Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies bij koop eerste Transporter!

vragen over de T5
Romm
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jun 2022, 19:09

Advies bij koop eerste Transporter!

Bericht door Romm »

Beste mensen,

Het is een langgekoesterde wens om ooit een Transporter te bezitten. Ik heb wat gespaard, dus wil 'm op korte termijn in vervulling laten gaan! Nu heb ik wat zitten zoeken en wat research gedaan. Belangrijk is dat het een investering is, die een tijd meegaat. Dus een bus waar goed voor gezorgd is en waar ik goed voor ga zorgen.

Waar ik naar zoek:
1.9 TDI 77 kW 105PK
handgeschakeld
diesel
L1H1 (dus geen verlengde)
cruise control
ramen achter. een plus als er ook 1 in de zijkant zit
onderhoudshistorie aanwezig
max 200.000 km (of iets hoger mits goede onderhoudshistorie)
3 stoelen voor
kleur wit (niet harde eis)
bouwjaar 2006-2007 (ivm EURO4 en youngtimer) bij hoge uitzondering 2008

Mijn vragen:
- is bovengenoemde motor een goede keus? van wat ik heb gelezen is de 2.5 niet verstandig wegens gebreken en lijkt mij de 84pk niet genoeg
- stel dat ik wel de 84 pk neem, is het dan verstandig om te chippen? of enkel tot een bepaalde km stand?
- ik wil graag 1 met emissie euro4 ivm de steden. het is onhandig maar als een T4 toch zo veel beter lijkt, dan sta ik er voor open om daar ook naar te kijken, is dat de moeite waard? met welk motorblok zouden jullie dan aanraden?
- marktpl en andere verzamel occasion-sites heb ik inmiddels wel gezien, jullie nog tips waar te zoeken? of:
- heeft er iemand hier 1 te koop die aan mijn wensen voldoet?

Alvast bedankt jullie!

gr Rommert :ikrij
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Advies bij koop eerste Transporter!

Bericht door Snautzer »

Budget is ook wel handig om te noemen.

T4 is zeer goed maar ook oud. Zijn niet voor niets nog steeds erg populair. 2.5 tdi acv of axl axg zijn de gewilde blokken. Maar voor alle plus staat ook een min. Roest, goede bussen zijn nu zeldzaam
en je kan kan niet overal rijden. Hoop geld voor een economisch afgeschreven bus en dan heb ik het nog niet eens over de fabrieks campers. Echt soms net een huis waar je een ton over moet bieden om alleen al in de buurt te zijn.
Ohh en extra roet belasting en meer narigheid.
Nu heb ik zelf meerdere bussen. T4 dan bedoel ik. Als ik mijn kosten vergelijk met afschrijving en onderhoud in vergelijk met een moderne bmw 3 win ik makkelijk met mijn bus uit 2003. Neemt niet weg dat onderdelen wat lastiger te vinden zijn dan 4 jaar geleden maar nog steeds goed te doen.
Mocht je willen weten hoe het is kwa kosten om een t4 te hebben moet je mijn thread van mijn syncro eens lezen.

Buiten dat , maar dat is zeer persoonlijk, vind ik de t4 gewoon een stoere bus. Het is ook de enige waar ik me van gewis dat het er s'ochtends nog staat. Ze mogen mogen de volvo jatten de merc bekladden maar diegene die met zijn pootjes aan mijn synco gaat zitten kan rekenen op een hele slechte dag als ik ze vang.
Kortom een t4 is een oude bus met sex appeal en zo trouw als een oude hond kan zijn. Nee het is niet modern, vraagt zeker nu een liefde en verzorging maar doe je dat kan je er nog decades plezier van hebben. Succes met zoeken
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies bij koop eerste Transporter!

Bericht door Hanz »

En niet onbelangrijk, waar wil je de bus voor gaan gebruiken? Moet het een kale bus zijn, een DC, een personenbus? Wil je er een camper van maken of is hij gewoon voor transportwerk? Er bestaan nogal wat varianten van een T5 Transporter.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Romm
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jun 2022, 19:09

Re: Advies bij koop eerste Transporter!

Bericht door Romm »

Snautzer schreef: 22 jun 2022, 20:37 Budget is ook wel handig om te noemen.

T4 is zeer goed maar ook oud. Zijn niet voor niets nog steeds erg populair. 2.5 tdi acv of axl axg zijn de gewilde blokken. Maar voor alle plus staat ook een min. Roest, goede bussen zijn nu zeldzaam
en je kan kan niet overal rijden. Hoop geld voor een economisch afgeschreven bus en dan heb ik het nog niet eens over de fabrieks campers. Echt soms net een huis waar je een ton over moet bieden om alleen al in de buurt te zijn.
Ohh en extra roet belasting en meer narigheid.
Nu heb ik zelf meerdere bussen. T4 dan bedoel ik. Als ik mijn kosten vergelijk met afschrijving en onderhoud in vergelijk met een moderne bmw 3 win ik makkelijk met mijn bus uit 2003. Neemt niet weg dat onderdelen wat lastiger te vinden zijn dan 4 jaar geleden maar nog steeds goed te doen.
Mocht je willen weten hoe het is kwa kosten om een t4 te hebben moet je mijn thread van mijn syncro eens lezen.

Buiten dat , maar dat is zeer persoonlijk, vind ik de t4 gewoon een stoere bus. Het is ook de enige waar ik me van gewis dat het er s'ochtends nog staat. Ze mogen mogen de volvo jatten de merc bekladden maar diegene die met zijn pootjes aan mijn synco gaat zitten kan rekenen op een hele slechte dag als ik ze vang.
Kortom een t4 is een oude bus met sex appeal en zo trouw als een oude hond kan zijn. Nee het is niet modern, vraagt zeker nu een liefde en verzorging maar doe je dat kan je er nog decades plezier van hebben. Succes met zoeken
dankjewel voor jouw reactie! mijn focus ligt in mijn zoektocht voor nu op de T5 vanaf 2006 wegens de emissieklasse, maar de T4 klinkt als een betrouwbaar alternatief mocht ik toch voor een EURO3 gaan. Hoe zijn die 1.9 blokken? klinkt wel als erg weinig PK om een heuvel mee op te klimmen. En hoe zijn ze in hun verbruik?

wb budget: tussen de 4k en 8k, afh van staat en aantal kms
Romm
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jun 2022, 19:09

Re: Advies bij koop eerste Transporter!

Bericht door Romm »

Hanz schreef: 22 jun 2022, 22:12 En niet onbelangrijk, waar wil je de bus voor gaan gebruiken? Moet het een kale bus zijn, een DC, een personenbus? Wil je er een camper van maken of is hij gewoon voor transportwerk? Er bestaan nogal wat varianten van een T5 Transporter.
Ha Hanz,
Het liefst een kale bus met enkel 3 zitplaatsten voor. Ik rijd de bus zakelijk en privé en zal eea inbouwen aan opslag en basic bed/bank.
dankje!
Romm
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jun 2022, 19:09

Re: Advies bij koop eerste Transporter!

Bericht door Romm »

ben ook vooral benieuwd of die 63 kW (86 PK) te doen is, of te chippen valt en zoja tot hoeveel km's op de teller dit kan
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Advies bij koop eerste Transporter!

Bericht door Angelo-anneveld »

Romm schreef: 23 jun 2022, 11:00 ben ook vooral benieuwd of die 63 kW (86 PK) te doen is, of te chippen valt en zoja tot hoeveel km's op de teller dit kan

Zo’n 86 PK is echt wel te doen hoor.. je kan ze chippen maar ben er zelf geen voorstander van. En wanneer je dat wilt doen zou ik tot max 140PK gaan.
Romm
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jun 2022, 19:09

Re: Advies bij koop eerste Transporter!

Bericht door Romm »

Angelo-anneveld schreef: 23 jun 2022, 11:13
Romm schreef: 23 jun 2022, 11:00 ben ook vooral benieuwd of die 63 kW (86 PK) te doen is, of te chippen valt en zoja tot hoeveel km's op de teller dit kan

Zo’n 86 PK is echt wel te doen hoor.. je kan ze chippen maar ben er zelf geen voorstander van. En wanneer je dat wilt doen zou ik tot max 140PK gaan.
Ha Angelo, trekt dat ook een beetje een berg over? ook als je (enigszins) beladen bent?

waarom ben je geen voorstander van chippen? 140pk is wmb lang niet nodig, zou dan tot 105 pk gaan ofzo. om iets meer power dan die 86pk te hebben

thnksss
Tsport
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 sep 2016, 18:37

Re: Advies bij koop eerste Transporter!

Bericht door Tsport »

Je hebt research gedaan over de 1.9tdi t5.
Dan ben je ook de eerder door anderen op dit forum gegeven tip tegengekomen over lekkende injectoren,
diesel in de olie en de eventuele preventie bv. via:
https://07eins.com/pages/pda-produkte

Probleem is te herkennen (bij zuivere diesel) doordat een goed warme motor (dus niet na een proefritje) moeizaam aanslaat,
maar dan is het probleem er al. Succes.
t2 1584cc 35 kW->t4 1896cc 50 kW-> Vito 2143cc OM651(reduziert)100 kW
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Advies bij koop eerste Transporter!

Bericht door Angelo-anneveld »

Tsport schreef: 23 jun 2022, 13:37 Je hebt research gedaan over de 1.9tdi t5.
Dan ben je ook de eerder door anderen op dit forum gegeven tip tegengekomen over lekkende injectoren,
diesel in de olie en de eventuele preventie bv. via:
https://07eins.com/pages/pda-produkte

Probleem is te herkennen (bij zuivere diesel) doordat een goed warme motor (dus niet na een proefritje) moeizaam aanslaat,
maar dan is het probleem er al. Succes.
Dit geld toch meer voor de 2.5 diesel motoren?
Ik heb heel wat 1.9 tDI’s voorbij zien komen met makkelijk 5 ton en meer op de klok zonder grote reparaties. Zou ze bijna blind durven kopen..
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Advies bij koop eerste Transporter!

Bericht door Angelo-anneveld »

Romm schreef: 23 jun 2022, 11:28
Angelo-anneveld schreef: 23 jun 2022, 11:13
Romm schreef: 23 jun 2022, 11:00 ben ook vooral benieuwd of die 63 kW (86 PK) te doen is, of te chippen valt en zoja tot hoeveel km's op de teller dit kan

Zo’n 86 PK is echt wel te doen hoor.. je kan ze chippen maar ben er zelf geen voorstander van. En wanneer je dat wilt doen zou ik tot max 140PK gaan.
Ha Angelo, trekt dat ook een beetje een berg over? ook als je (enigszins) beladen bent?

waarom ben je geen voorstander van chippen? 140pk is wmb lang niet nodig, zou dan tot 105 pk gaan ofzo. om iets meer power dan die 86pk te hebben

thnksss

Ligt eraan wat je er mee wilt en gaat doen? Komt er nog veel gewicht in of juist niet ? Rijd je dagelijks door de bergen of maar 2 weekjes per jaar ?
Zon 86 pk trekt dat echt wel hoor en al helemaal met 105 pk echt geen zorgen om maken. Alleen een 6bak zou wel fijner zijn.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Advies bij koop eerste Transporter!

Bericht door Pascal-141 »

Romm schreef: 23 jun 2022, 11:28
Angelo-anneveld schreef: 23 jun 2022, 11:13
Romm schreef: 23 jun 2022, 11:00 ben ook vooral benieuwd of die 63 kW (86 PK) te doen is, of te chippen valt en zoja tot hoeveel km's op de teller dit kan

Zo’n 86 PK is echt wel te doen hoor.. je kan ze chippen maar ben er zelf geen voorstander van. En wanneer je dat wilt doen zou ik tot max 140PK gaan.
Ha Angelo, trekt dat ook een beetje een berg over? ook als je (enigszins) beladen bent?

