Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Theetje4 »

Beste allemaal,

De eerste auto die ik kocht was een t4 voor mijn meubelmakerij. Foto:Afbeelding

Ik ben daardoor erg gehecht geraakt aan de t4 modellen. Dus toen de wens kwam om een camper te bouwen was de keuze snel gemaakt! Door dagelijks marktplaats in de gaten te houden vond ik het broertje van mijn eigen bus. slechts 1 cijfer anders in het kenteken! van hetzelfde installatie bedrijf geweest. Het is dus een 1.9 benzine mocht er geen regelgeving zijn rond brandstof was dit misschien niet mijn eerste keus geweest. Ik woon in Arnhem dus kan er toch niet echt omheen... wel een super knappe bus met slechts 80.000 op de teller! Foto: Afbeelding

Om deze om te toveren tot een camper ben je behoorlijk wat centen kwijt, zo ontstond het idee er een vergane Westfalia bij te kopen voor alle prachtige onderdelen: hefdak $$$ slaapbank $$$ draaistoelen $$$ schuiframen $$$ en ga zo maar door. Zodoende ben ik nu eigenaar van drie t4 bussen. Foto: Afbeelding
Zoals je ziet is de Westfalia net iets ouder ik hoop dat ik daar niet tegen problemen aan ga lopen...

Met 2 dagen werk is de Westfalia zo goed als leeg. dat ging best snel, soms iets te snel want twee van de aluminium profielen zijn wat verbogen bij het loshalen :bonk dat lossen we wel weer op. Ook de schuifrail van de slaapbank moet nog los, geen pretje... Foto: Afbeelding
Oprechte excuses voor een ieder die vind dat ik de bus nooit had mogen afbreken. Neem van mij aan het was een wrak overal waar ik keek zag ik roest. De motor had al 450.000 gelopen en starten deed hij niet meer...

Dan een eerste vraag: zet ik de gehele kabelboom over óf leg ik deze opnieuw aan volledig modern met alles dat victron maakt zoals elke camper die tegenwoordig gebouwd wordt. Ik heb helaas weinig verstand van electra en schrok eerlijk gezegd een beetje toen ik de kabel boom zag :ie Hulp daarin is heel erg nodig!

Leuk om een keer actief te worden op een forum! Ik hoop dat mijn project leerzaam is voor anderen en dat ik mag leren van de mensen die hier reeds ongelofelijke projecten hebben laten zien!

Groet Joni :T44EVER
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Hanz »

Theetje4 schreef: 29 jun 2022, 22:54 Door dagelijks marktplaats in de gaten te houden vond ik het broertje van mijn eigen bus. slechts 1 cijfer anders in het kenteken! van hetzelfde installatie bedrijf geweest.
Groet Joni :T44EVER
Welkom op het forum en veel succes met je project. Wel jammer dat hij als camper straks een ander kenteken krijgt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Theetje4 »

[/quote]

Welkom op het forum en veel succes met je project. Wel jammer dat hij als camper straks een ander kenteken krijgt.
[/quote]

Oei... Daar had ik nog niet over nagedacht. Blijft de nummerplaat niet gewoon hetzelfde?

Hier haal ik het niet perce uit: viewtopic.php?t=26102
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Hanz »

In dat topic staat ook iets over de nieuwe regels. Een camper krijgt nu altijd een personenauto kenteken.
Zet je toch gewoon de oude kentekenplaat achter het raam of je hangt hem met een lijstje erom op een mooi plekje in het interieur.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 30 jun 2022, 13:45 In dat topic staat ook iets over de nieuwe regels. Een camper krijgt nu altijd een personenauto kenteken.
Zet je toch gewoon de oude kentekenplaat achter het raam of je hangt hem met een lijstje erom op een mooi plekje in het interieur.
en dat heeft nog meer consequenties,
zoals goedgekeurde zitplaatsen op kenteken i.c.m. goedgekeurde gordelpunten..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door J vd Pal »

Als je 4 of 6 zitplaatsen op kenteken wilt dan zou ik met de RDW gaan praten over de wijze van bevestigen van de rails waar de slaapbank en eventueel extra bankje in geplaatst worden. Hier wordt steeds kritischer naar gekeken!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Theetje4 »

J vd Pal schreef: 30 jun 2022, 15:37 Als je 4 of 6 zitplaatsen op kenteken wilt dan zou ik met de RDW gaan praten over de wijze van bevestigen van de rails waar de slaapbank en eventueel extra bankje in geplaatst worden. Hier wordt steeds kritischer naar gekeken!
Ik heb daarover contact gehad met een camperbouwer, de rails en waarschijnlijk ook de gordel laat ik door hen doen. Ik verwacht dat het dan goed moet zijn voor de RDW. Maar ik ga ook zeker nog bellen dank voor de tip.

Het loshalen van die rail valt ook tegen. Heb nu een snijdraad besteld hopelijk gaat het daarmee.

