes!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Standkachel probleem - welke accu?

Bericht door Multivan Generation »

Conclusie is mijns inziens, dat de huishoudaccu zijn beste tijd heeft gehad en aan vervanging toe is.

Om de motor te starten om een standkachel te kunnen starten is symptoombestrijding.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Standkachel probleem - welke accu?

Bericht door Goldkiwi »

Multivan Generation schreef: 26 mei 2022, 22:54 Conclusie is mijns inziens, dat de huishoudaccu zijn beste tijd heeft gehad en aan vervanging toe is.

Om de motor te starten om een standkachel te kunnen starten is symptoombestrijding.

Groetjes Peter
Danku, dat zou het zeker kunnen zijn. Het gekke is alleen dat de caravanwinkel de accu heeft doorgemeten en zei dat die prima was. Maar het zou goed kunnen dat de hh accu al wat ouder is en dat ie stil heeft gestaan, dus ik ga er sowieso een andere in laten zetten. Het viel me al op dat hij snel leeg trekt wanneer het koelkastje aan staat, terwijl de koelkast er wel 40 uur op zou moeten kunnen draaien.

Bedankt voor uw advies!
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Standkachel probleem - welke accu?

Bericht door Goldkiwi »

Pieter1976 schreef: 26 mei 2022, 21:55 Haal de + pool eens los van de huishoud accu, als de standkachel het dan alsnog doet zit ie aangesloten op de startaccu, en dat is mijn insziens niet de ‘normale’ manier. Die van ons(westfalia) zit op de hh accu, die viel op het gegeven moment ook onder een bepaalde waarde qua voltage zodat de standkachel niet meer opstartte, bij niet lopende motor starte de standkachel niet en bij draaiende motor wel door bijladen van dynamo, zodra die 1 x brandde kon de auto wel weer uit. Misschien heb je wat aan deze ervaring van ons
Goldkiwi schreef: 26 mei 2022, 19:52
Hanz schreef: 26 mei 2022, 16:48
Welkom op het forum Jantine en veel plezier gewenst met je campertje.
Wat betreft de standkachel lijkt het of deze verkeerd of op een vreemde wijze is aangesloten. Normaal gesproken draait deze niet op de startaccu en kan een standkachel juist werken als de camper stilstaat en de motor niet draait. Dus in stilstand. Die huishoudaccu moet deze kachel toch wel aankunnen. Wellicht heeft degene die de kachel gemonteerd heeft bewust zo geschakeld dat de motor moet draaien zodat de kachel de startaccu niet leeg trekt. Maar dit is op een camping inderdaad een erg ongewenste werkwijze.
Ik zou de aansluiting en de aansturing van de kachel (laten) veranderen zodat deze op de huishoudaccu draait. En kijk ook eens waar de kachel zijn brandstof vandaan haalt. Misschien hangt hij wel achter de brandstofpomp van de motor en moet daarom de motor draaien. Als dit zo is dan is dat ook een verkeerde manier van aansluiten.
Bedankt voor uw reactie!
Alleen voor het opstarten van de standkachel hoeft de motor te draaien. Zodra de standkachel eenmaal is aangeslagen, kan de motor uit. Dit is Omdat de accu dan net een wat hoger vermogen heeft, volgens de leverancier van de kachel welke mij de tip gaf om de kachel eens te starten met een draaiende motor. Aan welke accu hij nou echt hangt, weet ik niet zeker. Ik ga ernaar laten kijken. Ben nog op zoek naar een goede garage die ervaring heeft met dit soort zaken.
Groetjes!
Bedankt, stom dat ik er niet aan heb gedacht, natuurlijk is dat een goede manier om te kijken op welke accu de standkachel draait!

Om de plus pool los te halen, haal ik dan gewoon alle kabels van deze pool af? Kan dat zomaar en komt er dan geen kortsluiting ofzo? Er zitten een stuk of 4 kabels aan deze accu. Ik ben voorzichtig met stroom (eigenlijk een beetje een mietje) dus wil even zeker weten dat ik niks verkeerd doe of iets of mezelf pijn doe :)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Standkachel probleem - welke accu?

Bericht door Hanz »

Dit is allemaal niet nodig. Op de site van de vorige eigenaar staat te lezen: 'De stroomvoorziening is beveiligd door twee zekeringenkastjes met 5 zekeringen. Beide kastjes worden door de recreatieaccu van stroom voorzien.
Op het zekeringkastje dat zich op de console van de bestuurdersstoel bevindt zijn het keukenblok en een op dieselolie werkende heteluchtkachel aangesloten.'

De kachel draait dus op de huishoudaccu.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Standkachel probleem - welke accu?

Bericht door moosev »

Goldkiwi schreef: 26 mei 2022, 23:10 Het gekke is alleen dat de caravanwinkel de accu heeft doorgemeten en zei dat die prima was.
Hier zou ik niet te veel waarde aan hechten. Waarschijnlijk is de hh accu toch het probleem. Spanning zakt te veel in bij een wat hogere belasting.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Standkachel probleem - welke accu?

Bericht door Hanz »

Voor het geval dat je die nog niet hebt is hier de handleiding voor de Airtronic D2. Daarin staat dat het verbruik bij de start 100W kan zijn. Misschien is dat iets te veel als piekbelasting voor de HH-accu en is het daardoor nodig dat de motor moet draaien zodat de dynamo van de auto de boel op peil kan houden.
gebruikershandleiding-com.pdf
(3.57 MiB) 48 keer gedownload
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Standkachel probleem - welke accu?

Bericht door Goldkiwi »

Hanz schreef: 27 mei 2022, 09:08 Dit is allemaal niet nodig. Op de site van de vorige eigenaar staat te lezen: 'De stroomvoorziening is beveiligd door twee zekeringenkastjes met 5 zekeringen. Beide kastjes worden door de recreatieaccu van stroom voorzien.
Op het zekeringkastje dat zich op de console van de bestuurdersstoel bevindt zijn het keukenblok en een op dieselolie werkende heteluchtkachel aangesloten.'

De kachel draait dus op de huishoudaccu.
Scherpe opmerking. Ik zie alleen nergens een zekering voor de kachel! Dus dacht dat het wellicht veranderd was, zeker nadat ik zag dat er ook 3 verschillende draden aan de startaccu zaten.. maar deze zullen misschien zijn voor het relais dat de hh accu oplaadt :) bedankt voor het meekijken! Er komt en nieuwe hh accu in, nu nog even kijken welke onder mijn stoel past :)


Een ander dingetje: Mocht iemand via via een goede (dorpel) lasser kenen dan ben ik wel geïnteresseerd (tegen betaling uiteraard) want die ziet er niet zo lekker meer uit.
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Standkachel probleem - welke accu?

Bericht door Goldkiwi »

moosev schreef: 27 mei 2022, 09:19
Goldkiwi schreef: 26 mei 2022, 23:10 Het gekke is alleen dat de caravanwinkel de accu heeft doorgemeten en zei dat die prima was.
Hier zou ik niet te veel waarde aan hechten. Waarschijnlijk is de hh accu toch het probleem. Spanning zakt te veel in bij een wat hogere belasting.
Het gekke is dat ik de meter van de hh accu helemaal niet zie dalen wanneer ik de standkachel aanzet. En de meter wiebelt wel wanneer de koelkast aan gaat. Daarom twijfelde ik of hij wel op de hh accu zit. Maar ik denk idd dat het eerder aan de hh accu ligt want volgens mij is dat niet de jongste meer en op de website staat idd dat de kachel op de hh accu zit. Super bedankt voor het meedenken, het wordt erg gewaardeerd! Dit is mijn eerste camper project en ik wil het graag goed doen en heb er erg veel plezier in.

Ps: mocht iemand een goede lasser kennen dan ben ik ook zeer geinteresseerd, ik wil met hulp alle rechter dorpels eruit slijpen en nieuwe erin zetten omdat ze aan het wegrotten zijn. Tegen betaling natuurlijk en ik heb alle materialen :)
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Standkachel probleem - welke accu?

Bericht door Goldkiwi »

Hanz schreef: 27 mei 2022, 09:41 Voor het geval dat je die nog niet hebt is hier de handleiding voor de Airtronic D2. Daarin staat dat het verbruik bij de start 100W kan zijn. Misschien is dat iets te veel als piekbelasting voor de HH-accu en is het daardoor nodig dat de motor moet draaien zodat de dynamo van de auto de boel op peil kan houden.
gebruikershandleiding-com.pdf

Dankjewel! Deze heb ik gezien inderdaad :) mijn koelkast trekt ook 100w dus dat zou geen probleem moeten zijn. Ik wil er hoe dan ook een nieuwe goede hh accu in plaatsen, zeker nu ik hier lees dat een standkachel echt op een hh accu hoort te starten en draaien. En ik vermoedde al dat de accu niet top meer was. Nu nog even kijken welke accu goed onder de stoel past want ik heb nu een oude 75ah, zou toch liever 100ah hebben.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Standkachel probleem - welke accu?

Bericht door Multivan Generation »

Beaut heeft een mooie van 100 Ah
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Standkachel probleem - welke accu?

Bericht door Hanz »

Goldkiwi schreef: 27 mei 2022, 10:40 Ik zie alleen nergens een zekering voor de kachel!
Op de site van Henk Schepers staan toch twee foto's van de zekeringkastjes en waar deze zich bevinden. Er zit zelfs een kaartje naast waarop staat waar de zekeringen voor zijn. Zitten deze kastjes er dan niet meer?
Goldkiwi schreef: 27 mei 2022, 10:40 Een ander dingetje: Mocht iemand via via een goede (dorpel) lasser kenen dan ben ik wel geïnteresseerd (tegen betaling uiteraard) want die ziet er niet zo lekker meer uit.
Ik wil je niet ontmoedigen maar als de dorpel verrot is, kijk dan ook eens naar de instapbak en de wielkasten. Het zou bij een busje van deze leeftijd zo maar kunnen dat daar ook de gaten invallen.
En bij dit soort vragen naar adresjes is het wel handig om te vermelden in welke regio je zoekt. Tenzij je het geen probleem vindt om het hele land door te rijden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie