Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wat voor gasfles gebruiken jullie (zelfbouw camper)?

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Wat voor gasfles gebruiken jullie (zelfbouw camper)?

Bericht door Goldkiwi »

Mijn pas gekochte zelfbouw camper heeft in de achterruimte 2 vrij kleine campingaz gasflesjes staan (type 907, 2,7kg butaan). Ik gebruik ze voor de koelkast en om op te koken. Handig dat campingaz overal wordt verkocht, maar een tank om laten ruilen voor een gevulde kost 42 euro. Volgens mij is de vullen voor een vergelijbaar propaan tankje 15 euro.

Zijn er forumleden die zulke kleine tankjes of een alternatief gebruiken? En werkt propaan ook goed of moet ik echt butaan gebruiken?
Een hogere tank past niet ivm de hoogte van de banken waar ze onder staan. Maar als er vergelijkbare tankjes bestaan dan is dat de investering wel waard, denk ik.
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Wat voor gasfles gebruiken jullie (zelfbouw camper)?

Bericht door RoelandZ »

Piet Gas in Veldhoven heeft tankjes die de zelfde maat heeft als de 907 tankjes. Ik heb er uit mijn hoofd 100 euro voor betaald.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Wat voor gasfles gebruiken jullie (zelfbouw camper)?

Bericht door moosev »

Ik heb deze erin, zie ook mijn topic:

https://lh3.googleusercontent.com/fgUDr ... 03-h938-no
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4453
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Wat voor gasfles gebruiken jullie (zelfbouw camper)?

Bericht door Henk-1 »

Heb laatst deze gekocht, gewoon vullen met LPG .
Scheelt een hoop en werkt perfect.
Gebruik hem voor de terrasheater, fles is snel leeg na paar avondjes.
Of ze kleinere maten hebben weet ik niet.

https://www.obelink.nl/bade-haakse-staa ... rAQAvD_BwE

Voor alleen koken gaat het natuurlijk langzamer leeg
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Wat voor gasfles gebruiken jullie (zelfbouw camper)?

Bericht door Jan anno NU »

Beetje zoeken en je komt van alles tegen , heb zo,n kleine groene nog wat kleiner gemaakt.
gasflesje.JPG



En omdat we altijd buiten koken , zoveel mogelijk dan.
DSC_1392.JPG
DSC_1725.JPG

Even bijvullen? , kleine moeite met zo,n propaan flesje.

Een campingaz 907 o.i.d , butaan , maak je vanwege de belachelijke prijs liefst tot de laatste druppel leeg.
T4 2,5 TDI 2002
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Wat voor gasfles gebruiken jullie (zelfbouw camper)?

Bericht door Goldkiwi »

Bedankt voor jullie reacties! Alleen de meeste flessen die jullie noemen zijn te groot voor in mijn bus. De 907 tankjes passen er nét in qua hoogte.

Een tank met lpg vullen zou ik graag doen, maar dan moet mijn koelkast hierop aangepast worden toch? Een extra filter ertussen oid begreep ik.

Die Roelandz noemt is misschien een optie, ik ga eens kijken. Ik heb helaas nergens anders in de bus een plek om een grotere fles (veilig) neer te zetten zonder dat hij mega in de weg staat.
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Wat voor gasfles gebruiken jullie (zelfbouw camper)?

Bericht door Goldkiwi »

Jan anno NU schreef: 25 jun 2022, 10:23 Beetje zoeken en je komt van alles tegen , heb zo,n kleine groene nog wat kleiner gemaakt.

gasflesje.JPG




En omdat we altijd buiten koken , zoveel mogelijk dan.

DSC_1392.JPG

DSC_1725.JPG


Even bijvullen? , kleine moeite met zo,n propaan flesje.

Een campingaz 907 o.i.d , butaan , maak je vanwege de belachelijke prijs liefst tot de laatste druppel leeg.
Die roze ziet er leuk uit zeg, haha.
Zo’n groene zou wellicht een goed idee zijn, maar wat bedoel je precies met kleiner gemaakt?
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: Wat voor gasfles gebruiken jullie (zelfbouw camper)?

Bericht door Bas_Caravelle »

Hoi,

Het komen kost niet veel gas… de koelkast wel. Ms moet je daar eens naar kijken.

Zelf heb ik een 903 voor het dubbele gasstel, maar gebruik eigenlijk alleen mijn action gasstel met action gasbusjes… lekker klein en goedkoop.

Gr Bas
A9C80765-CC6D-4665-A3A7-8FE1253FC911.jpeg
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Wat voor gasfles gebruiken jullie (zelfbouw camper)?

Bericht door Jan anno NU »

Goldkiwi schreef: 25 jun 2022, 11:47
Jan anno NU schreef: 25 jun 2022, 10:23 Beetje zoeken en je komt van alles tegen , heb zo,n kleine groene nog wat kleiner gemaakt.

gasflesje.JPG




En omdat we altijd buiten koken , zoveel mogelijk dan.

DSC_1392.JPG

DSC_1725.JPG


Even bijvullen? , kleine moeite met zo,n propaan flesje.

Een campingaz 907 o.i.d , butaan , maak je vanwege de belachelijke prijs liefst tot de laatste druppel leeg.
Die roze ziet er leuk uit zeg, haha.
Zo’n groene zou wellicht een goed idee zijn, maar wat bedoel je precies met kleiner gemaakt?
De kraag van de fles gezaagd , oorspronkelijk was de ruimte onderin het keukenblok afgemeten voor een Campingaz 907.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Wat voor gasfles gebruiken jullie (zelfbouw camper)?

Bericht door chv »

Dat heb ik ook gedaan, althans een stukje van de kraag en een stukje van de voet afgehaald, zodat ie schuin de gaskast in kon.
Maar bij 1 gasleverancier begonnen ze te piepen. Omdat je op die manier het gewicht van de lege fles verlaagt. En als zij dan de fles vullen naar het bruto totaagewicht gaat er er relatief teveel gas in.

Maar meestal doen ze er niet moeilijk over bij de meeste gasvulstations.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Wat voor gasfles gebruiken jullie (zelfbouw camper)?

Bericht door Goldkiwi »

Wat een goed idee! Mijn camper-inbouw is inderdaad ook afgemeten op een 907 fles.

Eentje ervan is nog niet leeg, maar er komt amper gas uit omdat er niet veel meer in zit. Ik heb uitgerekend dat ik ruim een week doe met 1 fles als ik de koelkast aan heb. Dat is echt een duur grapje dus ik wil heel graag een andere fles.

En ja ik weet dat het koken weinig gas kost en vooral de koelkast wel, maar ja m’n koelkast weigert op 12 volt te werken. Dan was dat een optie geweest icm zonnepanelen en vaak genoeg bijladen.

Van welk merk is de fles waarvan jullie een stukje hebben afgezaagd?
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Wat voor gasfles gebruiken jullie (zelfbouw camper)?

Bericht door J vd Pal »

Ik denk dat het naar de toekomst toe goedkoper is om een compressor koelkast te kopen als je niet op een camping gaat staan waar je 220 volt hebt. Absorptie koelkasten gaan niet zuinig om met gas en ook niet met elektriciteit. Op 12 volt doet hij het alleen als je rijdt.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Wat voor gasfles gebruiken jullie (zelfbouw camper)?

Bericht door chv »

In mijn geval was het aanpassen van de gasfles noodzakelijk door de afmeting van het gaskastje in mijn California Westfalia bus.
Het kan zijn dat de kast van jouw zelfbouwbus net wat groter is en dus zo'n 3,5 kilo groene (of paarse) gasfles er gewoon in past.
Hoe dan ook: het merk van de gasfles kan ik je niet zeggen, alleen dat ik hem bij Obelink heb gekocht.
Maar ze zijn door heel nederland te koop. Alleen de afmetingen verschillen onderling sommige zijn ietsje minder hoog maar daardoor dikker in omvang.
Ik heb vrij lang moeten zoeken naar een fles die slank genoeg was om net door het deurtje naar binnen te kunnen schuiven.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Wat voor gasfles gebruiken jullie (zelfbouw camper)?

Bericht door Goldkiwi »

@j v d Pal: een compressor koelkast moet op 220v juist toch? En ze maken herrie dus wat bij betreft echt niet ideaal. Plus… mijn koelkast is zo ingebouwd dat volgens mij het complete aanrecht eruit moet als ik er wat anders in wil zetten… misschien op lange termijn een idee als de camper het goed vol blijkt te houden maar voor nu vind ik het te omslachtig als het ook anders kan :)

@chv: de flesjes staan in de ‘garage’ ruimte, een afgesloten ruimte onder mijn bank/bed waar ik via de achterklep bij kan. Daar staan de twee gasflesjes, liggen mijn stoelen en tafel. Een grotere (on hoogte) fles kan helaas echt niet. Tenzij ik mijn keukenkastje opoffer en ombouw tot gasfleskast, maar waar laat ik dan m’n pannen.. :lach
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wat voor gasfles gebruiken jullie (zelfbouw camper)?

Bericht door Multivan Generation »

Pas propaan laten vullen.
0,75 kg voor 4 euro..

Wij hebben een aluminium flesje wat ietsje groter is als een 907
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie