Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door StijnT4 »

Ik heb 2 panelen van 120 watt in serie. Dit is in de zomer genoeg om de accu elke dag vol te krijgen. Daarbij moet ik wel melden dat ik een 125 ah lifepo4 accu heb. Wat er bij mij aan stroom verbruikt is de koelkast( dometic cf35) een 250 watt omvormer met daarin de WiFi-router en accu lader van gereedschap, dan de 12 volt voor m’n telefoon, speaker en verlichting. In principe heb ik nu geen wal stroom nodig. Maar bereken je verbruik van alle apparaten. Dan weet je hoeveel je op een dag moet laden.

Ps.
Ik zou zo snel mogelijk overstappen naar een betere accu. Een gel accu is al een wereld van verschil.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door goon326 »

StijnT4 schreef: 21 sep 2022, 16:05 Ik heb 2 panelen van 120 watt in serie. Dit is in de zomer genoeg om de accu elke dag vol te krijgen. Daarbij moet ik wel melden dat ik een 125 ah lifepo4 accu heb. Wat er bij mij aan stroom verbruikt is de koelkast( dometic cf35) een 250 watt omvormer met daarin de WiFi-router en accu lader van gereedschap, dan de 12 volt voor m’n telefoon, speaker en verlichting. In principe heb ik nu geen wal stroom nodig. Maar bereken je verbruik van alle apparaten. Dan weet je hoeveel je op een dag moet laden.

Ps.
Ik zou zo snel mogelijk overstappen naar een betere accu. Een gel accu is al een wereld van verschil.
Bedankt, Ik zat nu ook te denken aan 200-300 Wp op mijn dak. Zou ik mogen vragen welk merk je hebt? Of maakt dat niet heel veel verschil? En heb je een flexibel paneel?

Ik wil nu waarschijnlijk deze accu kopen of iets soortgelijks:
https://www.accudeal.nl/p/250ah-deep-cy ... nformation
https://www.hefra.nl/pub/media/producta ... 250-12.pdf
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door StijnT4 »

Ik heb panelen van solarfam. Er zit wel verschil in de panelen maar naar mijn idee niet bijzonder veel. Persoonlijk zou ik niet voor de goedkoopste (Chinese) variant gaan. Het zijn vaste panelen. Omdat ik ze graag kantel richting de zon in de winter. Maar met je hefdak gebeurt dat meteen al natuurlijk. Wel kunnen vast panelen beter tegen warmte en dus zijn ze efficiënter. Moet je wel ruimte tussen het dak en de panelen laten natuurlijk
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door J vd Pal »

Als je toch moet investeren in een nieuwe huishoudaccu dan zou je ook voor een grotere accu kunnen kiezen. Wij staan zelden langer dan 4 dagen op een plek en rijden dan een paar uur (3-5) naar de volgende overnachtingsplaats waarbij de accu wordt opgeladen. Mijn LiFePo4 accu van 280 Ah is dan groot genoeg om zonder zonnepanelen de hele vakantie genoeg stroom te hebben. Natuurlijk is de accu dan niet elke dag 100% vol maar dat hoeft ook niet want anders zou ik niet zo'n grote gekocht hebben. Na 5 dagen in Wenen op de stadscamping met temperaturen tussen overdag van 25-38 graden waarbij de koelkast behoorlijk heeft staan draaien hadden we nog ongeveer 70 Ah over. Dat is genoeg voor nog 1-2 dagen. Voordeel van een LiFePo4 is dat je hem helemaal leeg mag maken zonder dat er schade aan de accu ontstaat. Dat is bij een lood/AGM/GEL accu niet mogelijk. Daar ontstaat bij 50% ontlading al schade. Alles hangt natuurlijk af van het verbruik. Wij hebben zoals gezegd de koelkast aan. Daarnaast laden we 4 telefoons en 1 tablet op, gebruiken de waterpomp en de binnenverlichting.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Chris1974
Berichten: 235
Lid geworden op: 12 okt 2018, 22:39

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door Chris1974 »

Ik had altijd nog een briljant idee om een oude surfplak te kopen, die uit te hollen en daar zonnepanelen in te bevestigen. Zo kan je een surfbus maken en heb je een afneembaar zonnepaneel dat ook vast op de bus kan blijven zitten. Ziet er nog cool uit ook!

Maar het is er nog niet van gekomen, vandaar dat ik mijn idee maar deel. Doe er je voordeel mee.
IMG_20210729_203926.jpg
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door StijnT4 »

Chris1974 schreef: 23 sep 2022, 13:38 Ik had altijd nog een briljant idee om een oude surfplak te kopen, die uit te hollen en daar zonnepanelen in te bevestigen. Zo kan je een surfbus maken en heb je een afneembaar zonnepaneel dat ook vast op de bus kan blijven zitten. Ziet er nog cool uit ook!

Maar het is er nog niet van gekomen, vandaar dat ik mijn idee maar deel. Doe er je voordeel mee.

