Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
kasperjr
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2022, 15:17

adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door kasperjr »

Heeft er iemand een idee hoe je die gevaarlijk adaptive cruisecontrole kan omzetten naar gewone cruisecontrol.

Dat adaptive is levensgevaarlijk!
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door Erdem50 »

Levensgevaarlijk? Leg eens uit dan wat er gevaarlijk aan is?
Of is het nooit goed uitgelegd hoe het allemaal werkt en bediend moet worden.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door Beckontheroad »

Nou mijn ervaringen op de snelweg met accu is niet prettig als je rustig rijdt.
Op de rechter baan, inlopend op verkeer voor je, kijkend wanneer je naar links kan om in te halen, kom je in de ' target range' en begint ie te remmen op t moment dat je van baan wil verwisselen....
Daarentegen op provinciale wegen volgt ie mooi je voorganger en kun je verder je chat bericht afmaken... :jump
Ben wel een enorme fan van cc....

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door Snautzer »

Beckontheroad schreef: 12 aug 2022, 23:06 ...
Daarentegen op provinciale wegen volgt ie mooi je voorganger en kun je verder je chat bericht afmaken... :jump
Ben wel een enorme fan van cc....

JB
:muur
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door Beckontheroad »

Snautzer schreef: 13 aug 2022, 09:16
Beckontheroad schreef: 12 aug 2022, 23:06 ...
Daarentegen op provinciale wegen volgt ie mooi je voorganger en kun je verder je chat bericht afmaken... :jump
Ben wel een enorme fan van cc....

JB
Ja, probeer me aan te passen aan andere weggebruikers... :sjaal

JB

:muur
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
kasperjr
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2022, 15:17

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door kasperjr »

Ik doe wekelijk een 400 km op en af. Bijna altijd autostrade. Rij al 30 jaar met CC. Nu zit je op het middenvak (de meeste autostrades hier in Belgie zijn 3 vaks) met cc op tegen 125..langzaam nader je de auto op het middenvak (kortste reactie afstand) en plots springt er eentje van het rechterbaanvak ook naar het midden om een traag rijdende vrachtwagen voorbij te steken op mijn middenvak.
Of wel rij ik dan zo snel ik kan naar het linker baanvak om continuiteit te hebben in snelheid (wat gevaarlijk is omdat ik snel moet reageren door de keuzes van een andere weggebruiker)
Of wel remt de auto af zodat alles achter mij ook plots moet remmen zonder dat ze eigenlijk weten waarom..ze zien mijn voorliggend verkeer niet....met als gevolg dat ook zij moeten (plots) van baanvak veranderen voor continuieit van snelheid. ( weer gevaarlijk maneuvers die helemaal niet nodig zijn)

Heb die zever al 2 maand uitgeprobeerd en het is en blijft levensgevaarlijk. Dus dat moet er uit..ik speel niet met levens! Ik zwijg nog maar van de mensen die achter me zitten en plots me moeten voorbijsteken omdat ik op dat instant moment niet naar het linker baanvak kan. Ze kijken bezorgd en vragen zich af waarom ik (out of the blue) remde en waardoor zij een plots maneuver hebben moeten maken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door Multivan Generation »

Dus doordat andere weggebruikers wat apart rijgedrag tentoonspreiden vind u het systeem gevaarlijk.
Volgens mij is het zo, dat er veel Belgische verkeersdeelnemers zijn, waarbij het lijkt alsof ze het rijbevoegdheid papiertje gekregen hebben bij de aankoop van een pakje boter.
Daar kun je het technische systeem in uw wagen niet de schuld van geven.

Adaptive cruise control is op gevoeligheid/reactie- en prettige afstand in te stellen.
Als dat systeem op een langere afstand ingesteld wordt dan is het wellicht prettiger voor u.

Bij een dealer is het er uit te programmeren, maar pas op, er hangt nog veel meer aan vast, en niet alleen de cruisecontrol.

Zie ook de bijlage voor een indruk.

Met vriendelijke groeten

Peter
Bijlagen
ssp-289-adaptive-cruise-control-in-the-audi-a8.pdf
(2.06 MiB) 90 keer gedownload
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door Erdem50 »

Het adaptieve systeem wat erop zit kan via de officiële weg absoluut NIET uitgeprogrammeerd worden, die zekerheid kan ik alvast geven.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
kasperjr
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2022, 15:17

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door kasperjr »

"Dus doordat andere weggebruikers wat apart rijgedrag tentoonspreiden vind u het systeem gevaarlijk.
Volgens mij is het zo, dat er veel Belgische verkeersdeelnemers zijn, waarbij het lijkt alsof ze het rijbevoegdheid papiertje gekregen hebben bij de aankoop van een pakje boter.
Daar kun je het technische systeem in uw wagen niet de schuld van geven."

ik begrijp niet direct wat dit hiermee te maken heeft. Mijn rijgedrag of iemand anders zijn rijgedrag staat volledig buiten mn vraagstelling. Mijn veiligheid staat voorop, daarna pas de veiligheid van andere weggebruikers of dacht je misschien dat het andersom was. Bedankt alvast voor de extra info, een belerende wijsvinger hoeft echt niet.

mvg
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door Erdem50 »

Als je ziet aankomen dat er iemand van de meest rechter baan naar de middelste baan gaat voor jou kan je toch gewoon gas bijgeven, daarmee overrule je de cruise controle.