Groet Joni
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Multivan Generation »

Theetje4 schreef: 30 jun 2022, 23:27
J vd Pal schreef: 30 jun 2022, 15:37 Als je 4 of 6 zitplaatsen op kenteken wilt dan zou ik met de RDW gaan praten over de wijze van bevestigen van de rails waar de slaapbank en eventueel extra bankje in geplaatst worden. Hier wordt steeds kritischer naar gekeken!
Ik heb daarover contact gehad met een camperbouwer, de rails en waarschijnlijk ook de gordel laat ik door hen doen. Ik verwacht dat het dan goed moet zijn voor de RDW. Maar ik ga ook zeker nog bellen dank voor de tip.

Het loshalen van die rail valt ook tegen. Heb nu een snijdraad besteld hopelijk gaat het daarmee.

Groet Joni
Als de camperbouwer RDW gecertificeerd is dan zou het via die omweg wel eens kunnen lukken.
Wel even een mal maken van de rails ten opzichte van elkaar, want dat komt kritisch.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Theetje4 »

yes deze is RDW gecertificeerd. Ik heb de bodemplaat tussen de rails er in 1 stuk uit kunnen krijgen. en er paslatten aan geschroefd zodat ik de positionering weet. om de tussen afstand goed en parallel te krijgen las ik een frame die met slotbouten in de rails gaat. ik zal een foto plaatsen wanneer het zover is. Het hopen is dat er geen verschil in afmetingen van de bodem is in de verschillende jaartallen...
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Theetje4 »

Kleine update (Het is zondag dus we doen het rustig aan)

Afbeelding

Dit is hoe ik de rail terug ga positioneren. het frame voor de rail parallel te houden heb ik maar zo gedaan. geen pretje om deze los te krijgen!

Afbeelding

Ook iemand gesproken die de omvormer kan reviseren. maar ben nog altijd in dubio over het terug zetten van alle elektra...
deze kabel zat in de omvormer, niet best...Afbeelding

Wordt vervolgd
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Theetje4 »

Update,

Gordel geplaatst in de nieuwe bus. Het bovenste ophang punt een beetje mijn twijfels over, daar zit enkel een bout achter gelast omdat het zo moeilijk bereikbaar is, is het mogelijk dat deze bij een botsen door de carrosserie getrokken wordt? Als dat zo is, is een plaatje ervoor lassen dan een optie? Of hoe zouden jullie dit doen? De rest van de punten zitten super. De gordel zelf is ook niet meer in orde geloof ik, heeft iemand nog zoiets liggen?Afbeelding

De rails zitten ook weer op zijn plek, voor nu met een paar parkertjes. De 2 mallen hebben hun werk gedaan de rail is prima parallel (bank schuift prima) en zit op de goede plek. Met de camper bouwer kom ik er niet helemaal uit. Advies van de RDW was om de rail toch met bouten m10 of 12 aan de bodem te zetten met grote platen/ringen zodat deze niet door de bodem getrokken worden. Ik overweeg om onder de rail een rubber strip op maat van de rail aan te brengen om 2 redenen: De kit zorgt ervoor dat de rail 2 mm hoger ligt dan strak op de bodem én aluminium op staal is geen goed idee. nu zijn beide wel gespoten maar ik weet niet of dat genoeg is. Afbeelding
Afbeelding

De T-molding is ook binnen. Ik ga niet voor volledig origineel Westfalia, vind die spikkelige blauw grijze HPL niet om aan te zien. Mijn idee is alle kasten opnieuw timmeren met berken multiplex en zwarte kantenband/T-molding. Voorbeeld: Afbeelding
Afbeelding

:driveT4
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Theetje4 »

Ooh! Nog een vraagje: zitten er zwaardere veren op een fabrieks Westfalia? Dan kan ik die ook van de donor pakken.

Überhaupt een interessante vraag. Wat moet ik sowieso niet vergeten uit de donor te halen?

:yes
Lambiek
Berichten: 402
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Lambiek »

Leuk overzet ombouw project, knap dat je dat allemaal kunt.

En benzine t4 met 80km bijzonder gevonden !! Grappig
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Multivan Generation »

Er zijn mensen die hun Westfalia interieur stappen/voorzien van een folie.

Je rails alleen vastzetten met een paar parkers is een no go voor mij. :ie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

Re: T4 1.9 benzine met T4 2.4 diesel westfalia donor

Bericht door Theetje4 »

Multivan Generation schreef: 08 jul 2022, 10:45 Er zijn mensen die hun Westfalia interieur stappen/voorzien van een folie.

Je rails alleen vastzetten met een paar parkers is een no go voor mij. :ie
Uiteraard zijn de Parkers tijdelijk, hij zit nu op zijn plek en wordt dus uiteindelijk door de bodem heen met m12 bouten vastgezet.

Ik vind het wel leuk om het interieur opnieuw te bouwen. AKijken of ik nog wat handigheidjes erin kan verwerken.
Plaats reactie