Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door krekwakwol »

Oh, sorry, die had ik even gemist. Dacht ik ook een zinnige bijdrage te kunnen leveren, maar helaas, mosterd na de maaltijd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door Goldkiwi »

Super, hartelijk dank voor alle reacties! Ik zal het met de voltmeter doen, maar het usb metertje wat Krekwakwol noemt is ook een goed idee, ik was eigenlijk op zoek naar zoiets :)

Nu maar hopen dat het gaat passen allemaal, maar een aantal andere forumleden met een t4 hebben dezelfde accu en die past. Volgens mijn meetkunsten :lach zou hij moeten passen, op z’n kant. Hij is om rechtop te kunnen net wat te hoog, en ik verhoog de stoel liever niet (hij is al hoog zat).

Ik zit er alleen even over in hoe hem nou vast te zetten. De huidige oude hh accu die eruit gaat, zit in een soort van ijzeren profiel in de bodem onder de stoel vast. Zo’n profiel kan ik niet vinden voor een accu die op zijn kant gemonteerd word. Dus ik denk er aan om zelf met dunne houten balkjes een profiel vast te zetten in de bodem, zodat de accu niet kan gaan schuiven onder het rijden. Iemand dit wel eens gedaan? Ik wil geen domme dingen doen.
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door peetjeadhdtje »

Is het niet makkelijker om een onderspanningsbeveiliging in te bouwen dan zit je toch safe? Je kunt de afschakel spanning zelf instellen (10, 4-13,3 volt)
20 eurie bij conrad

https://www.conrad.nl/nl/p/kemo-m148a-a ... 1&vat=true
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door krekwakwol »

Die hebben wij er ook tussen en zwaardere gebruikers kun je eenvoudig via een relais laten afschakelen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door Goldkiwi »

krekwakwol schreef: 12 jun 2022, 10:47 Die hebben wij er ook tussen en zwaardere gebruikers kun je eenvoudig via een relais laten afschakelen.
Ha volgens mij is dit precies wat ik nodig heb :)

Ik leen m’n camper nog wel eens uit aan m’n moeder, dan kan ik er niet op toezien dat zij alles op tijd uitzet.

De polen van de nieuwe accu zijn een stuk dunner dan de oude, dus ik moet daar eerst een oplossing voor vinden hehe :)
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door krekwakwol »

Ik heb nog wel opzet busjes die je op de accu kunt schroeven, zodat de oude klemmen er op kunnen, maar je kunt ook ogen aan de kabels knijpen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door Mickel Moen »

Hier nog zo’n tabelletje.

Afbeelding

Maar let op. De SOC waardes kunnen nogal verschillen per type. Een nieuwe Optima kan boven de 13V meten bij SOC 100% 21 graden C.

Over het vastzetten. Ik heb mijn Optima’s ook op hun zij liggen onder de voorstoelen. En lach niet, gewoon met hier en daar een dot PUR vastgezet. De enige toepassing die ik kan bedenken om PUR te gebruiken in een bus. Verder heeft PUR niets in een bus te zoeken. Liggen al 13 jaar zo. Als ik ze vervangen moet snijd ik ze gewoon los.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door Goldkiwi »

krekwakwol schreef: 12 jun 2022, 18:20 Ik heb nog wel opzet busjes die je op de accu kunt schroeven, zodat de oude klemmen er op kunnen, maar je kunt ook ogen aan de kabels knijpen.
Hmm dan bedoel je denk ik van die metalen oogjes aan de uiteindes van de kabels maken? Misschien is dat net zo handig inderdaad.

Edit: ik heb gewoon dom zitten kijken naar de dikte van de polen - de kabels hebben al oogjes dus volgens mij gaat het gewoon passen :lach
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door Goldkiwi »

Mickel Moen schreef: 12 jun 2022, 21:24 Hier nog zo’n tabelletje.

Afbeelding

Maar let op. De SOC waardes kunnen nogal verschillen per type. Een nieuwe Optima kan boven de 13V meten bij SOC 100% 21 graden C.

Over het vastzetten. Ik heb mijn Optima’s ook op hun zij liggen onder de voorstoelen. En lach niet, gewoon met hier en daar een dot PUR vastgezet. De enige toepassing die ik kan bedenken om PUR te gebruiken in een bus. Verder heeft PUR niets in een bus te zoeken. Liggen al 13 jaar zo. Als ik ze vervangen moet snijd ik ze gewoon los.
Ah oké bedankt voor het schema! Ik zal gewoon het zekere voor het onzekere nemen en de meter zo weinig mogelijk in het geel richting rood laten gaan.

Ik wist niet dat PUR schuim zo sterk was, haha.
Ik hoop dat ik de accu er onder kan schuiven zonder de stoel eruit te hoeven halen. De stoel gaat namelijk niet ver genoeg naar achteren in z'n rail om de inbus schroeven los te halen, dus dan moet ik het hele onderstel los gaan halen, ofzo.
Freds
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door Freds »

Timy schreef: 11 jun 2022, 22:07
Freds schreef: 11 jun 2022, 20:11 Wie heeft die tabel paraat?
Werkt deze voldoende? Dir hanteer ik altijd..
Ja die bedoelde ik!
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door Hanz »

Goldkiwi schreef: 13 jun 2022, 15:31 Ik hoop dat ik de accu er onder kan schuiven zonder de stoel eruit te hoeven halen. De stoel gaat namelijk niet ver genoeg naar achteren in z'n rail om de inbus schroeven los te halen, dus dan moet ik het hele onderstel los gaan halen, ofzo.
Daar is volgens mij een trucje voor. Heb het zelf nooit bij de hand gehad maar is hier op het forum al meerdere keren voorbij gekomen. Even de zoekfunctie gebruiken.

En kan je die accu niet gewoon met een spanbandje vastzetten?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door Mickel Moen »

Dat losmaken van de stoel is niet zo moeilijk hoor. Hij hoeft er ook niet helemaal af. Gewoon een stukje naar voren schuiven. Dan kun je er net wat beter bij. Werkt ook wel zo veilig.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door Jan anno NU »

Goldkiwi schreef: 10 jun 2022, 14:25
J vd Pal schreef: 10 jun 2022, 13:51 Een standaard AGM accu heeft geen beveiliging erop zitten. Sommige modellen koelkast hebben dit wel maar zeker niet allemaal. Over het algemeen slaan deze af op de spanning van de accu.

Zonder te weten wat je precies hebt qua camper, merk en type koelkast, merk en type standkachel enz is een nauwkeurig antwoord niet te geven.
Ik heb een electrolux compressor koelkast, zo’n camping ding die op 230 en 12 en gas werkt. Maar die staat meestal op gas als ik niet aan het rijden ben.

De standkachel is een airtronic D2.

Groetjes Jantine
Dat is geen compressor koelbox , maar een absorptie.
:knipoog

Mocht nu de werking eens minder worden , zet hem enkele minuten op zijn kop en daarna de spanning er weer op.

Is bij ons standaard routine bij de start van het kampeer seizoen , net weer enkele weken gebruikt bij een buitentemperatuur van plusminus 30 graden en gewoon ijs op het element.
Hij staat bij ons op de camping altijd buiten in de schaduw te werken .

:proost
T4 2,5 TDI 2002
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door Goldkiwi »

Jan anno NU schreef: 15 jun 2022, 20:39
Goldkiwi schreef: 10 jun 2022, 14:25
J vd Pal schreef: 10 jun 2022, 13:51 Een standaard AGM accu heeft geen beveiliging erop zitten. Sommige modellen koelkast hebben dit wel maar zeker niet allemaal. Over het algemeen slaan deze af op de spanning van de accu.

Zonder te weten wat je precies hebt qua camper, merk en type koelkast, merk en type standkachel enz is een nauwkeurig antwoord niet te geven.
Ik heb een electrolux compressor koelkast, zo’n camping ding die op 230 en 12 en gas werkt. Maar die staat meestal op gas als ik niet aan het rijden ben.

De standkachel is een airtronic D2.

Groetjes Jantine
Dat is geen compressor koelbox , maar een absorptie.
:knipoog

Mocht nu de werking eens minder worden , zet hem enkele minuten op zijn kop en daarna de spanning er weer op.

Is bij ons standaard routine bij de start van het kampeer seizoen , net weer enkele weken gebruikt bij een buitentemperatuur van plusminus 30 graden en gewoon ijs op het element.
Hij staat bij ons op de camping altijd buiten in de schaduw te werken .

:proost

Bedankt voor de tip!

Op gas werkt hij prima, maar op 12 volt volgens mij een stuk minder. Ik heb werkelijk geen idee hoe ik het ding eruit zou moeten krijgen, hij zit zondanig ingebouwd dat ik volgens mij het hele keukenblok moet slopen. Handig… :lach
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Preventie voor te ver ontladen van huishoud accu?

Bericht door Jan anno NU »

Aha , ik heb een mobiele uitvoering van 40 liter , principe is hetzelfde , en werkt inderdaad op gas het beste.
Gaat bij ons op de plaats van bestemming gelijk naar buiten , heb het interieur graag zo ruimtelijk en luchtig mogelijk.
DSC_1725.JPG
T4 2,5 TDI 2002
Plaats reactie