Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door Erdem50 »

Als je zeg 100Km/u rijdt moet je ongeveer 50m afstand houden op je voorganger, een gemiddelde auto is ruim genomen 5m. Dan passen er een heleboel auto’s tussen jou en je voorganger.

Je ziet maar al te vaak dat we veel te dicht op elkaar rijden. De ACC houdt daar rekening mee en houd gewoon netjes afstand wat nodig is om nog veilig te remmen.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3561
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door krekwakwol »

Dat ja, onze berichten hebben elkaar net gekruisd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Beckontheroad
Berichten: 2136
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door Beckontheroad »

Erdem50 schreef: 14 aug 2022, 10:34 Als je zeg 100Km/u rijdt moet je ongeveer 50m afstand houden op je voorganger, een gemiddelde auto is ruim genomen 5m. Dan passen er een heleboel auto’s tussen jou en je voorganger.

Je ziet maar al te vaak dat we veel te dicht op elkaar rijden. De ACC houdt daar rekening mee en houd gewoon netjes afstand wat nodig is om nog veilig te remmen.
En daarmee krijg je dus je irritant rijden met de acc.
Ja je moet afstand houden, maar de praktijk is anders, als je alleen afstand wil houden, blijft de acc telkens remmen...
Dus t werkt alleen op een provinciale tweebaans weg...dan rij je lekker met de flow
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3561
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door krekwakwol »

Kun je de reactie afstand naar voren niet afstellen? Dan blijf je natuurljjk met auto's zitten die te kort voor je invoegen en dat zie je veel meer sinds de max. snelheid naar honderd is verlaagd.

ACC is makkelijk voor mensen die met andere dingen bezig zijn dan alleen autorijden, maar daar zal het niet voor bedoeld zijn.

Ik vind het persoonlijk geen vooruitgang.
Ik gebruik vaak de cruise control, maar het blijft altijd opletten, hoe je ook rijdt.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door Multivan Generation »

krekwakwol schreef: 14 aug 2022, 13:23 Kun je de reactie afstand naar voren niet afstellen?
Ja dat is mogelijk.

Heb net nog via VCDS gekeken bij mijn bus, maar de optie ACC zag ik niet staan, maar heb dan ook niet de stuurmodule daarvoor in de auto zitten.
Wel zag ik de optie cruisecontrol aan of uit..
Even met telefoon foto van scherm gemaakt
Even met telefoon foto van scherm gemaakt
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door arjanzevenaar »

Leuke discussie. Heb door mijn werk afgelopen jaar wekelijks andere autos gereden, heb dus aardig wat gebruikservaring met de verscillende systemen. Durf het hier op dit forum bijne niet te zeggen maar lang leve de Koreaanse merken want die zijn op dit momemt naar mijn gebruikservaring de beste in de hybdride software samen met de adaptive CC. Ik had een Hyundai mee, (type weet ik even niet ze lijken zo op elkaar allemaal...lol) maar deze had dus dat onrustige gedrag totaal niet, auto's konden gewoon voorlangs inhalen, inhalen deed de auto bijna zelf als je je je knipperlicht aanzetten en het voelde heel erg natuurlijk aan, sterker nog misschien deed hij het zelfs beter dan dat ik zelf wilde.Ik wilde mijn benz ervoor zelfs inruilen want als ik weer terug was en vanaf Schiphol weer naar huis reed had ik soms echt even nodig om de auto weer te waarderen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door Multivan Generation »

En dan stap je daarna in je T4....
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door arjanzevenaar »

Jaaaa en dat is pas thuiskomen...... :jump
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door Erdem50 »

arjanzevenaar schreef: 14 aug 2022, 19:28 Jaaaa en dat is pas thuiskomen...... :jump
Hahahahahaa inderdaad! Vandaag weer 4 uur mogen sturen in dat ‘ouwe hok’ en ik vind het persoonlijk echt genieten.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door MGA1600 »

Onze T6 heeft ook ACC en ik gebruik dat zoveel mogelijk. Ik zie het als een een extra ‘waakhond’, extra veiligheid dus die helpt voorkomen dat als je even met ogen knippert bovenop de voorganger knalt als die op de rem gaat staan. Ten opzichte van het systeem in onze andere auto ( Volvo) is het wel een beetje primitief, maar het werkt wel. En duikt er iemand tussen…..so what? Veiligheid voor alles.
Lambiek
Berichten: 402
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door Lambiek »

In onze personen auto. Mercedes. Kan ik gewoon met een hendel aan stuur kiezen
Acc
Of
Gewoon cc

En prima instelbaar

Ook de rest is instelbaar, zoals dat de auto zelf stuurt tussen de lijnen. Bochten enz
En
Belangrijkste ;
Als ik een fout maak !!!
De auto REMT automatisch, zodat ik nergens achterop rij. Of dat ik een personen aan rijdt...
In beide gevallen, SUPER, veilig .
Maar
Je moet er wel een beetje gevoel voor hebben en vertrouwen.

Ik merk dat er best mensen zijn , die niet met de systemen kunnen omgaan, of niet willen leren, wennen . Zal zeker voor ouderen ook lastig zijn.

Jammer
Er zouden zeker minder mensen gewond of dood zijn in het verkeer, met gebruik vd systemen.
kasperjr
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2022, 15:17

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door kasperjr »

nee bij de vw california kan je niet kiezen tussen met of zonder. Ook reken ik me bij diegene die wel met een auto kan rijden. Ik ben geen jonge snaak meer en heb rij ervaring zat. Alles dat afleid of ervoor zorgt dat je minder zelf op de weg gaat letten is slecht...PUNT.

"Jammer
Er zouden zeker minder mensen gewond of dood zijn in het verkeer, met gebruik vd systemen." Sorry dat ik het moet zeggen maar dat is BS.
Je kan iedereen immers ook 25/uur laten rijden altijd...dan zullen er geen ongevallen meer gebeuren maar dat is het nut van een auto ook weg. Ik betaal die auto volledig..dus ik bepaal zoveel ik zelf wil wat goed en slecht is aan een auto. Niet de fabrikant en zeker niet Europa met al hunne zever.

Hoog tijd dat we onze recht wat recht zetten en wat ballen aan ons lichaam laten groeien ipv steeds al onze vrijheden laten weg te nemen voor de veiligheid. Als je daar niet tegen kan moet je je maar laten vastbinden op een stoel...ik ben dat zo moe om behandeld te worden als een kleuter door 1 of andere instantie die het zogezegd goed met mij voorheeft. Ik ben oud genoeg om dat volledig zelf te bepalen;-)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door Multivan Generation »

sterkte man :troost
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Lambiek
Berichten: 402
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door Lambiek »

Bij een heel klein deel vd bevolking gaat auto rijden niet goed.
Dit komt door de verbeteringen vd veiligheid systemen / hulpmiddelen.

Komt een moment dat deze mensen niet meer mogen autorijden.

( door traagheid van verwerking in hersenen)

Geniet er nog maar van.
Succes
Beckontheroad
Berichten: 2136
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door Beckontheroad »

Lambiek schreef: 25 sep 2022, 12:13 Bij een heel klein deel vd bevolking gaat auto rijden niet goed.
Dit komt door de verbeteringen vd veiligheid systemen / hulpmiddelen.

Komt een moment dat deze mensen niet meer mogen autorijden.

( door traagheid van verwerking in hersenen)

Geniet er nog maar van.
Succes
Welk een arrogantie klinkt hier in door..
Of was het cynisch bedoeld?

Alsof elke verandering een verbetering is

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Plaats reactie