Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

huishoud accu opladen via sigarettenaansteker?

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Peter 8
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2022, 21:19
Locatie: Beilen

huishoud accu opladen via sigarettenaansteker?

Bericht door Peter 8 »

Hallo allemaal, ik heb zojuist een t6 transporter gekocht, en deze bouw ik nu om naar campertje.
Gaat voorspoedig, maar met de huishoudaccu / zonnepaneel kom ik er niet uit.
Zonnepaneel wilde ik eerst flexibel op het hefdak, maar het wordt me toch links en rechts afgeraden, een "gewoon" zonnepaneel is beter, maar ik wil zo een groot ding niet op mijn dakje. Dus dat wordt dan toch slepen met een zonnepaneel 140watt die precies achter de achterklep past, en die ik dan buiten moet zetten om te laden.
Maar nu dus de huishoudaccu. Kan ik die laden tijdens het rijden? Met die slimme dynamo en start stop systeem is dat onhandig begrijp ik. Dus dacht ik, als ik nu de sigarettenaansteker 12v plug gebruik, en die tijdens het rijden aansluit op de huishoudaccu, dan zou deze toch moeten opladen? Of vliegen de zekeringen er dan uit? Alternatief is 12v aansteker> 220v omvormer>acculader op 220v> huishoudaccu.

Of kan het toch simpel met een directe kabel van de dynamo naar de huishoudaccu?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: huishoud accu opladen via sigarettenaansteker?

Bericht door krekwakwol »

DAT MOET JE ZEKER NIET VIA DE SIGARETAANSTEKER DOEN, of je moet je bus al willen opbranden.
Die bedrading is daar VEEEL te dun voor.
Als je het zelf niet weet laat het dan doen door iemand met kennis van zaken.

Dat is mijn advies.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: huishoud accu opladen via sigarettenaansteker?

Bericht door Multivan Generation »

Kies voor een accubooster. Bijvoorbeeld eentje van Schaudt.
Sigarettenaansteker is met 15A gezekerd en bij een lege huishoudaccu kan er zomaar 40A door je draadje gaan lopen.
Pas ook de bedrading diameters aan, aan de huishoudaccu.

Zonnepaneel zou ik ook niet laden via sigaretten aansteker..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: huishoud accu opladen via sigarettenaansteker?

Bericht door Hanz »

Peter 8 schreef: 01 aug 2022, 16:23 Zonnepaneel wilde ik eerst flexibel op het hefdak, maar het wordt me toch links en rechts afgeraden
En om welke reden wordt dat afgeraden? Er rijden talloze campers rond met zo'n paneel.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: huishoud accu opladen via sigarettenaansteker?

Bericht door krekwakwol »

Ik heb al 3 jaar naar tevredenheid 2 flexibelepanelen op mijn hefdak.
Eenmaal goed gemonteerd heb je er geen omkijken naar, wel een goede mppt solarcontroler gebruiken, dat komt je rendement ten goede.

Ik kwam misschien een beetje cru over in mijn eerste reactie, maar je moet je stroomvoorziening deugdelijk aansluiten om problemen te voorkomen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Peter 8
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2022, 21:19
Locatie: Beilen

Re: huishoud accu opladen via sigarettenaansteker?

Bericht door Peter 8 »

Dat wordt afgeraden omdat ze snel kapot kunnen gaan.
Nu heeft mijn dakje ook richels. Die moeten ook opgevuld worden, waardoor je als ondergrond meerdere verschillende materialen krijgt, die anders zullen uitzetten bij hitte. Nu rij ik graag door Spanje en marocco, heel erg veel warmte. Toch heb ik het gewaagd en een klein panel flex gekocht. En wat denk je, bij het uitpakken al raakte een deel van de beschermfolie los. Die ging dus meteen terug en nu "moet" ik wat anders...

maar als er mensen zijn die zeer tevreden zijn over hun dunne flex panel dat op een dak met richels is geplaatst, dan hou ik me ook aanbevolen voor tips
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: huishoud accu opladen via sigarettenaansteker?

Bericht door krekwakwol »

Je zou eens op mijn topic kunnen kijken hoe ik ze gemonteerd heb. ( ook dankzij tips van anderen)
viewtopic.php?t=63791&start=75
Wij gaan ook naar Italie waar het soms 40 graden is, maar geen probleem.
Mocht je verder nog vragen hebben, stel ze gerust.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: huishoud accu opladen via sigarettenaansteker?

Bericht door Hanz »

kijk ook eens op de site van Mickel Moen waar hij zijn ervaringen met flexibele panelen beschrijft
https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... aneel.html
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: huishoud accu opladen via sigarettenaansteker?

Bericht door krekwakwol »

Daar had ik ook de tip van de kanaalplaten van "geleend".
Ik heb ze 3 jaar geleden hier gekocht, ik heb gelezen dat een EFTE coating op panelen de betere is. Die zit ook op deze panelen.
Verder geen binding met de verkoper.
Ze werden geleverd via Tsjechië.

CNSDPV Official Store
https://a.aliexpress.com/_uGU2vV
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Peter 8
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2022, 21:19
Locatie: Beilen

Re: huishoud accu opladen via sigarettenaansteker?

Bericht door Peter 8 »

Dat is een hoop nuttige informatie !
Ik ben er nu mee bezig om dat alles te lezen, en wellicht toch een flex panel op mijn dakje, met kanaalplaten !
Het solar panel "moet" wel van nederlandse verkoper komen, want mijn ervaring met amazone is wel heel slecht.
Bluesolarshop heeft een leuk klein paneeltje BPS mono solar paneel 100Wp Flexibel ik zal ze eens vragen of daar weinig problemen mee zijn.
100 w is wel voldoende (laptopje en telefoon op spanning houden voor 2 uurtjes in de avond, aan tv doe ik niet en de koffie zet ik met gekookt water.)
Alleen jammer dat aan een dergelijk klein paneel een niet al te grote huishoudaccu past, of heb ik dat ook weer mis. Een grote zou te moeilijk laden zijn, iets met ongeveer 10% van de capaciteit, dus 100w paneel is ongeveer 5 A, dus een accu van rond 50A is dan optimaal is wat ik heb meegekregen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: huishoud accu opladen via sigarettenaansteker?

Bericht door Multivan Generation »

Zie dit topic
viewtopic.php?t=64627&start=90

Paneeltje op de ribbels van Austopsdak geplaatst.

Zelf heb ik op mijn hefdak 2 cargorails en daaroverheen een aluminium plaat gelegd waar mijn zonnepaneel, lensun solar, dus zwevend boven mijn dak, voor ventilatie, op gemonteerd zit.

Groetjes Peter
Bijlagen
20220803_193322.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: huishoud accu opladen via sigarettenaansteker?

Bericht door Hanz »

Peter 8 schreef: 03 aug 2022, 16:38 Alleen jammer dat aan een dergelijk klein paneel een niet al te grote huishoudaccu past, of heb ik dat ook weer mis. Een grote zou te moeilijk laden zijn, iets met ongeveer 10% van de capaciteit, dus 100w paneel is ongeveer 5 A, dus een accu van rond 50A is dan optimaal is wat ik heb meegekregen.
Je.moet even andersom beginnen, dus niet starten met een bepaald paneel. Eerst berekenen wat je verbruik is. En dan niet alleen het laptopje in de avond maar ook koelkast, kachel, verlichting enz. Dan bepalen hoe lang je onafhankelijk wilt staan. Dan kan je berekenen hoe groot je accu moet zijn. Vervolgens kijken hoe snel je de accu wilt opladen met het paneel. Moet dat in een paar uur of mag het wel een dag duren. Dan opzoeken hoeveel uur zon je hebt op jouw bestemmingen. Dan heb je alle gegevens om uit te rekenen hoe groot je paneel moet zijn.
En bedenk: als je tussendoor rijdt wordt de accu al opgeladen door de dynamo, dus het paneel hoeft niet altijd al het werk te doen.
En lees je eerst goed in voordat je keuzes maakt op basis van 'horen zeggen '.
Laatst gewijzigd door Hanz op 03 aug 2022, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: huishoud accu opladen via sigarettenaansteker?

Bericht door Multivan Generation »

En door een zonnepaneel kan ook je startaccu opgeladen worden, waardoor de levensduur hiervan verhoogd wordt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Peter 8
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2022, 21:19
Locatie: Beilen

Re: huishoud accu opladen via sigarettenaansteker?

Bericht door Peter 8 »

Het probleem is dat mijn Transporter een start/stop systeem heeft (dat overigens kapot is) met bijbehorende slimme dynamo+ start/stop agm accu.
Dit is allemaal nieuwe materie voor mij, maar het koppelen van deze startaccu met een huishoudaccu en een zonnepaneel is nog niet zo makkelijk.
Daarom wil ik de huishoudaccu en zonnepaneel samen laten werken, en deze niet koppelen aan de startaccu en dynamo. Dat is wel jammer .
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: huishoud accu opladen via sigarettenaansteker?

Bericht door Hanz »

Peter 8 schreef: 03 aug 2022, 21:56 Daarom wil ik de huishoudaccu en zonnepaneel samen laten werken, en deze niet koppelen aan de startaccu en dynamo. Dat is wel jammer .
Dan is het nog belangrijker om eerst vast te stellen hoeveel stroom je verbruikt en dan een accu (of twee accu's) kiezen die dit verbruik op zijn minst een dag kan leveren.
Vervolgens één of meer panelen kiezen die de accu bij dit verbruik op peil kunnen houden en de accu zonodig in korte tijd weer op kan laden.
Daarnaast kan je natuurlijk ook nog een aansluiting maken voor walstroom voor op de camping. Je zal tenslotte niet alleen maar in de wildernis staan.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie