Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Airco niet aan te zetten als de motor al loopt

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Ludus
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 sep 2019, 14:10

Airco niet aan te zetten als de motor al loopt

Bericht door Ludus »

De airco van onze T5 (2008) is niet aan te zetten als de motor al loopt. Lampje op de schakelaar gaat wel aan maar de lucht wordt niet kouder.
Als ik de airco inschakel, de motor volledig uit zet (sleutel er uit) en weer start doet de airco het wel.
Als ik de motor start met de airco uit (met de schakelaar of de fan uitgeschakeld) krijg ik hem absoluut niet aan.
Heeft iemand een idee of dit op een specifieke storing wijst? Net aardig wat kosten aan het ding gehad (rechter steekas plus fuseeblok vervangen) dus moet even voorzichtig zijn :-)
ben benieuwd!
Ruud.
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Airco niet aan te zetten als de motor al loopt

Bericht door Erwin L »

De oplossing heb ik niet voor je, maar ik heb wel een soortgelijk probleem waarvan de oorzaak (die overigens nog niet gevonden is) wel eens hetzelfde zou kunnen zijn.
De airco kan wel normaal worden ingeschakeld maar stopt er vaak onder het rijden mee. Op dat moment heeft het bedienen van de schakelaar geen effect. Zet ik de auto stil en start ik hem opnieuw dan werkt de airco direct weer.
De installatie op zich (pomp, magneetkoppeling) lijkt correct te werken maar er gaat iets mis in de aansturing.
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Ludus
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 sep 2019, 14:10

Re: Airco niet aan te zetten als de motor al loopt

Bericht door Ludus »

Lijkt er inderdaad wel heel erg op! Mocht ik ergens iets vinden dan laat ik je het weten. Ondertussen blijven hopen op wijze raad vanuit het forum :-)
Gebruikersavatar
Ludus
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 sep 2019, 14:10

Re: Airco niet aan te zetten als de motor al loopt

Bericht door Ludus »

Nieuwe ontwikkeling.. airco aangezet terwijl de motor al liep. Geen koeling. Na een kwartier rijden ging de koeling spontaan wel werken... Nog steeds geen idee wat dit kan zijn.
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Airco niet aan te zetten als de motor al loopt

Bericht door WouterW »

Misschien de vrijloop kapot? Nummer 3 in het plaatje hieronder :
Screenshot-20190311-094746-Gallery.jpg
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Airco niet aan te zetten als de motor al loopt

Bericht door bvddobb »

De Gates-koppelingen en vrijlopen zouden volgens schena bij 180.000 km vervangen moeten worden. Althans, bij onze bus.
Gebruikersavatar
Ludus
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 sep 2019, 14:10

Re: Airco niet aan te zetten als de motor al loopt

Bericht door Ludus »

WouterW schreef: 13 jul 2022, 22:57 Misschien de vrijloop kapot? Nummer 3 in het plaatje hieronder :

Screenshot-20190311-094746-Gallery.jpg
Kan ik dat makkelijk controleren of moet het eerst uit elkaar?

Groet, Ruud.
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Airco niet aan te zetten als de motor al loopt

Bericht door Erwin L »

Dit zou het ook nog kunnen zijn:

viewtopic.php?t=68856

Zou onder de accubak moeten zitten
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Airco niet aan te zetten als de motor al loopt

Bericht door Multivan Generation »

Nu bijna 3 weken verder, is het nu opgelost of niet?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
misterbighouse
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 aug 2022, 10:18

Re: Airco niet aan te zetten als de motor al loopt

Bericht door misterbighouse »

Ik heb een vw t5 1.9 uit 2008 en exact hetzelfde probleem met de airco als hieronder beschreven.

De airco kan wel normaal worden ingeschakeld maar stopt er vaak onder het rijden mee. Op dat moment heeft het bedienen van de schakelaar geen effect. Zet ik de auto stil en start ik hem opnieuw dan werkt de airco direct weer.
De installatie op zich (pomp, magneetkoppeling) lijkt correct te werken maar er gaat iets mis in de aansturing.

Ik hoop dat er iemand een oplossing voor dit probleem heeft.
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Airco niet aan te zetten als de motor al loopt

Bericht door Erwin L »

Nog niet, maar op of rond 29 aug wordt mijn bus uitgelezen met betere apparatuur dan waarover de universele garage waar ik altijd kom beschikt. Hopelijk komt daar iets uit. Ondertussen heb ik het alweer diverse keren voor gehad dus ik kan niet wachten tot het zover is.

Ik heb wel ergens het donkerbruine gevoel dat het gewoon een relais is wat aan het overlijden is, zou onder de accubak moeten zitten. Ik heb er ook een artikelnummer van. Maar ik wacht toch even het oordeel van de deskundigen af......... is net even te kostbaar om op de gok te vervangen.
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Ludus
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 sep 2019, 14:10

Re: Airco niet aan te zetten als de motor al loopt

Bericht door Ludus »

Multivan Generation schreef: 22 jul 2022, 08:36 Nu bijna 3 weken verder, is het nu opgelost of niet?
Bij ons nog niet opgelost. Net 3,5 week door schotland gezworven. Airco uit voorzorg niet uitgezet. Bleef 90% van de tijd ook gewoon zijn werk doen. Zal dit weekend eens kijken of ik dat relais kan doormeten. Kan alleen viewtopic.php?t=68856 niet vinden?
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Airco niet aan te zetten als de motor al loopt

Bericht door Erwin L »

=Kan alleen viewtopic.php?t=68856 niet vinden?
Hee, die is weg..... dat ging over het airco relais, iemand vroeg dat te koop. Uit die informatie heb ik dat het onder de accubak moet zitten. Schijnt 150 euro te moeten kosten.
T5 1,9 Tdi 2004
misterbighouse
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 aug 2022, 10:18

Re: Airco niet aan te zetten als de motor al loopt

Bericht door misterbighouse »

Is er iemand die dit airco probleem al heeft opgelost?
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Airco niet aan te zetten als de motor al loopt

Bericht door Erwin L »

Nog niet...... uitlezen bij de dealer leverde op dat het de "control unit" zou moeten zijn. Mooi woord voor wat het bedieningspaneel in het dashboard blijkt te zijn, waar de schakelaar in zit. Daar zit wat electronica achter die dus niet meer strak functioneert. Vervolgens heeft dat onderdeel ruim 4 maanden in backorder gestaan, waarna het in januari eindelijk gewisseld is. Maar dat is dus niet echt een handige periode om eens lekker je airco te kunnen testen......... Het wachten is nu op wat hogere temperaturen en de wat langere ritten (160 km) naar de camping, hopelijk kan ik dan zeggen dat het goed is.
Zijn we sinds het constateren van het probleem wel een jaar verder :muur
T5 1,9 Tdi 2004
Plaats reactie