waarom ben je geen voorstander van chippen? 140pk is wmb lang niet nodig, zou dan tot 105 pk gaan ofzo. om iets meer power dan die 86pk te hebben

thnksss
Een 86pk versie is identiek aan de 105pk versie , is alleen sofwarematig geknepen. Dus als je laat chippen , zit je al snel aan 140pk . Wat wel prettig rijd hoor . De 1.9tdi blokjes kunnen dat makkelijk aan (er zit voldoende vermogenreserve in die blokken)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Romm
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jun 2022, 19:09

Re: Advies bij koop eerste Transporter!

Bericht door Romm »

Angelo-anneveld schreef: 23 jun 2022, 13:50
Tsport schreef: 23 jun 2022, 13:37 Je hebt research gedaan over de 1.9tdi t5.
Dan ben je ook de eerder door anderen op dit forum gegeven tip tegengekomen over lekkende injectoren,
diesel in de olie en de eventuele preventie bv. via:
https://07eins.com/pages/pda-produkte

Probleem is te herkennen (bij zuivere diesel) doordat een goed warme motor (dus niet na een proefritje) moeizaam aanslaat,
maar dan is het probleem er al. Succes.
Dit geld toch meer voor de 2.5 diesel motoren?
Ik heb heel wat 1.9 tDI’s voorbij zien komen met makkelijk 5 ton en meer op de klok zonder grote reparaties. Zou ze bijna blind durven kopen..
dat dacht ik ook!
Romm
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jun 2022, 19:09

Re: Advies bij koop eerste Transporter!

Bericht door Romm »

Angelo-anneveld schreef: 23 jun 2022, 13:52
Romm schreef: 23 jun 2022, 11:28
Angelo-anneveld schreef: 23 jun 2022, 11:13


Zo’n 86 PK is echt wel te doen hoor.. je kan ze chippen maar ben er zelf geen voorstander van. En wanneer je dat wilt doen zou ik tot max 140PK gaan.
Ha Angelo, trekt dat ook een beetje een berg over? ook als je (enigszins) beladen bent?

waarom ben je geen voorstander van chippen? 140pk is wmb lang niet nodig, zou dan tot 105 pk gaan ofzo. om iets meer power dan die 86pk te hebben

thnksss

Ligt eraan wat je er mee wilt en gaat doen? Komt er nog veel gewicht in of juist niet ? Rijd je dagelijks door de bergen of maar 2 weekjes per jaar ?
Zon 86 pk trekt dat echt wel hoor en al helemaal met 105 pk echt geen zorgen om maken. Alleen een 6bak zou wel fijner zijn.
ja daar heb je een goed punt. zal voor nu paar weekjes per jaar zijn indd.
maar met 6 bak kom je bij die 2.5tdi's terecht die toch meer kuren lijken te hebben
Romm
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jun 2022, 19:09

Re: Advies bij koop eerste Transporter!

Bericht door Romm »

Pascal-141 schreef: 23 jun 2022, 14:26
Romm schreef: 23 jun 2022, 11:28
Angelo-anneveld schreef: 23 jun 2022, 11:13


Zo’n 86 PK is echt wel te doen hoor.. je kan ze chippen maar ben er zelf geen voorstander van. En wanneer je dat wilt doen zou ik tot max 140PK gaan.
Ha Angelo, trekt dat ook een beetje een berg over? ook als je (enigszins) beladen bent?

waarom ben je geen voorstander van chippen? 140pk is wmb lang niet nodig, zou dan tot 105 pk gaan ofzo. om iets meer power dan die 86pk te hebben

thnksss
Een 86pk versie is identiek aan de 105pk versie , is alleen sofwarematig geknepen. Dus als je laat chippen , zit je al snel aan 140pk . Wat wel prettig rijd hoor . De 1.9tdi blokjes kunnen dat makkelijk aan (er zit voldoende vermogenreserve in die blokken)
goed om te weten, en dan maakt het niet uit na hoeveel km op de teller je dat laat doen?!
Plaats reactie