Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 zelfbouw camper opknappen

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: T4 zelfbouw camper opknappen

Bericht door Goldkiwi »

pwhooftman schreef: 09 jun 2022, 08:32 Ik zie de foto's. Helaas, je zult de roest veel beter moeten verwijderen voordat je verder gaat. Op deze manier komt de roest er binnen 6 maanden weer doorheen. En bovenaan het koelkastgat staat gewoon nog een rand verf los, in die kier komt geen nieuwe verf maar wel vocht....

De roterende staalborstels op de boormachine zijn waardeloos; ze laten het roestoppervlak glimmen waardoor het lijkt alsof het eraf is. De schuurschijf (met lamellen van schuurpapier) is al beter. Idealiter is er geen enkele donkere vlek meer over en zie je alleen blank metaal, voordat je er *roestomvormer* op smeert (Brunox o.i.d.). En ja, door het grondig roest verwijderen ga je merken dat er gaten in je plaatwerk vallen omdat het doorgeroest is, ik verwacht dat bijvoorbeeld linksonder het koelkastgat.
Wat ook goed werkt is zand- of gritstralen, er zijn hobbysetjes te koop. Als je al een compressor hebt hoeft dat niet veel te kosten, maar het geeft wel enorme troep, je moet de opening van de schuifdeur helemaal dichtmaken en in een soort tent gaan zitten om te voorkomen dat het door de hele ruimte heen ligt.

De roestomvormer reageert chemisch (het wordt paars), en dán ga je met primer e.d. er overheen. En dan blijft de roest een paar jaar of langer weg.
Hartelijk dank voor je reactie en advies. Als ik het goed begrijp moet het donkergrijze metaal ook weg geschuurd worden? Het is op zich niet heel veel moeite om het opnieuw te doen maar dan beter.

De plekken die op de foto’s staan heb ik inderdaad met een slijpschijf en sandpaper lamellen geschuurd, dat ging echt veel beter dan die boormachine opzetstukjes.

Ik ga een kleine slijptol lenen en ermee verder. Het is een leuk en leerzaam project. Ik hoop de bus nog zeker 5 jaar te kunnen gebruiken dus ik wil stukje bij beetje de roest aanpakken zodat hij niet over 5 jaar al uit elkaar valt.
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: T4 zelfbouw camper opknappen

Bericht door Remco_T5 »

Scotch Brite schijven helpen ook erg goed om de roest uit de poriën te halen.
Scotch Brite.jpg
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T4 zelfbouw camper opknappen

Bericht door krekwakwol »

Je moet alle roest weghalen tot je schoon metaal hebt om verder mee gaan, dus daar weer nieuw plaatwerk met een verzetje tegenaan lassen. En dat goed behandelen zodat het de kans niet krijgt om te beginnen met roesten, dan kun je weer jaren verder, in elk geval tot dat het verboden wordt om met zo'n vieze roetuitbrakende diesel nog een meter te rijden. Dan zet je er dan een electromotor in.
(Ik bedoel dat niet negatief of ontmoedigend naar je toe hoor, maar ik denk dat D66 en Groen Links niet ambieren om jou en velen met ons, in onze diesels, nog lang rond te laten rijden op s'heren wegen, hoe ze dat gaan doen, weten ze volgens mij zelf ook nog niet)
Ik hoop zelf ook nog lang met ons bussie te mogen en kunnen rond toeren en vakantie vieren.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: T4 zelfbouw camper opknappen

Bericht door pwhooftman »

"Hartelijk dank voor je reactie en advies. Als ik het goed begrijp moet het donkergrijze metaal ook weg geschuurd worden? Het is op zich niet heel veel moeite om het opnieuw te doen maar dan beter."

Ja, de donkergrijze/zwarte plekken waar de roest zat zou je nog verder af moeten slijpen/ schuren. Bereid je er op voor dat er gaten bijkomen, de diepe weggeroeste putten kunnen gaatjes worden, en je plaatwerk wordt erg dun. Dat kun je weer oplossen door het iets naar binnen te buigen en te plamuren met 2-cimponenten polyester plamuur ( na de roest omvormer). Jakkes, plamuur, vloeken in de kerk, maar als het goed gebeurt acceptabel mijns inziens als het geen dragende delen betreft. Je bent best lang bezig en uiteindelijk is de plek ( met plamuur en afgescheurde verf ) 10 keer zo groot als waar de roest zat, maar het kan onzichtbaar hersteld worden.

