Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

standkachel

vragen over de T5
Plaats reactie
JaspervdP
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 okt 2021, 22:08

standkachel

Bericht door JaspervdP »

dag allen,
Ik heb een t5 4-motion met standkachel af fabriek.
nu kan ik in het bedieningpaneel (in het plafond) het e.e.a. instellen maar de kachel springt niet aan.
kan de tijd instellen de ventilator stand verschijnt even en dan springt het menu weer naar het standaard scherm (tijdweergave)
komt iemand dit bekend voor ? tips ? hoor graag..
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: standkachel

Bericht door krekwakwol »

Hallo Jasper, welkom hier. Het is niet verplicht, maar het wordt zeer gewaardeert als nieuwe forum leden zich even voorstellen.
Dat kan hier:
viewforum.php?f=11
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Gretschi
Berichten: 1392
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Westfriesland omg.Hoorn

Re: standkachel

Bericht door Gretschi »

In 2007 aangemeld maar nooit via deze site voorgesteld :nuts ,
Groetjes Peter
Kali2010
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 okt 2022, 15:11

Re: standkachel

Bericht door Kali2010 »

Hi Jasper,

Ben je er inmiddels achter wat het probleem is? Ik zit namelijk met hetzelfde probleem...

Thanks alvast!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: standkachel

Bericht door Multivan Generation »

Kali2010 schreef: 09 nov 2022, 12:52 Hi Jasper,

Ben je er inmiddels achter wat het probleem is? Ik zit namelijk met hetzelfde probleem...

Thanks alvast!
Heb je de auto en met name de standkachel al eens laten uitlezen?
Als er te veel fouten in het geheugen van de standkachel staan,
dan kun je dat geheugen soms wissen door de zekering er een paar seconden uit te halen en weer terug te steken.
Bijvoorbeeld een brandstoftank volume lager als 10%, en de standkachel wil opstarten, kan resulteren in een foutmelding.
Accuspanning die inklapt bij opstarten van de standkachel komt ook vaak voor omdat de huishoudaccu op zijn laatste benen loopt.

Wellicht dat hij het daarna doet,
en anders is de kachel via OBD-stekker diagnostiseerbaar, of je kunt er mee naar een Webasto of Eberspacher dealer langs gaan.

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JaspervdP
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 okt 2021, 22:08

Re: standkachel

Bericht door JaspervdP »

dank voor de reacties,
Ik heb het probleem nog niet opgelost, was nog geen prioriteit maar met dit weer wel lekker als ie het doet..
het zou inderdaad wel een storing kunnen zijn helaas zelf weinig ervaring in het uitlezen,
ik zou het eens bij een dealer proberen..
de kachel werkt volgens mij wel, met dit koude weer wordt ie volgens mij opgestart om de boel op te warmen..
wordt vervolgd..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: standkachel

Bericht door Multivan Generation »

JaspervdP schreef: 20 nov 2022, 21:36 dank voor de reacties,
Ik heb het probleem nog niet opgelost, was nog geen prioriteit maar met dit weer wel lekker als ie het doet..
het zou inderdaad wel een storing kunnen zijn helaas zelf weinig ervaring in het uitlezen,
ik zou het eens bij een dealer proberen..
de kachel werkt volgens mij wel, met dit koude weer wordt ie volgens mij opgestart om de boel op te warmen..
wordt vervolgd..
Dus je weet dat in juni al, en doet er vervolgens niets mee, en nu het buiten koud is, wordt je probleem weer actueel en moet het opgelost worden?
In de zomer met hogere temperaturen is onder de auto kruipen een stuk aangenamer als met deze gure buitentemperaturen denk ik dan..

Succes met het oplossen van je kachel probleem..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: standkachel

Bericht door Hanz »

JaspervdP schreef: 20 nov 2022, 21:36 de kachel werkt volgens mij wel, met dit koude weer wordt ie volgens mij opgestart om de boel op te warmen..
Heb je het nu over de standkachel of over de Zuheizer? Ik begrijp uit jouw bovenstaand bericht dat hij vanzelf opstart omdat het koud is, dan is het dus de Zuheizer. En dan is het ook logisch dat hij niet reageert op het bedieningspaneel want daar kan je de Zuheizer niet mee inschakelen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: standkachel

Bericht door Beckontheroad »

Hanz schreef: 21 nov 2022, 13:25
JaspervdP schreef: 20 nov 2022, 21:36 de kachel werkt volgens mij wel, met dit koude weer wordt ie volgens mij opgestart om de boel op te warmen..
Heb je het nu over de standkachel of over de Zuheizer? Ik begrijp uit jouw bovenstaand bericht dat hij vanzelf opstart omdat het koud is, dan is het dus de Zuheizer. En dan is het ook logisch dat hij niet reageert op het bedieningspaneel want daar kan je de Zuheizer niet mee inschakelen.
En de zuheizer zal t zomers niet doen...
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: standkachel

Bericht door Multivan Generation »

Beckontheroad schreef: 22 nov 2022, 03:12 En de zuheizer zal t zomers niet doen...
JB
Dat is niet geheel juist.
Ook bij zomerse temperaturen is een zuheizer diagnostiseerbaar.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: standkachel

Bericht door Beckontheroad »

Multivan Generation schreef: 22 nov 2022, 07:57
Beckontheroad schreef: 22 nov 2022, 03:12 En de zuheizer zal t zomers niet doen...
JB
Dat is niet geheel juist.
Ook bij zomerse temperaturen is een zuheizer diagnostiseerbaar.
Ok, niet vanzelf..;)
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: standkachel

Bericht door Hanz »

Het oorspronkelijke probleem was dat de standkachel niet reageert op het bedieningspaneel. Nu lijkt het erop dat het niet om een standkachel gaat maar om een zuheizer. En die zuheizer lijkt het, nu het wat kouder wordt, gewoon te doen. De vraag is dus of er nog wel een probleem is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
RadioAir
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 apr 2019, 16:16

Re: standkachel

Bericht door RadioAir »

Ik heb toevallig hetzelfde gehad (T5-GP met af fabriek 2 accu's en een standkachel). Bij mij waren er een paar problemen:

-Short to ground bij de dosing/metering pump
-Low voltage meerdere malen
-Heater unit locked

Die eerste schijnt vaker voor te komen en zat hem in vocht in de stekkers op de standkachel unit. Die zijn schoongemaakt. De tweede hing deels samen met de eerste, maar ik heb er last van dat de tweede accu niet goed oplaadt. Ik denk dat er te weinig met de auto gereden wordt en de tweede accu wordt vrij zwaar belast (rolstoellift, achterklep motor, stoel verschuif motoren). Af en toe hang ik de tweede accu dus aan de druppelaar. Komt overigens netjes 14,nogwat volt op de accu te staan dus dat is het probleem niet. Overigens is de tweede te tackelen door de standkachel in te schakelen met draaiende motor, dan deed ie 't wel.

De derde foutmelding komt voor zodra er meermaals een foutmelding geregistreerd is in de computer die maar niet opgelost wordt (in mijn geval de short to ground). Ook komt deze voor als je de standkachel inschakelt met minder dan ik geloof 10% brandstof in de tank. Deze foutmelding kan je niet zomaar wissen met VCDS. Je moet hiervoor eerst een parameter wegschrijven (zie wiki VCDS bij de foutcode), daarna is deze pas te wissen.

Overigens had ik destijds dat zowel de zuheizer als de standkachel zelf niet werkten. Als in, ik reed van Harderwijk naar Apeldoorn in de winter en als ik op kantoor aan kwam was de temperatuur meter nog steeds bijna op 0 en de motorolie een graad of 70-80. Nu werken ze allebei weer gelukkig.
Plaats reactie