IMG_20210729_203926.jpg
Geweldig idee! Ik zou het zelf toepassen, helaas heeft mijn surfplank de originele functie nog
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door J vd Pal »

Aanvulling op mijn eerdere bericht: Toen ik nog een 140 Ah GEL accu had ik een set zonnepanelen in gebruik, deze heb ik zo gemaakt dat ze in de dakdragers passen. Zie dit onderwerp: viewtopic.php?t=65274
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door freek »

Wij hebben ook zonnepanelen overwogen. Maar onze praktijk wijst uit dat 2x75Ah aan huishoudaccu's voor ons ruim voldoende is. Hoeven hiermee nooit aan de walstroom. De victron accumonitor geeft aan dat er per dag zo'n 10% van de capaciteit wordt gebruikt. We zouden dus 4-5 dagen zonder bijladen kunnen. Maar meestal gaan we na 1 a 2 dagen weer verder.
Onze kinderen staan wel een week op een camperplaats aan het strand om te surfen en dan zijn zonnepanelen natuurlijk geweldig.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Erwin R
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 sep 2019, 22:46
Locatie: Diepenveen (Deventer)

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door Erwin R »

Ik heb van het voorjaar een zonnepaneel van Wattstunden uit Duitsland geplaatst. 200 Watt. In combinatie met een LifePo4 accu van 200 AMP (zelfbouw) Daarnaast heb ik een omvormer van 1000 Watt Max. Bevalt uitstekend en geen walstroom meer nodig. Kan me bijna alles permitteren, waterkoker 500 Watt, oventje eventueel voor de broodjes ‘s morgens ( 10-15 minuutjes) geen probleem ook niet bij een paar dagen bewolkt weer en ook dan geeft het paneel nog wel wat opbrengst! Al je wil heb ik wel wat foto’s maar moet ik weer even uitzoeken hoe dat werkt op het forum want ze zijn volgens mij te groot iig en de originele foto’s pakt ie niet
Groet, Erwin

T4 California Event 2002, 2.5 TDI, 102pk, zilvergrijs
Gebruikersavatar
Erwin R
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 sep 2019, 22:46
Locatie: Diepenveen (Deventer)

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door Erwin R »

Groet, Erwin

T4 California Event 2002, 2.5 TDI, 102pk, zilvergrijs
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door goon326 »

Erwin R schreef: 26 sep 2022, 12:04 https://solarkontor.de/200W-BLACK-LINE- ... 00-Victron

Deze set heb ik geplaatst
Dank! Fijne site ook met goeie sets.
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door goon326 »

Erwin R schreef: 26 sep 2022, 12:01 Ik heb van het voorjaar een zonnepaneel van Wattstunden uit Duitsland geplaatst. 200 Watt. In combinatie met een LifePo4 accu van 200 AMP (zelfbouw) Daarnaast heb ik een omvormer van 1000 Watt Max. Bevalt uitstekend en geen walstroom meer nodig. Kan me bijna alles permitteren, waterkoker 500 Watt, oventje eventueel voor de broodjes ‘s morgens ( 10-15 minuutjes) geen probleem ook niet bij een paar dagen bewolkt weer en ook dan geeft het paneel nog wel wat opbrengst! Al je wil heb ik wel wat foto’s maar moet ik weer even uitzoeken hoe dat werkt op het forum want ze zijn volgens mij te groot iig en de originele foto’s pakt ie niet
Ja dit wil ik uiteindelijk ook, maar is voor nu nog even te duur. Wellicht dat ik gewoon eerst alleen zo’n accu koop en dan volgens jaar een zonnepaneel toevoeg. Hoe lang gaat zo’n lithium accu mee? En welk merk heb jij?
Gebruikersavatar
Erwin R
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 sep 2019, 22:46
Locatie: Diepenveen (Deventer)

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door Erwin R »

Ik heb de accu zelf gebouwd uit 4 losse cellen en een BMS ( Battery management system) naar voorbeeld van Jasper die de zelfbouw van zijn LifePo4 accu hier op dit forum als project had geplaatst. Is niet goedkoop ik dacht dat ik tussen de 600 en 700 euro kwijt was. Kant en klaar kosten ze meer dat het dubbele! Volgens mij gaat de batterij gemiddeld tussen de 2000 en 6000 oplaadbeurten mee afhankelijk van hoe vaak je hem diep ontlaad én met veel power hem oplaad (snel dus) dit verkort de levensduur. Maar hoe dan ook hij gaat lang mee. Ok bij zware belasting zoals de opstart van de kachel geen centje pijn. Accu verliest in opstal nauwelijks aan kracht, na 2 maanden 1 % minder vermogen, zo geeft de app via de Bluetooth het tenminste aan. Hieronder de link van het project van Jasper waar aan het eind ook nog een gedeelte van mijn zelfbouw accu te zien is.
viewtopic.php?t=65777&sid=8c334d1ae2bd8 ... bee59a1571
Groet, Erwin

T4 California Event 2002, 2.5 TDI, 102pk, zilvergrijs
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door J vd Pal »

Hoi Erwin,

Is het raadsel van het niet zo snel opladen nog opgelost?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Erwin R
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 sep 2019, 22:46
Locatie: Diepenveen (Deventer)

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen plaatsen

Bericht door Erwin R »

Ja uiteindelijk heb ik de dynamo gecheckt door de startaccu te meten met de motor uit en draaiend en daar zat maar 0,2 Volt verschil in en dat was veel te weinig. Gereviseerde dynamo laten plaatsen en toen was het probleem opgelost!
Groet, Erwin

T4 California Event 2002, 2.5 TDI, 102pk, zilvergrijs
Plaats reactie