Als het niet mooi hoeft te zijn maar je puur de roest wil afremmen, dan volg ik een andere tactiek: ik verbuig de randen met roest en roestplekken enigszins met een tang: de losse roestplekjes vallen er dan af totdat je donker ( zwart) metaal overhoudt. Ok moeilijke plekken zoals de kokerbalkhoek timmer ik met een centerpons op de roestplekken voor hetzelfde effect. Dan roest om ormer ( evt putjes gladsmeren met plamuur) en spuiten/ verven.
Amy_in_een_bus
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jun 2021, 15:48

Re: T4 zelfbouw camper opknappen

Bericht door Amy_in_een_bus »

Leuk project heb je!
ik leer langzamerhand een beetje omgaan met de tools en leer wat voor middeltjes er zijn. Ik denk er aan om een lascursus te gaan doen of een sleutelcursus zodat ik steeds meer zelf kan. het is immers leuk om te doen!
Ik heb twee weken geleden een autosleutelcursus gedaan van autosleutelcursus.nl en dat is echt een aanrader! Bij de weekcursus ga je ook een paar dagen aan je eigen bus sleutelen, zo leer je je bus nog beter kennen (en als je ook nog toe bent aan een grote beurt of andere klusjes hebt die je normaal bij de garage laat doen, krijg je meer dan waar voor je geld;)). Helaas zijn de weekcursussen maar 1 keer per jaar in de zomer, maar ze hebben ook dagcursussen door het jaar heen als je wil kijken of het wat voor je is (maar hierbij kun je niet aan je eigen bus sleutelen). Als je de weekcursus wil doen, zou ik op tijd inschrijven en voor de camperweek gaan (deze zat bij mij helaas vol dus zat bij personenauto's). Er zit ook een avond introductie lassen bij, maar dat is meer zodat je het een keer gedaan hebt en weet wat het inhoudt, maar wel heel leuk!
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T4 zelfbouw camper opknappen

Bericht door krekwakwol »

Geweldig dat je dit doet Amy, het is nooit verkeerd om je grenzen te verleggen en je staat met kennis van zaken ook sterker.
Respect :yes
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: T4 zelfbouw camper opknappen

Bericht door Goldkiwi »

Amy_in_een_bus schreef: 19 aug 2022, 09:47 Leuk project heb je!
ik leer langzamerhand een beetje omgaan met de tools en leer wat voor middeltjes er zijn. Ik denk er aan om een lascursus te gaan doen of een sleutelcursus zodat ik steeds meer zelf kan. het is immers leuk om te doen!
Ik heb twee weken geleden een autosleutelcursus gedaan van autosleutelcursus.nl en dat is echt een aanrader! Bij de weekcursus ga je ook een paar dagen aan je eigen bus sleutelen, zo leer je je bus nog beter kennen (en als je ook nog toe bent aan een grote beurt of andere klusjes hebt die je normaal bij de garage laat doen, krijg je meer dan waar voor je geld;)). Helaas zijn de weekcursussen maar 1 keer per jaar in de zomer, maar ze hebben ook dagcursussen door het jaar heen als je wil kijken of het wat voor je is (maar hierbij kun je niet aan je eigen bus sleutelen). Als je de weekcursus wil doen, zou ik op tijd inschrijven en voor de camperweek gaan (deze zat bij mij helaas vol dus zat bij personenauto's). Er zit ook een avond introductie lassen bij, maar dat is meer zodat je het een keer gedaan hebt en weet wat het inhoudt, maar wel heel leuk!
Hoi Amy,
Wat leuk om te horen!
Deze cursus wou ik ook doen, en dan met name de weekcursus omdat de dagcursus vooral dingen aanhaalt die ik grotendeels al wel weet :)

Ik begreep van het bedrijf inderdaad dat er alleen een beetje basis lassen bij zit, maar dat is ook al fijn. Een deel van wat er gelast moet worden ga ik toch uitbesteden bij nader inzicht, en dan geef ik mezelf wat meer tijd om meer over lassen te leren, en te oefenen, zinder dat m’n bus ondertussen helemaal aan het wegrotten is ;)

Bedankt voor het delen van jouw ervaring, leuk om te horen!
Amy_in_een_bus
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jun 2021, 15:48

Re: T4 zelfbouw camper opknappen

Bericht door Amy_in_een_bus »

krekwakwol schreef: 19 aug 2022, 14:19 Geweldig dat je dit doet Amy, het is nooit verkeerd om je grenzen te verleggen en je staat met kennis van zaken ook sterker.
Respect :yes
Dankjewel! Altijd leuk om nieuwe dingen te leren en omdat ik voor langere tijd met mijn camper wegga, leek het me inderdaad wel handig om een beetje te weten hoe hij in elkaar zit;)
Goldkiwi schreef: 19 aug 2022, 23:16
Een deel van wat er gelast moet worden ga ik toch uitbesteden bij nader inzicht, en dan geef ik mezelf wat meer tijd om meer over lassen te leren, en te oefenen, zinder dat m’n bus ondertussen helemaal aan het wegrotten is ;)
Ja, slim! Zou als eerste lasproject ook niet mijn bus durven nemen :knipoog
Plaats reactie