Op mijn bus heb ik de gewone CC en op mijn Phaeton ACC en als ik mag kiezen zou ik altijd voor de ACC gaan.


Ik snap werkelijk niet dat je het als ‘levensgevaarlijk’ ervaart.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door Multivan Generation »

kasperjr schreef: 13 aug 2022, 15:36 ik begrijp niet direct wat dit hiermee te maken heeft. Mijn rijgedrag of iemand anders zijn rijgedrag staat volledig buiten mn vraagstelling. Mijn veiligheid staat voorop, daarna pas de veiligheid van andere weggebruikers of dacht je misschien dat het andersom was. Bedankt alvast voor de extra info, een belerende wijsvinger hoeft echt niet.

mvg
Ik kom veel in België en ik kan indenken wat u allemaal tegenkomt van vreemd en bizar weggedrag van andere weggebruikers.
Invoegen en meteen naar de meest linker rijstrook willen of het kan of niet..
Werkbussen die maar links blijven rijden.
Mensen die dagelijks dezelfde route nemen, en bijna dagelijks "overvallen worden" dat de afrit er toch ineens is, en ze dus van baan 3 over moeten steken naar de uitvoegstrook (zonder richting aan te geven).
Ring van Brussel met kleinere Franse autootjes met mannen er in van Noord-Afrikaanse afkomst maken er vaak een potje van.
Antwerpen Brussel Leuven bij Machelen in de ochtendspits over doorgetrokken strepen zonder richting aan te geven..

Dus ik zie uw probleem met de wagen, maar de technische oplossing is wellicht niet zo gemakkelijk..
Ik dacht dat ik in VCDS een optie heb zien staan voor ACC, maar weet dat niet zeker..

Groetjes en alvast sterkte :zwaai

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
kasperjr
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2022, 15:17

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door kasperjr »

ja idd Brussel is huilen met de pet op ;-). Ik heb in mn jonge jaren nog rally gereden en ben aangeleerd om zo smooth mogelijk te rijden...maw 120 is 120 en dan heb ik geen cc nodig..maar op die langere trajecten is het gewoon veel minder vermoeiend. Dus ben een vlotte rijder zonder zot te doen. Met acc gaat dat gewoon niet meer..constant minderen van de auto dan terug optrekken...de hele rit word plotseling veel drukker en vermoeiender. Natuurlijk op een 2 baansvak of 1 baansvak heb je er minder last van. Voor mij is het helemaal geen verbetering...dus zal ik er ook alles aan doen om het terug naar gewone cc te krijgen. Misschien even Apeldo ...eugh VW Duitsland bellen. Mn duits is goed en ken er mijne weg wel een beetje ;-)
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door Angelo-anneveld »

Volgens mij kan je hem uitcoderen

Je kunt dan selecteren of je met adaptive wilt of zonder
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door pwhooftman »

Ik ben het helemaal met Kasper eens. Onze Kia Niro heeft adaptive cc, instelbaar in 4 afstanden die hij moet aanhouden. Ook op de kortste afstand is er nog een gelegenheid voor een andere bestuurder om zich er tussen te wurmen, en dan gaat de Kia actief fors remmen. Zodra de andere bestuurder er tussenuit is geeft de auto weer flink gas. Zeer onrustig en onnodig verkwistend, zodanig dat ik de cc nooit gebruik ( terwijl ik dat in mijn eigen wagen zonder a-cc wel vaak doe).
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: adaptive cruisecontrole omzetten naar gewone

Bericht door krekwakwol »

Niet persoonlijk bedoelt hoor, maar in het algemeen.

Als je voldoende afstand houd tot je voorganger, moet een andere auto zonder gevaar kunnen invoegen. Mensen moeten ook veilig vanaf een invoegstrook in kunnen voegen.
Ik heb nu 42 jaar mijn rijbewijs, maar dat heb ik nog wel onthouden.

Maar mensen willen dat liever niet, dan krijg je van die onverwachte remacties en daarom ontstaan er ook korte spookfiles, soms met aanrijdingen tot gevolg.

En ik geloof best dat de adaptive cruise control daar ook een aandeel in heeft, maar zeker ook het ongeduld van weggebruikers
Een beetje geduld en aandacht voor elkaar maakt ook het verkeer een stuk aangenamer.
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 14 aug 2022, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie