Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

gesjoemeld met APK voor aankoop van camper - advies?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

gesjoemeld met APK voor aankoop van camper - advies?

Bericht door Goldkiwi »

Hee mensen,
Ik heb dringend advies nodig.
Zoals sommigen misschien wel hebben meegekregen heb ik een t4 camper gekocht via marktplaats waar wel wat roestwerk aan zat.

Jullie raden het vast al; de roest is vele malen erger dan verwacht. De camper had nooit goedgekeurd mogen worden, maar is zonder een enkel gerepareerd gebrek door de APK gekomen. Ik ben dom naïef en te goed van vertrouwen geweest. Hij liet mij een paar roestplekken zien (dorpel en spatbord maar ik ben maar een beetje onder de camper gaan liggen, de draagbalken zagen er prima uit en de binnendorpels ook.

Deze week naar een garage geweest die ik al jaren vertrouw. Hij zette de camper op de brug en ik mocht meekijken. Op het eerste gezicht leken de draagbalken, dorpels en woelkasten redelijk goed, maar met een paar tikken er tegen aan vielen er flinke stukken 'metaal' uit (plamuur). Ik was verbijsterd. Af en toe was ergens een plaatje slordig op een balk gelast, waar onder de balk natuurlijk vrolijk verder weg is gerot. De camper is niet meer veilig om te rijden, zo erg is het. Ik ben jankend naar huis gereden en moest onderweg stoppen omdat ik niet meer in staat was om te rijden, zo boos was ik. Nog nooit zo kwaad geweest - dit is de duurste aankoop die ik ooit heb gedaan.

Ik heb contact gezocht met degene die de camper aan mij heeft verkocht (in opdracht van een vriend van hem, een 80 jarige man die niet weet hoe hij een camper moet verkopen) en hij ontkende alles. Beweert dat de APK goed is uitgevoerd etc. ik probeer nu juridische stappen te ondernemen. Ik heb hem een aantal keuzes aangeboden: Ik ontbind de koop (hier heb ik recht op), of hij gaat verhaal halen bij de garage om alsnog de rotte draagbalken te repareren, of hij geeft mij een vergoeding zodat ik inclusief zelf ingelegd geld de reparaties kan laten doen bij een professional. Hij vroeg mij om de vorige eigenaar er niet meer bij te betrekken omdat hij oud is en hartproblemen heeft. Dat neemt niet weg dat ik ben opgelicht. Ik ga mijn kankerdiagnose ook niet gebruiken om smerige truukjes zoals deze goed te praten.

Als ik een schadevergoeding krijg, kan ik de bestaande bus repareren want hij is motorisch nog prima, heeft alleen al wel bijna een half miljoen op de teller (hij komt uit 96). Een ander idee is dat een donor bus koop met een goed chassis en mijn dak en interieur overplaats naar deze donorbus. Ik heb er al eentje op het oog (ook een verlengde) die van onder helemaal in de tectyl zit, een import bus uit Zweden. hamertje tik gespeeld op alle balken en dorpels, en echt de bodem is keihard. Ziet er super uit, maar voordat ik hem echt zou kopen neem ik wel iemand mee die hem echt goed kan checken. Het is een benzine (dus goedkoper in de wegenbelasting) een 2.5 ipv 2.4 die ik nu heb. Pittig ding. 10kkm geleden een nieuwe distributieriem gekregen. Alle bonnetjes en APK rapporten aanwezig. Amper roest te zien, alleen wat bij de voorruit. Rijdt super. Hij heeft alleen wel 230000 op de teller, ik dacht dat dit vrij veel was voor een benzine, of valt dit mee? De vraagprijs is 6500 euro dus als ik van 2 bussen 1 maak, ben ik 10-11k kwijt. Ik weet dat een dieselmotor makkelijk 500+ km mee gaat. Hoelang gaat zo'n benzine motor ongeveer mee? En wat kost het reviseren? Als ik veel werk en 10-11k in een camper stop wil ik er nog wel even flink wat jaartjes lol mee hebben.

marktplaats linkje naar de donor bus:

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/vol ... 5-1996-wit

Het gaat om een gezin van middelbare leeftijd. Ze hebben de bus jaren gebruikt voor hun vakanties, om de caravan te trekken met al hun kids. Nu die de deur uit zijn, hebben ze een camper gekocht voor hun tweetjes.

De kenteken check ziet er goed uit, weinig reparatie punten tijdens de APK's dus vermoedelijk goed onderhouden (eigenaar zegt dat hij regelmatig een grote beurt kreeg).

edit: ik vind het wel verdacht dat hij pas een maand op naam staat van de huidige eigenaar.

Als iemand mij advies kan geven zou dat heel mooi zijn. ik voeg later evt nog wat foto's toe die ik gemaakt heb tijdens de bezichtiging.

ps: het scheelt ook in wegenbelasting, op jaarbasis 420 euro en in 5 jaar 2100 euro. maatkt het ook best aantrekkelijk.

Bij voorbaat hartelijk dank :)
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: gesjoemeld met APK voor aankoop van camper - advies?

Bericht door krekwakwol »

Met betrekking op het 1 maand op naam hebben, je zou even kunnen vragen of er een plausibele verklaring voor is.
Verder klinkt het wel goed met die donorbus.
Dan ben je gelijk van de milieuregels af, die voor oude diesels gelden.
Maar idd voor aankoop even laten controleren door een garage met kennis van T4's, om problemen zo veel mogelijk te voorkomen.
Voor zover ik weet wordt er in Zweden niet met pekel gestrooid tegen gladheid, dat zou al een hoop roest ellende kunnen voorkomen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: gesjoemeld met APK voor aankoop van camper - advies?

Bericht door Hanz »

Misschien is de bus nog niet zo slecht, hoewel de roest rond de voorruit wel serieus is. Maar die lage wegenbelasting heb je pas als het een goedgekeurde camper is. En daarvoor moet nog wel wat gebeuren.
Maar . . . het verhaal van dat echtpaar dat er jaren mee gereden heeft heb ik mijn vraagtekens bij. De bus is in 2019 ingevoerd en de huidige eigenaar heeft hem pas een maand. Dus wie heeft daar jaren mee rond gereden en is dat nog na te vragen. Het klinkt een beetje als: van een oud dametje geweest en altijd binnen gestaan.
Ik zou hem heel grondig laten keuren door een garage waar je vertrouwen in hebt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: gesjoemeld met APK voor aankoop van camper - advies?

Bericht door Pascal-141 »

Over aantal km's bij de 2.5i hoef je je geen zorgen te maken , die motoren gaan langer mee als een 2.4d :lach .

Ik vind die witte wel duur , voor een 96-er . En dat de dorpels in de tectyl gespoten zijn , vind ik ook verdacht . Dat doe je niet zonder reden , dus ik vermoed dat er (al of niet gerepareerd) roest onder zit , bij een 96-er zeker niet ondenkbaar .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 659
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: gesjoemeld met APK voor aankoop van camper - advies?

Bericht door Jan anno NU »

Als je het kenteken ziet van die bus op marktplaats moet je al op scherp staan !

Die bus is voor het eerst in Nederland geregistreerd op 14/9/2019
De historie is voor geen meter te achterhalen!
De km stand kan van alles zijn.

Doe je zelf een plezier , wil je perse een T4? , prima ze heeft bijna een cult status.

Focus je dan op de laatste bouwjaren , 2002-2003 , deze zijn net wat beter bestand tegen roest.
Je bezig houden met chassis delen vervangen en restauratie dat wil je toch niet ?
T4 2,5 TDI 2002
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: gesjoemeld met APK voor aankoop van camper - advies?

Bericht door Goldkiwi »

Allemaal goede punten.

Ik ga niet voor de mooie witte benzine. Hij ziet er goed uit maar als het verbruik van die motoren zie … 1 op 8!? Mijn diesel smurf rijdt 1 op 11 gemiddeld. En de punten die jullie aandragen zijn sterk.. ik vertrouw het al niet echt meer. Gemis aan het tarief maakt niet zoveel uit, kan hem op een terrein neerzetten waar ik er wan werk met een vriend en schorsen. Of mn huidige camper schorsen tijdens de klus. Maar het is allemaal zo onzeker, ik ben afhankelijk van een vriend die ruimte en een werkplaats heeft en hij heeft het ook druk zat met andere projecten.

De vorige eigenaar van mijn pas gekochte camper blijft volhouden dat de camper in perfecte staat was toen ik hem kocht. Mijn garage zegt niet weten waar hij moet beginnen met het aanpakken van de roest, zoveel is het.

Oude eigenaar biedt nu 2000 om de bus terug te kopen (en een volgende eigenaar op te lichten) of een tegemoetkoming van 1000 euro voor de reparaties. Ik heb hem ook voorgesteld om naar de garage te gaan die de APK heeft gedaan om verhaal te halen, maar daar gaat hij niet op in. Op juridische websites staat wel dat ik de koop mag ontbinden als blijkt dat het product ondeugdelijk is verkocht.

Deze man wist dat ik het niet breed heb. Ik heb de csmper gekocht met mijn moeder met gezamenlijk spaargeld. Als ik nu de camper verkoop voor 2000, heb ik 2000 verlies en geen camper meer. Het breekt m’n hart want ik heb al zo veel plezier met dit ding gehad, ben er zo gelukkig mee en mijn moeder ook.

Degene die mij wel wou helpen met het ombouwen van een donorbus, lijkt ook een stapje terug te nemen omdat het wel erg veel werk is.

Misschien toch m’n smufje opknappen? De dragende roestdelen eerst en dan elk jaar een ander deel, bv voorste wielkast? Hij rijdt echt super en hij heeft een fijne standkachel, koelkast, alles.. ik ben een beetje ten einde raad.
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 619
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: gesjoemeld met APK voor aankoop van camper - advies?

Bericht door Lutra »

Dus de verkoper houdt vol dat de bus in perfecte staat was toen hij hem verkocht maar biedt wel € 1000,- voor reparaties….
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Ik zou toch proberen de koop ongedaan te laten maken en alle correspondentie met de verkoper nu schriftelijk en aangetekend laten verlopen.
Succes.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: gesjoemeld met APK voor aankoop van camper - advies?

Bericht door Pascal-141 »

Ik zou ook de koop ongedaan maken nu het nog kan.
Een oud type T4 met zoveel roest , eens je er aan begint ga je nog véél meer verdoken roest tegenkomen , geloof me , ik heb er zo al veel gezien die er volle moed asn beginnen en eens ze zien hoeveel extra werk er bij komt , de wagen uiteindelijk op de sloop beland .
Een oud type T4 met een antieke 2.4d motor met veel kilometers op de teller , is in mijn ogen dergelijke ingrijpende (en uiteindelijk heel dure)reparatie niet waard . Een jongere T4 met 2.5tdi is een heel ander verhaal .
Ik heb al meerdere Transporters (van T1 tot T4) gerestaureerd dus ik weet wel een beetje hoeveel werk (en tijd en vooral geld) er in kruipt , en ik doe dan nog bijna alles zelf . Als je zo'n werk moet uitbesteden , dan word het een echte geldput .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 468
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: gesjoemeld met APK voor aankoop van camper - advies?

Bericht door Remco_T5 »

4.000,= voor een camper, daar had je al je bedenkingen bij kunnen zetten. Ik had het niet vertrouwd maar dat is achteraf.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: gesjoemeld met APK voor aankoop van camper - advies?

Bericht door Hanz »

Volg het advies van Pascal en probeer de koop ongedaan te maken. Dan heb je geen camper meer maar wel je spaargeld terug en een goede les rijker. Deze auto restaureren is een bodemloze put en daarvoor is hij niet bijzonder genoeg.
En waarom zou je een 20 jaar oud zelfbouw interieur overzetten in een donorbus? Dan liever doorsparen voor een goede basisbus en zelf een inbouw maken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: gesjoemeld met APK voor aankoop van camper - advies?

Bericht door Goldkiwi »

Bedankt voor al jullie reacties. Helaas heb ik geen rechtsbijstandverzekering. Wel een les geleerd, deze heb ik inmiddels afgesloten voor een eventuele toekomstige vervelende situatie.

Ik wil inderdaad proberen de koop te ontbinden. Verkoper zegt 2000 te willen geven voor de bus omdat ik er een paar duizend kilometer in heb gereden (maar ook al opknapwerkzaamheden heb gedaan, maar goed).. daarmee erkent hij in mijn ogen dat de camper niet in orde is.

Ik lees dat je als consument vooral rechten hebt als je bij een bedrijf hebt gekocht, niet als het via een particulier was.

De vorige eigenaar beweert een paar jaar terug 5500 euro aan laswerk te hebben gedaan maar de bonnetjes die hij me beloofde na te sturen bij de koop, heb ik nooit gekregen. Mijn garage heeft 1 ‘reparatie’ laswerkje kunnen vinden, namelijk een metalen plaatje gelast op een balk. Verder zegt de monteur dat er duidelijk nooit wat is gelast aan de camper en dat er vooral veel plamuur op zit.

Ik wil de oude eigenaar een ingebrekestelling sturen met de boodschap dat ik de koop wil ontbinden. Maar de verkoper (een vriend van hem) zegt dat ik dit niet moet doen omdat de oude eigenaar een man van 80 is met hartproblemen en dit hem stress verzorgt. Ik kan me echt niet voorstellen dat hij niet op de hoogte was van de ernstige gebreken die zijn eigen camper had. Al 20 jaar.

Ik heb donderdag een gesprek met een advocaat via een soort van juridisch loket. Ik hoop echt dat ik de koop kan ontbinden, en zelf een verlengde t4 kan ombouwen tot camper. Leuk winterproject.

Of de verkoper geeft me 2000 euro terug oid en ik mag de camper houden want alleen het dak is nieuw al 1750 euro en een deel van het interieur is het overplaatsen wel waard (keukentje, slaapbank-deel), gasflessen etc.

En ja jullie hebben zeker een punt dat er een belletje had moeten rinkelen bij zo’n lage prijs. Ik ben veel te goed van vertrouwen, de verkoper kwam zo oprecht en eerlijk over en zei dat omdat de dorpels gelast moesten worden, de prijs ‘zo laag was’. Maar ja wat hij er niet bij zei is dat het hele chassis aan vervanging toe is.
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: gesjoemeld met APK voor aankoop van camper - advies?

Bericht door pwhooftman »

De koop ongedaan maken lijkt me niet mogelijk nu je er al allerlei slijp- en schuurwerk op losgelaten hebt (en er een paar maanden mee gereden hebt). Mijn advies: die 1000 euro pakken, en kijken of iemand de bus voor 3000 euro wil kopen, best mogelijk dat iemand dat er voor wil geven als het interieur netjes is.

En, als je foto's weet te plaatsen van de nieuw ontdekte roest lokaties kunnen wij wel inschatten of iemand er nog heil in ziet.

Edit: zojuist je foto's uit je eerdere post bekeken, en ik krijg nu niet de indruk dat het een hopeloos geval is. Duidelijk is dat er herstelwerk nodig is aan dorpel, onder de schuifdeur, in de wielkast, maar m.i. wel in overeenstemming met een aanschafprijs van 4000,-. Dus, op hoeveel punten zou de auto daadwerkelijk apk-afgekeurd worden door roestschade?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: gesjoemeld met APK voor aankoop van camper - advies?

Bericht door Hanz »

Goldkiwi schreef: 12 sep 2022, 20:53 De vorige eigenaar beweert een paar jaar terug 5500 euro aan laswerk te hebben gedaan maar de bonnetjes die hij me beloofde na te sturen bij de koop, heb ik nooit gekregen. Mijn garage heeft 1 ‘reparatie’ laswerkje kunnen vinden, namelijk een metalen plaatje gelast op een balk. Verder zegt de monteur dat er duidelijk nooit wat is gelast aan de camper en dat er vooral veel plamuur op zit.

Als hij dit beweert en de bonnetjes niet kan tonen, en aan de bus is ook geen laswerk te ontdekken, dan is er sprake van dwaling. Dat kan wellicht een reden zijn om de koop te ontbinden. De verkoper heeft dan niet voldaan aan zijn informatieplicht.

Ik wil de oude eigenaar een ingebrekestelling sturen met de boodschap dat ik de koop wil ontbinden. Maar de verkoper (een vriend van hem) zegt dat ik dit niet moet doen omdat de oude eigenaar een man van 80 is met hartproblemen en dit hem stress verzorgt. Ik kan me echt niet voorstellen dat hij niet op de hoogte was van de ernstige gebreken die zijn eigen camper had. Al 20 jaar.

Natuurlijk wist hij dit wel, hij heeft de camper zelf omgebouwd en 20 jaar in bezit gehad. Als die vriend zo bezorgd is om de gezondheid van de vorige eigenaar dan kan hij toch bemiddelen bij het oplossen van dit probleem.

Ik heb donderdag een gesprek met een advocaat via een soort van juridisch loket. Ik hoop echt dat ik de koop kan ontbinden, en zelf een verlengde t4 kan ombouwen tot camper. Leuk winterproject.

Ik ben benieuwd of deze advocaat nog aanknopingspunten ziet om van de koop af te komen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: gesjoemeld met APK voor aankoop van camper - advies?

Bericht door Goldkiwi »

Ja jeetje wat een klotestreek he. Ik vertrouwde die man gewoon. Hij wist ook dat ik de kosten van de aanschaf en het onderhoud etc zou delen met mijn moeder omdat we het niet breed hebben en zo toch plezier kunnen hebben van een eigen campertje. Ik snap gewoon niet hoe mensen dan alsnog een krot verkopen, wetende dat iemand er bijna al z’n spaargeld in steekt.

Inmiddels heb ik wat meer kunnen sparen gelukkig, meer uren gaan werken. Maar toch. Echt jammer dat ik juridisch geen poot heb om op te staan. Die 1000 euro die meneer me wou geven ter compensatie kan ik naar fluiten denk ik, ik krijg nergens meer reactie op.
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 659
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: gesjoemeld met APK voor aankoop van camper - advies?

Bericht door Jan anno NU »

Zet hem op marktplaats voor de hoogste bieder.

En bij je volgende aankoop , je persoonlijke sores nooit vermelden!
Afdingen en uitgebreide proefrit met iemand zonder emotionele binding.

En lees je in ! , beter effe doorsparen dan een busje wat alleen kopzorgen geeft.
Succes.
T4 2,5 TDI 2002
Plaats reactie