Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dometic cf 35 reviseren?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
StijnT4
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Dometic cf 35 reviseren?

Bericht door StijnT4 »

Goedemorgen!

Ik ben al lange tijd tevreden over mijn dometic koelkast. Heb hem nu 3 jaar. Maar ik begin te vermoeden dat de compressor er moeite mee krijgt. Het probleem is als volgt: in de ochtend probeert de koelkast aan te slaan maar dat lukt em niet helemaal. Je hoort hem we proberen. Na 2 seconden proberen slaat hij weer uit en zo ook de lampjes die de temp aangeven.

Dit lijkt mij een zwakke voeding. Accu door gemeten toen het zich weer eens voordeed, blijkt dat de accu tussen de 12.37 (Compressor aan) en 12.5 (Compressor uit) zit. Dit moet meer dan genoeg zijn.

Kan het zijn dat de compressor nu meer stroom nodig heeft en het daarom kan lonen om 1 en ander te gaan vervangen?

Helaas geen garantie meer…

Ik woon op ibiza dus adresjes in Nederland heb ik niet ver aan ben ik bang.
Alvast bedankt!
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4777
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Dometic cf 35 reviseren?

Bericht door Hanz »

Deze koelbox kan toch ook op 230V draaien? Doet hij het dan wel?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
StijnT4
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Dometic cf 35 reviseren?

Bericht door StijnT4 »

Hanz schreef: 01 jun 2022, 09:09 Deze koelbox kan toch ook op 230V draaien? Doet hij het dan wel?
De koelbox kan inderdaad op 230v het punt is alleen zodra de zon begint te schijnen stijgt het voltage van de accu en werkt de koelbox gewoon. Alleen bij 12.3 v heeft hij dus al te weinig stroom. Accu is een jaar oud (105 Ah AGM accu)
De rest van mijn apparaten hebben geen last van te weinig spanning. Dus het probleem lijkt me het opstarten van de compressor te zijn.
Heeft iemand dit eerder gehad? En wat was de oplossing?
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Dometic cf 35 reviseren?

Bericht door J vd Pal »

Zitten alle kabels en stekkers nog goed vast? Zijn de aansluitpolen van de accu schoon? Het klinkt alsof er ergens een te hoge overgangsweerstand is waardoor hij niet op wil starten bij een lagere spanning.

Welke andere apparaten heb je? Zijn er ook apparaten bij die veel stroom trekken?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
StijnT4
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Dometic cf 35 reviseren?

Bericht door StijnT4 »

J vd Pal schreef: 01 jun 2022, 10:08 Zitten alle kabels en stekkers nog goed vast? Zijn de aansluitpolen van de accu schoon? Het klinkt alsof er ergens een te hoge overgangsweerstand is waardoor hij niet op wil starten bij een lagere spanning.

Welke andere apparaten heb je? Zijn er ook apparaten bij die veel stroom trekken?
Ik heb alle kabels en stekkers gecheckt en ik kon de stekker nog een halve centimeter in de koelkast drukken. Ergens hoop ik dat dat het probleem was. Ik heb qua apparaten alleen de koelkast als groot verbruiker. Laptop wordt opgeladen door de omvormer. Die levert Max 400 watt. Maar ik heb nooit m’n laptop aan de lader sochtends

Maar dan nog steeds mijn vraag, kan een compressor door “ouderdom” (lees 3 jaar) een hogere opstart stroom nodig hebben?
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Dometic cf 35 reviseren?

Bericht door J vd Pal »

Het lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat de compressor in zo'n korte tijd een veel hogere opstartweerstand krijgt.

Die stekker die er half inzit kan zorgen voor een grotere overgangsweerstand en zou de oorzaak kunnen zijn. Als dat het niet is dan zou ik de accu na laten kijken, misschien dat deze zo slecht is dat hij in z'n eentje niet meer genoeg stroom kan leveren voor de opstart.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
StijnT4
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Dometic cf 35 reviseren?

Bericht door StijnT4 »

J vd Pal schreef: 01 jun 2022, 14:27 Het lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat de compressor in zo'n korte tijd een veel hogere opstartweerstand krijgt.

Die stekker die er half inzit kan zorgen voor een grotere overgangsweerstand en zou de oorzaak kunnen zijn. Als dat het niet is dan zou ik de accu na laten kijken, misschien dat deze zo slecht is dat hij in z'n eentje niet meer genoeg stroom kan leveren voor de opstart.
De stekker zit er nu weer goed in, we gaan het zien of het weer voor gaat komen. Bedankt voor het advies💪🏼
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
StijnT4
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Dometic cf 35 reviseren?

Bericht door StijnT4 »

De ochtend had de koelkast weer moeite met opstarten. Net toen ik startte met filmen ging de koelbox het weer fatsoenlijk doen. Dus filmpje volgt later. Maar wat het probleem nou kan zijn
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Dometic cf 35 reviseren?

Bericht door J vd Pal »

Wat gebeurt er als je de koelkast aansluit op de omvormer en dan op 230 volt laat starten? Natuurlijk proberen op het moment dat de zon niet schijnt of eerst de zonnepanelen afkoppelen.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
StijnT4
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Dometic cf 35 reviseren?

Bericht door StijnT4 »

J vd Pal schreef: 03 jun 2022, 08:09 Wat gebeurt er als je de koelkast aansluit op de omvormer en dan op 230 volt laat starten? Natuurlijk proberen op het moment dat de zon niet schijnt of eerst de zonnepanelen afkoppelen.
Ik heb helaas niet de juiste kabel bij me om dat te testen…

Ik sta eigenlijk nooit aan de wal stroom (wel de mogelijkheid) en mijn omvormer kan de koelkast niet aan denk ik. Levert 250 watt, maximaal 400.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Dometic cf 35 reviseren?

Bericht door J vd Pal »

Volgens de specificaties verbruikt de koelkast op 220V 0,7 ampère dus iets meer dan 150 Watt, zou moeten kunnen op de omvormer MAAR misschien is de opstartstroom te hoog. Verder zie ik dat hij op 12V verbruikt 6 ampère trekt.

Ik denk dat de HH accu kapot aan het gaan is en hij daarom de steun van de zonnepanelen nodig heeft om de compressor op gang te brengen. Ook al is de accu pas een jaar oud hij wordt wel stevig belast. Met een accu van 105 Ah kan de koelkast 17 uur draaien en dan is de accu helemaal leeg! Een AGM accu slijt hard als je hem verder dan 50% ontlaad. Als we er vanuit gaan dat de koelkast in een warme omgeving zoals Ibiza 35% van de tijd draait dan verbruik je dagelijks 0,35*24*6= 50,4 Ah. Dat is bijna de helft van de beschikbare capaciteit. Ik neem aan dat je ook verbruik hebt van een lampje, opladen telefoon, enz. Of te wel de accu wordt elke dag ver ontladen en dan ga ik er vanuit dat de zonnepanelen voldoende zijn om de accu weer helemaal vol te krijgen, als er een dagje minder zon is dan wordt de accu nog verder ontladen waardoor hij weer sneller kapot gaat.

Probeer eens de spanning van de accu te meten op het moment dat de koelkast niet op wil starten.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dometic cf 35 reviseren?

Bericht door Multivan Generation »

J vd Pal schreef: 03 jun 2022, 14:31 Probeer eens de spanning van de accu te meten op het moment dat de koelkast niet op wil starten.
Dat is inderdaad de volgende stap.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
StijnT4
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Dometic cf 35 reviseren?

Bericht door StijnT4 »

Dat was inderdaad ook mijn eerste gedachte, dan ga ik morgen ochtend meteen even de accu meten. Als dit de oplossing zou zijn komt het mooi uit want ik wou al upgraden naar een 150 ah gel accu. En die zijn nogal steeds goedkoper dan een nieuwe dometic!

Ik laat weten wat het voltage morgen doet.
Bedankt voor alle input💪🏼
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: Dometic cf 35 reviseren?

Bericht door hangover »

Ik heb zelf een kleine Dometic CoolFreeze CF 18.
Deze draait alleen op 12v (of 24v) en heeft zo'n stekker voor in de cigarettenaansteker.
Wanneer de accuspanning wat lager werd wilde deze ook niet starten, maar door de overgangsweerstand van die stekker te elimineren door een betere verbinding doet hij het nu gewoon zoals het moet.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dometic cf 35 reviseren?

Bericht door Multivan Generation »

Nog een algemene schoonmaaktip, ook voor anderen.
Haal het rooster eens los.
Haal de ventilator los en verwijder eventuele haren, verwijder de sticker en smeer het Adje en lagering met 1 drupje ptfe olie.
Neem een kwast en maak het koellichaampje goed schoon.
Koelkasten en koelboxen kunnen de werking van de ventilator monitoren en hierop reageren.

Doe er je voordeel mee.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie